НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент платiжних систем
вiд 04.03.2011 р. | N 25-111/523-3297 |
---|
Територiальним управлiнням Нацiонального банку України, ОПЕРУ НБУ, Департаменту аудиту, банкам України та їх фiлiям, Асоцiацiї українських банкiв, Асоцiацiї "Український кредитно-банкiвський союз" |
Роз'яснення з питань нового законодавства
З 9 березня 2011 року набирає чинностi Закон України "Про внесення змiн до Закону України "Про виконавче провадження" та деяких iнших законодавчих актiв України щодо вдосконалення процедури примусового виконання рiшень судiв та iнших органiв (посадових осiб)". Згiдно iз Законом в новiй редакцiї викладено Закон України "Про виконавче провадження", внесенi змiни до низки законiв України, зокрема, Цивiльного кодексу України, законiв України "Про державну виконавчу службу", "Про банки i банкiвську дiяльнiсть", "Про платiжнi системи та переказ коштiв в Українi" тощо.
Змiнами, якi внесенi до статтi 59 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть", передбачено, що примусове списання коштiв з рахунка клiєнта та арешт на кошти клiєнтiв накладається не тiльки за рiшенням суду, але й за постановою державного виконавця. Вiдповiднi змiни внесенi до статей 1071 та 1074 Цивiльного кодексу України.
Статтю 6 Закону України "Про платiжнi системи та переказ коштiв в Українi" доповнено новими нормами такого змiсту:
"6.4. У разi вiдкриття рахунка клiєнтом, щодо якого iснує публiчне обтяження рухомого майна, накладене державним виконавцем, банк зупиняє видатковi операцiї з такого рахунка на суму обтяження та повiдомляє державному виконавцевi про вiдкриття рахунка. Повiдомлення про вiдкриття рахунка вручається державному виконавцевi власником рахунка, який зобов'язаний подати до банку документи, що пiдтверджують отримання державним виконавцем повiдомлення.
6.5. Державний виконавець вирiшує питання щодо необхiдностi накладення арешту на кошти боржника, що зберiгаються на вiдкритому рахунку, та у семиденний строк з моменту надходження повiдомлення iнформує банк про прийняте рiшення.
6.6. Вiдновлення видаткових операцiй на рахунках такого клiєнта здiйснюється у разi, якщо державний виконавець не повiдомив про прийняте рiшення у встановлений строк, перебiг якого починається з дати, зазначеної у вiдмiтцi про отримання державним виконавцем повiдомлення".
Звертаємо вашу увагу на те, що Закон України "Про платiжнi системи та переказ коштiв в Українi" не покладає на банк обов'язку щодо отримання вiд клiєнта будь-яких офiцiйних документiв, якi б пiдтверджували наявнiсть або вiдсутнiсть обтяження майна або обов'язку отримувати вiдповiдну iнформацiю безпосередньо з Державного реєстру обтяжень рухомого майна. З урахуванням цього, на нашу думку, стаття 6 Закону стосується виключно випадкiв, коли факт наявностi публiчного обтяження є очевидним для банку, тобто публiчне обтяження застосовано до коштiв або iнших цiнностей клiєнта, що знаходяться на рахунках чи на зберiганнi безпосередньо у цьому банку.
Стаття 4 Закону України "Про забезпечення вимог кредиторiв та реєстрацiю обтяжень" передбачає, що публiчним є обтяження рухомого майна, яке виникає вiдповiдно до закону або рiшення суду.
Вiдповiдно до статтi 11 Закону України "Про виконавче провадження" державний виконавець має право накладати арешт на майно боржника в т. ч. на кошти, якi перебувають на рахунках i вкладах у банках, на рахунки в цiнних паперах.
Частиною 4 статтi 52 Закону України "Про виконавче провадження" визначено, що арешт поширюється також на кошти на рахунках, якi будуть вiдкритi пiсля винесення постанови про накладення арешту.
Враховуючи вищевикладене:
1) банк має зупинити видатковi операцiї на суму обтяження та повiдомити державного виконавця про факт вiдкриття нового рахунка виключно у випадку, якщо в цьому ж банку (включаючи фiлiї та пiдроздiли) клiєнт вже має кошти та/або iншi цiнностi, що знаходяться у нього на рахунках та/або вкладах чи на зберiганнi, i на якi накладений арешт цим державним виконавцем (в тому числi i у випадку, коли сума обтяження вже накопичена на iншому, ранiше вiдкритому рахунку). Оскiльки згiдно з Законом України "Про платiжнi системи та переказ коштiв в Українi" повiдомлення про вiдкриття рахунка вручається державному виконавцю власником рахунка, то банк має видати вiдповiдне повiдомлення про вiдкриття рахунка клiєнту пiд розпис.
Форму повiдомлення банк визначає самостiйно. Разом з цим, повiдомлення має мiстити реквiзити за якими державний виконавець матиме можливiсть проiнформувати банк про прийняте рiшення щодо необхiдностi накладення арешту на кошти боржника, що зберiгаються на рахунку, який вiдкритий клiєнту. Додатковi рекомендацiї стосовно складання повiдомлення будуть надiсланi пiсля узгодження цього питання з Мiнiстерством юстицiї України.
Порядок зупинення видаткових операцiй на новому рахунку клiєнта визначається внутрiшнiми процедурами банку.
Зважаючи на вимоги статтi 6 Закону України "Про платiжнi системи та переказ коштiв в Українi" та статтi 52 Закону України "Про виконавче провадження", банк пiсля отримання вiд державного виконавця рiшення щодо необхiдностi накладення арешту на кошти боржника, що зберiгаються на вiдкритому новому рахунку клiєнта (у формi постанови про арешт коштiв), забезпечує арешт коштiв на цьому рахунку.
Банк вiдновлює видатковi операцiї на рахунках такого клiєнта у разi, якщо державний виконавець не повiдомив про прийняте рiшення у встановлений Законом України "Про платiжнi системи та переказ коштiв в Українi" строк, перебiг якого починається з дати, зазначеної у вiдмiтцi про отримання державним виконавцем повiдомлення.
Норми статтi 6 Закону України "Про платiжнi системи та переказ коштiв в Українi" та статтi 52 Закону України "Про виконавче провадження" не мiстять виключень, тому застосовуються до всiх поточних, вкладних (депозитних) рахункiв клiєнта в нацiональнiй та iноземних валютах;
2) банк приймає та виконує:
постанови державних виконавцiв про арешт коштiв на рахунках клiєнтiв, що винесенi як на пiдставi рiшень суду, так i на виконання iнших виконавчих документiв, визначених статтею 17 Закону України "Про виконавче провадження";
платiжнi вимоги на примусове списання коштiв, якi оформленнi як на пiдставi рiшень суду, так i на пiдставi постанов державних виконавцiв, що винесенi на виконання iнших виконавчих документiв, визначених статтею 17 Закону України "Про виконавче провадження".
З 1 сiчня 2011 року набрав чинностi Податковий кодекс України (далi - ПКУ).
Вiдповiдно до статей 20, 89 та 91 ПКУ передбачено право органiв державної податкової служби звертатись до суду щодо зупинення видаткових операцiй на рахунках в банку платника податку.
Крiм того, стаття 41 ПКУ визначає органами стягнення органи державної податкової служби, а також державних виконавцiв в межах своїх повноважень, а стаття 95 ПКУ встановлює, що стягнення коштiв з рахункiв платника податкiв у банках, обслуговуючих такого платника податкiв, здiйснюється за рiшенням суду, яке направляється до виконання органам державної податкової служби.
Разом з цим, вiдповiдно до пункту 87.11 статтi 87 Податкового кодексу України стягнення коштiв (податкового боргу) з рахунка платника - фiзичної особи за рiшенням суду здiйснюється державною виконавчою службою вiдповiдно до Закону України "Про виконавче провадження".
Враховуючи викладене:
1) банк зупиняє видатковi операцiї на рахунках клiєнтiв на пiдставi рiшення суду (за зверненням органу державної податкової служби) вiдповiдно до статей 89 та 91 Податкового кодексу України.
Зупинення видаткових операцiй банк здiйснює в порядку, визначеному внутрiшнiми процедурами банку;
2) банк приймає до виконання платiжнi вимоги на стягнення коштiв з рахунка платника податкiв за рiшенням суду, якi оформленi та поданi до банку органами державної податкової служби, а у разi стягнення коштiв з рахунка платника - фiзичної особи - платiжнi вимоги органiв державної виконавчої служби.
Вiдповiдно до статтi 56 Закону України "Про Нацiональний банк України" нормативно-правовi акти Нацiонального банку не можуть суперечити законам України та iншим законодавчим актам України.
Зважаючи на вищевикладене, до затвердження змiн до Iнструкцiї про безготiвковi розрахунки в Українi в нацiональнiй валютi1 та Iнструкцiї про порядок вiдкриття, використання i закриття рахункiв у нацiональнiй та iноземнiй валютах2, банки керуються вимогами Закону України "Про виконавче провадження", Закону України "Про платiжнi системи та переказ коштiв в Українi" та Податкового кодексу України, внутрiшнiми процедурами банку, розробленими з врахуванням цих законiв, органiзацiйної структури банку, облiкової полiтики та умов договорiв, укладених з клiєнтами.
____________
1 затверджена постановою
Правлiння Нацiонального банку України вiд 21.01.2004 N 22
та зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України
29.03.2004 за N 377/8976 (зi змiнами);
2 затверджена постановою
Правлiння Нацiонального банку України вiд 12.11.2003 N 492
та зареєстрована в Мiнiстерствi юстицiї України
17.12.2003 за N 1172/8493 (зi змiнами).
В. о. заступника Голови | В. I. Ричакiвська |