ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ГОЛОВНЕ УПРАВЛIННЯ ДФС У ЖИТОМИРСЬКIЙ ОБЛАСТI
IНДИВIДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦIЯ
09.04.2019 | N 1511/6/06-30-14-03-09-IПК |
---|
Головне управлiння ДФС у
Житомирськiй областi розглянуло звернення
приватного пiдприємства щодо застосування
штрафних санкцiй у разi неповернення валютної
виручки на суму неякiсних товарiв у встановленi
граничнi строки розрахункiв при виконаннi
експортної операцiї у 2019 роцi та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України вiд
02.12.2010 року N 2755-V (iз змiнами та доповненнями),
у межах компетенцiї повiдомляє.
07 лютого 2019 року введено в дiю Закон України вiд 21 червня 2018 року N 2473-VIII "Про валюту i валютнi операцiї" (далi - Закон N 2473).
Вiдповiдно до частини 1 статтi 13 Закону N 2473 Нацiональний банк України має право встановлювати граничнi строки розрахункiв за операцiями з експорту та iмпорту товарiв та має право встановлювати мiнiмальнi граничнi суми операцiй з експорту та iмпорту товарiв, на якi поширюються встановленi вiдповiдно до цього Закону граничнi строки розрахункiв за операцiями з експорту та iмпорту товарiв.
Граничнi строки розрахункiв за операцiями з експорту та iмпорту товарiв встановленi пунктом 21 роздiлу II Положення про заходи захисту та визначення порядку здiйснення окремих операцiй в iноземнiй валютi, що затверджено постановою Правлiння Нацiонального банку України (далi - Нацiональний банк) вiд 02.01.2019 N 5 (далi - Положення N 5), та становлять 365 календарних днiв.
Постановою Правлiння Нацiонального банку вiд 02.01.2019 N 7 затверджено Iнструкцiю про порядок валютного нагляду банкiв за дотриманням резидентами граничних строкiв розрахункiв за операцiями з експорту та iмпорту товарiв (далi - Iнструкцiя N 7).
Вiдповiдно до пiдпункту 1 пункту 9 роздiлу III Iнструкцiї N 7 банк завершує здiйснення валютного нагляду з i дотриманням резидентами граничних строкiв розрахункiв якщо сумi незавершених розрахункiв за операцiєю з експорту, iмпорту товарiв не перевищує незначної суми.
У разi здiйснення розрахункiв за експорт, iмпорт товарiв в iноземнiй валютi сума незавершених розрахункiв за операцiєю з експорту, iмпорту товарiв визначається за офiцiйним курсом гривнi до iноземних валют, установленим Нацiональним банком на дату останньої подiї за вiдповiдною операцiєю (остання дата платежу / надходження грошових коштiв, дата поставки товару, дата зарахування зустрiчних однорiдних вимог).
Незначний розмiр валютної операцiї - розмiр валютної операцiї (з еквiвалентi за офiцiйним курсом гривнi до iноземних валют, установленим Нацiональним банком на дату здiйснення операцiї), який є меншим, нiж розмiр, що установлений для фiнансових операцiй, що пiдлягають обов'язковому фiнансовому монiторингу згiдно iз законодавством у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення (пiдпункт 7 пункту 2 роздiлу I Положення N 5).
На сьогоднi, вiдповiдно до частини 1 ст. 15 роздiлу III Закону України "Про запобiгання та протидiю легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, фiнансуванню тероризму та фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення" вiд 14.10.2014 N 1702-VII, даний розмiр становить 150 тис. грн.
Але слiд зазначити, що вiдповiдно до абзацу 2 пiдпункту 6 пункту 9 роздiлу III Iнструкцiї N 7 вимоги щодо завершення здiйснення валютного нагляду за дотриманням резидентами граничних строкiв розрахункiв якщо сума незавершених розрахункiв за операцiєю з експорту, iмпорту товарiв не перевищує незначної суми, не застосовуються до операцiй з експорту, iмпорту товарiв у разi дроблення операцiй з експорту товару або дроблення валютних операцiй.
Дроблення операцiї з експорту товару (пiдпункт 5 пункту 3 роздiлу I Iнструкцiї N 7) - штучне дiлення поставки товару за операцiєю з експорту товару, що передбачає одночасну наявнiсть таких ознак:
операцiї з експорту товару здiйснюються одним резидентом;
операцiї, пов'язанi мiж собою одним контрагентом-нерезидентом та договором (контрактом, угодою, iншим документом, що застосовується в мiжнароднiй практицi та може вважатися договором);
сума кожної операцiї з експорту товару є меншою, нiж розмiр, установлений для фiнансових операцiй, що пiдлягають обов'язковому фiнансовому монiторингу згiдно iз законодавством у сферi запобiгання та протидiї легалiзацiї (вiдмиванню) доходiв, одержаних злочинним шляхом, або фiнансуванню тероризму чи фiнансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далi - незначна сума);
сума операцiй з експорту товару за календарний мiсяць перевищує десятикратний розмiр операцiї на незначну суму.
Враховуючи вищевказане, граничнi строки розрахункiв за операцiями з експорту, за перевищення строку яких передбачено нарахування пенi, не поширюються на суми незначної незавершеної операцiї з експорту лише у разi вiдсутностi ознак дроблення операцiй з експорту товару.
Водночас, слiд зазначити, що вiдповiдно до пiдпункту 1 та пiдпункту 4 п. 12 роздiлу III Iнструкцiї N 7 зменшення суми грошових коштiв, якi мають надiйти або на користь резидента вiд нерезидента як оплата за експорт товару або вартостi товарiв, що iмпортуються, допускається також за умови, якщо протягом виконання зобов'язань за договором:
- вiдбувається перегляд цiни товарiв у зв'язку з невiдповiднiстю їх кiлькiсних та/або якiсних характеристик умовам договору - на суму недопоставлених (недоотриманих) та/або неякiсних товарiв. Рiшення про таку невiдповiднiсть приймається Мiжнародним комерцiйним арбiтражним судом чи Морською арбiтражною комiсiєю при Торгово-промисловiй палатi або iншим органом, уповноваженим розглядати спори або засвiдчувати таку невiдповiднiсть згiдно з правилами чи звичаями країни розташування сторони договору або третьої країни вiдповiдно до умов договору;
- вiдбувається повне або часткове повернення резиденту товару, що був поставлений нерезиденту за експортним договором, у зв'язку з повним або частковим невиконанням сторонами взаємних зобов'язань за експортним договором - на суму вартостi такого товару, оформленого МД типу IМ-40 "Iмпорт", IМ-41 "Реiмпорт", IМ-51 "Переробка на митнiй територiї", IМ-75 "Вiдмова на користь держави", IМ-76 "Знищення або руйнування" та за наявностi вiдповiдної iнформацiї в реєстрi МД.
Тобто, порядок вирiшення спорiв, що виникають мiж суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi має бути визначено зовнiшньоекономiчним договором з урахуванням положень процесуального законодавства України.
При укладеннi зовнiшньоекономiчного договору (контракту) суб'єкти господарювання мають керуватися наказом Мiнiстерства економiки та з питань європейської iнтеграцiї України вiд 06.09.2001 N 201 "Про затвердження Положення про форму зовнiшньоекономiчних договорiв (контрактiв)". Однiєю з обов'язкових умов зовнiшньоекономiчного договору вiдповiдно до цього наказу є умова щодо включення роздiлу "Санкцiї та рекламацiї".
Цей роздiл встановлює порядок застосування штрафних санкцiй, вiдшкодування збиткiв та пред'явлення рекламацiй у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням одним iз контрагентiв своїх зобов'язань.
При цьому мають бути чiтко визначенi розмiри штрафних санкцiй (у вiдсотках вiд вартостi недопоставленого товару (робiт, послуг) або суми неоплачених коштiв, строки виплати штрафiв - вiд якого термiну вони встановлюються та протягом якого часу дiють, або їх граничний розмiр), строки, протягом яких рекламацiї можуть бути заявленi, права та обов'язки сторiн договору (контракту) при цьому, способи врегулювання рекламацiй.
Тобто, вимоги щодо змiсту можливої рекламацiї за неякiсний товар, формуються виходячи з умов, зазначених у зовнiшньоекономiчному контрактi.
Також, однiєю з обов'язкових умов зовнiшньоекономiчного договору вiдповiдно до цього наказу є умова щодо врегулювання спорiв у судовому порядку.
Зокрема, у цьому роздiлi зовнiшньоекономiчного договору визначаються умови та порядок вирiшення спорiв у судовому порядку щодо тлумачення, невиконання та/або неналежного виконання договору (контракту) з визначенням назви суду або чiтких критерiїв визначення суду будь-якою зi сторiн залежно вiд предмета та характеру спору, а також погоджений сторонами вибiр матерiального i процесуального права, яке буде застосовуватися цим судом, та правил процедури судового урегулювання.
Якщо спiрнi питання щодо виконання зовнiшньоекономiчного договору не врегулюються в досудовому порядку, пiдприємство має право звернутися до суду.
У разi прийняття до розгляду судом, мiжнародним комерцiйним арбiтражем позовної заяви резидента про стягнення з нерезидента заборгованостi, що виникла внаслiдок недотримання нерезидентом строку, передбаченого зовнiшньоекономiчним договором (контрактом), або прийняття до провадження уповноваженим органом вiдповiдної країни документа про стягнення такої заборгованостi з боржника-нерезидента на користь резидента в позасудовому (досудовому) примусовому порядку строк, встановлений вiдповiдно до цiєї статтi, зупиняється з дня прийняття до розгляду такої заяви (прийняття до провадження вiдповiдного документа) i пеня за порушення строку в цей перiод не нараховується (п. 7. ст. 13 Закону N 2473).
Згiдно з пунктом 52.2 статтi 52 Кодексу iндивiдуальна податкова консультацiя має iндивiдуальний характер i може використовуватися виключно платником податкiв, якому надано таку консультацiю.