ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

вiд 30.06.2004 р. N 25/4-14-34/8189-ЕП

 

Начальникам регiональних митниць
Начальникам митниць


Про реалiзацiю товарiв

     На запити митних органiв щодо механiзму застосування положень статтi 172 Митного кодексу України в частинi реалiзацiї товарiв та нарахування податкiв i зборiв повiдомляємо.

     Вiдповiдно до частини п'ятої статтi 172 Митного кодексу України товари, зазначенi у частинах першiй - четвертiй цiєї статтi, реалiзуються на митних аукцiонах, товарних бiржах або через пiдприємства торгiвлi в порядку, установленому законодавством.

     Згiдно з частиною шостою статтi 172 Митного кодексу України реалiзацiя здiйснюється з нарахуванням усiх податкiв i зборiв, що пiдлягають сплатi при перемiщеннi зазначених товарiв через митний кордон України, за ставками, чинними на день реалiзацiї на митних аукцiонах, товарних бiржах або через пiдприємства торгiвлi в порядку, установленому законодавством.

     Вiдповiдно до частини третьої статтi 1 Закону України "Про систему оподаткування" ставки, механiзм справляння податкiв та зборiв (обов'язкових платежiв) не можуть установлюватися або змiнюватися iншими законами України, крiм законiв про оподаткування. Тому при нарахуваннi вiдповiдного податку чи збору (обов'язкового платежу) необхiдно керуватися законодавчими та iншими нормативно-правовими актами з питань адмiнiстрування цього податку чи збору.

     Водночас, звертаємо увагу, що одними з основних принципiв оподаткування в Українi є такi:

     обов'язковiсть - упровадження визначених на пiдставi достовiрних даних про об'єкт оподаткування норм щодо сплати податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв);

     рiвнiсть, недопущення будь-яких проявiв податкової дискримiнацiї - забезпечення однакового пiдходу до суб'єктiв господарювання (юридичних i фiзичних осiб, включаючи нерезидентiв) при визначеннi обов'язкiв щодо сплати податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв);

     доступнiсть - забезпечення дохiдливостi норм податкового законодавства для платникiв податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв).

     Ураховуючи цi принципи, для визначення сум податкiв та зборiв (обов'язкових платежiв), що пiдлягають справлянню в кожному конкретному випадку, потрiбно з'ясувати повнi данi про об'єкт оподаткування (код за УКТЗЕД, митну вартiсть, країну походження тощо), особливостi застосування ставок податкiв та зборiв (обов'язкових платежiв) (зокрема, хто виступає їх платником: юридична чи фiзична особа), а також базу для їх нарахування згiдно iз законодавством.

     Звертаємо увагу, що частинами першою - четвертою статтi 172 Митного кодексу України регламентовано правовi засади здiйснення митними органами розпорядження товарами та визначено категорiї товарiв, що пiдлягають такому розпорядженню. За правовим режимом цi товари умовно можуть бути подiленi на такi категорiї:

     1. Товари, що перейшли у власнiсть держави внаслiдок:

     вiдмови власника на користь держави;

     конфiскацiї за рiшенням суду.

     2. Товари, що зберiгаються пiд митним контролем (крiм зазначених у пунктi 1 частини першої статтi 166 Митного кодексу України) та за якими власник або вповноважена ним особа не звернулися до закiнчення строкiв зберiгання.

     3. Товари, якi швидко псуються або мають обмежений термiн зберiгання, - предмети порушення митних правил, вилученi вiдповiдно до Митного кодексу України.

     Реалiзацiя згаданих товарiв матиме такi особливостi:

     1. Товари, що перейшли у власнiсть держави

     Питання застосування ставок мита на товари, що ввозяться на митну територiю України та вивозяться за межi цiєї територiї, визначається Законом України "Про Єдиний митний тариф". Згiдно з пунктом "г" частини першої статтi 19 цього Закону товари, що пiдлягають оберненню у власнiсть держави, звiльняються вiд сплати мита. Отже, при реалiзацiї товарiв, що обертаються у власнiсть держави, мито не нараховується.

     Вiдповiдно до положень статей 4 i 6 Закону України "Про податок на додану вартiсть" на товари, що ввозяться (пересилаються) на митну територiю України, ставка податку на додану вартiсть становить 20 вiдсоткiв бази оподаткування (договiрної (контрактної) вартостi таких товарiв, не меншої митної вартостi, зазначеної у ввiзнiй митнiй декларацiї з урахуванням: витрат на транспортування, навантаження, розвантаження, перевантаження та страхування до пункту перетину митного кордону України; сплати брокерських, агентських, комiсiйних та iнших видiв винагород, пов'язаних з ввезенням (пересиланням) таких товарiв; плати за використання об'єктiв iнтелектуальної власностi, що належать до таких товарiв; акцизного збору, ввiзного мита, а також iнших податкiв, зборiв (обов'язкових платежiв), за винятком податку на додану вартiсть, що включаються в цiну товарiв (робiт, послуг) згiдно iз законами України з питань оподаткування). Визначена вартiсть перераховується в українськi гривнi за валютним (обмiнним) курсом Нацiонального банку України, що дiяв на момент виникнення податкових зобов'язань.

     Вiдповiдно до частини першої статтi 246 Митного кодексу України на товари в митному режимi вiдмови на користь держави не нараховуються i не справляються податки та збори, до цих товарiв не застосовуються заходи нетарифного регулювання.

     Таким чином, у разi здiйснення реалiзацiї товарiв, що перейшли у власнiсть держави внаслiдок вiдмови власника на користь держави чи внаслiдок конфiскацiї за рiшенням суду, вищезазначенi податки та збори не справляються.

     Пiдприємствами - органiзаторами митних аукцiонiв (або iншими пiдприємствами торгiвлi), якими були реалiзованi товари, кошти, отриманi вiд їх реалiзацiї, за вирахуванням суми комiсiйної винагороди перераховуються на депозитний рахунок митницi, якою в подальшому перераховуються до вiдповiдного бюджету.

     2. Товари, якi зберiгаються пiд митним контролем (крiм зазначених у пунктi 1 частини першої статтi 166 цього Кодексу) та за якими власник або вповноважена ним особа не звернулися до закiнчення строкiв зберiгання

     Звертаємо увагу, що закiнчення строку зберiгання товарiв пiд митним контролем не є пiдставою їх переходу у власнiсть держави. Законодавством надано митним органам лише право реалiзацiї таких товарiв з метою вивiльнення складiв, вiдшкодування збиткiв, пов'язаних зi зберiганням, та справляння належних податкiв та зборiв.

     Цiна товарiв, що передаються на реалiзацiю, визначається комiсiєю, створеною вiдповiдно до пункту 7 Порядку облiку, зберiгання, оцiнки конфiскованого та iншого майна, що переходить у власнiсть держави, i розпорядження ним, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 25.08.98 N 1340, iз залученням експерта у визначених законодавством випадках. При цьому звертаємо увагу, що в Українi ринкова цiна на аналогiчну продукцiю формується з урахуванням усiх обов'язкових платежiв.

     Таким чином, для прийняття вищезазначеною комiсiєю об'єктивного рiшення про оцiнку товарiв, яка б давала можливiсть в подальшому справляти належнi податки та збори (вiдрахування вiд суми коштiв, одержаних вiд реалiзацiї) та вiдшкодовувати витрати, зазначенi в частинi першiй статтi 174 Митного кодексу України, на розгляд комiсiї обов'язково подаються:

     1) документи, що пiдтверджують витрати митницi, пов'язанi з розпорядженням цими товарами;

     2) документи, що мiстять данi про товар як об'єкт оподаткування (код за УКТЗЕД, митну вартiсть, країну походження тощо), особливостi застосування ставок податкiв та зборiв (зокрема, хто виступає їх платником: юридична чи фiзична особа) тощо;

     3) попереднi розрахунки сум податкiв та зборiв за ставками, чинними на день проведення таких розрахункiв, або копiї документiв, що пiдтверджують їх попередню сплату.

     Пiсля реалiзацiї товарiв митний орган проводить коригуючi розрахунки сум, належних до вiдрахування податкiв та зборiв за ставками, чинними на день реалiзацiї товарiв (днем реалiзацiї вважається день фактичного продажу товарiв). Вiдповiдальнiсть за неправильне визначення сум податкiв та зборiв покладається на пiдроздiли митного органу, якi контролюють правильнiсть визначення митної вартостi, класифiкацiї товарiв, нарахування податкiв та зборiв.

     Пiдприємствами - органiзаторами митних аукцiонiв (або iншими пiдприємствами торгiвлi), якими були реалiзованi товари, кошти, отриманi вiд їх реалiзацiї, за вирахуванням суми комiсiйної винагороди перераховуються на депозитний рахунок митницi.

     Подальше розпорядження цими коштами здiйснюється згiдно з частинами другою - шостою статтi 174 Митного кодексу України.

     3. Товари, якi швидко псуються або мають обмежений строк зберiгання, - предмети порушення митних правил, вилученi вiдповiдно до Митного кодексу України

     Особливiсть здiйснення реалiзацiї цiєї категорiї товарiв полягає в тому, що на момент реалiзацiї невiдомо, чи буде судом застосована санкцiя у виглядi їх конфiскацiї.

     Якщо за рiшенням суду в справi до особи, яка вчинила порушення митних правил, не буде застосоване стягнення у виглядi конфiскацiї товарiв, зазначених у частинi другiй статтi 174 Митного кодексу України, або справа про порушення митних правил буде припинена, то з коштiв, одержаних вiд реалiзацiї цих товарiв, вiдраховуються суми належних податкiв та зборiв.

     Зважаючи на викладене й з метою забезпечення в подальшому (за вищезазначених пiдстав) справляння належних податкiв та зборiв, визначення цiни передання в реалiзацiю товарiв здiйснювати як i для товарiв, що реалiзуються у зв'язку iз закiнченням строку зберiгання (пункт 2 цього листа).

     У разi прийняття судом рiшення про незастосування до особи, яка вчинила порушення митних правил, стягнення у виглядi конфiскацiї товарiв або в разi припинення справи про порушення митних правил митний орган проводить коригування розрахункiв сум належних до вiдрахування податкiв та зборiв, ураховуючи вiдомостi про об'єкт оподаткування, що були встановленi в судовому порядку, i за ставками, чинними на день реалiзацiї товарiв (днем реалiзацiї вважається день фактичного продажу товарiв). Вiдповiдальнiсть за неправильне визначення сум податкiв та зборiв покладається на пiдроздiли митного органу, якi контролюють правильнiсть визначення митної вартостi, класифiкацiї товарiв, нарахування податкiв та зборiв.

     У разi прийняття судом рiшення про конфiскацiю товарiв необхiдно керуватися поясненнями, наведеними у пунктi 1 цього листа.

     Звертаємо увагу, що кошти, отриманi вiд реалiзацiї цiєї категорiї товарiв пiдприємствами - органiзаторами митних аукцiонiв (або iншими пiдприємствами торгiвлi), у повному обсязi перераховуються на депозитний рахунок митницi, де зберiгаються до винесення судом рiшення в справi.

     З метою запобiгання конфлiктним ситуацiям з пiдприємством торгiвлi, що пов'язанi з дотриманням норм статтi 174 Митного кодексу України, доцiльно при укладеннi договору про реалiзацiю товарiв в цьому окремому його пунктi визначати умову виплати комiсiйної винагороди цьому пiдприємству за реалiзацiю швидкопсувних товарiв або товарiв з обмеженим строком зберiгання (предметiв порушення митних правил): тiльки пiсля прийняття судом рiшення про конфiскацiю цих товарiв.

     4. Рекомендацiї щодо документального оформлення розрахункiв податкiв та зборiв

     Згiдно iз законодавством документами, на пiдставi яких здiйснюється передання товарiв та в яких зазнається цiна останнiх, є: акт опису, оцiнки та передання майна (у разi передання на реалiзацiю); акт опису i арешту майна (у разi передання органам Державної виконавчої служби).

     Для забезпечення виконання вимог частини шостої статтi 172 Митного кодексу України рекомендуємо до цих документiв долучати (оформлювати у виглядi додаткiв) довiдки довiльної форми, у яких зазначати вiдомостi про товар, необхiднi для нарахування податкiв i зборiв (код УКТЗЕД, митна вартiсть, особливостi застосування ставок податкiв та зборiв тощо), i розрахунки податкiв та зборiв. Довiдки повиннi бути пiдписанi начальниками структурних пiдроздiлiв митницi, посадовi особи яких брали участь у пiдготовцi довiдок.

     Наводимо приклад розрахункiв сум податкiв i зборiв, що мiстяться в цiнi товару.

     Припустимо, що вартiсть товару у роздрiбнiй мережi становить 120,00 грн.

     Ставка ввiзного мита на цей товар - 10 %.

     Ставка ПДВ - 20 %.

     Курс 1 дол. США - 5,3295 грн.

     Визначення сум податкiв:

     Розрахунок ПДВ у цiнi товару: (120,00 : 1,2) х 0,2 = 20,00 грн.

     Для розрахунку ввiзного мита на товар визначимо основу нарахування ввiзного мита:

     120,00 (ринкова вартiсть) - 20,00 (сума ПДВ) = 100,00 грн.

     Розрахунок ввiзного мита на товар: (100,00 : 1,10) х 0,1 = 10,00 грн.

     Таким чином, у вiдповiдному актi при переданнi товару на реалiзацiю зазначаємо цiну товару 120,00 грн. (у тому числi мито 10,00 грн., ПДВ - 20,00 грн.).

     5. З огляду на особливостi державного регулювання ринку автомобiлiв в Українi методичнi рекомендацiї щодо розпорядження цiєю категорiєю товарiв будуть наданi додатково, пiсля отримання вiд Мiнiстерства юстицiї України роз'яснення з цього питання.

Заступник Голови Служби А. Д. Войцещук
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.