ЗАКОН  УКРАЇНИ

Про внесення змiн до Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв" та деяких законiв України щодо дiяльностi органiв суддiвського врядування

     Верховна Рада України постановляє:

     I. Внести змiни до таких законiв України:

     1. У Законi України "Про судоустрiй i статус суддiв" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2016 р., N 31, ст. 545 iз наступними змiнами):

     1) у частинi першiй статтi 37 слова "не бiльше двохсот" замiнити словами "не бiльше ста";

     2) частину першу статтi 92 викласти в такiй редакцiї:

     "1. Вища квалiфiкацiйна комiсiя суддiв України є державним колегiальним органом суддiвського врядування, який на постiйнiй основi дiє у системi правосуддя України";

     3) у частинi першiй статтi 93:

     пункт 6 викласти в такiй редакцiї:

     "6) затверджує за погодженням з Вищою радою правосуддя форму i змiст заяви про участь у доборi кандидатiв на посаду суддi, анкети кандидата на посаду суддi, порядок проходження спецiальної пiдготовки кандидатiв на посаду суддi";

     доповнити пунктом 61 такого змiсту:

     "61) розробляє та подає на затвердження Вищiй радi правосуддя проекти порядку складення вiдбiркового iспиту та методики оцiнювання його результатiв, порядку складення квалiфiкацiйного iспиту та методики оцiнювання кандидатiв, положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади суддi, порядку та методологiї квалiфiкацiйного оцiнювання, порядку формування i ведення суддiвського досьє (досьє кандидата на посаду суддi)";

     4) статтi 94 i 95 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 94. Члени Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України

     1. До складу Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України входять дванадцять членiв, якi призначаються Вищою радою правосуддя за результатами конкурсу строком на чотири роки.

     2. На посаду члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України може бути призначений громадянин України, який володiє державною мовою, має повну вищу юридичну освiту та стаж професiйної дiяльностi у сферi права не менше п'ятнадцяти рокiв, належить до правничої професiї та вiдповiдає критерiю полiтичної нейтральностi.

     Член Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України не може належати до полiтичних партiй, професiйних спiлок, брати участь у будь-якiй полiтичнiй дiяльностi.

     3. За членом Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, який є суддею або державним службовцем, на час здiйснення повноважень зберiгаються посада, статус i мiсце роботи. Такi члени Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України на час здiйснення повноважень вiдряджаються до Комiсiї.

     Члени Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, якi є адвокатами, на час виконання повноважень членiв Комiсiї повиннi зупинити адвокатську дiяльнiсть та участь в органах адвокатського самоврядування.

     4. Член Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України не має права сумiщати свою посаду з будь-якою посадою в органi державної влади або органi мiсцевого самоврядування, органi суддiвського, адвокатського чи прокурорського самоврядування, iз статусом народного депутата України, депутата Верховної Ради Автономної Республiки Крим, обласної, районної, мiської, районної у мiстi, сiльської, селищної ради, з пiдприємницькою дiяльнiстю, обiймати будь-яку iншу оплачувану посаду, виконувати будь-яку iншу оплачувану роботу або отримувати iншу винагороду, крiм винагороди члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України (за винятком здiйснення викладацької, наукової чи творчої дiяльностi та отримання винагороди за неї), а також входити до складу керiвного органу чи наглядової ради юридичної особи, що має на метi одержання прибутку.

     5. На членiв Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України поширюються вимоги та обмеження, встановленi законодавством у сферi запобiгання корупцiї.

     6. Особа, яка є власником акцiй або володiє iншими корпоративними правами чи має iншi майновi права або iнший майновий iнтерес у дiяльностi будь-якої юридичної особи, що має на метi отримання прибутку, зобов'язана передати такi акцiї (корпоративнi права) або iншi вiдповiднi права в управлiння незалежнiй третiй особi (без права надання iнструкцiй такiй особi щодо розпорядження такими акцiями, корпоративними або iншими правами чи щодо реалiзацiї прав, якi з них виникають) на час перебування на посадi члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України. Член Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України може отримувати вiдсотки, дивiденди та iншi пасивнi доходи вiд майна, власником якого вiн є.

     7. До складу Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України не можуть бути призначенi народнi депутати України, члени Кабiнету Мiнiстрiв України, голови судiв, їх заступники, секретарi, голови судових палат, їх заступники, члени Ради суддiв України, Вищої ради правосуддя, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини.

     До складу Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України не можуть бути призначенi особи, якi притягалися до вiдповiдальностi за вчинення корупцiйного правопорушення.

     8. Не можуть бути членами Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України:

     1) особи, визнанi судом недiєздатними або обмежено дiєздатними;

     2) особи, якi мають судимiсть, не погашену або не зняту в установленому законом порядку;

     3) особи, на яких протягом останнього року накладалося адмiнiстративне стягнення за вчинення правопорушення, пов'язаного з корупцiєю;

     4) особи, якi були членами Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, Вищої ради юстицiї, Вищої ради правосуддя;

     5) особи, якi обiймають адмiнiстративнi посади в судах та органах судової влади;

     6) особи, якi не вiдповiдають вимогам цього Закону щодо несумiсностi з iншими видами дiяльностi та не усунули таку невiдповiднiсть протягом розумного строку, але не бiльш як протягом тридцяти днiв з дня виникнення обставин, якi призводять до порушення вимог щодо несумiсностi.

     9. Члени Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України повиннi у своїй дiяльностi та поза її межами дотримуватися найвищих стандартiв етичної поведiнки, у тому числi принципiв та правил етики, якi застосовуються до суддiв.

     10. Перебування особи на посадi члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України також несумiсне з наявнiстю заборони такiй особi обiймати посади, щодо яких здiйснюється очищення влади в порядку, визначеному Законом України "Про очищення влади".

     Стаття 95. Порядок призначення на посади членiв Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України

     1. Призначення на посади членiв Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України здiйснюється Вищою радою правосуддя за результатами конкурсу в порядку, передбаченому цим Законом.

     2. Конкурс на зайняття посади члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України проводить Вища рада правосуддя на основi принципiв верховенства права, публiчностi та полiтичної нейтральностi в порядку, визначеному цим Законом.

     3. Особа, яка вiдповiдає вимогам, визначеним цим Законом до члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, та має намiр бути призначеною членом Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, звертається до секретарiату Вищої ради правосуддя iз заявою.

     Форма заяви затверджується Вищою радою правосуддя.

     4. Разом iз заявою про намiр бути призначеною членом Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України вiдповiдна особа подає:

     1) автобiографiю;

     2) мотивацiйний лист, в якому викладаються мотиви для призначення членом Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України;

     3) копiю документа, що посвiдчує особу та пiдтверджує громадянство України;

     4) копiю трудової книжки (за наявностi);

     5) декларацiю особи, уповноваженої на виконання функцiй держави або мiсцевого самоврядування;

     6) копiї документiв про освiту, вченi звання та науковi ступенi;

     7) довiдку медичної установи про стан здоров'я кандидата з висновком щодо його придатностi до роботи на посадi, пов'язанiй з виконанням функцiй держави;

     8) копiю вiйськового квитка (для вiйськовослужбовцiв або вiйськовозобов'язаних);

     9) письмову згоду на обробку персональних даних та оприлюднення копiй документiв, визначених цiєю статтею (крiм копiй документiв, передбачених пунктами 3, 7, 8 цiєї частини);

     10) письмову заяву про вiдсутнiсть обмежень щодо членства у Вищiй квалiфiкацiйнiй комiсiї суддiв України, а також про вiдповiднiсть вимогам щодо несумiсностi або зобов'язання виконувати вимоги щодо несумiсностi у разi призначення членом Комiсiї;

     11) заяву про проведення перевiрки, визначеної Законом України "Про очищення влади";

     12) згоду на проведення спецiальної перевiрки вiдповiдно до закону.

     5. Секретарiат Вищої ради правосуддя приймає документи у хронологiчному порядку надходження заяв та не пiзнiше наступного робочого дня оприлюднює отриману iнформацiю разом iз копiями поданих документiв (крiм документiв, передбачених пунктами 3, 7, 8 частини четвертої цiєї статтi) на своєму офiцiйному веб-сайтi.

     6. Прийом документiв завершується о 24 годинi останнього дня строку, визначеного Вищою радою правосуддя для подання документiв.

     Секретарiат Вищої ради правосуддя не має права вiдмовити у прийняттi документiв з iнших пiдстав, нiж закiнчення зазначеного строку.

     7. Не пiзнiше наступного дня пiсля завершення прийому документiв секретарiат Вищої ради правосуддя формує перелiк кандидатiв, який невiдкладно оприлюднюється на офiцiйному веб-сайтi Вищої ради правосуддя.

     8. Повiдомлення про час i мiсце проведення конкурсу публiкується у газетi "Голос України" та оприлюднюється на веб-сайтi Вищої ради правосуддя не пiзнiше нiж за 10 днiв до початку конкурсу.

     9. Секретарiат Вищої ради правосуддя забезпечує проведення спецiальної перевiрки стосовно кандидатiв, щодо яких конкурсною комiсiєю прийнято таке рiшення";

     5) доповнити статтею 951 такого змiсту:

     "Стаття 951. Конкурсна комiсiя для проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України

     1. Вищою радою правосуддя для проведення конкурсу на зайняття посади члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України утворюється конкурсна комiсiя та затверджується її персональний склад.

     До складу конкурсної комiсiї входять:

     1) три особи, обранi Радою суддiв України з числа її членiв;

     2) три особи з числа мiжнародних експертiв, запропонованих мiжнародними та iноземними органiзацiями, з якими Україна спiвпрацює у сферi запобiгання та протидiї корупцiї вiдповiдно до мiжнародних договорiв України, до складу Громадської ради мiжнародних експертiв, утвореної вiдповiдно до Закону України "Про Вищий антикорупцiйний суд".

     Порядок отримання Вищою радою правосуддя пропозицiй вiд мiжнародних та iноземних органiзацiй щодо осiб iз числа мiжнародних експертiв визначається положенням про конкурс.

     2. Положення про конкурс затверджує Вища рада правосуддя.

     Регламент роботи конкурсної комiсiї ухвалюється членами комiсiї на її першому засiданнi.

     3. Рiшення конкурсної комiсiї вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала бiльшiсть вiд присутнiх членiв конкурсної комiсiї, за умови що три особи з числа тих, якi проголосували за це рiшення, є мiжнародними експертами.

     Член конкурсної комiсiї має право брати участь у засiданнях i прийняттi рiшень Комiсiї у вiддаленому режимi з використанням електронних засобiв зв'язку.

     4. Конкурсна комiсiя має право:

     1) збирати, перевiряти та аналiзувати iнформацiю щодо кандидатiв на посаду члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України;

     2) надавати Вищiй радi правосуддя i запитувати у неї iнформацiю щодо кандидатiв на посаду члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України;

     3) вживати заходiв щодо захисту персональних даних, iнформацiї з обмеженим доступом, якi стали вiдомi членам конкурсної комiсiї у зв'язку iз здiйсненням ними своїх повноважень.

     5. Член конкурсної комiсiї зобов'язаний:

     1) брати участь у її роботi особисто, без права делегування своїх повноважень iншим особам;

     2) не використовувати iнакше, нiж для виконання своїх обов'язкiв, персональнi данi та iншу iнформацiю, що стала вiдома у зв'язку з участю в роботi конкурсної комiсiї;

     3) вiдмовитися вiд участi у зборi iнформацiї про кандидата, розглядi питання про вiдповiднiсть кандидата на посаду, якщо член конкурсної комiсiї перебуває чи перебував в особистих чи дiлових стосунках iз кандидатом та/або у разi наявностi iншого конфлiкту iнтересiв або обставин, що можуть вплинути на об'єктивнiсть чи неупередженiсть пiд час прийняття членом комiсiї рiшення щодо зайняття кандидатом посади члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України.

     6. Органiзацiйно-технiчне забезпечення дiяльностi конкурсної комiсiї здiйснює Вища рада правосуддя.

     Фiнансування дiяльностi конкурсної комiсiї може здiйснюватися iз залученням мiжнародної технiчної допомоги.

     Члени конкурсної комiсiї, якi постiйно не проживають на територiї України, мають право на компенсацiю витрат на проживання в Українi та переїзд.

     7. Конкурсна комiсiя:

     1) розглядає документи, поданi кандидатами на посаду члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України;

     2) вiдбирає iз загальної кiлькостi кандидатiв тих, якi згiдно з обґрунтованим рiшенням конкурсної комiсiї мають найкращi професiйний досвiд, знання i якостi для виконання обов'язкiв члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України та вiдповiдають вимогам закону;

     3) оприлюднює на офiцiйному веб-сайтi Вищої ради правосуддя iнформацiю про кандидатiв, вiдiбраних для проходження спiвбесiди з конкурсною комiсiєю;

     4) проводить на своєму засiданнi спiвбесiду з вiдiбраними кандидатами, вiдбирає шляхом вiдкритого голосування з числа кандидатiв, якi пройшли спiвбесiду, на кожну вакантну посаду одного кандидата, який вiдповiдає вимогам до члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України та згiдно з обґрунтованим рiшенням конкурсної комiсiї має найкращi професiйний досвiд, знання i якостi для виконання обов'язкiв члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України.

     8. Члени Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України призначаються шляхом прийняття рiшення Вищою радою правосуддя на її засiданнi на пiдставi протоколу конкурсної комiсiї, пiдписаного усiма її членами, якi були присутнi на вiдповiдному засiданнi конкурсної комiсiї пiд час складення такого протоколу.

     9. У разi дострокового припинення повноважень члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України Вища рада правосуддя упродовж десяти днiв розмiщує оголошення про умови та строки проведення конкурсу на офiцiйному веб-сайтi Вищої ради правосуддя";

     6) статтю 96 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 96. Звiльнення члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України з посади

     1. Пiдставами для звiльнення члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України з посади є:

     1) подання заяви про звiльнення з посади члена Комiсiї за власним бажанням;

     2) неспроможнiсть виконувати свої повноваження за станом здоров'я (за наявностi медичного висновку);

     3) виявлення обставин щодо його невiдповiдностi вимогам, установленим цим Законом;

     4) порушення вимог, установлених законодавством у сферi запобiгання корупцiї;

     5) неучасть у роботi Комiсiї протягом одного календарного мiсяця поспiль без поважних причин або неодноразова вiдмова без поважних причин вiд голосування з питань, що розглядаються;

     6) грубе чи систематичне нехтування обов'язками, що є несумiсним iз статусом члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України або виявило його невiдповiднiсть займанiй посадi, допущення iншої поведiнки, що пiдриває авторитет та суспiльну довiру до правосуддя i судової влади, у тому числi недотримання етичних стандартiв суддi як складової професiйної етики члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України.

     2. Рiшення про звiльнення члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України ухвалює Вища рада правосуддя на своєму засiданнi бiльшiстю голосiв вiд її складу, визначеного Законом України "Про Вищу раду правосуддя".

     3. Рiшення про звiльнення члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України з посади з пiдстав, визначених пунктами 1 i 2 частини першої цiєї статтi, ухвалює Вища рада правосуддя на найближчому засiданнi пiсля отримання заяви.

     4. Рiшення про звiльнення члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України з посади з пiдстав, визначених пунктами 3 - 6 частини першої цiєї статтi, ухвалюється Вищою радою правосуддя на пiдставi подання Комiсiї з питань доброчесностi та етики, утвореної вiдповiдно до Закону України "Про Вищу раду правосуддя". З дня внесення зазначеного подання такий член Комiсiї вiдсторонюється вiд посади.

     5. У разi встановлення пiдстав для звiльнення члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України з посади, визначених пунктами 3 - 6 частини першої цiєї статтi, Вища квалiфiкацiйна комiсiя суддiв України може своїм рiшенням внести до Вищої ради правосуддя подання про звiльнення з посади вiдповiдного члена Комiсiї. З дня ухвалення рiшення Комiсiї про внесення зазначеного подання такий член Комiсiї вiдсторонюється вiд посади, а його повноваження зупиняються до прийняття рiшення Вищою радою правосуддя.

     6. Процедура розгляду та ухвалення рiшення про звiльнення члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України здiйснюється вiдповiдно до вимог Регламенту Вищої ради правосуддя";

     7) пункт 6 частини першої статтi 97 виключити;

     8) частину четверту статтi 98 доповнити словами "членами Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України та працiвниками секретарiату";

     9) у статтi 102:

     частину першу доповнити абзацом другим такого змiсту:

     "Секретарiат очолює його керiвник, який призначається на посаду за результатами конкурсу з урахуванням положень цього Закону та Закону України "Про державну службу";

     частини третю - п'яту викласти в такiй редакцiї:

     "3. Для здiйснення членами Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України своїх повноважень у складi секретарiату Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України дiє служба iнспекторiв у кiлькостi, визначенiй Вищою радою правосуддя.

     4. Гранична чисельнiсть працiвникiв Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України з урахуванням визначеної кiлькостi членiв Комiсiї та iнспекторiв затверджується Вищою радою правосуддя за поданням Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України.

     5. Працiвники секретарiату Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України призначаються на посади та звiльняються з посад у порядку, встановленому законодавством про державну службу";

     в абзацi першому частини сьомої слова i цифри "суддi Верховного Суду з коефiцiєнтом 1,5" замiнити словами "суддi вищого спецiалiзованого суду";

     10) пункт 13 частини першої статтi 106 доповнити словами "у тому числi недодержання встановлених законом строкiв надання iнформацiї";

     11) у статтi 107:

     частину першу викласти в такiй редакцiї:

     "1. Право на звернення зi скаргою щодо дисциплiнарного проступку суддi, з повiдомленням про вчинення дисциплiнарного проступку суддею (дисциплiнарною скаргою) має будь-яка особа. Громадяни здiйснюють зазначене право особисто або через адвоката, юридичнi особи - через адвоката, органи державної влади та органи мiсцевого самоврядування - через своїх керiвникiв або представникiв, Комiсiя з питань доброчесностi та етики - через її голову або членiв Комiсiї";

     частину восьму виключити;

     12) у пунктi 6 частини четвертої статтi 126 слова "та Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України" виключити;

     13) пункт 6 частини другої статтi 129 виключити;

     14) у частинi сьомiй статтi 130 слова "або Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України" виключити;

     15) у пунктi 3 частини третьої статтi 135 цифри "75" замiнити цифрами "55";

     16) пункти 22 i 23 роздiлу XII "Прикiнцевi та перехiднi положення" виключити.

     2. У Законi України "Про Вищу раду правосуддя" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2017 р., N 7 - 8, ст. 50 iз наступними змiнами):

     1) частину першу статтi 3 доповнити пунктами 131, 201, 202 такого змiсту:

     "131) затверджує порядок складення вiдбiркового iспиту та методику оцiнювання його результатiв, порядок складення квалiфiкацiйного iспиту та методику оцiнювання кандидатiв, положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади суддi, порядок та методологiю квалiфiкацiйного оцiнювання, порядок формування i ведення суддiвського досьє (досьє кандидата на посаду суддi)";

     "201) призначає та звiльняє з посад членiв Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України;

     202) приймає рiшення про звiльнення членiв Вищої ради правосуддя";

     2) у статтi 20:

     у частинi шостiй:

     у першому реченнi слово i цифри "пунктами 3 - 5" замiнити словом i цифрами "пунктами 3 - 6", а слова "чотирьох мiсяцiв" - словами "двох мiсяцiв";

     у другому реченнi слова "проголосувало не менше чотирнадцяти членiв Вищої ради правосуддя" замiнити словами "проголосувала бiльшiсть членiв Вищої ради правосуддя вiд її складу";

     доповнити частиною сьомою такого змiсту:

     "7. Члени Вищої ради правосуддя у своїй дiяльностi та поза її межами повиннi дотримуватися встановлених для суддi етичних стандартiв як складової професiйної етики члена Вищої ради правосуддя";

     3) в абзацах першому i другому частини другої статтi 21 слова i цифри "з коефiцiєнтом 1,5" виключити;

     4) у статтi 24:

     пункт 3 частини першої доповнити словами "у тому числi недотримання етичних стандартiв суддi як складової професiйної етики члена Вищої ради правосуддя";

     частину третю викласти в такiй редакцiї:

     "3. Рiшення про звiльнення з посади члена Вищої ради правосуддя з пiдстав, зазначених у пунктах 3 - 6 частини першої цiєї статтi, приймається за поданням Комiсiї з доброчесностi та етики на спiльному засiданнi Вищої ради правосуддя i Комiсiї з питань доброчесностi та етики протягом п'яти днiв пiсля надходження подання.

     Рiшення про звiльнення члена Вищої ради правосуддя вважається прийнятим, якщо подання не буде вiдхилене на спiльному засiданнi Вищої ради правосуддя та Комiсiї з питань доброчесностi та етики бiльшiстю голосiв учасникiв засiдання за умови, що за це проголосувало принаймнi два мiжнароднi експерти - члени Комiсiї з питань доброчесностi та етики";

     5) доповнити статтею 281 такого змiсту:

     "Стаття 281. Комiсiя з питань доброчесностi та етики

     1. Комiсiя з питань доброчесностi та етики (далi - Комiсiя) є колегiальним органом, який дiє при Вищiй радi правосуддя та утворюється з метою забезпечення прозоростi i пiдзвiтностi членiв Вищої ради правосуддя та членiв Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України.

     2. До складу Комiсiї входять:

     1) три члени Вищої ради правосуддя;

     2) три особи з числа мiжнародних експертiв, запропонованих мiжнародними та iноземними органiзацiями, з якими Україна спiвпрацює у сферi запобiгання та протидiї корупцiї вiдповiдно до мiжнародних договорiв України, до складу Громадської ради мiжнародних експертiв, утвореної вiдповiдно до Закону України "Про Вищий антикорупцiйний суд".

     Пропозицiї вiд мiжнародних та iноземних органiзацiй щодо мiжнародних експертiв надсилаються до Вищої ради правосуддя протягом двадцяти днiв з моменту набрання чинностi цим Законом.

     Участь мiжнародних експертiв у Комiсiї з питань доброчесностi та етики закiнчується через шiсть рокiв з дня набрання чинностi цим Законом. Кожен мiжнародний експерт призначається на два роки з можливiстю повторного призначення.

     3. Порядок обрання членiв Вищої ради правосуддя до складу Комiсiї та затвердження осiб з числа мiжнародних експертiв визначається регламентом Вищої ради правосуддя.

     4. Рiшення з питань, що належать до компетенцiї Комiсiї, приймається, якщо бiльшiсть її членiв, що беруть участь у засiданнi, проголосували за таке рiшення.

     5. У разi однакової кiлькостi голосiв за i проти, вiдповiдно до цiєї статтi, перевага надається голосам/рiшенню трьох мiжнародних експертiв.

     6. Комiсiя дiє на пiдставi Положення про Комiсiю з питань доброчесностi та етики, яке схвалюється на її першому засiданнi.

     7. Комiсiя провадить свою дiяльнiсть на засадах верховенства права, законностi i гласностi, неупередженостi, вiльного волевиявлення та рiвноправностi членiв, вiдкритостi для суспiльства.

     8. Основними завданнями Комiсiї є:

     1) оцiнка вiдповiдностi члена або кандидата (пiд час спецiальної перевiрки) до складу Вищої ради правосуддя та Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України принципам добросовiсностi та етичних норм суддi, якi є невiд'ємною складовою професiйної етики члена Вищої ради правосуддя, Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України та контролю за прозорiстю дiяльностi Вищої ради правосуддя та Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України;

     2) затвердження висновкiв про невiдповiднiсть встановленим законом вимогам кандидатiв на посаду члена Вищої ради правосуддя до обрання (призначення) їх на посаду, що перешкоджає призначенню їх на вiдповiдну посаду;

     3) внесення подання щодо звiльнення члена Вищої ради правосуддя з посади з пiдстав, визначених пунктами 3 - 6 частини першої статтi 24 цього Закону;

     4) внесення подання щодо звiльнення члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України з пiдстав, визначених пунктами 3 - 6 частини першої статтi 96 Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв";

     5) сприяння врахуванню членами Вищої ради правосуддя, Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України громадської думки пiд час виконання покладених на них завдань;

     6) здiйснення монiторингу iнформацiї про суддiв Верховного Суду з метою виявлення дисциплiнарних порушень, грубого або систематичного нехтування суддею своїми обов'язками, його несумiсностi зi статусом суддi чи його невiдповiдностi займанiй посадi, порушення обов'язку пiдтвердити законнiсть джерела походження майна.

     9. Комiсiя, включаючи працiвникiв секретарiату, має право:

     1) збирати, перевiряти та аналiзувати iнформацiю, включаючи конфiденцiйну та особисту iнформацiю, про членiв Вищої ради правосуддя, отримувати iнформацiю вiд iнших державних установ та органiв мiсцевого самоврядування, пiдприємств, установ та органiзацiй, необхiдну для виконання її завдань, крiм iнформацiї, яка згiдно iз законом визначена як таємниця/конфiденцiйна iнформацiя;

     2) робити запит на отримання вiд кандидатiв та членiв Вищої ради правосуддя, членiв Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, а також будь-якої iншої юридичної особи чи особи, уповноваженої на виконання функцiй держави або мiсцевого самоврядування, роз'яснень, документiв чи iнформацiї для цiлей перевiрки кандидатiв та членiв Вищої ради правосуддя, членiв Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України;

     3) на безоплатний доступ до державних реєстрiв та баз даних, повний доступ до суддiвських досьє i досьє кандидатiв на посаду суддi.

     Члени Комiсiї, включаючи працiвникiв секретарiату:

     не використовують для iнших цiлей, крiм виконання своїх обов'язкiв як члена Комiсiї, персональнi данi та iншу iнформацiю, яка стала їм вiдома в рамках роботи Комiсiї;

     не беруть участi у зборi iнформацiї про члена або номiнованого кандидата (пiд час спецiальної перевiрки) до Вищої ради правосуддя та члена Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, якщо член Комiсiї має або мав особистi або дiловi стосунки з кандидатом та/або за наявностi iншого конфлiкту iнтересiв або обставин, якi можуть вплинути на об'єктивнiсть або неупередженiсть члена Комiсiї;

     вживає заходiв щодо захисту персональних даних, конфiденцiйної iнформацiї, якi стали вiдомими членам Комiсiї пiд час виконання своїх обов'язкiв.

     10. Рiшення про затвердження персонального складу Комiсiї Вища рада правосуддя ухвалює на своєму засiданнi на пiдставi та в межах пропозицiй суб'єктiв формування Комiсiї, зазначених у частинi другiй цiєї статтi.

     11. До складу Комiсiї не може входити Голова Вищої ради правосуддя.

     12. Засiдання Комiсiї проводяться вiдкрито, оголошення про їх проведення, порядок денний, протоколи таких засiдань та висновки Комiсiї оприлюднюються на офiцiйному веб-сайтi Вищої ради правосуддя.

     13. Органiзацiйне та матерiально-технiчне забезпечення дiяльностi Комiсiї здiйснюється секретарiатом Вищої ради правосуддя";

     6) у частинi першiй статтi 30:

     у другому реченнi слова "законом для проведення закритих судових засiдань або" виключити;

     третє речення виключити;

     7) у статтi 31:

     пiсля частини сьомої доповнити новою частиною такого змiсту:

     "8. Матерiали судової справи (їх копiї), пояснення вiд суддiв чи прокурорiв щодо судових справ надаються невiдкладно, однак не пiзнiше трьох днiв з дня отримання запиту".

     У зв'язку з цим частини восьму - одинадцяту вважати вiдповiдно частинами дев'ятою - дванадцятою;

     частину десяту пiсля слiв "на їх запит" доповнити словами "у тому числi недодержання встановлених законом строкiв";

     8) частину третю статтi 34 викласти в такiй редакцiї:

     "3. Рiшення Вищої ради правосуддя, її органiв ухвалюється на засiданнi Вищої ради правосуддя, її органiв, якщо iнше не визначено цим Законом.

     У спецiальному примiщеннi (нарадчiй кiмнатi) рiшення Вищої ради правосуддя, її органiв ухвалюється:

     якщо здiйснення розгляду у вiдкритому засiданнi може призвести до розголошення таємницi, що охороняється законом;

     для запобiгання розголошенню вiдомостей про iнтимнi чи iншi особистi сторони життя осiб, якi беруть участь у розглядi дисциплiнарної справи.

     У спецiальному примiщеннi (нарадчiй кiмнатi) не можуть бути присутнiми iншi особи, крiм членiв Вищої ради правосуддя, якi мають право голосу при ухваленнi рiшення";

     9) статтю 42 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 42. Дисциплiнарне провадження

     1. Дисциплiнарне провадження розпочинається пiсля отримання вiдповiдно до Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв" скарги щодо дисциплiнарного проступку суддi, повiдомлення про вчинення дисциплiнарного проступку суддею або пiсля самостiйного виявлення членами Вищої ради правосуддя з будь-якого джерела обставин, що можуть свiдчити про вчинення суддею дисциплiнарного проступку, або за iнiцiативою Дисциплiнарної палати, Комiсiї з питань доброчесностi та етики чи Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України у випадках, визначених законом (дисциплiнарна скарга).

     2. Дисциплiнарнi провадження щодо суддiв здiйснюють Дисциплiнарнi палати Вищої ради правосуддя.

     3. Дисциплiнарне провадження включає:

     1) попереднє вивчення матерiалiв, що мають ознаки вчинення суддею дисциплiнарного проступку, та прийняття рiшення про вiдкриття дисциплiнарної справи або вiдмову у її вiдкриттi;

     2) розгляд дисциплiнарної скарги та ухвалення рiшення про притягнення або вiдмову в притягненнi суддi до дисциплiнарної вiдповiдальностi.

     4. Дисциплiнарне провадження здiйснюється у розумний строк. Строк здiйснення дисциплiнарного провадження не повинен перевищувати бiльше нiж шiстдесят днiв з моменту отримання дисциплiнарної скарги";

     10) у частинi першiй статтi 43:

     у пунктi 1 слова "та наявнiсть пiдстав для залишення без розгляду дисциплiнарної скарги чи вiдмови у вiдкриттi дисциплiнарної справи" виключити;

     у пунктi 3 слова "чи частиною другою" виключити;

     у пунктi 4 слова "збирає у разi необхiдностi iнформацiю, документи, iншi матерiали для перевiрки викладених у скарзi обставин та складає вмотивований висновок" замiнити словами "готує матерiали у строки, встановленi регламентом";

     11) у статтi 44:

     у пунктi 1 частини першої слова "або не пiдписана чи не мiстить прiзвища, iменi, по батьковi скаржника або суддi, мiсця проживання (мiсця перебування, мiсцезнаходження) скаржника" виключити;

     частину другу виключити;

     12) статтю 47 доповнити частиною третьою такого змiсту:

     "3. У разi вiдсутностi суддi, скаржника розгляд дисциплiнарної справи здiйснюється Дисциплiнарною палатою без їх участi за виключенням випадкiв, коли суддя не був повiдомлений або повiдомлений з порушенням частини четвертої статтi 48 цього Закону";

     13) у статтi 48:

     у частинi першiй слова "зокрема запитує та збирає додаткову iнформацiю i документи, матерiали, пояснення суддi та скаржника, ознайомлюється з суддiвським досьє" виключити;

     частину другу виключити;

     у частинi четвертiй слова "сiм днiв" замiнити словами "три днi";

     14) у статтi 49:

     частину другу викласти в такiй редакцiї:

     "2. Розгляд дисциплiнарної справи у закритому засiданнi Дисциплiнарної палати вiдбувається:

     якщо здiйснення розгляду у вiдкритому засiданнi може призвести до розголошення таємницi, що охороняється законом;

     для запобiгання розголошенню вiдомостей про iнтимнi чи iншi особистi сторони життя осiб, якi беруть участь у розглядi дисциплiнарної справи";

     частини третю та четверту виключити;

     15) у статтi 50:

     частину першу виключити;

     у частинi десятiй слова "у семиденний строк" замiнити словами "у триденний строк";

     16) у статтi 51:

     у частинi другiй слова "тридцяти днiв" замiнити словами "десяти днiв";

     частину четверту виключити;

     у частинi сьомiй:

     у першому реченнi слова "шiстдесяти днiв" замiнити словами "тридцяти днiв";

     друге речення виключити;

     у частинi одинадцятiй слова "у семиденний строк" замiнити словами "у триденний строк".

     II. Прикiнцевi та перехiднi положення

     1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування, крiм пiдпункту 16 пункту 1 роздiлу I цього Закону, який набирає чинностi з 1 сiчня 2020 року.

     2. З дня набрання чинностi цим Законом повноваження членiв Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України припиняються, а керiвник секретарiату Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України призначається за результатами конкурсу з урахуванням вимог закону.

     Вища квалiфiкацiйна комiсiя суддiв України протягом двох мiсяцiв з дня формування її нового складу завершує процедуру добору кандидатiв на посаду суддi мiсцевого суду, оголошеного рiшенням Комiсiї вiд 3 квiтня 2017 року N 28/зп-17. Iншi процедури, якi були розпочатi Вищою квалiфiкацiйною комiсiєю суддiв України вiдповiдно до Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв" до набрання чинностi цим Законом, продовжуються новим складом Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, утвореної вiдповiдно до цього Закону.

     3. Вища рада правосуддя протягом 90 днiв з дня набрання чинностi цим Законом:

     формує за результатами конкурсу склад Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України вiдповiдно до Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв";

     ухвалює рiшення про затвердження персонального складу Комiсiї з питань доброчесностi та етики на пiдставi та в межах пропозицiй суб'єктiв формування такої Комiсiї, зазначених у частинi другiй статтi 281 Закону України "Про Вищу раду правосуддя".

     4. Кiлькiсть посад у кожному з касацiйних судiв у складi Верховного Суду визначається з урахуванням вимог цього Закону щодо палат, якi обов'язково створюються у касацiйному судi, порядку формування Великої Палати Верховного Суду та з урахуванням iнших визначених законом вимог.

     5. Вища квалiфiкацiйна комiсiя суддiв України протягом двох мiсяцiв з дня формування її нового складу проводить вiдбiр суддiв до касацiйних судiв у складi Верховного Суду iз числа суддiв вiдповiдних касацiйних судiв Верховного Суду за критерiями професiйної компетентностi, етики та доброчесностi.

     Порядок проведення вiдбору суддiв до касацiйних судiв у складi Верховного Суду затверджується Вищою квалiфiкацiйною комiсiєю суддiв України за погодженням iз Вищою радою правосуддя.

     6. Суддi касацiйних судiв у складi Верховного Суду продовжують здiйснювати правосуддя у межах повноважень, визначених процесуальним законом, до моменту прийняття вiдповiдного рiшення Вищою радою правосуддя.

     Останнiм днем роботи суддi касацiйного суду у складi Верховного Суду, який не пройшов процедуру вiдбору, передбачену пунктом 5 цього роздiлу, є дата, зазначена у рiшеннi Вищої ради правосуддя.

     7. Суддi Верховного Суду, якi не пройшли процедуру вiдбору, передбачену пунктом 5 цього роздiлу, можуть бути переведенi до вiдповiдних апеляцiйних судiв з урахуванням рейтингу, сформованого за результатами вiдбору.

     8. Процедури, якi були розпочатi Вищою квалiфiкацiйною комiсiєю суддiв України вiдповiдно до Закону України "Про судоустрiй i статус суддiв" до набрання чинностi цим Законом, продовжуються згiдно з рiшенням Вищої квалiфiкацiйної комiсiї суддiв України, утвореної вiдповiдно до цього Закону.

     9. Протягом шести рокiв з дня набрання чинностi цим Законом Комiсiя з питань доброчесностi та етики уповноважена притягувати суддю Верховного Суду до вiдповiдальностi за вчинення iстотного дисциплiнарного проступку, грубого чи систематичного нехтування обов'язками, що є несумiсним зi статусом суддi або виявило його невiдповiднiсть займанiй посадi, порушення обов'язку пiдтвердити законнiсть джерела походження майна. При цьому Комiсiя керується правилами статей 48, 49 Закону України "Про Вищу раду правосуддя" i користується повноваженнями Дисциплiнарної палати.

     Якщо щодо фактiв, якi перевiряє Комiсiя з питань доброчесностi та етики, здiйснюється дисциплiнарне провадження Дисциплiнарною палатою Вищої ради правосуддя, то вона припиняє дисциплiнарне провадження та передає зiбранi до цього часу матерiали Комiсiї з питань доброчесностi та етики.

     Встановивши зазначенi факти, Комiсiя з питань доброчесностi та етики вносить до Вищої ради правосуддя подання про звiльнення суддi з посади. З дня внесення подання про звiльнення такий суддя вiдсторонюється вiд посади до прийняття рiшення.

     10. Комiсiя з питань доброчесностi та етики протягом 30 днiв з дня її утворення перевiряє членiв Вищої ради правосуддя (крiм Голови Верховного Суду), призначених (обраних) на посаду до набрання чинностi цим Законом, на вiдповiднiсть критерiям доброчесностi, етичних стандартiв суддi як складової професiйної етики члена Вищої ради правосуддя, за результатом чого може ухвалити рiшення про звiльнення члена Вищої ради правосуддя.

Президент України В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ

м. Київ
16 жовтня 2019 року
N 193-IX

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.