ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 03.03.2006 р. | N 3979/7/16-1517 |
---|
Державним податковим адмiнiстрацiям в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мм. Києвi i Севастополi |
Щодо оподаткування ПДВ вартостi операцiй по
взаєморозрахунках мiж поштовими службами рiзних
країн та "Укрпоштою"
Щодо оподаткування податком на додану вартiсть операцiй по взаєморозрахунках мiж поштовими службами рiзних країн та Українським державним пiдприємством поштового зв'язку "Укрпошта" ДПА України повiдомляє.
Згiдно з пунктом 3.1 статтi 3 Закону України "Про податок на додану вартiсть" (з урахуванням змiн i доповнень) об'єктом оподаткування податком на додану вартiсть є операцiї з поставки товарiв та послуг, мiсце надання яких знаходиться на митнiй територiї України, з ввезення товарiв (супутнiх послуг) у митному режимi iмпорту або реiмпорту та з вивезення товарiв (супутнiх послуг) у митному режимi експорту або реекспорту.
Законом України вiд 25.03.2005 N 2505-IV "Про внесення змiн до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рiк" та деяких iнших законодавчих актiв України" внесено ряд змiн до Закону України "Про податок на додану вартiсть", зокрема виключено норми, якими регламентувався порядок оподаткування операцiй по ввезенню (iмпортуванню) i вивезенню (експортуванню) робiт (послуг), та введено поняття "мiсце поставки товарiв" та "мiсце поставки послуг".
З урахуванням зазначених змiн Державною податковою адмiнiстрацiєю України у зв'язку iз зверненням Українського державного пiдприємства поштового зв'язку "Укрпошта" та органiв державної податкової служби листом вiд 23.06.2005 N 5848/6/15-2315 були наданi роз'яснення щодо оподаткування податком на догану вартiсть за ставкою 20 % як операцiй з доставки прийнятих в iнших країнах поштових вiдправлень (вхiдних) на територiї України, якi надаються ДП "Укрпошта" iноземнiй поштовiй службi, так i операцiй з приймання, обробки та доставки державним пiдприємством "Укрпошта" вiд фiзичних та юридичних осiб поштових вiдправлень за межi митної територiї України (вихiдних).
Поряд з цим при визначеннi об'єкта оподаткування послуг, пов'язаних з доставкою на територiї України прийнятих в iнших країнах поштових вiдправлень (вхiдних) на територiї України, якi надаються ДП "Укрпошта" iноземнiй поштовiй службi, та послуг з приймання, обробки та доставки державним пiдприємством "Укрпошта" вiд фiзичних та юридичних осiб поштових вiдправлень за межi митної територiї України (вихiдних) необхiдно враховувати наступне.
Вiдповiдно до статтi 9 Конституцiї України чиннi мiжнароднi договори, згода на обов'язковiсть яких надана Верховною Радою України, є частиною нацiонального законодавства України, вiдповiдно до статтi 17 Закону України "Про мiжнароднi договори України" укладенi i належним чином ратифiкованi мiжнароднi договори України становлять невiд'ємну частину нацiонального законодавства України, при цьому, якщо мiжнародним договором встановлено iншi правила, нiж тi, що передбаченi законодавством України, то застосовуються правила мiжнародного договору.
Вiдповiдно до Законiв України "Про ратифiкацiю четвертого додаткового протоколу до Статуту Всесвiтнього поштового союзу", вiд 02.06.95 N 208/95-ВР, "Про ратифiкацiю п'ятого додаткового протоколу до Статуту Всесвiтнього поштового союзу вiд 19.03.99 N 533-XIV, "Про ратифiкацiю шостого додаткового протоколу до Статуту Всесвiтнього поштового союзу" вiд 29.11.2001 N 2856-III, Указiв Президента України вiд 17.03.95 N 236/95, 01.02.99 N 110/99 "Про затвердження Загального регламенту Всесвiтнього поштового союзу, Всесвiтньої поштової конвенцiї та її Заключного протоколу, Угоди про поштовi посилки та її Заключного протоколу" та Указу Президента України вiд 12.09.2001 N 813 "Про затвердження Загального регламенту Всесвiтнього поштового союзу, Внутрiшнього регламенту конгресiв, Всесвiтньої поштової конвенцiї та її Заключного протоколу" Україна приєдналася та взяла на себе зобов'язання учасника Всесвiтнього поштового союзу.
Вiдповiдно до Статуту Всесвiтнього поштового союзу країни, якi приймають цей Статут, становлять пiд найменуванням "Всесвiтнiй поштовий союз" єдину поштову територiю для взаємного обмiну вiдправленнями письмової кореспонденцiї. Всесвiтня поштова конвенцiя, Регламент письмової кореспонденцiї i Регламент поштових посилок включають загальнi правила, що застосовуються до мiжнародної поштової служби, а також положення про служби письмової кореспонденцiї i поштових посилок i є обов'язковими для всiх країн-членiв.
Розпорядженням Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.01.2002 N 10-р "Про нацiонального оператора поштового зв'язку" визначено, що Українське державне пiдприємство поштового зв'язку "Укрпошта" є нацiональним оператором поштового зв'язку України.
Вiдповiдно до вищезазначених нормативно-правових актiв держава Україна поклала виконання взятих на себе обов'язкiв по мiжнародних угодах в сферi поштового зв'язку на Українське державне пiдприємство поштового зв'язку "Укрпошта" (УДПЗ "Укрпошта"). Тобто УДПЗ "Укрпошта" як нацiональний оператор поштового зв'язку забезпечує функцiонування мiжнародної поштової служби на територiї країни i здiйснює поштовий обмiн з iншими країнами - членами Всесвiтнього поштового союзу.
Законодавчi акти, якi регламентують здiйснення мiжнародного поштового зв'язку, у тому числi положення Всесвiтньої поштової конвенцiї (дата пiдписання 14.09.94, дата затвердження Україною 01.02.99), передбачають, що поштовi адмiнiстрацiї мають право стягувати з вiдправникiв або адресатiв вiдправлень, залежно вiд випадку, мито i всi iншi можливi збори (стаття 33 Всесвiтньої поштової конвенцiї), що кожна Адмiнiстрацiя, яка отримує вiд iншої Адмiнiстрацiї вiдправлення письмової кореспонденцiї, має право стягувати з Адмiнiстрацiї, що вiдправляє, вiдшкодування витрат, викликаних отриманою мiжнародною поштою (стаття 49 Всесвiтньої поштової конвенцiї), але не передбачають можливостi додаткового нарахування податкiв на вартiсть послуг з доставки прийнятих в iнших країнах поштових вiдправлень (вхiдних) на територiю України, якi надаються УДПЗ "Укрпошта" iноземнiй поштовiй службi.
УДПЗ "Укрпошта" дiє на виконання Всесвiтньої поштової конвенцiї, її Заключного протоколу, Угоди про поштовi посилки та її Заключного договору, тобто дiє на пiдставi чинних мiжнародних договорiв, але не укладало зазначенi мiжнароднi договори, їх стороною є держава Україна, а пiдприємство лише виконує їх вiд iменi України в силу спецiальних на те повноважень.
Виходячи iз вищенаведеного, а також враховуючи те, що послуга на обробку та вручення адресатам поштових вiдправлень оплачується вiдправником та на неї нараховуються вiдповiднi податки тим оператором, який безпосередньо надає вiдправнику такi послуги та виставляє рахунок на оплату вiдповiдно до чинного законодавства, то суми, якi перераховуються операторами для компенсацiї витрат, пов'язаних з виникненням дисбалансу вихiдних/вхiдних вiдправлень, не повиннi пiдпадати пiд дiю Закону України "Про податок на додану вартiсть" i, вiдповiдно, не повиннi розглядатися як об'єкт оподаткування податком на додану вартiсть.
Враховуючи зазначене, Державна податкова адмiнiстрацiя України зобов'язує довести зазначене роз'яснення для використання в роботi пiдвiдомчими податковими органами та платниками податкiв та вiдкликає ранiше наданi роз'яснення в частинi, яка суперечить цьому листу.
Перший заступник Голови ДПА України | Г. Оперенко |