ЗАКОН  УКРАЇНИ

Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо розвитку авiацiї загального призначення, адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу у сферi цивiльної авiацiї, встановлення додаткових механiзмiв здiйснення ефективного контролю за забезпеченням безпеки авiацiї та дерегуляцiї господарської дiяльностi у галузi цивiльної авiацiї

     Верховна Рада України постановляє:

     I. Внести змiни до таких законодавчих актiв України:

     1. У Повiтряному кодексi України (Вiдомостi Верховної Ради України, 2011 р., N 48 - 49, ст. 536):

     1) у статтi 5:

     пункт 3 частини другої викласти в такiй редакцiї:

     "3) лiцензування господарської дiяльностi з надання послуг з перевезення пасажирiв та/або небезпечних вантажiв, небезпечних вiдходiв повiтряним транспортом та надання прав на експлуатацiю повiтряних лiнiй i призначень авiаперевiзникам";

     доповнити частиною п'ятою такого змiсту:

     "5. Уповноважений орган з питань цивiльної авiацiї має право звернення до суду з метою виконання покладених на нього завдань";

     2) у частинi першiй статтi 6:

     пункти 9 i 14 викласти в такiй редакцiї:

     "9) реєстрацiя та облiк об'єктiв авiацiйної дiяльностi, ведення Державного реєстру цивiльних повiтряних суден України, здiйснення облiку цивiльних аеродромiв України";

     "14) видача лiцензiй на провадження господарської дiяльностi з надання послуг з перевезення пасажирiв та/або небезпечних вантажiв, небезпечних вiдходiв повiтряним транспортом, надання прав на експлуатацiю повiтряних лiнiй i призначень авiаперевiзникам";

     пункт 17 виключити;

     3) у частинi шостiй статтi 10 слова "та експлуатацiю не менше двох повiтряних суден" виключити;

     4) пункт 6 частини першої статтi 13 виключити;

     5) статтi 16, 40 i 44 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 16. Державнi iнспектори та особи, уповноваженi на проведення перевiрок

     1. Державний нагляд та контроль за дотриманням суб'єктами авiацiйної дiяльностi вимог законодавства України в галузi цивiльної авiацiї та за станом об'єктiв авiацiйної дiяльностi у процесi провадження авiацiйної дiяльностi, використання повiтряного простору України здiйснюється державними iнспекторами та уповноваженими на проведення перевiрок посадовими особами уповноваженого органу з питань цивiльної авiацiї.

     Посвiдчення державного iнспектора є документом, що посвiдчує повноваження державного iнспектора та надає право безперешкодного доступу до всiх примiщень i об'єктiв, що стосуються мети перевiрки.

     Положення про державного iнспектора затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     2. Державнi iнспектори та особи, уповноваженi на проведення перевiрок, вiдповiдно до частини сьомої цiєї статтi мають право:

     1) доступу до всiх примiщень i об'єктiв, що стосуються мети перевiрки, пiдприємств, органiзацiй чи установ, в яких проводиться перевiрка;

     2) проводити перевiрку будь-якого повiтряного судна, аеропорту, аеродрому чи обладнання, дiяльностi служб та органiзацiй, що перебувають у межах аеродрому, аеропорту або використовуються для провадження дiяльностi у сферi цивiльної авiацiї;

     3) доступу до матерiалiв, документiв i будь-якої iншої iнформацiї, необхiдної для проведення перевiрки, а також знiмати з матерiалiв i документiв копiї, крiм копiй з документiв, якi мiстять iнформацiю, що є конфiденцiйною або має статус комерцiйної таємницi згiдно iз законом;

     4) вчиняти контрольно-вимiрювальнi дiї, перевiряти повiтрянi судна чи обладнання, що використовуються для провадження авiацiйної дiяльностi;

     5) на пiдставi письмового рiшення (звiту про перевiрку) не допускати до подальшої експлуатацiї будь-яке повiтряне судно, технiчний стан якого є незадовiльним або не вiдповiдає встановленим вимогам, а також пiд час користування повiтряним судном особами без вiдповiдних повноважень;

     6) на пiдставах та в порядку, передбачених законодавством, заборонити будь-якому суб'єкту авiацiйної дiяльностi чи особi, яка належить до авiацiйного персоналу, здiйснення прав, наданих будь-яким свiдоцтвом, посвiдченням, сертифiкатом або iншим документом, у разi виявлення загрози безпецi авiацiї;

     7) не допускати до подальшої експлуатацiї або отримання на зберiгання обладнання у незадовiльному технiчному станi, призначене для провадження авiацiйної дiяльностi, чи обладнання, що використовується особами без вiдповiдних повноважень;

     8) перебувати на борту повiтряного судна пiд час виконання польотiв згiдно iз завданням на перевiрку та за умови внесення до завдання на полiт;

     9) складати протоколи та розглядати справи про адмiнiстративнi правопорушення i застосовувати фiнансовi санкцiї.

     3. Державнi iнспектори та особи, уповноваженi на проведення перевiрок, зобов'язанi проводити перевiрки, здiйснювати сертифiкацiю, державний нагляд i контроль за додержанням законодавства, у тому числi авiацiйних правил України, та несуть персональну вiдповiдальнiсть за об'єктивнiсть i неупередженiсть результатiв перевiрки, здiйснення наданих їм прав i належне виконання службових обов'язкiв.

     4. Уповноважений орган з питань цивiльної авiацiї може проводити перевiрки та здiйснювати нагляд спiльно з iншими державними органами.

     5. Процедури перевiрки, визначенi уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї, можуть проводитися дистанцiйно. Результати вимiрювань, отриманих дистанцiйно, повиннi включати данi, що дають можливiсть iдентифiкувати використанi iнструменти вимiрювання. Положення частини шостої цiєї статтi не застосовуються до перевiрок, якi проводяться дистанцiйно.

     6. За результатами перевiрки у випадках, передбачених авiацiйними правилами України, державнi iнспектори та особи, уповноваженi на проведення перевiрок, складають звiт, який пiдписується керiвником, уповноваженою особою суб'єкта авiацiйної дiяльностi або фiзичною особою, стосовно якої проводилася перевiрка. У разi вiдмови пiдписати такий звiт уповноважений на перевiрку представник уповноваженого органу з питань цивiльної авiацiї робить у звiтi про перевiрку вiдповiдну вiдмiтку.

     7. Порядок проведення перевiрок, процедури перевiрки, умови, якi суб'єкт авiацiйної дiяльностi, що перевiряється, повинен забезпечити для державних iнспекторiв та осiб, уповноважених на проведення перевiрок, визначаються авiацiйними правилами України.

     8. Керiвники експлуатантiв України, якi здiйснюють повiтрянi перевезення, за запитом уповноваженого органу з питань цивiльної авiацiї або Експертної установи з розслiдування авiацiйних подiй повиннi забезпечити бронювання та видiлення необхiдної кiлькостi мiсць на рейсах, якi здiйснює експлуатант, для працiвникiв зазначеного органу та/або установи з метою забезпечення виконання покладених на них завдань";

     "Стаття 40. Мiжнароднi договори вiдповiдно до статтi 83 bis до Конвенцiї про мiжнародну цивiльну авiацiю

     1. Керiвник уповноваженого органу з питань цивiльної авiацiї вiдповiдно до Закону України "Про ратифiкацiю Протоколу про введення нової статтi 83-bis до Конвенцiї про мiжнародну цивiльну авiацiю" може укласти з авiацiйним органом влади iншої держави договiр про взяття на себе певних функцiй та обов'язкiв держави реєстрацiї щодо повiтряного судна, яке зареєстроване в цiй державi, якщо експлуатантом цього повiтряного судна є український експлуатант.

     Уповноважений орган з питань цивiльної авiацiї визнає без додаткової процедури зазначенi в договорi:

     1) свiдоцтва осiб льотного складу;

     2) сертифiкати льотної придатностi;

     3) дозволи на бортовi радiостанцiї, виданi авiацiйним органом влади держави, в якiй зареєстровано повiтряне судно.

     2. Керiвник уповноваженого органу з питань цивiльної авiацiї може укласти договiр з авiацiйним органом влади iншої держави про передачу цiй державi певних функцiй та обов'язкiв держави реєстрацiї щодо повiтряного судна, зареєстрованого в Українi.

     3. Про будь-який договiр про передачу функцiй та обов'язкiв держави реєстрацiї щодо повiтряного судна керiвник уповноваженого органу з питань цивiльної авiацiї повiдомляє Раду Мiжнародної органiзацiї цивiльної авiацiї";

     "Стаття 44. Льотна придатнiсть екземпляра цивiльного повiтряного судна

     1. На кожне цивiльне повiтряне судно, внесене до Державного реєстру цивiльних повiтряних суден України, видається вiдповiдно до авiацiйних правил України уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї сертифiкат льотної придатностi вiдповiдного зразка, який засвiдчує вiдповiднiсть його конструкцiї та експлуатацiйної документацiї схваленiй типовiй конструкцiї, а також стан придатностi повiтряного судна до польотiв.

     Видача уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї сертифiката льотної придатностi здiйснюється без схвалення типової конструкцiї за умови, якщо iмпортоване в Україну повiтряне судно має схвалення Європейського агентства з безпеки польотiв, максимальна злiтна маса якого не перевищує 5700 кiлограмiв для лiтакiв та 3180 кiлограмiв для гелiкоптерiв, а також на планер, мотопланер або аеростат з максимальним проектним об'ємом пiдйомного газу або гарячого повiтря не бiльше нiж 3400 метрiв кубiчних для теплових аеростатiв, 1050 метрiв кубiчних - для газових аеростатiв, 300 метрiв кубiчних - для прив'язних газових аеростатiв.

     2. У разi невiдповiдностi повiтряного судна вимогам льотної придатностi уповноважений орган з питань цивiльної авiацiї замiсть сертифiката льотної придатностi може видати дозвiл на виконання польотiв, якщо встановлено, що повiтряне судно здатне безпечно виконувати основний полiт, за умови дотримання встановлених обмежень.

     Перелiк умов, за яких може бути видано дозвiл на виконання польотiв, установлюється авiацiйними правилами України. На таких повiтряних суднах не дозволяється здiйснювати комерцiйнi перевезення багажу, вантажу, пошти та пасажирiв i виконувати авiацiйнi роботи за плату, наймом або договором чартеру та проводити навчання.

     На iмпортоване в Україну повiтряне судно, типова конструкцiя якого сертифiкована уповноваженим органом держави-розробника i максимальна злiтна маса якого не перевищує 5700 кiлограмiв для лiтакiв та 3180 кiлограмiв для гелiкоптерiв, а також на планер, мотопланер або аеростат з максимальним проектним об'ємом пiдйомного газу або гарячого повiтря не бiльше нiж 3400 метрiв кубiчних для теплових аеростатiв, 1050 метрiв кубiчних - для газових аеростатiв, 300 метрiв кубiчних - для прив'язних газових аеростатiв, дозвiл на виконання польотiв видається уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї без схвалення його типової конструкцiї в разi подання зазначеному органу необхiдної iнформацiї про умови експлуатацiї повiтряного судна та їх схвалення уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї.

     3. Цивiльне повiтряне судно в разi застосування до нього вимог щодо шуму на мiсцевостi та емiсiї шкiдливих речовин авiацiйних двигунiв повинно бути сертифiковане на вiдповiднiсть авiацiйним правилам України.

     4. З метою встановлення вiдповiдностi повiтряного судна нормативам у сферi захисту навколишнього природного середовища уповноважений орган з питань цивiльної авiацiї видає сертифiкат повiтряного судна щодо шуму на мiсцевостi.

     5. Сертифiкацiя планерiв, дельтапланiв, надлегких лiтальних апаратiв, iнших повiтряних суден спортивного призначення, повiтряних суден аматорської конструкцiї, аеростатичних апаратiв та допомiжних пристроїв, що впливають на безпеку польотiв, здiйснюється установою, визначеною уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї, за участю розробника зазначених повiтряних суден i вiдповiдних федерацiй та асоцiацiй.

     Видача дозволiв на виконання польотiв з метою засвiдчення льотної придатностi, а також контроль за пiдтриманням льотної придатностi у процесi експлуатацiї зазначених у цiй статтi повiтряних суден здiйснюються в порядку, передбаченому правилами, встановленими уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї";

     6) у статтi 46:

     частину п'яту виключити;

     частини шосту i сьому викласти в такiй редакцiї:

     "6. Виконання польоту цивiльного повiтряного судна в повiтряному просторi України здiйснюється на пiдставi дозволу на використання повiтряного простору, отриманого в порядку, встановленому статтею 29 цього Кодексу, якщо iнше не передбачено цим Кодексом.

     Виконання польоту державного повiтряного судна в повiтряному просторi України здiйснюється на пiдставi дозволу на використання повiтряного простору, отриманого в порядку, встановленому статтею 29 цього Кодексу, за наявностi дозволу на виконання польоту, виданого Генеральним штабом Збройних Сил України.

     7. Органи об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху можуть заборонити вилiт повiтряного судна з аеродрому України, прилiт повiтряного судна до аеродрому України або на пролiт територiєю України на пiдставах та в порядку, встановлених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної полiтики у сферi транспорту, спiльно з Мiнiстерством оборони України";

     7) статтю 64 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 64. Облiк цивiльних аеродромiв

     1. Цивiльнi аеродроми пiдлягають облiку, що здiйснюється уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї самостiйно";

     8) частину другу статтi 77 викласти в такiй редакцiї:

     "2. Суб'єкти авiацiйної дiяльностi надають послуги з наземного обслуговування на пiдставi декларацiї, а також договору, укладеного з експлуатантом аеропорту (аеродрому).

     Вимоги до надання послуг з наземного обслуговування та порядок визначення вiдповiдностi суб'єктiв авiацiйної дiяльностi, якi надають послуги з наземного обслуговування на пiдставi декларацiї, встановлюються авiацiйними правилами України";

     9) частину третю статтi 85 пiсля слiв "актiв незаконного втручання" доповнити словами "та спрощення формальностей при авiацiйних перевезеннях";

     10) частини першу i другу статтi 92 викласти в такiй редакцiї:

     "1. Авiацiйний перевiзник, який виконує перевезення пасажирiв та/або небезпечного вантажу, небезпечних вiдходiв за плату та/або за наймом, повинен мати лiцензiю на провадження дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або небезпечного вантажу, небезпечних вiдходiв повiтряним транспортом, яка видається уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї згiдно iз законодавством України.

     2. Перевезення пасажирiв, небезпечного вантажу, небезпечних вiдходiв за плату та/або за наймом без лiцензiї забороняється";

     11) частину першу статтi 93 викласти в такiй редакцiї:

     "1. Суб'єкти господарювання, що отримують лiцензiю на провадження дiяльностi з перевезення пасажирiв та/або небезпечного вантажу, небезпечних вiдходiв повiтряним транспортом, та авiаперевiзники, якi мають таку лiцензiю, повиннi мати у своєму розпорядженнi хоча б одне повiтряне судно у власностi або за лiзингом (крiм лiзингу з екiпажем)";

     12) у частинi третiй статтi 94:

     пункт 1 виключити;

     у пунктi 3 слова "або в межах України" виключити;

     пункт 4 виключити;

     13) у пунктi 3 частини шостої статтi 95 слова "або в межах України" виключити;

     14) частину третю статтi 97 виключити;

     15) у статтi 98:

     друге речення частини восьмої виключити;

     частину дев'яту виключити;

     16) у частинi шостiй статтi 118 слова "та сертифiкованi суб'єкти наземного обслуговування зобов'язанi" замiнити словом "зобов'язаний";

     17) у статтi 127:

     назву викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 127. Фiнансовi санкцiї, що застосовуються до суб'єктiв авiацiйної дiяльностi";

     у частинi першiй:

     абзац перший викласти в такiй редакцiї:

     "1. За правопорушення в галузi цивiльної авiацiї до суб'єктiв авiацiйної дiяльностi застосовуються фiнансовi санкцiї у виглядi штрафу";

     у пунктi 1:

     абзац тринадцятий викласти в такiй редакцiї:

     "здiйснення повiтряних перевезень без вiдповiдного права на експлуатацiю певної повiтряної лiнiї або порушення обмежень, встановлених таким правом";

     доповнити абзацом шiстнадцятим такого змiсту:

     "перешкоджання виконанню обов'язкiв та здiйсненню прав державним iнспектором або особою, уповноваженою на проведення перевiрки, що визначенi статтею 16 цього Кодексу";

     18) у статтi 128:

     частину третю викласти в такiй редакцiї:

     "3. Штраф може бути накладено на суб'єкта авiацiйної дiяльностi протягом року з дня виявлення правопорушення, але не пiзнiше нiж через три роки з дня його вчинення";

     у частинi четвертiй слова "юридичними особами - суб'єктами" замiнити словом "суб'єктами";

     19) статтю 129 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 129. Порядок накладення, оплати та стягнення штрафiв за правопорушення в галузi цивiльної авiацiї

     1. Пiдставою для розгляду справи про правопорушення в галузi цивiльної авiацiї, якi зазначенi в статтi 127 цього Кодексу, є протокол.

     2. Протоколи про правопорушення в галузi цивiльної авiацiї мають право складати керiвник уповноваженого органу з питань цивiльної авiацiї та його заступники, державнi iнспектори та уповноваженi на проведення перевiрок посадовi особи уповноваженого органу з питань цивiльної авiацiї, керiвники аеропортiв, начальники служб авiацiйної безпеки аеропортiв або їхнi заступники.

     3. Справа про правопорушення в галузi цивiльної авiацiї розглядається в п'ятнадцятиденний строк з дня одержання уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї протоколу про правопорушення в галузi цивiльної авiацiї.

     4. Штраф сплачується не пiзнiше тридцяти днiв з дня надсилання суб'єкту авiацiйної дiяльностi копiї постанови уповноваженого органу з питань цивiльної авiацiї про накладення штрафу.

     5. Копiя завiреного банком платiжного документа, що засвiдчує факт сплати штрафу у повному обсязi, надсилається до уповноваженого органу з питань цивiльної авiацiї.

     6. У разi якщо штраф не сплачено у строк, встановлений частиною четвертою цiєї статтi, примусове виконання постанови про накладення штрафу здiйснюється державною виконавчою службою в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".

     У разi якщо штраф за правопорушення у галузi цивiльної авiацiї, що вчинене на тимчасово окупованiй територiї, не сплачено у строк, встановлений частиною четвертою цiєї статтi, вiн стягується уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї в судовому порядку. Позов щодо стягнення такого штрафу може бути подано уповноваженим органом з питань цивiльної авiацiї незалежно вiд дати винесення постанови про накладення штрафу за правопорушення у галузi цивiльної авiацiї протягом перiоду тимчасової окупацiї, а з моменту повернення тимчасово окупованої територiї пiд загальну юрисдикцiю України - протягом трьох рокiв.

     Позов подається до суду за мiсцем складання протоколу про правопорушення у галузi цивiльної авiацiї.

     Уповноважений орган з питань цивiльної авiацiї звiльняється вiд сплати судового збору пiд час розгляду таких справ у всiх судових iнстанцiях.

     7. Суми штрафiв зараховуються до державного бюджету.

     8. Порядок накладення i стягнення штрафiв за порушення вимог законодавства у галузi цивiльної авiацiї затверджується Кабiнетом Мiнiстрiв України".

     2. Частину першу статтi 5 Закону України "Про судовий збiр" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2012 р., N 14, ст. 87 iз наступними змiнами) доповнити пунктом 28 такого змiсту:

     "28) позивачi - за подання позовiв щодо стягнення штрафiв за правопорушення у галузi цивiльної авiацiї, вчиненi суб'єктами авiацiйної дiяльностi на тимчасово окупованiй територiї".

     II. Прикiнцевi положення

     1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.

     2. Кабiнету Мiнiстрiв України протягом трьох мiсяцiв з дня набрання чинностi цим Законом:

     привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;

     забезпечити приведення мiнiстерствами, iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.

Президент України В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ

м. Київ
21 березня 2023 року
N 3007-IX

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.