МIНIСТЕРСТВО ДОХОДIВ I ЗБОРIВ УКРАЇНИ

10.02.2014 N 2807/5/99-99-19-05-01-16


Про розгляд звернення щодо облiку та оподаткування багатостороннiх обмiнних операцiй

     У Мiнiстерствi доходiв i зборiв України розглянуто звернення Ради голiв державних адмiнiстрацiй вiд 27.12.2013 N 03-02/30 щодо особливостей облiку та оподаткування багатостороннiх обмiнних операцiй для українських суб'єктiв господарювання - потенцiйних учасникiв мiжнародних обмiнних систем. За результатами опрацювання в межах компетенцiї та чинного законодавства повiдомляємо наступне.

     Порядок здiйснення товарообмiнних (бартерних) операцiй регламентується нормами декiлькох галузей права (цивiльного, господарського, податкового, митного тощо) залежно вiд того, який аспект таких операцiй розглядається та з якою метою встановлюється правове регулювання.

     Так, у межах дiї податкового законодавства України, що регулює вiдносини у сферi справляння податкiв i зборiв, вiдповiдно до пiдпункту 14.1.10 пункту 14.1 статтi 14 Податкового кодексу України (далi - ПКУ) бартерна (товарообмiнна) операцiя визначається як господарська операцiя, що передбачає проведення розрахункiв за товари (роботи, послуги) у негрошовiй формi в рамках одного договору.

     У свою чергу договiрнi вiдносини, у тому числi щодо укладання договору мiни (бартеру), визначення його сторiн, умов та обмежень, регулюються цивiльним i господарським законодавством.

     Згiдно iз статтею 626 Цивiльного кодексу України договiр може являти собою домовленiсть як двох, так i бiльше сторiн. До договорiв, що укладаються мiж бiльш як двома сторонами (багатостороннi договори), застосовуються загальнi положення про договiр, якщо це не суперечить багатосторонньому характеру цих договорiв. А зокрема до договору мiни (бартеру) також застосовуються загальнi положення про купiвлю-продаж, положення про договiр поставки, договiр контрактацiї або iншi договори, елементи яких мiстяться в договорi мiни, якщо це не суперечить законодавству i сутi зобов'язання.

     Таким чином, дiюче цивiльне законодавство не обмежує суб'єктiв господарювання у виборi форми реалiзацiї своїх майнових прав i встановлення договiрних правовiдносин з iншими суб'єктами господарювання.

     Однак для цiлей забезпечення своєчасностi, достовiрностi, повноти нарахування та сплати вiдповiдно до чинного податкового законодавства суб'єкти господарювання повиннi забезпечити максимальну прозорiсть здiйснюваних ними операцiй шляхом належного оформлення та облiку.

     Вiдповiдно до пiдпункту 14.1.202 пункту 14.1 статтi 14 ПКУ будь-якi операцiї, що здiйснюються згiдно з договорами купiвлi-продажу, мiни, поставки та iншими господарськими, цивiльно-правовими договорами, якi передбачають передачу прав власностi на такi товари за плату або компенсацiю незалежно вiд строкiв її надання, а також операцiї з безоплатного надання товарiв є продажем (реалiзацiєю) товарiв.

     З метою оподаткування товарообмiнних (бартерних) операцiй доходи та витрати вiд їх проведення визначаються згiдно пункту 153.10 статтi 153 ПКУ вiдповiдно до договiрної цiни такої операцiї, але не нижчої (вищої) вiд звичайних цiн.

     При цьому пунктом 137.1 статтi 137 ПКУ передбачено, що доходи, що враховуються при обчисленi об'єкта оподаткування, включаються до доходiв звiтного перiоду за датою переходу покупцевi права власностi на товар або за датою складення акта або iншого документа, оформленого вiдповiдно до вимог чинного законодавства, який пiдтверджує виконання робiт або надання послуг. А згiдно пункту 138.4 статтi 138 ПКУ витрати, що формують собiвартiсть реалiзованих товарiв, виконаних робiт, наданих послуг, крiм нерозподiльних постiйних загальновиробничих витрат, якi включаються до складу собiвартостi реалiзованої продукцiї в перiодi їх виникнення, визнаються витратами того звiтного перiоду, в якому визнано доходи вiд реалiзацiї таких товарiв, виконаних робiт, наданих послуг.

     Водночас при визначеннi доходiв i витрат вiд здiйснення товарообмiнних (бартерних) операцiй у галузi зовнiшньоекономiчної дiяльностi необхiдно враховувати особливостi таких операцiй, визначенi Законом України вiд 23 грудня 1998 року N 351-XIV "Про регулювання товарообмiнних (бартерних) операцiй у галузi зовнiшньоекономiчної дiяльностi" (iз змiнами та доповненнями).

     Так, вiдповiдно до статтi 2 зазначеного Закону України товари, що iмпортуються за бартерним договором, пiдлягають ввезенню на митну територiю України у строки, зазначенi в такому договорi, але не пiзнiше 180 календарних днiв з дати митного оформлення (дати оформлення митної декларацiї на експорт) товарiв, що фактично експортованi за бартерним договором, а в разi експорту за бартерним договором робiт i послуг - з дати пiдписання акта або iншого документа, що засвiдчує виконання робiт, надання послуг. Датою ввезення товарiв за бартерним договором на митну територiю України вважається дата їх митного оформлення (дата оформлення митної декларацiї на iмпорт), а в разi iмпорту за бартерним договором робiт або послуг - дата пiдписання акта або iншого документа, що засвiдчує виконання робiт, надання послуг.

     Враховуючи вищевикладене, податковий облiк та оподаткування товарообмiнних (бартерних) операцiй здiйснюється у вiдповiдностi до чинного законодавства.

Заступник Мiнiстра А. П. Iгнатов
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.