ЗАКОН УКРАЇНИ

Про спецiальнi економiчнi зони та спецiальний режим iнвестицiйної дiяльностi в Донецькiй областi

Iз змiнами i доповненнями, внесеними
Законами України
вiд 15 липня 1999 року
N 984-XIV,
вiд 22 вересня 1999 року N 1097-XIV,
вiд 7 лютого 2002 року N 3036-III,
вiд 25 березня 2005 року N 2505-IV,
вiд 19 сiчня 2006 року N 3370-IV


     Цей Закон визначає порядок утворення i функцiонування в Донецькiй областi спецiальних економiчних зон та запровадження на територiях прiоритетного розвитку спецiального режиму iнвестицiйної дiяльностi.

     Стаття 1. Визначення термiнiв

     У цьому Законi термiни вживаються в такому значеннi:

     територiя прiоритетного розвитку - це територiя в межах мiста, району, на якiй склалися несприятливi соцiально-економiчнi умови та на якiй запроваджується спецiальний режим iнвестицiйної дiяльностi з метою створення нових робочих мiсць;

     абзац третiй частини першої статтi 1 виключено

(згiдно iз Законом України вiд 25.03.2005 р. N 2505-IV)

     реструктуризацiя пiдприємств - це здiйснення органiзацiйно-економiчних, правових, технiчних заходiв, спрямованих на змiну структури пiдприємства, його управлiння, форми власностi, органiзацiйно-правової форми, з метою фiнансового оздоровлення пiдприємства, збiльшення обсягiв випуску конкурентоспроможної продукцiї, пiдвищення ефективностi виробництва;

     перепрофiлювання пiдприємства - змiна технологiї виробничого процесу для випуску нової продукцiї (виконання робiт, надання послуг) або модернiзацiя виробництва продукцiї, яка ранiше вироблялася на цьому пiдприємствi.

     Стаття 2. Мета створення спецiальних економiчних зон i запровадження на територiях прiоритетного розвитку спецiального режиму iнвестицiйної дiяльностi

     Метою створення в Донецькiй областi спецiальних економiчних зон та запровадження на територiях прiоритетного розвитку спецiального режиму iнвестицiйної дiяльностi є залучення iнвестицiй у прiоритетнi галузi виробництва для створення нових робочих мiсць та працевлаштування працiвникiв, що вивiльняються у зв'язку iз закриттям, реструктуризацiєю гiрничодобувних та iнших пiдприємств, впровадження нових технологiй, модернiзацiя дiючих виробництв, розвиток зовнiшньоекономiчних зв'язкiв, збiльшення поставок на внутрiшнiй ринок високоякiсних товарiв та послуг, створення сучасної виробничої, транспортної та ринкової iнфраструктури, ефективне використання природних ресурсiв.

     Стаття 3. Створення спецiальних економiчних зон та запровадження на територiях прiоритетного розвитку спецiального режиму iнвестицiйної дiяльностi

     Спецiальна економiчна зона "Донецьк" та спецiальна економiчна зона "Азов" створюються на строк 60 рокiв у межах таких територiй:

     спецiальна економiчна зона "Донецьк" знаходиться на пiвднi мiста Донецька i займає площу 466 гектарiв;

     спецiальна економiчна зона "Азов" знаходиться на пiвднi мiста Марiуполя Донецької областi i займає площу 314,8 гектара.

     Карта територiй спецiальних економiчних зон є невiд'ємною частиною цього Закону. Оригiнал карти зберiгається у Донецькiй обласнiй радi.

     Спецiальний режим iнвестицiйної дiяльностi запроваджується на територiях прiоритетного розвитку на строк 30 рокiв i дiє у прiоритетних видах економiчної дiяльностi, перелiк яких визначає Кабiнет Мiнiстрiв України.

     До територiй прiоритетного розвитку належать у своїх адмiнiстративно-територiальних межах мiста Артемiвськ, Вугледар, Горлiвка, Дзержинськ, Димитров, Добропiлля, Донецьк, Дружкiвка, Єнакiєве, Жданiвка, Зугрес, Iловайськ, Кiровське, Костянтинiвка, Краматорськ, Красноармiйськ, Красний Лиман, Макiївка, Марiуполь, Новогродiвка, Селидове, Слов'янськ, Снiжне, Торез, Харцизьк, Шахтарськ, а також Амвросiївський, Волноваський, Костянтинiвський, Мар'їнський, Слов'янський, Старобешiвський та Шахтарський райони.

(частина четверта статтi 3 в редакцiї Законiв України: вiд 15.07.99 р. N 984-XIV, вiд 22.09.99 р. N 1097-XIV,
вiд 07.02.2002 р. N 3036-III)

     Спецiальнi економiчнi зони "Донецьк" та "Азов" не включаються до територiй прiоритетного розвитку.

     Iнвестицiйнi проекти, що реалiзуються на територiях прiоритетного розвитку, є прiоритетними для залучення кредитiв, якi надаються пiд державнi гарантiї iноземними державами, мiжнародними фiнансовими органiзацiями, iноземними банками, iншими фiнансово-кредитними установами.

     Частину сьому статтi 3 виключено

(згiдно iз Законом України вiд 25.03.2005 р. N 2505-IV)

     Стаття 4. Виключена

(згiдно iз Законом України вiд 25.03.2005 р. N 2505-IV)

     Стаття 5. Органи управлiння спецiальними економiчними зонами i територiями прiоритетного розвитку

     Органами управлiння спецiальними економiчними зонами i територiями прiоритетного розвитку є:

     Рада з питань спецiальних економiчних зон та спецiального режиму iнвестицiйної дiяльностi в Донецькiй областi (далi - Рада);

     органи мiсцевого самоврядування та мiсцевi державнi адмiнiстрацiї;

     органи господарського розвитку спецiальних економiчних зон.

     Стаття 6. Повноваження органiв мiсцевого самоврядування i мiсцевих державних адмiнiстрацiй щодо управлiння спецiальними економiчними зонами i територiями прiоритетного розвитку

     Органи мiсцевого самоврядування та мiсцевi державнi адмiнiстрацiї територiй, на яких знаходиться спецiальна економiчна зона або запроваджується спецiальний режим iнвестицiйної дiяльностi, здiйснюють свої повноваження вiдповiдно до законодавства України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

     Крiм того, до повноважень органу мiсцевого самоврядування також належить:

     укладення контракту з iнвестором (iнвесторами) про реалiзацiю iнвестицiйного проекту, схваленого Радою;

     прийняття рiшення про надання в користування органу господарського розвитку спецiальної економiчної зони земельних дiлянок, об'єктiв iнфраструктури, розташованих на вiдповiднiй територiї, та природних ресурсiв мiсцевого значення.

     Стаття 7. Повноваження Ради з питань спецiальних економiчних зон та спецiального режиму iнвестицiйної дiяльностi в Донецькiй областi

     Рада є спецiально уповноваженим органом управлiння спецiальними економiчними зонами та спецiальним режимом iнвестицiйної дiяльностi, що запроваджується на територiях прiоритетного розвитку.

     Рада створюється Донецькою обласною радою.

     До повноважень Ради належить:

     розроблення та забезпечення реалiзацiї стратегiї та поточних програм розвитку спецiальних економiчних зон, що затверджуються вiдповiдними мiсцевими радами;

     розгляд i схвалення iнвестицiйних проектiв;

     розроблення та здiйснення комплексу органiзацiйних заходiв щодо забезпечення залучення фiнансових ресурсiв, у тому числi власних коштiв пiдприємств та органiзацiй (включаючи iноземнi), бюджетних коштiв, коштiв позабюджетних фондiв, а також благодiйних фондiв, громадських органiзацiй i фiзичних осiб;

     органiзацiя пiдготовки та перепiдготовки кадрiв;

     проведення мiжнародних тендерiв для вiдбору iнвестицiйних проектiв та їх учасникiв;

     видача суб'єктам пiдприємницької дiяльностi дозволу на провадження дiяльностi на територiї спецiальної економiчної зони без створення юридичної особи;

     видача дозволу на проведення державної реєстрацiї суб'єкта пiдприємницької дiяльностi на територiї спецiальної економiчної зони;

     видача свiдоцтва про схвалення iнвестицiйного проекту;

     здiйснення вiдповiдного контролю за iнвестицiйною дiяльнiстю суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi спецiальних економiчних зон та територiй прiоритетного розвитку в межах своїх повноважень згiдно з цим Законом;

     пiдготовка пропозицiй вiдповiдним радам щодо ставок орендної плати, плати за комунальнi послуги, тарифiв та iнших платежiв;

     розгляд у досудовому порядку спорiв, що виникають мiж органом господарського розвитку спецiальної економiчної зони, суб'єктами пiдприємницької дiяльностi та органами мiсцевого самоврядування;

     регулювання залучення до роботи у спецiальних економiчних зонах iноземних працiвникiв;

     прийняття у межах своєї компетенцiї рiшень, обов'язкових до виконання на територiях спецiальних економiчних зон, а також на територiях прiоритетного розвитку при реалiзацiї iнвестицiйних проектiв;

     реалiзацiя iнших повноважень, передбачених цим Законом.

     Положення про Раду затверджується Донецькою обласною радою.

     Порядок розгляду та схвалення iнвестицiйних проектiв, видачi суб'єкту пiдприємницької дiяльностi дозволу на провадження дiяльностi на територiї спецiальної економiчної зони i свiдоцтва про схвалення iнвестицiйного проекту на територiї прiоритетного розвитку визначається Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Стаття 8. Орган господарського розвитку спецiальної економiчної зони

     Органом господарського розвитку спецiальної економiчної зони є юридична особа, уповноважена або спецiально створена Донецькою обласною державною адмiнiстрацiєю спiльно з вiдповiдними органами мiсцевого самоврядування.

     До повноважень органу господарського розвитку спецiальної економiчної зони належить:

     облаштування територiї спецiальної економiчної зони;

     будiвництво об'єктiв виробничої та невиробничої iнфраструктури;

     розвиток мережi комунiкацiйних зв'язкiв;

     укладення договорiв про виконання пiдрядних робiт щодо облаштування територiї спецiальної економiчної зони, будiвництва об'єктiв виробничої та невиробничої iнфраструктури, розвитку мережi комунiкацiйних зв'язкiв;

     укладення договорiв про експлуатацiю об'єктiв iнфраструктури;

     укладення у межах повноважень, наданих органами мiсцевого самоврядування, договорiв iз суб'єктами пiдприємницької дiяльностi про надання в оренду земельних дiлянок, використання природних ресурсiв мiсцевого значення та об'єктiв iнфраструктури у спецiальнiй економiчнiй зонi;

     участь у реалiзацiї iнвестицiйних проектiв;

     провадження iншої, визначеної в статутi, дiяльностi та виконання функцiй, переданих органу господарського розвитку iншими органами управлiння.

     Стаття 9. Особливостi провадження пiдприємницької дiяльностi на територiях спецiальних економiчних зон i територiях прiоритетного розвитку

     На територiях спецiальних економiчних зон всi види пiдприємницької дiяльностi, крiм прямо заборонених законодавством України, провадяться вiдповiдно до цього Закону.

     Суб'єкти пiдприємницької дiяльностi на територiях спецiальних економiчних зон провадять пiдприємницьку дiяльнiсть на пiдставi вiдповiдного дозволу Ради.

     На територiї спецiальної економiчної зони "Донецьк" розмiщуються пiдприємства, якi застосовують новiтнi технологiї з метою виробництва товарiв для експорту та поставок їх на внутрiшнiй ринок.

     На територiї спецiальної економiчної зони "Азов" розмiщуються пiдприємства, якi здiйснюють операцiї з обслуговування транзитних вантажiв, їх зберiгання, дороблення, сортування, пакування, надання транспортно-агентських та експедиторських послуг, торгiвлi, а також пiдприємства, якi застосовують новiтнi технологiї з метою виробництва товарiв для експорту та частково на внутрiшнiй ринок.

     На територiях спецiальних економiчних зон можуть розмiщуватися об'єкти виробничої та невиробничої iнфраструктури, у тому числi офiснi будiвлi, готелi, жилi будинки тощо.

     На територiях спецiальних економiчних зон забороняється створення казино, гральних домiв та iнших мiсць грального бiзнесу.

     Свiдоцтво Ради про схвалення iнвестицiйного проекту є пiдставою для укладення органом мiсцевого самоврядування контракту з iнвестором та державної реєстрацiї суб'єкта пiдприємницької дiяльностi, укладення органом господарського розвитку спецiальної економiчної зони договорiв оренди землi, примiщень тощо. Порядок укладення контракту визначається Радою.

     У разi провадження суб'єктом пiдприємницької дiяльностi дiяльностi, яка пiдлягає лiцензуванню, вiдповiднi лiцензiї видаються згiдно iз законодавством.

(частина восьма статтi 9 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 19.01.2006 р. N 3370-IV)

     Створення на територiях спецiальних економiчних зон банкiвських установ, страхових, фондових та iнших фiнансових органiзацiй, дiяльнiсть яких пiдлягає лiцензуванню, здiйснюється у встановленому порядку пiсля попереднього погодження з Радою.

(частина дев'ята статтi 9 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 19.01.2006 р. N 3370-IV)

     Суб'єкти пiдприємницької дiяльностi (iнвестори), якi провадять свою дiяльнiсть на територiях спецiальних економiчних зон без створення юридичної особи через фiлiї, вiддiлення, iншi вiдокремленi пiдроздiли, а також реалiзують iнвестицiйнi проекти у прiоритетних видах економiчної дiяльностi, складають вiдокремлений баланс фiнансово-господарської дiяльностi у порядку, встановленому Державною податковою адмiнiстрацiєю України.

     За державну реєстрацiю суб'єкта пiдприємницької дiяльностi, за винятком банкiвських установ, на територiї спецiальної економiчної зони та видачу дозволу на провадження пiдприємницької дiяльностi без створення юридичної особи справляється плата, розмiр якої встановлюється Радою за погодженням з Мiнiстерством фiнансiв України. Розмiр зазначеної плати є однаковим для всiх суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi одного виду дiяльностi. Кошти вiд внесення плати спрямовуються на розвиток iнфраструктури вiдповiдної спецiальної економiчної зони у порядку, визначеному Радою за погодженням з Мiнiстерством фiнансiв України.

     У разi порушення суб'єктами пiдприємницької дiяльностi (iнвесторами) законодавства України та установчих документiв, умов контракту, укладеного з органом мiсцевого самоврядування, Рада має право скасувати виданий дозвiл на провадження пiдприємницької дiяльностi на територiї спецiальної економiчної зони або свiдоцтво про схвалення iнвестицiйного проекту на територiї прiоритетного розвитку.

     Скасування державної реєстрацiї суб'єкта пiдприємницької дiяльностi, його лiквiдацiя та анулювання лiцензiї на провадження окремих видiв пiдприємницької дiяльностi здiйснюється в установленому законодавством порядку.

(частина тринадцята статтi 9 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 19.01.2006 р. N 3370-IV)

     Стаття 10. Ресурсний потенцiал спецiальних економiчних зон

     Органи мiсцевого самоврядування можуть передавати органу господарського розвитку спецiальної економiчної зони у користування земельнi дiлянки, об'єкти iнфраструктури та природнi ресурси мiсцевого значення за укладеною мiж ними угодою.

     Пiдставою для передачi у користування органу господарського розвитку спецiальної економiчної зони земельних дiлянок є схвалений Радою iнвестицiйний проект.

     Орган господарського розвитку спецiальної економiчної зони може передавати цi земельнi дiлянки в оренду на строк до 60 рокiв, але не бiльше нiж до кiнця строку iснування спецiальної економiчної зони.

     Стаття 11. Виключена

(згiдно iз Законом України вiд 25.03.2005 р. N 2505-IV)

     Стаття 12. Виключена

(згiдно iз Законом України вiд 25.03.2005 р. N 2505-IV)

     Стаття 13. Виключена

(згiдно iз Законом України вiд 25.03.2005 р. N 2505-IV)

     Стаття 14. Виключена

(згiдно iз Законом України вiд 25.03.2005 р. N 2505-IV)

     Стаття 15. Порядок в'їзду до спецiальних економiчних зон та виїзду з них

     Кабiнет Мiнiстрiв України може встановлювати спецiальний порядок перетинання кордону України iноземцями та особами без громадянства, якi прямують у спецiальну економiчну зону, а також спецiальний порядок в'їзду у спецiальну економiчну зону i виїзду з неї громадян України, iноземцiв та осiб без громадянства.

     Стаття 16. Вiдповiдальнiсть iнвестора та суб'єкта пiдприємницької дiяльностi у разi невиконання умов контракту (договору), укладеного з органами управлiння спецiальними економiчними зонами та територiями прiоритетного розвитку

     У разi неналежного виконання або невиконання iнвестором чи суб'єктом пiдприємницької дiяльностi умов контракту (договору), укладеного з органом мiсцевого самоврядування, органом господарського розвитку спецiальної економiчної зони, такий iнвестор чи суб'єкт пiдприємницької дiяльностi несе майнову та iншу вiдповiдальнiсть, передбачену законодавством України та вiдповiдним контрактом (договором).

     Стаття 17. Дострокова лiквiдацiя пiдприємства у спецiальнiй економiчнiй зонi та на територiї прiоритетного розвитку

     У разi лiквiдацiї пiдприємства, створеного на територiї спецiальної економiчної зони та на територiї прiоритетного розвитку, або його реорганiзацiї (за рiшенням власника або уповноваженого ним органу) до строку, зазначеного у контрактi мiж iнвестором та органом мiсцевого самоврядування, iнвестор (уповноважена ним особа) зобов'язаний у десятиденний строк пiсля прийняття вiдповiдного рiшення повiдомити органи управлiння спецiальної економiчної зони i територiї прiоритетного розвитку про причини лiквiдацiї (реорганiзацiї) пiдприємства.

     Стаття 18. Порядок лiквiдацiї спецiальної економiчної зони

     Спецiальна економiчна зона вважається лiквiдованою з моменту закiнчення строку, на який її було створено, якщо його не буде продовжено законом України.

     Спецiальна економiчна зона може бути лiквiдована законом України до закiнчення строку, на який її було створено, вiдповiдно до Закону України "Про загальнi засади створення i функцiонування спецiальних (вiльних) економiчних зон".

     Стаття 19. Гарантiї забезпечення iнтересiв iнвесторiв та суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi у разi лiквiдацiї спецiальної економiчної зони чи територiї прiоритетного розвитку

     Держава вiдповiдно до законодавства України у разi лiквiдацiї спецiальної економiчної зони чи територiї прiоритетного розвитку гарантує збереження у повному обсязi всiх майнових i немайнових прав iнвесторiв та суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, що дiють у спецiальнiй економiчнiй зонi та на територiї прiоритетного розвитку.

     Спори мiж органами управлiння спецiальними економiчними зонами та територiями прiоритетного розвитку, суб'єктами пiдприємницької дiяльностi, якi дiють у спецiальнiй економiчнiй зонi чи на територiї прiоритетного розвитку, iнвесторами та лiквiдацiйною комiсiєю, що можуть виникнути у зв'язку з лiквiдацiєю спецiальної економiчної зони чи територiї прiоритетного розвитку, пiдлягають розгляду судами України, а спори за участю iноземного суб'єкта господарської дiяльностi - в судах за погодженням сторiн, у тому числi за кордоном.

     Стаття 20. Прикiнцевi положення

     1. Цей Закон набирає чинностi з дня його опублiкування, крiм частини четвертої статтi 3 цього Закону в частинi вiднесення до територiй прiоритетного розвитку у своїх  адмiнiстративно-територiальних межах мiст Дружкiвка, Зугрес, Iловайськ, Харцизьк, Старобешiвського та Шахтарського районiв, а також пункту "б" частини другої статтi 14 в частинi розмiру iнвестицiї для малих пiдприємств, якi набирають чинностi з 1 сiчня 2003 року.

(пункт 1 статтi 20 iз змiнами, внесеними згiдно iз Законом України вiд 07.02.2002 р. N 3036-III)

     2. Кабiнету Мiнiстрiв України:

     у мiсячний строк забезпечити розробку i впровадження системи контролю за цiльовим використанням сировини, матерiалiв, предметiв, устаткування та обладнання, що ввозяться в Україну для реалiзацiї iнвестицiйних проектiв на територiях прiоритетного розвитку в Донецькiй областi;

     у мiсячний строк розробити форму типового контракту мiж органом мiсцевого самоврядування та iнвестором щодо реалiзацiї iнвестицiйних проектiв у прiоритетних видах економiчної дiяльностi на територiях прiоритетного розвитку в Донецькiй областi, передбачивши зобов'язання iнвестора стосовно реiнвестування звiльненої вiд оподаткування частини доходiв нерезидентiв та дивiдендiв, що сплачуються iнвесторам суб'єктами пiдприємницької дiяльностi, якi реалiзують iнвестицiйнi проекти, у розвиток виробництва або соцiальної iнфраструктури територiї прiоритетного розвитку;

     у тримiсячний строк подати пропозицiї щодо приведення законодавчих актiв України у вiдповiднiсть iз цим Законом;

     привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом.

Президент України Л. КУЧМА

м. Київ
24 грудня 1998 року
N 356-XIV

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.