ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

04.08.2016 N 26593/7/99-99-19-01-01-17

 

Митницям ДФС


Про надання iнформацiї

     Державна фiскальна служба України за результатами розгляду листа Мiнiстерства фiнансiв України вiд 02.07.2016 N 31-11320-07-10/19153 про надходження численних скарг на дiї/бездiяльнiсть митниць щодо повернення надмiрно сплачених митних платежiв пiсля скасування судом рiшення про коригування митної вартостi товарiв, зазначає, що правовi позицiї ДФС з цього питання неодноразово доводились митницям ДФС, зокрема у доповiднiй записцi вiд 26.03.2015 N 256/99-99-10-02-04-18, а також у листi ДФС вiд 29.03.2016 N 10672/7/99-99-11-04-02-17.

     З метою однозначного застосування митницями норм законодавства України з питань державної митної справи додатково повiдомляємо.

     При розглядi заяв платникiв податкiв щодо виконання рiшень суду та повернення надмiрно сплачених до держбюджету митних платежiв митницi повиннi керуватися, в першу чергу, частиною 5 статтi 124 Конституцiї України та статтями 254, 255 та 257 Кодексу адмiнiстративного судочинства України.

     Додатково звертаємо увагу, що на сьогоднi суди при вирiшеннi справ щодо оскарження рiшень про коригування митної вартостi товарiв враховують висновок Верховного Суду України (вiд 15.04.2014 N 21-21а14, вiд 25.11.2014 N 21-207а14), в якому, зокрема, вказано, що в разi незгоди з рiшенням чи дiєю митних органiв щодо визначення, призначення, заявлення, з'ясування достовiрностi, коригування та/чи iнших дiй щодо митної вартостi; митного контролю i митного оформлення декларант (суб'єкт господарювання, пiдприємство) може пiддати цi дiї чи рiшення судовому контролю.

     Якщо суд визнає рiшення i дiї митних органiв iз зазначених питань протиправними, зобов'яже вчинити певнi дiї вiдповiдно до вимог митного законодавства i коли у рiшеннi суду буде констатована неправильнiсть чи хибнiсть рiшень чи дiй митних органiв, якi зумовили (призвели, потягли) помилкову та/або надмiрну сплату сум митних платежiв, цi платежi повертаються декларанту в порядку i на умовах, встановлених у статтi 301 Митного кодексу України, статтi 43 Податкового кодексу України i статтi 45 Бюджетного кодексу України, з дотриманням процедури, врегульованої Порядком повернення та Порядком взаємодiї митних органiв з органами Державного казначейства України, на пiдставi його заяви та у мiсячний термiн з дня прийняття висновку митного органу, що здiйснював оформлення митної декларацiї, про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмiрно зарахованих до бюджету митних та iнших платежiв, контроль за справлянням яких покладається на митнi органи.

     Процедура та порядок повернення помилково та/або надмiрно сплачених до бюджету коштiв регулюються статтею 45 Бюджетного кодексу України; статтею 301 Митного кодексу України; статтею 43 Податкового кодексу України, а також:

     наказом Державної митної служби України вiд 20.07.2007 N 618 "Про затвердження Порядку повернення платникам податкiв коштiв, що облiковуються на вiдповiдних рахунках митного органу як передоплата, i митних та iнших платежiв, помилково та/або надмiрно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здiйснюється митними органами", зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 25.09.2007 за N 1097/14364 (далi - Порядок N 618);

     наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 15.12.2015 N 1146 "Про затвердження Порядку взаємодiї територiальних органiв Державної фiскальної служби України, мiсцевих фiнансових органiв та територiальних органiв Державної казначейської служби України у процесi повернення платникам податкiв помилково та/або надмiру сплачених сум грошових зобов'язань", зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 31.12.2015 за N 1679/28124 (прийнятого на замiну наказу Держмитслужби, Державного казначейства України вiд 20.07.2007 N 611/147, який втратив чиннiсть 25.02.2014).

     Однак, як свiдчить практика, у бiльшостi випадкiв митницi формально пiдходять до розгляду заяв платникiв податкiв про повернення коштiв, сплачених до бюджету на пiдставi скасованих в судовому порядку рiшень органiв доходiв i зборiв й вiдмовляють у пiдготовцi висновку з таких пiдстав:

     питання повернення коштiв не було предметом розгляду судової справи про визнання протиправним та скасування рiшення про коригування митної вартостi або визначення коду товару;

     митницею подано касацiйну скаргу на судовi рiшення у справi про визнання протиправним та скасування рiшення про коригування митної вартостi;

     повернення коштiв з державного та мiсцевого бюджетiв здiйснюється на пiдставi виконавчих документiв виключно органами Державної казначейської служби України вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 03 серпня 2011 року N 845.

     Такий пiдхiд до питання повернення надмiрно сплачених коштiв призводить до виникнення iншої категорiї спорiв, пов'язаної з оскарженням бездiяльностi.

     У цiй категорiї справ за наявностi рiшень судiв, якими визнано протиправними та скасовано спiрнi рiшення митницi про коригування митної вартостi товарiв та заяви платника податкiв, поданої до Митницi у встановленому порядку, колегiя суддiв Судової палати в адмiнiстративних справах ВСУ доходить висновку, що митниця не виконала процедурних обов'язкiв щодо алгоритму дiй, покладених на неї зазначеними вище порядками, а тому така бездiяльнiсть митного органу є протиправною.

     Крiм того, говорячи про те, що спосiб вiдновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальшi протиправнi рiшення, дiї чи бездiяльнiсть суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рiшення не виникала б необхiднiсть повторного звернення до суду, а здiйснювалося примусове виконання рiшення ВСУ зазначає таке.

     Вимога позивача зобов'язати митний орган прийняти висновок про повернення з Державного бюджету України надмiрно сплачених митних платежiв та подати його для виконання вiдповiдному органовi, що здiйснює казначейське обслуговування бюджетних коштiв, може бути вказiвкою на спосiб вiдновлення порушеного права.

     З огляду на висновки судiв остання категорiя спорiв може мати судову перспективу за умови наявностi передбачених законодавством пiдстав для неповернення таких коштiв (про що безпосередньо має бути зазначено у листi митницi), в iншому випадку, такi справи не мають судової перспективи.

     Рiшення митницi щодо судової перспективи справи має прийматися з урахуванням обґрунтованих пропозицiй юридичного пiдроздiлу митницi та пiдроздiлу митницi, уповноваженого на здiйснення контролю митної вартостi та адмiнiстрування митних платежiв.

     Також повiдомляємо, що вiдповiдно до вимоги частини третьої статтi 257 КАСУ у разi поновлення судом апеляцiйної iнстанцiї строку апеляцiйного оскарження одночасно вирiшується питання про зупинення виконання постанови або ухвали. Виконання постанови або ухвали може бути зупинено також в iнших випадках, встановлених КАСУ.

     Тобто питання щодо зупинення виконання рiшення суду першої/апеляцiйної iнстанцiї може бути вирiшено шляхом подання вiдповiдного клопотання про зупинення виконання рiшення суду за умови задоволення останнього.

     Таким чином, враховуючи приписи статей 254, 255, 257 КАСУ рiшення суду, що набрало законної сили пiдлягає обов'язковому виконанню.

     Також доцiльно враховувати, що у вказаних вище правових висновках ВСУ, зокрема прямо зазначено, що сума надмiру сплачених коштiв повертається декларанту у разi якщо, пiсля сплати декларантом податкiв i зборiв згiдно з митної вартiстю товарiв, визначеною митним органом, приймається рiшення про застосування митної вартостi, що була заявлена декларантом.

     З метою здiйснення контролю правильностi визначення митної вартостi товарiв пiсля їх випуску, згiдно з вимогами пункту 4 роздiлу 5 статтi 54 Митного кодексу України орган доходiв i зборiв має право проводити перевiрки у порядку, визначеному статтями 345 - 354 цього Кодексу, а саме шляхом проведення документальних перевiрок.

     Рiшення про правильнiсть визначення митної вартостi товарiв у таких випадках зазначається в актi про проведення перевiрки, в якому також, в разi вiдповiдного результату, фiксуються вiдомостi щодо надмiрно сплачених коштiв.

     Проведення перевiрки щодо правильностi митного оформлення iз залученням вiдповiдних пiдроздiлiв митницi, iнiцiюється також у разi прийняття рiшення, що судова справа є перспективною.

     Здiйснення таких перевiрок передбачено пунктом 4 частини п'ятої статтi 54 та пунктом 7 частини першої статтi 336 Митного кодексу України, пунктом 4 роздiлу III Порядку N 618.

     Митним кодексом України, зокрема статтею 345 встановлено право органiв доходiв i зборiв здiйснювати митний контроль шляхом проведення документальних перевiрок дотримання законодавства України з питань державної митної справи щодо, в тому числi, правильностi визначення бази оподаткування, своєчасностi, достовiрностi, повноти нарахування та сплати митних платежiв.

     Органами доходiв i зборiв, вiдповiдно до статтi 4 роздiлу 341 Митного кодексу України є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну податкову i митну полiтику, митницi та митнi пости.

     Контролюючими органами вiдповiдно до пункту 41.1 статтi 41 Податкового кодексу України визначено органи доходiв i зборiв, зокрема центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну податкову i митну полiтику та його територiальнi органи.

     Крiм того, згiдно зi статтею 546 Митного кодексу України, митниця також є територiальним органом центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну податкову i митну полiтику.

     Вiдповiдно до пункту 41.3 статтi 41 Податкового кодексу України повноваження i функцiї контролюючих органiв визначаються Податковим кодексом, Митним кодексом та законами України, а розмежування повноважень i функцiональних обов'язкiв контролюючих органiв - законодавством України.

     Таким чином, митниця є органом доходiв i зборiв та контролюючим органом, й вiдповiдно до вищевказаних норм i положень законодавства має всi законодавчi пiдстави здiйснювати перевiрки правильностi митного оформлення.

     Крiм того, дiють чиннi порядки проведення перевiрок, зокрема:

     наказ Мiнiстерства фiнансiв України вiд 20.08.2015 N 727 "Про затвердження Порядку оформлення результатiв документальних перевiрок дотримання законодавства України з питань державної митної справи, податкового, валютного та iншого законодавства платниками податкiв - юридичними особами та їх вiдокремленими пiдроздiлами", зареєстрований в Мiнiстерствi юстицiї України 26 жовтня 2015 року за N 1300/27745;

     наказ Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.12.2015 N 1204 "Про затвердження Порядку надiслання контролюючими органами податкових повiдомлень-рiшень платникам податкiв", зареєстрований в Мiнiстерствi юстицiї України 22 сiчня 2016 року за N 124/28254 (зi змiнами);

     наказ Мiнiстерства доходiв i зборiв України вiд 16.01.2014 N 23 "Про затвердження Методичних рекомендацiй щодо порядку оформлення документiв у ходi проведення документальних перевiрок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, а також реалiзацiї їх матерiалiв".

     Водночас митницям ДФС необхiдно вжити iнших заходiв щодо повернення сум можливої переплати митних платежiв на пiдставi згаданих судових рiшень, зокрема, спрямувати запити в податкову iнспекцiю за мiсцем реєстрацiї платника податкiв щодо використання/ невикористання ним права зменшення своїх податкових зобов'язань вiдповiдних податкових перiодiв, визначених згiдно з V роздiлом Податкового кодексу України, якi стосуються оскаржених в судовому порядку митних оформлень товарiв.

     Також звертаємо увагу, що оформлення митницею висновку про повернення платникам податкiв помилково та/або надмiрно сплачених митних та iнших платежiв вiдповiдно до вимог Порядку N 618 здiйснюється на пiдставi оформлених додаткової митної декларацiї або аркуша коригування, про що iнформувалися митницi ДФС листом вiд 15.12.2014 N 15182/7/99-99-24-02-02-17.

В. о. заступника Голови М. В. Продан
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.