ЗАКОН  УКРАЇНИ

Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України щодо окремих питань провадження та застосування процедур банкрутства у перiод дiї воєнного стану

     Верховна Рада України постановляє:

     I. Внести змiни до таких законодавчих актiв України:

     1. У Кодексi України з процедур банкрутства (Вiдомостi Верховної Ради України, 2019 р., N 19, ст. 74):

     1) абзац перший частини другої статтi 7 пiсля слiв "спори про повернення (витребування) майна боржника або вiдшкодування його вартостi вiдповiдно" доповнити словами "спори про вiдшкодування шкоди та/або збиткiв, завданих боржнику";

     2) у частинi першiй статтi 12:

     пункт 5 викласти в такiй редакцiї:

     "5) звертатися iз запитами арбiтражного керуючого, у тому числi щодо отримання копiй документiв, до органiв державної влади, органiв мiсцевого самоврядування, їх посадових i службових осiб, пiдприємств, установ, у тому числi банкiв, небанкiвських надавачiв платiжних послуг, емiтентiв електронних грошей, депозитарних установ та iнших професiйних учасникiв ринкiв капiталу, органiзацiй, громадських об'єднань, а також до фiзичних осiб";

     доповнити пунктом 51 такого змiсту:

     "51) отримувати вiд банкiв, небанкiвських надавачiв платiжних послуг, емiтентiв електронних грошей, депозитарних установ та iнших професiйних учасникiв ринкiв капiталу iнформацiю про наявнiсть рахункiв та/або залишок коштiв на рахунках боржника (у тому числi на рахунках у цiнних паперах) / електронних гаманцях, рух коштiв та операцiї на рахунках боржника (у тому числi на рахунках у цiнних паперах) / електронних гаманцях, а також iнформацiю про договори боржника про зберiгання цiнностей або надання боржнику в майновий найм (оренду) iндивiдуального банкiвського сейфа";

     3) доповнити статтею 121 такого змiсту:

     "Стаття 121. Запит арбiтражного керуючого

     1. Запит арбiтражного керуючого - це письмове або у формi електронного документа звернення арбiтражного керуючого, призначеного господарським судом розпорядником майна, керуючим санацiєю, лiквiдатором, керуючим реструктуризацiєю, керуючим реалiзацiєю, до органу державної влади, органу мiсцевого самоврядування, їх посадових та службових осiб, пiдприємств, установ, у тому числi банкiв, небанкiвських надавачiв платiжних послуг, емiтентiв електронних грошей, депозитарних установ та iнших професiйних учасникiв ринкiв капiталу, органiзацiй незалежно вiд форми власностi та пiдпорядкування, громадських об'єднань, фiзичних осiб про надання iнформацiї, копiй документiв, необхiдних арбiтражному керуючому для здiйснення повноважень у справi про банкрутство (неплатоспроможнiсть) щодо боржника, а також членiв сiм'ї боржника - фiзичних осiб, визначених абзацом другим частини п'ятої статтi 116 цього Кодексу, стосовно якого арбiтражний керуючий здiйснює повноваження розпорядника майна керуючого санацiєю, лiквiдатора, керуючого реструктуризацiю або керуючого реалiзацiєю.

     Отримання арбiтражним керуючим вiд банкiв iнформацiї, що мiстить банкiвську таємницю, здiйснюється в порядку та обсязi, визначених Законом України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть".

     Отримання арбiтражним керуючим iнформацiї вiд небанкiвських надавачiв платiжних послуг, емiтентiв електронних грошей, що мiстить таємницю надавача платiжних послуг або емiтента електронних грошей, здiйснюється в порядку та обсязi, визначених Нацiональним банком України.

     До запиту арбiтражного керуючого додається посвiдчена арбiтражним керуючим копiя судового рiшення про призначення його у справi про банкрутство (неплатоспроможнiсть) розпорядником майна, керуючим санацiєю, лiквiдатором, керуючим реструктуризацiєю або керуючим реалiзацiєю. Вимагати вiд арбiтражного керуючого надання разом iз запитом арбiтражного керуючого iнших документiв забороняється.

     Запит арбiтражного керуючого не може стосуватися надання консультацiй i роз'яснень положень законодавства.

     2. Орган державної влади, орган мiсцевого самоврядування, їх посадовi та службовi особи, керiвники пiдприємств, установ, у тому числi банкiв, небанкiвських надавачiв платiжних послуг, емiтентiв електронних грошей, депозитарних установ та iнших професiйних учасникiв ринкiв капiталу, органiзацiй, громадських об'єднань, фiзичнi особи, яким направлено запит арбiтражного керуючого, зобов'язанi не пiзнiше десяти робочих днiв з дня отримання запиту надати арбiтражному керуючому вiдповiдну iнформацiю, у тому числi таку, що становить банкiвську таємницю, таємницю надавача платiжних послуг або емiтента електронних грошей, крiм таємної та/або службової iнформацiї та копiй документiв, у яких мiститься таємна та/або службова iнформацiя, копiї документiв.

     У разi якщо запит арбiтражного керуючого стосується надання значного обсягу iнформацiї або потребує пошуку iнформацiї серед значної кiлькостi даних, строк розгляду запиту арбiтражного керуючого може бути продовжено до 20 робочих днiв з обґрунтуванням причин такого продовження, про що арбiтражному керуючому письмово повiдомляється не пiзнiше п'яти робочих днiв з дня отримання запиту арбiтражного керуючого.

     Задоволення запиту арбiтражного керуючого може бути здiйснено шляхом надання вiдповiдної iнформацiї, копiй документiв у формi електронного документа.

     У разi якщо задоволення запиту арбiтражного керуючого передбачає виготовлення копiй документiв обсягом бiльш як десять сторiнок, арбiтражний керуючий зобов'язаний вiдшкодувати фактичнi витрати на копiювання та друк. Розмiр таких витрат не може перевищувати граничних норм витрат на копiювання та друк, встановлених вiдповiдно до законодавства.

     3. Вiдмова в наданнi iнформацiї на запит арбiтражного керуючого, несвоєчасне або неповне надання iнформацiї, надання недостовiрної iнформацiї тягнуть за собою вiдповiдальнiсть згiдно iз законом, крiм випадкiв вiдмови в наданнi таємної та/або службової iнформацiї";

     4) у частинi п'ятiй статтi 20 слова "зупинити дiяльнiсть" замiнити словами "прийняти рiшення про тимчасове зупинення права на здiйснення дiяльностi";

     5) в абзацi другому частини першої статтi 28 слова "визначеного Єдиною судовою iнформацiйно-телекомунiкацiйною системою" виключити та доповнити словами "(у справi про банкрутство юридичної особи) чи зборiв кредиторiв (у справi про неплатоспроможнiсть фiзичної особи)";

     6) частину першу статтi 29 доповнити абзацом шостим такого змiсту:

     "у разi виявлення пiд час перевiрки дiяльностi арбiтражного керуючого порушень норм законодавства - до прийняття рiшення дисциплiнарною комiсiєю, але на строк, що не перевищує 30 днiв";

     7) у статтi 30:

     абзац сьомий частини другої доповнити словами "або коштiв фонду, створеного кредиторами для виплати грошової винагороди та вiдшкодування витрат арбiтражного керуючого (у разi його створення)";

     у першому реченнi абзацу першого частини п'ятої слово "авансування" замiнити словом "виплати";

     8) у статтi 34:

     в абзацi першому частини першої слова "належать державi - органом (суб'єктом)" замiнити словами "належать державi - також органом (суб'єктом)";

     абзац дев'ятнадцятий частини четвертої виключити;

     9) в абзацi третьому частини третьої статтi 36 слова "щодо якого подано заяву про вiдкриття провадження у справi" замiнити словами "щодо якого постановлено ухвалу про прийняття заяви про вiдкриття провадження у справi";

     10) абзац третiй частини першої статтi 40 пiсля слiв "збереження майна боржника" доповнити словами "та забезпечення вимог кредиторiв", слово "нерухомим" виключити, а пiсля слiв "конкретне рухоме" доповнити словами "чи нерухоме";

     11) в абзацi четвертому частини п'ятої статтi 41 слова "а також контроль за такими стягненнями здiйснює арбiтражний керуючий" виключити;

     12) у статтi 44:

     абзаци шостий i сьомий частини третьої викласти в такiй редакцiї:

     "проводити аналiз фiнансово-господарського стану, iнвестицiйної та iншої дiяльностi боржника та становища на ринках боржника, встановлювати за результатами його проведення наявнiсть або вiдсутнiсть ознак фiктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стiйкої фiнансової неспроможностi, вчинення незаконних дiй у разi банкрутства;

     повiдомляти правоохороннi органи у разi виявлення ознак фiктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стiйкої фiнансової неспроможностi, вчинення незаконних дiй з майном боржника";

     у частинi сьомiй:

     в абзацi третьому слово "нерухомого" виключити;

     абзац четвертий пiсля слова "одержання" доповнити словами "та надання";

     доповнити абзацом сьомим такого змiсту:

     "У процедурi розпорядження майном боржник зобов'язаний забезпечити розпоряднику майна можливiсть безпосереднього доступу до iнформацiї, що зберiгається у базах даних (у тому числi електронних), якi використовуються посадовими особами боржника для ведення бухгалтерського, податкового та управлiнського облiку, а також для формування бухгалтерської, статистичної та податкової звiтностi, та/або забезпечити можливiсть розпоряднику майна ознайомитися з такою iнформацiєю в iнший спосiб з можливiстю друкувати та/або копiювати документи, необхiднi для здiйснення повноважень розпорядника майна, з урахуванням вимоги частини четвертої статтi 10 цього Кодексу";

     13) у статтi 48:

     частину першу доповнити абзацом одинадцятим такого змiсту:

     "У разi застосування до кредитора або до заiнтересованої особи стосовно кредитора спецiальних економiчних та iнших обмежувальних заходiв (санкцiй), якi передбачають блокування активiв, такий кредитор з моменту застосування i на перiод застосування санкцiй має право брати участь у зборах кредиторiв лише з правом дорадчого голосу";

     пункт 5 частини п'ятої виключити;

     у частинi восьмiй:

     доповнити пунктом 31 такого змiсту:

     "31) визначення кандидатури арбiтражного керуючого для призначення у справi про банкрутство";

     доповнити абзацом одинадцятим такого змiсту:

     "У разi застосування до кредитора або до заiнтересованої особи стосовно кредитора спецiальних економiчних та iнших обмежувальних заходiв (санкцiй), якi передбачають блокування активiв, такий кредитор з моменту застосування i на перiод застосування санкцiй має право брати участь у роботi комiтету кредиторiв лише з правом дорадчого голосу";

     14) абзац п'ятий частини першої статтi 61 викласти в такiй редакцiї:

     "аналiзує фiнансовий стан банкрута, складає висновок про наявнiсть або вiдсутнiсть ознак доведення до банкрутства, приховування стiйкої фiнансової неспроможностi, незаконних дiй пiд час провадження у справi про банкрутство за результатом його проведення";

     15) статтю 81 доповнити частиною шостою такого змiсту:

     "6. Продаж майна забезпеченому кредитору в порядку, визначеному цiєю статтею, прирiвнюється за своїми правовими наслiдками до звернення стягнення на предмет застави (iпотеки)";

     16) пункти 1 i 4 частини першої статтi 114 виключити;

     17) у пунктi 5 частини восьмої статтi 123 слова "припинення повноважень арбiтражного керуючого" замiнити словами "вiдсторонення арбiтражного керуючого вiд виконання повноважень";

     18) частину першу статтi 125 пiсля слова "завданої" доповнити словами "кримiнальним правопорушенням";

     19) пункт 1 частини другої статтi 134 пiсля слова "завданої" доповнити словами "кримiнальним правопорушенням";

     20) абзац перший частини другої статтi 137 викласти в такiй редакцiї:

     "2. Постановлення судом ухвали про завершення процедури погашення боргiв та закриття провадження у справi про неплатоспроможнiсть фiзичної особи - пiдприємця є пiдставою для державної реєстрацiї припинення пiдприємницької дiяльностi фiзичної особи - пiдприємця";

     21) роздiл "Прикiнцевi та перехiднi положення" доповнити пунктом 16 такого змiсту:

     "16. Установити, що тимчасово, пiд час дiї воєнного стану, введеного Указом Президента України вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022 "Про введення воєнного стану в Українi", затвердженим Законом України вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, а також протягом шести мiсяцiв пiсля його припинення чи скасування:

     збори (комiтет) кредиторiв можуть проводитися у режимi вiдеоконференцiї, за умови дотримання вимог статтi 48 цього Кодексу. У разi якщо учасник зборiв (комiтету) кредиторiв не має квалiфiкованого електронного пiдпису, пiдтвердження особи такого учасника здiйснюється у порядку, встановленому Законом України "Про Єдиний державний демографiчний реєстр та документи, що пiдтверджують громадянство України, посвiдчують особу чи її спецiальний статус". Носiй вiдеозапису вiдеоконференцiї є обов'язковим додатком до протоколу зборiв (комiтету) кредиторiв. Протокольне рiшення зборiв (комiтету) кредиторiв, проведених у режимi вiдеоконференцiї, пiдписується обраним кредиторами на вiдповiдних зборах головуючим або за дорученням зборiв (комiтету) кредиторiв арбiтражним керуючим чи iншими кредиторами;

     збори (комiтет) кредиторiв можуть проводитися шляхом опитування. Iнiцiатор опитування надсилає всiм учасникам зборiв (комiтету) кредиторiв запит з проектом рiшення щодо запропонованого питання (питань). У такому запитi зазначаються адреса, на яку учасники опитування мають надiслати свою вiдповiдь, та строк надання вiдповiдi. Запит надсилається на адреси електронної пошти учасникiв зборiв (комiтету) кредиторiв, зазначенi в заявах з грошовими вимогами до боржника, або на офiцiйно повiдомлену адресу. У разi вiдсутностi в учасника опитування адреси електронної пошти запит надсилається поштовим вiдправленням. У такому разi строк проведення опитування має враховувати строки надходження поштової кореспонденцiї. У разi згоди iз запропонованим рiшенням учасник опитування пiдписує проект рiшення та надсилає його iнiцiатору протягом 15 днiв з дня отримання запиту. Згода учасника опитування з прийнятим рiшенням має бути безумовною. Рiшення учасника опитування, надiслане разом з документами, що пiдтверджують його повноваження, на електронну пошту iнiцiатора опитування, пiдписується з використанням квалiфiкованого електронного пiдпису уповноваженої особи. Рiшення учасника опитування, надiслане засобами поштового зв'язку, пiдписується особисто учасником опитування або його представником з наданням документiв, що пiдтверджують повноваження представника. Вiдповiдi, отриманi пiсля закiнчення встановленого строку або такi, змiст яких не дає змоги встановити волевиявлення учасника опитування щодо порушеного питання, не враховуються пiд час пiдрахунку результатiв голосування з такого питання. Iнiцiатор опитування зобов'язаний викласти прийняте рiшення у письмовiй формi, додати до нього копiї вiдповiдей усiх учасникiв опитування та надiслати всiм учасникам зборiв (комiтету) кредиторiв у порядку, встановленому для надсилання запитiв, протягом 10 днiв з дати завершення строку для прийняття ним вiдповiдей вiд учасникiв зборiв (комiтету) кредиторiв. Датою прийняття рiшення вважається останнiй день строку, протягом якого учасники опитування мали надiслати свої вiдповiдi iнiцiатору опитування;

     арбiтражний керуючий не несе дисциплiнарної вiдповiдальностi за невчинення дiй та невиконання обов'язкiв, передбачених цим Кодексом, якщо їх вчинення та/або виконання було унеможливлено у зв'язку з веденням бойових дiй у районах за мiсцезнаходженням або мiсцем проживання чи перебування боржника, кредитора, мiсцезнаходженням майна боржника, мiсцезнаходженням офiсу або мiсцем проживання чи перебування арбiтражного керуючого, що зумовлювало iснування загроз для життя i здоров'я;

     господарський суд за клопотанням комiтету кредиторiв, кредитора, арбiтражного керуючого чи з власної iнiцiативи може продовжити строки проведення попереднього засiдання суду у справi про банкрутство (неплатоспроможнiсть) звернення у межах провадження у справi про банкрутство (неплатоспроможнiсть) про визнання недiйсними правочинiв, вчинених боржником, дiї мораторiю на задоволення вимог кредиторiв, оголошення про проведення першого, повторного та/або другого повторного аукцiону, виконання плану санацiї (у тому числi якщо провадження у справi про банкрутство продовжується вiдповiдно до Закону України "Про вiдновлення платоспроможностi боржника або визнання його банкрутом") чи реструктуризацiї боргiв боржника, процедури розпорядження майном, лiквiдацiї, реструктуризацiї боргiв боржника та погашення боргiв боржника;

     зупиняється нарахування вiдсоткiв на зобов'язання боржника перед кредиторами, що реструктуризованi згiдно з планом санацiї чи планом реструктуризацiї боргiв боржника. Штрафнi санкцiї за невиконання боржником таких зобов'язань не нараховуються. Простроченi зобов'язання, передбаченi планом санацiї чи планом реструктуризацiї боргiв боржника, пiдлягають розстроченню на строк виконання плану санацiї чи плану реструктуризацiї боргiв боржника;

     стосовно боржника справу про банкрутство (неплатоспроможнiсть) може бути вiдкрито без здiйснення авансування передбаченої цим Кодексом винагороди арбiтражному керуючому на депозитний рахунок суду. У такому разi до заяви про вiдкриття справи про банкрутство (неплатоспроможнiсть) додається копiя укладеної заявником угоди з обраним ним арбiтражним керуючим про виконання арбiтражним керуючим повноважень у справi про банкрутство (неплатоспроможнiсть) до її закриття з виплатою на умовах, визначених цiєю угодою, винагороди в розмiрi, що не має перевищувати розмiр, встановлений цим Кодексом. Господарський суд, вiдкриваючи провадження у справi про банкрутство (неплатоспроможнiсть) вiдповiдно до цього пункту, призначає розпорядником майна або керуючим реструктуризацiєю арбiтражного керуючого, з яким заявником укладено угоду;

     шкода та/або збитки, завданi боржнику внаслiдок збройної агресiї проти України, пiдлягають обов'язковiй оцiнцi в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України;

     господарський суд вiдмовляє у вiдкриттi провадження у справi про банкрутство за заявою кредитора, якщо боржник до проведення пiдготовчого засiдання доведе господарському суду, що вiн внесений до електронного реєстру учасникiв вiдбору та виконавцiв державних контрактiв (договорiв) та має дiючий контракт з державними замовниками у сферi оборони або вимоги кредитора (кредиторiв) не задоволенi внаслiдок збройної агресiї проти України, у тому числi через перебування єдиного майнового комплексу боржника на територiях, на яких ведуться (велися) бойовi дiї, або на тимчасово окупованих Росiйською Федерацiєю територiях вiдповiдно до перелiку, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику з питань тимчасово окупованих територiй;

     не застосовується вiдповiдальнiсть, передбачена частиною шостою статтi 34 цього Кодексу, до органiв управлiння боржника, якщо боржник не звернувся до господарського суду iз заявою про вiдкриття провадження у справi у випадках, передбачених цим Кодексом, внаслiдок збройної агресiї проти України, у тому числi через перебування єдиного майнового комплексу боржника на територiях, на яких ведуться (велися) бойовi дiї, або на тимчасово окупованих Росiйською Федерацiєю територiях вiдповiдно до перелiку, затвердженого центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику з питань тимчасово окупованих територiй".

     2. Частину першу статтi 62 Закону України "Про банки i банкiвську дiяльнiсть" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2001 р., N 5 - 6, ст. 30 iз наступними змiнами) доповнити пунктом 13 такого змiсту:

     "13) арбiтражним керуючим - на їхнi запити стосовно боржникiв, щодо яких арбiтражний керуючий здiйснює повноваження розпорядника майна керуючого санацiєю, лiквiдатора, керуючого реструктуризацiю або керуючого реалiзацiєю, в порядку, встановленому статтею 121 Кодексу України з процедур банкрутства, - щодо банкiвських рахункiв клiєнтiв та операцiй, проведених на користь чи за дорученням клiєнта, а саме вiдомостi на конкретно визначену дату або за конкретний промiжок часу та стосовно конкретного клiєнта (юридичної або фiзичної особи, фiзичної особи - пiдприємця) про наявнiсть рахункiв, номери рахункiв, залишок коштiв на рахунках, операцiї списання з рахункiв та/або зарахування на рахунки, призначення платежу, а також щодо договорiв боржника про зберiгання цiнностей або надання клiєнту в майновий найм (оренду) iндивiдуального банкiвського сейфа".

     3. Частину першу статтi 136 Закону України "Про ринки капiталу та органiзованi товарнi ринки" в редакцiї Закону України вiд 19 червня 2020 року N 738-IX; iз змiнами, внесеними Законом України вiд 20 березня 2023 року N 2970-IX, доповнити пунктом 13 такого змiсту:

     "13) арбiтражних керуючих - у порядку, встановленому статтею 121 Кодексу України з процедур банкрутства, - щодо рахункiв клiєнтiв та операцiй, проведених на користь чи за дорученням клiєнта, а саме вiдомостi на конкретно визначену дату або за конкретний промiжок часу та стосовно конкретного клiєнта (юридичної або фiзичної особи, фiзичної особи - пiдприємця) про наявнiсть рахункiв, номери рахункiв, залишок цiнних паперiв на рахунках у цiнних паперах, операцiї списання з рахункiв та/або зарахування на рахунки, призначення платежу".

     II. Прикiнцевi положення

     1. Цей Закон набирає чинностi з дня, наступного за днем його опублiкування.

     2. Кабiнету Мiнiстрiв України:

     привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;

     забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.

     3. Нацiональному банку України привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом.

Президент України В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ

м. Київ
13 липня 2023 року
N 3249-IX

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.