КАБIНЕТ МIНIСТРIВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
Київ

вiд 6 грудня 2017 р. N 954


Про затвердження Положення про використання повiтряного простору України

Iз змiнами i доповненнями, внесеними
постановами Кабiнету Мiнiстрiв України
вiд 18 грудня 2018 року N 1217,
вiд 3 квiтня 2019 року N 374

     Вiдповiдно до частини першої статтi 23 Повiтряного кодексу України Кабiнет Мiнiстрiв України постановляє:

     1. Затвердити Положення про використання повiтряного простору України, що додається.

     2. Визнати такими, що втратили чиннiсть, постанови Кабiнету Мiнiстрiв України згiдно з перелiком, що додається.

     3. Центральним органам виконавчої влади до 1 червня 2018 р. забезпечити розроблення та затвердження нормативно-правових актiв, що випливають iз Положення, затвердженого цiєю постановою, та привести власнi нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цiєю постановою.

     4. Ця постанова набирає чинностi з дня її опублiкування, крiм пунктiв 1 i 2, якi набирають чинностi з 1 червня 2018 року.

Прем'єр-мiнiстр України В. ГРОЙСМАН

Iнд. 21

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабiнету Мiнiстрiв України
вiд 6 грудня 2017 р. N 954

ПОЛОЖЕННЯ
про використання повiтряного простору України

Загальнi положення

     1. Це Положення визначає органiзацiю використання повiтряного простору України в iнтересах нацiональної безпеки та економiки, з метою задоволення потреб користувачiв повiтряного простору, забезпечення безпеки використання повiтряного простору.

     2. Органiзацiя використання повiтряного простору над вiдкритим морем, де вiдповiдальнiсть за обслуговування повiтряного руху згiдно з мiжнародними договорами України покладена на Україну (далi - мiжнародний повiтряний простiр), здiйснюється вiдповiдно до норм мiжнародного права.

     Нормативно-правове регулювання використання повiтряного простору у мiжнародному повiтряному просторi здiйснюється вiдповiдно до мiжнародних договорiв України, стандартiв, рекомендованої практики Мiжнародної органiзацiї цивiльної авiацiї та з урахуванням документiв Європейської органiзацiї з безпеки аеронавiгацiї, законодавства ЄС.

     3. Дiя цього Положення поширюється на фiзичних та юридичних осiб незалежно вiд органiзацiйно-правової форми та пiдпорядкованостi за напрямами дiяльностi у галузi авiацiї, використання повiтряного простору та дiяльнiсть яких створює або потенцiйно може створювати небезпеку повiтряному руху, перешкоди для роботи наземних засобiв зв'язку, навiгацiї та спостереження.

     4. Виконання польотiв iноземними державними повiтряними суднами, провадження вiйськової дiяльностi з використання повiтряного простору України iноземними державами здiйснюється вiдповiдно до вимог мiжнародних договорiв України, Повiтряного кодексу України, цього Положення та iнших нормативно-правових актiв.

     5. Термiни у цьому Положеннi вживаються в такому значеннi:

     1) безпосереднє управлiння повiтряним рухом - для цивiльної авiацiї значення цього термiна вiдповiдає значенню термiна "диспетчерське обслуговування повiтряного руху", для державної авiацiї - управлiння повiтряним рухом повiтряних суден, що перебувають пiд управлiнням вiдомчого органу управлiння повiтряним рухом;

     2) вiдомчий орган управлiння повiтряним рухом - орган, на який покладено здiйснення управлiння повiтряним рухом у спецiально встановлених зонах (районах) та за спецiально встановленими маршрутами;

     3) диспетчерська зона - контрольований повiтряний простiр, що простягається вгору вiд земної поверхнi до встановленої верхньої межi;

     4) диспетчерське обслуговування повiтряного руху - обслуговування, що здiйснюється з метою запобiгання зiткненню повiтряних суден мiж собою i повiтряних суден з iншими перешкодами у зонi маневрування, прискорення i пiдтримки впорядкованого потоку повiтряного руху;

     5) диспетчерський район - контрольований повiтряний простiр, що простягається вгору вiд межi, установленої над земною поверхнею, до встановленої верхньої межi;

     6) дозвiл на виконання польоту - надання експлуатанту Державiаслужбою або Генеральним штабом Збройних Сил права виконувати полiт у повiтряному просторi України;

     7) дозвiл на використання повiтряного простору - надання користувачам повiтряного простору прав на використання визначеної частини (об'єму) повiтряного простору України для провадження дiяльностi, пов'язаної з використанням повiтряного простору, у порядку, що визначається органами об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху України;

     8) заборонена зона - частина повiтряного простору встановлених розмiрiв над територiєю або територiальними водами України, у межах якої польоти повiтряних суден забороненi;

     9) заявка на використання повiтряного простору - заявка, що подається користувачем повiтряного простору вiдповiдному органовi об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху для отримання дозволу на використання повiтряного простору у формi, що визначається Державiаслужбою разом з Мiноборони;

     10) збiрник аеронавiгацiйної iнформацiї - збiрник вiдомостей, що мiстять довгострокову аеронавiгацiйну iнформацiю, яка має важливе значення для аеронавiгацiї;

     11) зона з особливим режимом використання повiтряного простору - частина повiтряного простору, що межує iз забороненою зоною, та/або повiтряний простiр над смугою земної поверхнi завширшки 25 кiлометрiв углиб територiї України, яка проходить уздовж державного сухопутного кордону та/або берегової смуги прикордонних озер та iнших водойм, прилеглих до державного кордону, а також над смугою завширшки 22,2 кiлометра (12 морських миль), яка проходить по береговiй лiнiї Чорного та Азовського морiв углиб таких морiв;

     12) зона обмеження польотiв - частина повiтряного простору встановлених розмiрiв над територiєю або територiальними водами України, в межах якої польоти повiтряних суден обмежуються вiдповiдно до визначених умов;

     13) контрольований повiтряний простiр обслуговування повiтряного руху - частина повiтряного простору, у межах якої забезпечується диспетчерське обслуговування повiтряного руху вiдповiдно до класифiкацiї повiтряного простору;

     14) координацiя використання повiтряного простору - розроблення та погодження органами об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху умов та порядку використання повiтряного простору з органами обслуговування повiтряного руху, вiдомчими органами управлiння повiтряним рухом, заiнтересованими державними органами, пiдприємствами, установами, органiзацiями та користувачами повiтряного простору для забезпечення ефективностi та безпеки використання повiтряного простору;

     15) маршрут обслуговування повiтряного руху - визначений маршрут, призначений для спрямування потоку руху з метою забезпечення обслуговування повiтряного руху;

     16) небезпечна зона - частина повiтряного простору визначеного розмiру, у межах якої може провадитися дiяльнiсть, що є небезпечною для польотiв повiтряних суден у визначенi перiоди;

     17) операцiйний повiтряний рух - польоти, на якi не поширюються положення, установленi для загального повiтряного руху i якi виконуються вiдповiдно до правил i процедур, визначених Державiаслужбою та Мiноборони в межах їх повноважень, визначених законами;

     18) органи контролю за дотриманням порядку використання повiтряного простору України - оперативнi органи об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху, вiдповiднi органи вiйськового управлiння Збройних Сил, пiдроздiли iнших вiйськових формувань та правоохоронних органiв, утворенi вiдповiдно до законiв, пiдроздiли обслуговування повiтряного руху (управлiння повiтряним рухом) державних органiв та органiв мiсцевого самоврядування, якi здiйснюють контроль у межах своїх повноважень, визначених законами;

     19) орган обслуговування повiтряного руху - орган диспетчерського обслуговування повiтряного руху, центр польотної iнформацiї або пункт збору повiдомлень щодо обслуговування повiтряного руху;

     20) орган об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху - оперативний орган, що входить до складу вiдповiдного пiдроздiлу об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху, повноваження i дiяльнiсть якого пов'язанi з плануванням та координацiєю дiяльностi з використання повiтряного простору, забезпеченням дозвiльного порядку використання повiтряного простору, органiзацiєю повiтряного руху, забезпеченням контролю за дотриманням порядку та правил використання повiтряного простору та/або метеорологiчним обслуговуванням на маршрутi;

     21) перешкода - усi нерухомi (тимчасовi або постiйнi) та рухомi об'єкти або їх частини, якi розташованi в зонi, призначенiй для руху повiтряних суден по поверхнi, або над вiдповiдною поверхнею, призначеною для забезпечення безпеки повiтряних суден у польотi, перебувають за межами вiдповiдної поверхнi та визначенi як такi, що можуть становити небезпеку для повiтряної навiгацiї;

     22) планування використання повiтряного простору - дiяльнiсть органiв об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху, пов'язана з опрацюванням, узагальненням та публiкацiєю даних щодо використання повiтряного простору на пiдставi заявок на використання повiтряного простору та проведеної координацiї його використання;

     23) повiтряний простiр - повiтряний простiр України та мiжнародний повiтряний простiр;

     24) польотно-iнформацiйне обслуговування - обслуговування, що здiйснюється з метою надання iнформацiї, необхiдної для забезпечення безпечного та ефективного виконання польотiв;

     25) районний диспетчерський центр - орган, призначений для забезпечення диспетчерського обслуговування контрольованих польотiв у диспетчерських районах, що перебувають пiд його контролем;

     26) район польотної iнформацiї - частина повiтряного простору, у межах якого забезпечується польотно-iнформацiйне та аварiйне обслуговування (сповiщення);

     27) регулювання використання повiтряного простору - установлення державними уповноваженими органами порядку, правил i процедур органiзацiї та використання повiтряного простору, а також визначення органами об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху умов та порядку використання повiтряного простору одночасно двома або бiльше користувачами;

     28) спецiально видiлений маршрут обслуговування повiтряного руху для перетинання державного кордону - обмежена за висотою i шириною частина повiтряного простору, призначена для перетинання повiтряним судном державного кордону;

     29) спецiально встановленi зони та маршрути - постiйнi або тимчасовi зони та маршрути польотiв повiтряних суден, якi встановлюються для забезпечення специфiчних операцiйних потреб;

     30) структура повiтряного простору - складовi повiтряного простору, призначенi для гарантування безпечної та ефективної експлуатацiї повiтряних суден пiд час виконання польотiв i провадження iншої дiяльностi з використання повiтряного простору;

     31) тимчасово зарезервований повiтряний простiр - частина повiтряного простору, у межах якого у визначений час може провадитися дiяльнiсть, що становить загрозу для виконання польотiв авiацiї або використання повiтряного простору в iнших цiлях;

     32) умови використання повiтряного простору - обов'язковi вимоги щодо мiсця, часу та висоти провадження дiяльностi з використання повiтряного простору, iнформацiя про якi подається користувачевi органами об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху з метою забезпечення безпеки та ефективностi використання повiтряного простору;

     33) управлiння використанням (менеджмент) повiтряного простору - дiяльнiсть iз планування, основною метою якої є забезпечення максимального використання доступного повiтряного простору шляхом його динамiчного розподiлу за часом та в окремих випадках видiлення частини повiтряного простору для рiзних категорiй користувачiв з метою задоволення їх короткострокових потреб;

     34) управлiння повiтряним рухом - здiйснення комплексу заходiв з органiзацiї управлiння операцiйним повiтряним рухом;

     35) цивiльно-вiйськова координацiя органiзацiї повiтряного руху - координацiя дiяльностi цивiльних та вiйськових органiв, уповноважених приймати рiшення та узгоджувати дiї стосовно органiзацiї використання повiтряного простору.

     Iншi термiни, що використовуються в цьому Положеннi, вживаються в значеннi, наведеному в Повiтряному кодексi України та Законi України "Про державний кордон України".

     6. В Українi використовуються системи вимiрiв вiдповiдно до стандартiв i рекомендованої практики Мiжнародної органiзацiї цивiльної авiацiї та застосовується навiгацiя з використанням глобальних навiгацiйних супутникових систем (GNSS) i наземної навiгацiйної iнфраструктури як резерву.

     7. Дiяльнiсть, пов'язана з використанням повiтряного простору на аеродромах, вертодромах та постiйних злiтно-посадкових майданчиках, пунктах запуску аеростатiв, провадиться згiдно з iнструкцiєю з виконання польотiв на аеродромах, вертодромах та постiйних злiтно-посадкових майданчиках, пунктах запуску аеростатiв, затвердженою вiдповiдно до вимог нормативно-правових актiв у галузi цивiльної та/або державної авiацiї.

     Дiяльнiсть, пов'язана з використанням повiтряного простору полiгонiв, вiйськових стрiльбищ, кар'єрiв, пунктiв запуску метеорологiчних радiозондiв (куль-пiлотiв) та пунктiв проведення стрiльб (зокрема, з метою здiйснення впливу на метеорологiчнi процеси в атмосферi), провадиться згiдно з iнструкцiєю з використання повiтряного простору полiгонiв, вiйськових стрiльбищ, кар'єрiв, пунктiв запуску метеорологiчних радiозондiв (куль-пiлотiв) та пунктiв проведення стрiльб (зокрема, з метою здiйснення впливу на метеорологiчнi процеси в атмосферi), затвердженою вiдповiдно до вимог нормативно-правових актiв у галузi цивiльної та/або державної авiацiї.

     Зазначенi iнструкцiї розробляються юридичними та фiзичними особами, дiяльнiсть яких пов'язана з використанням повiтряного простору, погоджуються iз заiнтересованими органами мiсцевого самоврядування, суб'єктами авiацiйної дiяльностi та затверджуються вiдповiдно до вимог нормативно-правових актiв у галузi цивiльної та/або державної авiацiї.

     8. Цивiльнi аеродроми використовуються як запаснi для повiтряних суден цивiльної та державної авiацiї.

     Аеродроми державної авiацiї використовуються як запаснi за погодженням iз державними органами, до сфери управлiння яких вони належать, або у разi виникнення в польотi екстремальної ситуацiї, що створює загрозу безпецi польотiв та життю людей.

     Порядок використання аеродромiв як запасних визначається Державiаслужбою разом з Мiноборони.

Структура повiтряного простору

     9. Структура повiтряного простору визначається на пiдставi обґрунтованих потреб використання такого повiтряного простору вiдповiдно до вимог цього Положення, класифiкацiї повiтряного простору обслуговування повiтряного руху, стандартiв та рекомендованої практики Мiжнародної органiзацiї цивiльної авiацiї, документiв Європейської органiзацiї з безпеки аеронавiгацiї i з урахуванням законодавства Європейського Союзу щодо проектування частин структури повiтряного простору та охорони навколишнього природного середовища та затверджується Державiаслужбою у порядку, визначеному Повiтряним кодексом України.

     10. Повiтряний простiр подiляється на верхнiй повiтряний простiр та нижнiй повiтряний простiр.

     11. У повiтряному просторi може встановлюватися верхнiй район польотної iнформацiї.

     12. Повiтряний простiр структурно складається з районiв, зон та маршрутiв, призначених для провадження дiяльностi з використання повiтряного простору.

     Для кожної частини повiтряного простору України визначається перiод її використання.

     13. Принципи позначення частин повiтряного простору на аеронавiгацiйних картах i в документах аеронавiгацiйної iнформацiї встановлюються вiдповiдно до стандартiв та рекомендованої практики Мiжнародної органiзацiї цивiльної авiацiї i документiв Європейської органiзацiї з безпеки аеронавiгацiї.

Класифiкацiя повiтряного простору

     14. Класифiкацiї пiдлягає повiтряний простiр, де здiйснюється обслуговування повiтряного руху.

     15. Класифiкацiя повiтряного простору здiйснюється Державiаслужбою.

     Пiд час класифiкацiї визначеної частини повiтряного простору враховується iнтенсивнiсть повiтряного руху, види обслуговування повiтряного руху, якi планується забезпечити, спроможнiсть провайдера аеронавiгацiйного обслуговування забезпечити потрiбнi види обслуговування повiтряного руху та класифiкацiю сумiжних елементiв повiтряного простору.

     16. Повiтряний простiр подiляється на контрольований повiтряний простiр обслуговування повiтряного руху та повiтряний простiр поза межами контрольованого простору обслуговування повiтряного руху.

     До контрольованого повiтряного простору належить повiтряний простiр обслуговування повiтряного руху класiв A, B, C, D та E згiдно з класифiкацiєю Мiжнародної органiзацiї цивiльної авiацiї, у межах якого забезпечується обслуговування повiтряного руху встановленого виду.

     Повiтряний простiр поза межами контрольованого повiтряного простору обслуговування повiтряного руху подiляється на повiтряний простiр обслуговування повiтряного руху, в якому на запит здiйснюється обслуговування повiтряного руху встановленого виду (повiтряний простiр обслуговування повiтряного руху класiв F, G згiдно з класифiкацiєю Мiжнародної органiзацiї цивiльної авiацiї), та некласифiкований повiтряний простiр, де обслуговування повiтряного руху не здiйснюється.

Планування та координацiя дiяльностi з використання повiтряного простору

     17. Планування дiяльностi з використання повiтряного простору здiйснюється користувачами вiдповiдно до визначеної структури такого простору.

     18. Користувач повiтряного простору з метою провадження дiяльностi з використання повiтряного простору повинен подати заявку на його використання.

     Для провадження дiяльностi, пов'язаної з польотами повiтряного судна, користувач повiтряного простору повинен подати заявку на виконання польотiв, якщо отримання дозволу на виконання польотiв є обов'язковим.

     У разi виконання польотiв цивiльних повiтряних суден в умовах загального повiтряного руху поза межами контрольованого повiтряного простору обслуговування повiтряного руху заявки на використання повiтряного простору не подаються, крiм польотiв, що виконуються:

     з використанням спецiально встановлених зон (тимчасово зарезервованого повiтряного простору);

     у межах аеродромних зон i районiв управлiння повiтряним рухом вiдомчих органiв управлiння повiтряним рухом;

     у межах зон з особливим режимом використання повiтряного простору;

     з перетинанням державного кордону.

     19. Заявки на виконання польотiв повiтряних суден iноземних держав у повiтряному просторi України, пов'язаних iз перевезенням глав держав, урядiв та очолюваних ними делегацiй, мiнiстрiв закордонних справ i мiнiстрiв оборони, а також iз перевезенням небезпечних вантажiв, подаються Державiаслужбi через МЗС. У разi виконання зазначених польотiв на державних повiтряних суднах та повiтряних суднах, на яких установлено озброєння або фото- чи вiдеознiмальна апаратура, заявка також надсилається Генеральному штабу Збройних Сил.

     Дозвiл на виконання таких польотiв або вiдмова в їх виконаннi передається Державiаслужбою заявнику через МЗС.

     20. Порядок i строки подання заявок на використання повiтряного простору (планiв польоту) та заявок на виконання польотiв визначаються Державiаслужбою та Мiноборони i публiкуються в документах аеронавiгацiйної iнформацiї.

     21. Органи об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху забезпечують планування та координацiю використання повiтряного простору за принципами гнучкого використання повiтряного простору з урахуванням державних прiоритетiв використання повiтряного простору вiдповiдно до вимог Повiтряного кодексу України, цього Положення та вимог, установлених Державiаслужбою та Мiноборони.

     22. Користувач повiтряного простору зобов'язаний iнформувати органи контролю за дотриманням порядку використання повiтряного простору України про початок, закiнчення, перенесення або скасування дiяльностi з використання повiтряного простору.

     Порядок iнформування визначається Державiаслужбою та Мiноборони.

     Користувач повiтряного простору зобов'язаний подавати точну та достовiрну iнформацiю щодо планування i провадження дiяльностi з використання повiтряного простору.

Забезпечення дозвiльного порядку використання повiтряного простору України

     23. Дозвiл на використання повiтряного простору України та умови його використання надаються органами об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху на пiдставi заявки на використання повiтряного простору, крiм випадкiв, передбачених Повiтряним кодексом України.

     Дозвiл на використання повiтряного простору з метою виконання польотiв надається на пiдставi заявки на використання повiтряного простору України та дозволу на виконання польотiв повiтряних суден, якщо такий дозвiл обов'язковий.

     У разi коли заявка на використання повiтряного простору не подається згiдно з вимогами пункту 18 цього Положення, використання повiтряного простору України здiйснюється без отримання дозволу.

     Органи об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху можуть заборонити використання повiтряного простору України користувачу повiтряного простору вiдповiдно до порядку та вимог, установлених Державiаслужбою i Мiноборони.

     Порядок надання дозволу на використання повiтряного простору, дозволу на виконання польотiв та умов використання повiтряного простору України визначаються Державiаслужбою i Мiноборони.

     24. Дiяльнiсть з використання повiтряного простору України, що визначена пунктами 1 - 5 частини другої статтi 24 Повiтряного кодексу України, провадиться:

     за рiшенням, що видається органами управлiння видiв Збройних Сил, Адмiнiстрацiєю або регiональними управлiннями Держприкордонслужби, Головним авiацiйним координацiйним центром пошуку та рятування ДСНС, а також вiддiленням планування i координацiї польотiв авiацiйних пiдроздiлiв Нацiональної гвардiї;

     без подання планiв польотiв, заявок на виконання польотiв i на використання повiтряного простору.

     Iнформацiя про таку дiяльнiсть подається органам об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху негайно пiсля прийняття рiшення щодо її провадження.

     25. Кожний полiт повiтряного судна у контрольованому повiтряному просторi обслуговування повiтряного руху, а також полiт повiтряного судна з перетинанням державного кордону України виконується вiдповiдно до поданого плану польоту.

     Вимушене вiдхилення вiд плану польоту дозволяється у разi виникнення в польотi екстремальної ситуацiї, що створює загрозу безпецi польотiв та життю людей.

     26. Користувач повiтряного простору, що виконує полiт у повiтряному просторi поза межами контрольованого повiтряного простору обслуговування повiтряного руху (повiтряний простiр класу G), повинен своєчасно здiйснити передполiтну пiдготовку та передбачити всi умови для забезпечення безпеки польотiв.

     27. Польоти повiтряного судна у мiжнародному повiтряному просторi, транзитнi польоти цивiльних повiтряних суден у повiтряному просторi України виконуються та забезпечуються аеронавiгацiйним обслуговуванням на пiдставi поданого плану польоту.

     Польоти державних повiтряних суден у повiтряному просторi України, транзитнi польоти цивiльних повiтряних суден, для здiйснення яких необхiдний дозвiл на виконання польотiв, польоти повiтряних суден з посадкою та/або з вильотом на/з територiї України виконуються i забезпечуються аеронавiгацiйним обслуговуванням за наявностi такого дозволу та на пiдставi поданого плану польоту та/або заявки на використання повiтряного простору.

     28. На виконання польотiв повiтряного судна у повiтряному просторi України може встановлюватися обмеження вiдповiдно до законодавства України та з урахуванням вимог мiжнародних договорiв України. Користувачi повiтряного простору України отримують вiд органiв об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху iнформацiю про обмеження польотiв повiтряного судна та причини такого обмеження.

Заборона та обмеження щодо використання повiтряного простору України

     29. Використання повiтряного простору України може бути заборонено або обмежено Державiаслужбою та органами об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху вiдповiдно до вимог цього Положення.

     30. Заборона на використання повiтряного простору України встановлюється:

     1) над атомними станцiями, гiдроелектростанцiями, греблями, важливими державними об'єктами, природними заповiдниками, об'єктами або промисловими пiдприємствами пiдвищеної екологiчної небезпеки;

     2) у разi виникнення загрози нацiональнiй безпецi, суверенiтету над повiтряним простором України, територiальної цiлiсностi України або пiд час збройного конфлiкту, проведення спецiальних операцiй, пов'язаних iз протидiєю протиправнiй дiяльностi на державному кордонi, збереженням територiальної цiлiсностi України та конституцiйного ладу, а також на нерегулярнi рейси (польоти) мiж пунктами вiдправлення, розташованими на територiї України, та пунктами призначення, розташованими на територiї держави-агресора, та у зворотному напрямку (за винятком рейсiв (польотiв), необхiдних для забезпечення дiяльностi мiсiй мiжнародних органiзацiй - Органiзацiї Об'єднаних Нацiй, Органiзацiї з безпеки i спiвробiтництва в Європi, Червоного Хреста).

(пiдпункт 2 пункту 30 iз змiнами, внесеними згiдно з постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 03.04.2019р. N 374)

     31. Обмеження щодо використання повiтряного простору України встановлюється з метою перехоплення повiтряних суден-порушникiв, перехоплення або супроводження нерозпiзнаних цiлей, виконання авiацiйних робiт з пошуку i рятування, запуску та посадки космiчних об'єктiв, забезпечення польотiв повiтряних суден, що виконують рейси лiтер "А", польотiв безпiлотних повiтряних суден, навчань, повiтряних парадiв, показу нової авiатехнiки, виконання випробувальних (дослiдницьких) польотiв, польотiв на встановлення рекордiв, практичних пускiв ракет, стрiльб, бомбометань i десантування, вибухових робiт, проведення перевiрки бойової готовностi авiацiйних частин i чергових сил з протиповiтряної оборони Збройних Сил i захисту об'єктiв пiдвищеної небезпеки, провадження iншої дiяльностi, яка може створити загрозу безпецi польотiв, а також над районами проведення масових заходiв державного рiвня.

     32. Заборона на використання повiтряного простору встановлюється на постiйнiй основi. Обмеження щодо використання повiтряного простору України встановлюються на постiйнiй або тимчасовiй основi.

     33. Заборона на використання повiтряного простору України, передбачена пiдпунктом 1 пункту 30 цього Положення, та обмеження використання повiтряного простору на постiйнiй основi встановлюються Державiаслужбою за поданням державних органiв, пiдприємств, установ та органiзацiй.

     Заборона на використання повiтряного простору України, передбачена пiдпунктом 2 пункту 30 цього Положення, встановлюється Державiаслужбою на запит МВС, Нацiональної полiцiї, Адмiнiстрацiї Держприкордонслужби, Генерального штабу Збройних Сил та/або СБУ.

(абзац другий пункту 33 iз змiнами, внесеними згiдно з постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 03.04.2019р. N 374)

     34. Обмеження щодо використання повiтряного простору України на тимчасовiй основi встановлюються органами об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху на запит (за заявкою на використання повiтряного простору) користувача такого простору з урахуванням державних прiоритетiв, що визначенi Повiтряним кодексом України, та принципiв гнучкого використання повiтряного простору.

     Обмеження щодо використання повiтряного простору України на тимчасовiй основi встановлюються органами об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху негайно з метою забезпечення дiяльностi з використання повiтряного простору, що визначена пунктами 1 - 5 частини другої статтi 24 Повiтряного кодексу України, а також у разi виникнення стихiйного лиха, катастроф, аварiй, аварiйних ситуацiй та в iнших випадках, що загрожують життю i здоров'ю людей, на пiдставi отриманої iнформацiї щодо таких подiй.

     35. Порядок розроблення, погодження, затвердження та впровадження заборон i обмежень щодо використання повiтряного простору України, провадження дiяльностi в їх межах, а також публiкування заборон i обмежень та iнформування про їх впровадження визначається Державiаслужбою та Мiноборони.

     36. У повiтряному просторi України чи окремих його частинах, де встановлено заборону або обмеження щодо використання повiтряного простору, не забороняється:

     дiяльнiсть, що провадиться пiдприємствами, установами та органiзацiями, в iнтересах яких установлено заборону;

     дiяльнiсть, що провадиться пiдприємствами, установами, органiзацiями або користувачами повiтряного простору, в iнтересах яких встановлено обмеження щодо використання повiтряного простору, а також iншi користувачi вiдповiдно до умов обмежень;

     дiяльнiсть, що визначена пунктами 1 - 5 частини другої статтi 24 Повiтряного кодексу України;

     виконання спостережних польотiв згiдно з Договором про вiдкрите небо вiд 24 березня 1992 року.

     У разi провадження дiяльностi, зазначеної в абзацах четвертому та п'ятому цього пункту, органи об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху iнформують про це пiдприємства, установи, органiзацiї та користувачiв повiтряного простору, в iнтересах яких установлено заборону або обмеження, та забороняють провадження будь-якої iншої дiяльностi у повiтряному просторi України чи окремих його частинах, де встановлено заборону або обмеження щодо використання повiтряного простору.

Управлiння використанням (менеджмент) повiтряного простору України та цивiльно-вiйськова координацiя пiд час органiзацiї повiтряного руху

     37. Управлiння використанням (менеджмент) повiтряного простору України здiйснюється за принципами гнучкого використання повiтряного простору на стратегiчному, передтактичному i тактичному рiвнi.

     Стратегiчний рiвень передбачає здiйснення заходiв, спрямованих на визначення i перегляд у разi потреби державної полiтики щодо управлiння використанням (менеджменту) повiтряного простору України, стратегiчного планування з урахуванням потреб нацiональних та мiжнародних користувачiв повiтряного простору, а також провайдерiв аеронавiгацiйного обслуговування.

     Передтактичний рiвень передбачає здiйснення заходiв щодо координацiї та щоденного розподiлу повiтряного простору України мiж його користувачами на тимчасовiй основi вiдповiдно до державних прiоритетiв у використаннi повiтряного простору України та правил i процедур, установлених на стратегiчному рiвнi.

     Тактичний рiвень передбачає здiйснення заходiв у день провадження дiяльностi з активацiї, деактивацiї та перерозподiлу в реальному часi повiтряного простору України, розподiленого на передтактичному рiвнi, а також розв'язання специфiчних проблем пiд час обслуговування органами обслуговування повiтряного руху загального повiтряного руху та управлiння вiдомчими органами управлiння повiтряним рухом операцiйним повiтряним рухом у реальному часi.

     38. Управлiння використанням (менеджмент) повiтряного простору України на стратегiчному рiвнi здiйснюється Державiаслужбою та Мiноборони на пiдставi пропозицiй (проектiв рiшень) координацiйної комiсiї з питань органiзацiї використання повiтряного простору, утвореної за спiльним рiшенням Державiаслужби i Мiноборони.

     Управлiння використанням (менеджмент) повiтряного простору України на передтактичному та тактичному рiвнi здiйснюється органами об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху.

     Управлiння використанням (менеджмент) повiтряного простору України охоплює завдання цивiльно-вiйськової координацiї пiд час органiзацiї повiтряного руху. Правила i процедури управлiння використанням (менеджменту) повiтряного простору та цивiльно-вiйськової координацiї пiд час органiзацiї повiтряного руху визначаються Державiаслужбою та Мiноборони.

     39. Цивiльно-вiйськова координацiя пiд час органiзацiї повiтряного руху здiйснюється на мiжнародному, мiжвiдомчому, оперативному рiвнi у рамках об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху.

     40. Цивiльно-вiйськова координацiя пiд час органiзацiї повiтряного руху на мiжнародному рiвнi здiйснюється в рамках дiяльностi координацiйних груп, комiсiй i комiтетiв Мiжнародної органiзацiї цивiльної авiацiї, ЄС, Європейської органiзацiї з безпеки аеронавiгацiї та НАТО.

     41. Цивiльно-вiйськова координацiя пiд час органiзацiї повiтряного руху на мiжвiдомчому рiвнi здiйснюється в рамках дiяльностi координацiйної комiсiї з питань органiзацiї використання повiтряного простору України та (або) координацiйних (робочих) груп, утворених за рiшенням вiдповiдних державних органiв.

     42. Цивiльно-вiйськова координацiя пiд час органiзацiї повiтряного руху на оперативному рiвнi здiйснюється у процесi взаємодiї органiв об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху (органiв управлiння повiтряним рухом) з органами управлiння (вiдомчими органами управлiння повiтряним рухом) Збройних Сил, правоохоронних органiв, органiв виконавчої влади в межах їх повноважень, визначених законами.

     43. Цивiльно-вiйськова координацiя пiд час органiзацiї повiтряного руху здiйснюється мiж органами об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху у процесi забезпечення виконання завдань з органiзацiї використання повiтряного простору, безпечного i регулярного повiтряного руху.

     44. Цивiльно-вiйськова координацiя мiж органами об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряного руху та iншими органами контролю за дотриманням порядку та правил використання повiтряного простору повинна своєчасно забезпечувати оперативний обмiн достовiрною iнформацiєю та координацiю дiй, пов'язаних з використанням повiтряного простору.

Здiйснення контролю за дотриманням порядку та правил використання повiтряного простору України

     45. Контроль за дотриманням порядку та правил використання повiтряного простору України здiйснюється вiдповiдно до вимог Повiтряного кодексу України.

     46. До порушень порядку використання повiтряного простору України належать:

     використання повiтряного простору без подання заявок, отримання дозволу та/або умов його використання, крiм випадкiв, що передбаченi цим Положенням;

     недотримання умов використання повiтряного простору України або плану польоту (вiдхилення вiд маршруту, заданого рiвня польоту, злiт чи посадка повiтряного судна з незапланованого (на незапланований) або закритий аеродром, постiйний злiтно-посадковий майданчик / вертодром тощо) без дозволу або погодження органу обслуговування повiтряного руху (органу управлiння повiтряним рухом), крiм аварiйних випадкiв;

     полiт групи повiтряних суден, кiлькiсть яких перевищує зазначену в заявцi;

     порушення вимог щодо порядку перетинання державного кордону та виконання польоту в зонi з особливим режимом використання повiтряного простору України;

     виконання без дозволу повiтряного судна польоту в забороненiй зонi або в зонах обмеження польотiв та тимчасово зарезервованого повiтряного простору України пiд час їх використання;

     полiт повiтряного судна, яке не вiдповiдає на запит засобiв радiолокацiйної системи державного розпiзнавання, крiм повiтряного судна, на яких апаратура радiолокацiйної системи державного розпiзнавання не передбачена або якi повертаються з несправною апаратурою радiолокацiйної системи державного розпiзнавання з аеродромiв, злiтно-посадкових майданчикiв / вертодромiв, де ремонт такої апаратури неможливий;

     невиконання вимог до iнформування органiв контролю за дотриманням порядку використання повiтряного простору України про виконання польотiв та провадження iншої дiяльностi з використання повiтряного простору України.

Обслуговування повiтряного руху

     47. Для обслуговування повiтряного руху можуть утворюватися такi органи обслуговування повiтряного руху:

     районнi диспетчерськi центри - для обслуговування в межах диспетчерських районiв та зон польотної iнформацiї;

     центри польотної iнформацiї - для обслуговування в межах зон польотної iнформацiї;

     диспетчерськi органи пiдходу - для обслуговування в межах термiнальних диспетчерських районiв;

     аеродромнi диспетчерськi вишки - для обслуговування в межах диспетчерських зон та термiнальних диспетчерських районiв;

     органи аеродромного польотно-iнформацiйного обслуговування - для обслуговування в межах аеродромних зон польотної iнформацiї;

     пункт збору повiдомлень щодо обслуговування повiтряного руху.

     48. Органи обслуговування повiтряного руху можуть надавати такi види обслуговування повiтряного руху:

     диспетчерське обслуговування повiтряного руху;

     польотно-iнформацiйне обслуговування;

     аварiйне обслуговування (сповiщення).

     49. Обслуговування повiтряного руху органами обслуговування повiтряного руху України у повiтряному просторi сумiжної держави, а також обслуговування повiтряного руху органами обслуговування повiтряного руху сумiжних держав у повiтряному просторi України здiйснюється на пiдставi мiжнародних угод та/або вiдповiдно до законодавства України.

(пункт 49 iз змiнами, внесеними згiдно з постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 18.12.2018 р. N 1217)

     50. У разi делегування сумiжнiй державi вiдповiдальностi за обслуговування повiтряного руху у повiтряному просторi України вiдповiдна угода повинна мiстити норму щодо її дострокового припинення на вимогу однiєї iз сторiн.

(пункт 50 у редакцiї постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 18.12.2018 р. N 1217)

Перетинання повiтряними суднами державного кордону та польоти в зонi iз особливим режимом використання повiтряного простору України

     51. Повiтрянi судна перетинають державний кордон за спецiально видiленими маршрутами обслуговування повiтряного руху.

     52. Перетинання державного кордону поза спецiально видiленими маршрутами обслуговування повiтряного руху повiтряним судном забороняється, крiм випадкiв, визначених Повiтряним кодексом України.

     53. Пiдставою для перетинання державного кордону цивiльними та державними повiтряними суднами, що виконують мiжнароднi польоти з посадкою (вильотом) на (з) територiї України, є дозвiл на виконання польотiв.

     54. Пiдставою для перетинання державного кордону цивiльними повiтряними суднами, що прямують транзитом через повiтряний простiр України, є поданий план польоту, за винятком польотiв, виконання яких потребує наявностi спецiального дозволу.

     55. У межах зони з особливим режимом використання повiтряного простору польоти:

     державних повiтряних суден дозволяються за умови використання апаратури радiолокацiйної системи державного розпiзнавання;

     цивiльних повiтряних суден - за умови використання прийомовiдповiдача вторинної радiолокацiї, якщо це передбачено конструкцiєю повiтряного судна.

Порядок погодження мiсця розташування i висоти об'єктiв на приаеродромних територiях та об'єктiв, дiяльнiсть яких може вплинути на безпеку польотiв та роботу засобiв зв'язку, навiгацiї та спостереження (радiотехнiчного забезпечення)

     56. Мiсце розташування i висота об'єктiв на приаеродромнiй територiї та об'єктiв, дiяльнiсть яких може вплинути на безпеку польотiв i роботу радiотехнiчних приладiв цивiльної авiацiї, погоджуються з керiвником експлуатанта аеродрому, Державiаслужбою або Мiноборони (вiдповiдно до компетенцiї).

     Державiаслужба та Мiноборони здiйснюють погодження будiвництва (реконструкцiї) об'єктiв, зазначених в абзацi першому цього пункту, з метою забезпечення вiльного вiд перешкод повiтряного простору для безпечного маневрування повiтряних суден.

     57. Погодженню з Державiаслужбою та Мiноборони пiдлягають мiсце розташування i висота таких об'єктiв будiвництва та реконструкцiї:

     аеродромiв, вертодромiв, постiйних злiтно-посадкових майданчикiв;

     об'єктiв, що перетинають поверхнi обмеження перешкод аеродромiв, вертодромiв, постiйних злiтно-посадкових майданчикiв;

     об'єктiв заввишки 45 i бiльше метрiв вiдносно контрольної точки аеродрому в радiусi до 50 кiлометрiв;

     повiтряних лiнiй електрозв'язку та електропостачання, вибухонебезпечних, радiотехнiчних, свiтлотехнiчних та iнших об'єктiв (залiзничних колiй, автомобiльних шляхiв, об'єктiв з викидом вiдкритого полум'я, газiв та диму, дiяльнiсть яких може призвести до погiршення видимостi в районах аеродромiв, тощо), якi можуть створити загрозу безпецi повiтряного руху або перешкоджати роботi аеродрому чи засобiв зв'язку, навiгацiї та спостереження (радiотехнiчного забезпечення), незалежно вiд їх розмiщення;

     об'єктiв незалежно вiд їх розмiщення заввишки 100 i бiльше метрiв над земною поверхнею.

     58. Пiдприємства, установи та органiзацiї, що здiйснюють будiвництво, реконструкцiю аеродромiв, вертодромiв, постiйних злiтно-посадкових майданчикiв, до початку проектних робiт у встановленому порядку погоджують умови виконання робiт iз державними органами, органами мiсцевого самоврядування, пiдприємствами, установами та органiзацiями, на дiяльнiсть яких може вплинути виконання польотiв iз побудованого (реконструйованого) аеродрому, вертодрому, постiйного злiтно-посадкового майданчика.

     59. З метою запобiгання забрудненню атмосферного повiтря транспортними та iншими пересувними засобами i установками та зменшення впливу пов'язаних з ними фiзичних факторiв на здоров'я людей, дiяльнiсть пiдприємств, установ та органiзацiй для кожного аеродрому встановлюються зони обмеження житлово-цивiльного, культурно-побутового та промислового будiвництва. Експлуатант аеродрому чи уповноважена ним особа повiдомляє вiдповiднi органи мiсцевого самоврядування про межi зазначених зон для врахування пiд час планування, будiвництва i розвитку населених пунктiв, а також пiд час будiвництва i реконструкцiї промислових, сiльськогосподарських та iнших об'єктiв.

     60. Пiдприємства, установи та органiзацiї, заiнтересованi в розмiщеннi об'єктiв на приаеродромнiй територiї, повиннi погоджувати таке розмiщення з експлуатантом аеродрому, вiдповiдними державними органами, органами мiсцевого самоврядування та дотримуватися умов погодження будiвництва.

     61. У разi коли протягом трьох рокiв пiдприємство, установа або органiзацiя, якi зверталися за погодженням, не розпочали забудову або реконструкцiю об'єкта, таке погодження вважається недiйсним.

     62. Особи, яким належать або в користуваннi яких перебувають постiйнi та тимчасовi висотнi споруди, зобов'язанi з метою забезпечення безпеки польотiв повiтряних суден розмiстити на таких спорудах за власний рахунок нiчнi та деннi маркувальнi знаки вiдповiдно до авiацiйних правил України та забезпечити утримання зазначених знакiв у придатному для експлуатацiї станi.

     63. Лiнiйнi споруди (лiнiї електрозв'язку, електропостачання, канатнi дороги тощо) заввишки 50 i бiльше метрiв над земною поверхнею, а лiнiї електропостачання загальнодержавного значення незалежно вiд їх висоти маркуються через кожнi 100 метрiв макетами куль дiаметром 0,5 метра бiлого та оранжевого кольору з обох бокiв вiд мiсць перетинання з лiнiйними орiєнтирами (рiчками, автомобiльними дорогами, залiзницями) на вiдстанi не менше нiж 500 метрiв.

     64. Центральнi органи виконавчої влади, органи мiсцевого самоврядування, експлуатанти аеродромiв, iншi пiдприємства, установи та органiзацiї здiйснюють у межах своїх повноважень контроль за виконанням вимог цього Положення.

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабiнету Мiнiстрiв України
вiд 6 грудня 2017 р. N 954

ПЕРЕЛIК
постанов Кабiнету Мiнiстрiв України, що втратили чиннiсть

     1. Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 29 березня 2002 р. N 401 "Про затвердження Положення про використання повiтряного простору України" (Офiцiйний вiсник України, 2002 р., N 14, ст. 727).

     2. Пункт 86 змiн, що вносяться до актiв Кабiнету Мiнiстрiв України, затверджених постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 4 вересня 2003 р. N 1402 (Офiцiйний вiсник України, 2003 р., N 37, ст. 1981).

     3. Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 8 вересня 2004 р. N 1174 "Про внесення змiн до пункту 97 Положення про використання повiтряного простору України" (Офiцiйний вiсник України, 2004 р., N 36, ст. 2398).

     4. Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 15 червня 2006 р. N 836 "Про внесення змiн до Положення про використання повiтряного простору України" (Офiцiйний вiсник України, 2006 р., N 25, ст. 1821).

     5. Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27 грудня 2008 р. N 1133 "Про внесення змiн до Положення про використання повiтряного простору України" (Офiцiйний вiсник України, 2008 р., N 100, ст. 3324).

     6. Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 1 липня 2009 р. N 680 "Про внесення змiн до Положення про використання повiтряного простору України" (Офiцiйний вiсник України, 2009 р., N 50, ст. 1706).

     7. Пункт 11 змiн, що вносяться до постанов Кабiнету Мiнiстрiв України, затверджених постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 18 липня 2012 р. N 657 (Офiцiйний вiсник України, 2012 р., N 55, ст. 2213).

     8. Пункт 11 змiн, що вносяться до актiв Кабiнету Мiнiстрiв України, затверджених постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 4 червня 2014 р. N 162 (Офiцiйний вiсник України, 2014 р., N 47, ст. 1238).

     9. Пункт 2 змiн, що вносяться до постанов Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 7 лютого 2007 р. N 153 i вiд 29 березня 2002 р. N 401, затверджених постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 8 вересня 2016 р. N 619 (Офiцiйний вiсник України, 2016 р., N 73, ст. 2467).

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.