ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМIНIСТРАЦIЯ УКРАЇНИ
вiд 13.08.2007 р. | N 15979/7/12-0117 |
---|
Державним податковим адмiнiстрацiям в Автономнiй Республiцi Крим, областях, мiстах Києвi i Севастополi |
Про набрання чинностi Конвенцiєю про уникнення
подвiйного оподаткування з Республiкою Словенiя
З повiдомлення Мiнiстерства закордонних справ України (лист вiд 17.07.2007 р. N 72/14-612/1-2174): 25 квiтня 2007 р. набрала чинностi Конвенцiя мiж Урядом України i Урядом Республiки Словенiя про уникнення подвiйного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податкiв на доходи i капiтал, пiдписана 23 квiтня 2003 р., ратифiкована Верховною Радою України 21 березня 2007 р. (Закон України N 799-V).
Положення цiєї Конвенцiї застосовуються:
а) стосовно податкiв, що утримуються у джерела (дивiденди, проценти, роялтi), щодо доходiв, якi сплачуються з або пiсля 1 сiчня 2008 р.;
б) стосовно iнших податкiв за податковi перiоди починаючи з 1 сiчня 2008 р.
В Українi положення Конвенцiї застосовуються до податкiв, що справляються згiдно з Законом України "Про оподаткування прибутку пiдприємств" та Законом України "Про податок з доходiв фiзичних осiб".
Ця Конвенцiя буде також застосовуватись до будь-яких iдентичних або подiбних по сутi податкiв, якi будуть справлятися в Українi або в Словенiї пiсля дати пiдписання цiєї Конвенцiї в доповнення або замiсть iснуючих податкiв.
Конвенцiя застосовується до осiб (юридичних та фiзичних), якi є резидентами однiєї з держав - України або Республiки Словенiя або резидентами обох держав. Для цiлей Конвенцiї вираз "резидент Договiрної Держави" означає будь-яку особу, яка за законодавством цiєї Держави пiдлягає оподаткуванню в нiй на пiдставi мiсця проживання, постiйного мiсця перебування, мiсця знаходження керiвного органу, мiсця реєстрацiї або будь-якого iншого аналогiчного критерiю, а також включає цю Договiрну Державу та будь-який полiтико-адмiнiстративний пiдроздiл або мiсцевий орган влади.
Якщо згiдно з вищенаведеним визначенням фiзична особа є резидентом обох Договiрних Держав, Конвенцiєю встановлено вiдповiднi правила, за якими можна визначити, резидентом якої з двох Держав буде вважатися ця особа для цiлей оподаткування.
Вiдповiдно до положень ст. 7 Конвенцiї, якщо словенське пiдприємство здiйснює пiдприємницьку дiяльнiсть в Українi через розташоване в Українi постiйне представництво, то прибуток цього пiдприємства може оподатковуватись в Українi, але тiльки щодо тiєї частини прибутку, яка стосується цього постiйного представництва. Причому до такого постiйного представництва вiдносять прибуток, який воно могло б одержати, якби було окремим та самостiйним пiдприємством i дiяло б в повнiй незалежностi вiд пiдприємства, постiйним представництвом якого воно є.
Податок на прибуток постiйного представництва визначається вiдповiдно до п. 13.8 ст. 13 Закону України "Про оподаткування прибутку пiдприємств" (далi - Закон) та Порядку складання розрахунку податку на прибуток нерезидента, що проводить дiяльнiсть на територiї України через постiйне представництво, затвердженого наказом ДПА України вiд 31.07.97 р. N 274 та зареєстрованого Мiнiстерством юстицiї України 28 серпня 1997 р. за N 352/2156 (зi змiнами та доповненнями).
Чинне законодавство України дає узагальнене визначення термiна "постiйне представництво" (п. 1.17 ст. 1 Закону). В Конвенцiї цей термiн розглядається бiльш детально, обумовлюються випадки, коли дiяльнiсть не розглядається як така, що утворює постiйне представництво. Зокрема, будiвельний майданчик, монтажний або складальний об'єкт утворюють постiйне представництво тiльки у тому разi, якщо такий майданчик або об'єкт iснують бiльше дванадцяти мiсяцiв.
Доходи, що одержуються резидентом Словенiї вiд нерухомого майна, яке знаходиться в Українi, будуть оподатковуватись в Українi. При цьому треба брати до уваги, що вищезазначене положення буде застосовуватись до доходiв, що одержуються вiд прямого використання, здавання в оренду або використання в будь-якiй iншiй формi нерухомого майна. Морський, рiчковий, повiтряний та автомобiльний транспорт не розглядається як нерухоме майно.
Що стосується оподаткування так званих пасивних доходiв (дивiдендiв, процентiв, роялтi), одержуваних з джерел в Українi резидентом Словенiї, який не здiйснює пiдприємницьку дiяльнiсть в Українi через постiйне представництво, такi доходи пiдлягають оподаткуванню в Українi (пп. "а", "б", "в" п. 13.1 та п. 13.2 ст. 13 Закону), але згiдно з положеннями Конвенцiї право України як країни - джерела доходу обмежено певною встановленою у вiдповiдних статтях Конвенцiї ставкою оподаткування.
Якщо фактичним власником дивiдендiв є компанiя - резидент Словенiї, яка володiє безпосередньо принаймнi 25 % капiталу компанiї - резидента України, що сплачує дивiденди, то податок, що стягується в Українi, обмежується ставкою 5 % валової суми таких дивiдендiв. В iнших випадках - 15 % вiд валової суми дивiдендiв.
Оподаткування процентiв, що виникають в Українi i сплачуються резиденту Словенiї, що є фактичним власником цих процентiв, обмежується в Українi ставкою 5 % вiд загальної суми процентiв.
Оподаткування в Українi доходiв вiд роялтi, що виникли в Українi i сплачуються резиденту Словенiї, який є фактичним власником таких роялтi, обмежується:
а) ставкою 10 % загальної суми роялтi, якщо це платежi будь-якого виду, що одержуються як вiдшкодування за користування або за надання права користування авторським правом на будь-якi лiтературнi твори або твори мистецтва (включаючи кiнематографiчнi фiльми та плiвки для радiомовлення чи телебачення);
б) ставкою 5 % загальної суми роялтi, якщо це платежi будь-якого виду, що одержуються як вiдшкодування за користування або за надання права користування авторським правом на науковi працi, будь-який патент, торгову марку, дизайн, або модель, план, таємну формулу або процес, або за користування чи надання права на користування промисловим, комерцiйним або науковим обладнанням, або за iнформацiю, що стосується промислового, комерцiйного або наукового досвiду.
Конвенцiя також встановлює, що дохiд, одержаний фiзичною особою - резидентом Словенiї щодо професiйних послуг чи iншої дiяльностi незалежного характеру (незалежної наукової, лiтературної, артистичної, освiтньої або викладацької, а також вiд незалежної дiяльностi лiкарiв, адвокатiв, iнженерiв, архiтекторiв, стоматологiв i бухгалтерiв), може оподатковуватись в Українi, якщо ця особа володiє в Українi регулярно доступною постiйною базою з метою проведення цiєї дiяльностi, але тiльки стосовно тiєї частини, що вiдноситься до цiєї постiйної бази.
Платня, заробiтна плата та iншi подiбнi винагороди, що одержуються фiзичною особою - резидентом Словенiї у зв'язку з роботою за наймом, що здiйснюється в Українi, може оподатковуватись в Українi. Така винагорода не пiдлягає оподаткуванню в Українi лише за умови одночасного виконання наступних трьох умов:
1) одержувач перебуває в Українi протягом перiоду або перiодiв, що не перевищують у сукупностi 183 днiв протягом будь-якого дванадцятимiсячного перiоду, що починається або закiнчується у вiдповiдному податковому роцi; та
2) винагорода сплачується наймачем або вiд iменi наймача, який не є резидентом України; та
3) витрати зi сплати винагород не несуть постiйне представництво або постiйна база, якi наймач має в Українi.
Незважаючи на попереднi положення, винагорода, одержувана у зв'язку з роботою за наймом, яка здiйснюється на борту морського, повiтряного судна або на автомобiльному транспортi, що експлуатується в мiжнародних перевезеннях резидентом України, буде оподатковуватись тiльки в Українi.
Директорськi гонорари та iншi аналогiчнi виплати, якi одержуються резидентом Словенiї як членом ради директорiв компанiї, яка є резидентом України, пiдлягають оподаткуванню в Українi.
Незалежно вiд попереднiх положень дохiд фiзичної особи - резидента Словенiї, що одержується в Українi вiд здiйснення особистої дiяльностi у якостi працiвника мистецтв (артиста театру, кiно, радiо, телебачення або музиканта) або спортсмена, буде оподатковуватись в Українi.
Незважаючи на попереднi положення, дохiд фiзичної особи - резидента Словенiї вiд особистої дiяльностi в Українi у якостi працiвника мистецтв або спортсмена буде звiльнений вiд оподаткування в Українi, якщо така дiяльнiсть фiнансується суттєвою мiрою за рахунок суспiльних фондiв обох держав або здiйснюється вiдповiдно до культурного договору або домовленостi мiж Україною i Словенiєю.
Платежi, одержуванi для цiлей власного утримання, одержання освiти або навчання, що отримуються студентом або стажистом, який є або був безпосередньо до приїзду в Україну резидентом Словенiї i перебуває в Українi виключно з метою одержання освiти або навчання, не оподатковуються в Українi, за умови, що такi платежi одержанi з джерел за межами України.
Особливi правила оподаткування встановленi Конвенцiєю також щодо винагород, що одержуються професорами i вчителями. Будь-яка фiзична особа, яка є або була безпосередньо перед вiдвiдуванням України резидентом Словенiї, i яка за запрошенням будь-якого унiверситету, коледжу, школи або iншого подiбного навчального закладу, який визнаний Урядом України неприбутковим, перебуває в Українi протягом перiоду, що не перевищує двох рокiв з дати першого прибуття в Україну, виключно з метою викладання або наукового дослiдження, або того й iншого, то будь-яка винагорода за таке викладання або дослiдження не пiдлягає оподаткуванню в Українi. Таке звiльнення поширюється тiльки на дохiд вiд наукових дослiджень, якщо такi дослiдження здiйснюються особою в громадських iнтересах, а не головним чином для будь-якої iншої приватної особи чи осiб.
Право на використання переваг Конвенцiї надається вiдповiдно до Порядку звiльнення (зменшення) вiд оподаткування доходiв iз джерелом їх походження з України згiдно з мiжнародними договорами України про уникнення подвiйного оподаткування, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 6 травня 2001 р. N 470.
Заступник Голови | Я. В. Янушевич |
"Вiсник податкової служби України", N 37, жовтень, 2007 р.