ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
м. Київ
08.07.2003р. | N 441 |
---|
Про затвердження Методичних рекомендацiй про
порядок пiдготовки, подання на державну
реєстрацiю, скасування, облiку та зберiгання
нормативно-правових актiв митних органiв України
З метою забезпечення виконання Указу Президента України вiд 03.10.92 N 493 "Про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади" (зi змiнами й доповненнями), Положення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств, iнших органiв виконавчої влади, органiв господарського управлiння та контролю, що зачiпають права, свободи й законнi iнтереси громадян або мають мiжвiдомчий характер (зi змiнами й доповненнями), затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичнi рекомендацiї про порядок пiдготовки, подання на державну реєстрацiю, скасування, облiку та зберiгання нормативно-правових актiв митних органiв України (далi - Методичнi рекомендацiї), що додаються.
2. Начальникам структурних пiдроздiлiв Державної митної служби України, начальникам митних органiв, спецiалiзованих митних установ та органiзацiй:
2.1. Забезпечити неухильне виконання всiма працiвниками вимог Методичних рекомендацiй.
2.2. Визначити посадових осiб, вiдповiдальних за пiдготовку, державну реєстрацiю та облiк нормативно-правових актiв i протягом мiсяця з дня видання цього наказу надати вiдповiдну iнформацiю Управлiнню правової роботи.
3. Вважати таким, що втратив чиннiсть, наказ Держмитслужби України вiд 15.09.99 N 593 "Про затвердження Методичних рекомендацiй про порядок пiдготовки, подання на державну реєстрацiю, скасування та облiк нормативно-правових актiв митних органiв України".
4. Начальникам управлiнь Держмитслужби України, начальникам митних органiв органiзувати вивчення Методичних рекомендацiй особовим складом та забезпечити неухильне дотримання їх вимог.
5. Управлiнню правової роботи (Мельник М.В.), Управлiнню органiзацiйно-контрольної роботи (Буричко З.О.) та iншим структурним пiдроздiлам Держмитслужби України при проведеннi комплексних перевiрок дiяльностi митних органiв вивчати стан облiку й зберiгання нормативно-правових актiв, виданих митними органами, пiдтримання їх у контрольному станi, вносити пропозицiї керiвництву митного органу про усунення виявлених недолiкiв та притягнення до вiдповiдальностi посадових осiб, винних у їх допущеннi.
6. Управлiнню справами (Карпенко В.П.) забезпечити тиражування й розсилку цього наказу до митних органiв, спецiалiзованих митних установ та органiзацiй.
7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Служби Дьомiна Ю.М.
Голова Служби | М.М.Каленський |
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Державної митної служби України 08.07.2003 N 441 |
МЕТОДИЧНI РЕКОМЕНДАЦIЇ
про порядок пiдготовки, подання на державну
реєстрацiю, скасування, облiку та зберiгання
нормативно-правових актiв митних органiв України
Цi Методичнi рекомендацiї розроблено вiдповiдно до вимог законодавства про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, Примiрної iнструкцiї з дiловодства у мiнiстерствах, iнших центральних органах виконавчої влади, Радi мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, мiсцевих органах виконавчої влади, затвердженої постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17.10.97 N 1153 (зi змiнами й доповненнями), Рекомендацiй з питань пiдготовки, державної реєстрацiї та облiку нормативно-правових актiв мiнiстерств, iнших органiв виконавчої влади, органiв державного управлiння, iнших органiв, акти яких пiдлягають державнiй реєстрацiї, органiв господарського управлiння та контролю, затверджених наказом Мiнiстерства юстицiї України вiд 12.06.02 N 105/5, i з метою полiпшення органiзацiї роботи митних органiв України з питань пiдготовки нормативно-правових актiв, подання їх на державну реєстрацiю, а також облiку, зберiгання й приведення у вiдповiднiсть до Конституцiї та законiв України, iнших актiв законодавства України й законодавства Європейського Союзу (далi - ЄС).
1. Загальнi положення
1.1. Методичнi рекомендацiї використовуються при пiдготовцi нормативно-правових актiв, що пiдлягають державнiй реєстрацiї:
зачiпають соцiально-економiчнi, полiтичнi, особистi та iншi права, свободи й законнi iнтереси громадян, проголошенi й гарантованi Конституцiєю та законами України, установлюють новий або змiнюють, доповнюють чи скасовують органiзацiйно-правовий механiзм їх реалiзацiї;
мають мiжвiдомчий характер, тобто є обов'язковими для iнших мiнiстерств, органiв виконавчої влади, органiв господарського управлiння й контролю, а також пiдприємств, установ i органiзацiй (незалежно вiд форм власностi), що не належать до сфери управлiння органу, який видав нормативно-правовий акт.
1.2. Не подаються на державну реєстрацiю та не належать до сфери регулювання цими Методичними рекомендацiями акти:
персонального характеру (про склад комiсiй, призначення на посаду та звiльнення з неї, заохочення працiвникiв тощо);
дiя яких вичерпується одноразовим застосуванням, крiм актiв про затвердження положень, iнструкцiй та iнших, що мiстять правовi норми;
оперативно-розпорядчого характеру (разовi доручення);
якими доводяться до вiдома пiдприємств, установ i органiзацiй рiшення органiв вищого рiвня;
спрямованi на органiзацiю виконання рiшень органiв вищого рiвня й власних рiшень мiнiстерств, iнших органiв виконавчої влади, органiв господарського управлiння та контролю, що не мiстять нових правових норм;
нормативно-технiчного характеру (державнi стандарти, будiвельнi норми й правила, тарифно-квалiфiкацiйнi довiдники, форми звiтностi та iншi).
1.3. Державна митна служба України як спецiально вповноважений центральний орган виконавчої влади в галузi митної справи та митнi органи мають право видавати нормативно-правовi акти, що пiдлягають державнiй реєстрацiї, вносити до них змiни у випадках та з питань, передбачених законодавством України.
1.4. Нормативно-правовий акт (далi - нормативний акт) - офiцiйний письмовий документ, прийнятий чи виданий уповноваженим на це суб'єктом нормотворення у визначенiй законодавством формi та за встановленою законодавством процедурою, який спрямовано на регулювання суспiльних вiдносин, мiстить нормативнi приписи, розрахований на багаторазове застосування й дiя якого не вичерпується одноразовим виконанням.
1.5. Нормативний акт повинен вiдповiдати принципам верховенства права, законностi, прийматися вповноваженим на те суб'єктом у визначенiй законодавством формi та за встановленою законодавством процедурою й правилами нормотворчої технiки, не може суперечити актам вищої юридичної сили, повинен офiцiйно доводитися до вiдома населення в установленому законом порядку.
1.6. При розробленнi нормативного акта слiд виходити з потреби правового регулювання управлiнської дiяльностi митного органу.
1.7. Нормативний акт митного органу є обов'язковим для виконання на вiдповiднiй територiї фiзичними та юридичними особами, на яких поширюється його дiя.
1.8. Нормативнi акти митних органiв приймаються на основi й на виконання Конституцiї України, законiв України та регулюють суспiльнi вiдносини у сферах державного управлiння, вiднесених Конституцiєю й законами України до вiдання митних органiв.
1.9. Нормативний акт може складатися з розпорядчого документа (наказу Державної митної служби України, митного органу) i нормативного акта (положення, iнструкцiї тощо), який вiн затверджує та який має однакову з ним юридичну силу.
Положення - звiд правових норм, який визначає порядок органiзацiї та дiяльностi митних органiв.
Порядок - нормативний акт, що визначає спосiб виконання, метод здiйснення чого-небудь юридичними та фiзичними особами.
Iнструкцiя - нормативний акт, який детально визначає змiст i методичнi питання правового регулювання в певнiй сферi суспiльних вiдносин.
Правила - нормативний акт, що конкретизує норми права загального характеру з метою регулювання поведiнки суб'єктiв правовiдносин у певних галузях i вирiшує процедурнi питання.
Рекомендацiї - нормативний акт, що мiстить вказiвки або настанови щодо дiй юридичних та фiзичних осiб.
1.10. Наказ - це основний нормативний акт, який є одночасно розпорядчим документом i видається суб'єктом нормотворення в процесi здiйснення ним виконавчо-розпорядчої дiяльностi з метою виконання покладених на нього завдань вiдповiдно до наданої компетенцiї.
2. Органiзацiя роботи над проектом нормативного акта
2.1. Пiдготовка проекту нормативного акта (далi - проект) покладається на пiдроздiл, до компетенцiї якого належать основнi питання, що регулюються цим актом.
У разi потреби до розроблення проекту можуть залучатися квалiфiкованi спецiалiсти-практики.
Юридична служба митного органу подає необхiдну допомогу структурним пiдроздiлам з правових питань, що виникають при пiдготовцi проекту, а за дорученням керiвництва бере участь в опрацюваннi питань, що входять до компетенцiї юридичної служби.
2.2. Для пiдготовки найбiльш важливих i складних проектiв рекомендується створювати робочу групу, до складу якої можуть входити працiвники зацiкавлених пiдроздiлiв, з числа яких визначається основний.
Керiвник пiдроздiлу (робочої групи), що очолює розроблення проекту, складає проект плану роботи, у якому повиннi бути передбаченi основнi заходи щодо розроблення проекту, визначенi строки їх здiйснення та вiдповiдальнi за це посадовi особи. Проект плану обговорюється на органiзацiйнiй нарадi робочої групи, пiсля чого затверджується керiвником митного органу. Затверджений план надсилається всiм посадовим особам, залученим до роботи над проектом.
2.3. Якщо пiдготовку та затвердження нормативного акта доручено декiльком органам, то роботу над проектом органiзує той орган, якому доручено скликання робочої групи або який у дорученнi записаний першим.
2.4. При пiдготовцi нормативного акта, що має мiжвiдомчий характер, слiд визначити коло органiв, на якi буде поширюватися дiя цього акта, та в необхiдних випадках - ступiнь їх участi в пiдготовцi проекту.
2.5. Проект, який передбачено затвердити за погодженням з iншими органами, надсилається на офiцiйне погодження їх керiвництву.
3. Загальнi вимоги до складання проекту нормативного акта
3.1. Складання проекту починається з визначення кола питань, якi слiд вирiшити в новому нормативному актi. До нього включаються правовi норми з питань, безпосередньо пов'язаних мiж собою за предметом регулювання.
3.2. З початку роботи над проектом доцiльно вивчити всi нормативнi акти, що належать до сфери його регулювання, практику застосування цих актiв для виявлення оптимальних напрямiв їх удосконалення, уточнити, якi з них зберiгають чиннiсть, установити прогалини, суперечностi та iншi недолiки нормативних актiв, визначити проблеми, що можуть виникнути на практицi у зв'язку з прийняттям нового акта, i врахувати їх при пiдготовцi проекту.
При цьому тексти чинних нормативних актiв повиннi аналiзуватися за контрольними примiрниками їх офiцiйних видань, що вiдображають усi змiни й доповнення, внесенi до цих актiв у встановленому порядку.
3.3. Розроблення проекту здiйснюється з дотриманням правил нормотворчої технiки - системи вимог i способiв створення найбiльш доцiльних за формою та досконалих за структурою, змiстом i викладом нормативних актiв.
Структура й виклад тексту проекту повиннi бути логiчно обґрунтованими.
3.4. Проект повинен мiстити такi структурнi складовi:
а) назву;
б) вступну частину, у якiй надається стисла iнформацiя про потребу та мету прийняття акта та яка не повинна дублювати змiст iнших структурних складових проекту;
в) роздiли, глави, пункти, пiдпункти, абзаци залежно вiд виду нормативного акта;
г) додатки (у разi потреби).
3.5. Проект повинен мати лаконiчний заголовок, що вказує на предмет правового регулювання i не може бути тотожний заголовку iншого чинного нормативного акта.
3.6. Основною первинною структурною складовою проекту є пункт. Пункт може мiстити пiдпункти, якi за своїм змiстом уточнюють, конкретизують пункт.
3.7. Пункти проекту можуть об'єднуватися в глави - самостiйнi вiдокремленi частини. Глави, пов'язанi за змiстом i предметом правового регулювання, можуть об'єднуватися в роздiли.
3.8. Складовi частини проекту можуть мати:
а) роздiли й глави - коротку, чiтко сформульовану назву, розташовану по центру;
б) роздiли - порядкову нумерацiю римськими цифрами;
в) глави - наскрiзну нумерацiю арабськими цифрами;
г) пункти - наскрiзну нумерацiю арабськими цифрами в межах глави.
Пункти й пiдпункти починаються з абзацу.
У текстi проекту номери роздiлiв, глав, пунктiв, пiдпунктiв при посиланнi на них пишуться цифрами, номери частин i абзацiв - словами.
Наприклад:
"згiдно з роздiлом I", "згiдно з главою 2", "у статтi 25", "у пунктi 5", "у частинi першiй", "в абзацi другому".
3.9. Якщо при пiдготовцi проекту виникає потреба внесення змiн до чинного нормативного акта, то доцiльно дати нову редакцiю вiдповiдних пунктiв цього акта. Доповнення, що мiстять новi правовi норми й повиннi бути внесенi до чинних нормативних актiв, оформлюються, як правило, у виглядi окремих пунктiв та абзацiв.
3.10. У разi внесення до нормативного акта змiн та/або доповнень, що за обсягом перевищують половину тексту акта або iстотно впливають на його змiст, цей акт викладається в новiй редакцiї.
Якщо змiни вносяться до нормативного акта, викладеного в новiй редакцiї, то вони вносяться до його оновленої редакцiї з посиланням на джерело офiцiйного опублiкування цiєї редакцiї.
Змiни вносяться до основного нормативного акта, а не до нормативного акта про внесення змiн до нього.
3.11. Якщо немає потреби викладати норми, що змiнюються, у новiй редакцiї, то до їх тексту вносяться уточнення шляхом доповнення акта роздiлами, главами, пунктами, пiдпунктами, абзацами, реченнями, словами або шляхом їх виключення, замiни окремих слiв, речень.
У разi потреби доповнення нормативного акта новими структурними одиницями, що мають цифрове позначення, наступнi структурнi одиницi акта позначаються з урахуванням змiни нумерацiї.
Наприклад: "Доповнити постанову пунктом 8 такого змiсту: "8. ...". У зв'язку з цим пункти 8 - 10 уважати вiдповiдно пунктами 9 - 11".
У разi потреби виключення з нормативного акта структурних одиниць, що мають цифрове позначення, вiдповiдно змiнюється нумерацiя наступних структурних одиниць цього акта.
Якщо потрiбно доповнити пункт нормативного акта новими структурними одиницями, що не мають цифрового позначення, або виключити такi структурнi одиницi, то при посиланнi на цi структурнi одиницi враховуються цi змiни.
Приклади:
а) "пункт 6 доповнити пiсля абзацу першого абзацом такого змiсту: "...".
У зв'язку з цим абзаци другий i третiй вважати вiдповiдно абзацами третiм i четвертим";
б) "у пунктi 5 абзац другий виключити.
У зв'язку з цим абзаци третiй, четвертий i п'ятий вважати вiдповiдно абзацами другим, третiм i четвертим".
3.12. У зв'язку з прийняттям нормативного акта, проект якого розробляється, пiдлягають визнанню такими, що втратили чиннiсть, усi ранiше прийнятi нормативнi акти або їх структурнi одиницi (роздiли, глави, пункти тощо), якщо вони суперечитимуть включеним до нового акта нормативним приписам або стануть поглинутими ним. Перелiк таких актiв або їх структурних одиниць повинен мiститися в самому проектi або в проектi окремого акта про порядок уведення в дiю нормативного акта, проект якого розробляється.
3.13. Посилання в проектi на його окремi положення, а також на iншi нормативнi акти, їх окремi положення застосовуються у випадках, якщо потрiбно показати взаємний зв'язок нормативних приписiв або уникнути дублювань.
3.14. У разi посилання в проектi на нормативний акт або його окремi положення зазначається вид акта, найменування суб'єкта нормотворення, що його прийняв (видав), дата прийняття (видання) i номер, назва акта.
У разi посилання на закон допускається зазначення тiльки його назви, а в разi посилання на зареєстрований нормативний акт потрiбно зазначати дату й номер його державної реєстрацiї.
3.15. Якщо є потреба послатися в проектi на iнший нормативний акт декiлька разiв, то необхiдно при першому посиланнi зазначити данi, наведенi в пунктi 3.14 цих Методичних рекомендацiй; у подальших посиланнях на такий акт допускається зазначення лише виду та номера цього акта.
3.16. Не допускається в проектi вiдсилання до норми, яка, у свою чергу, вiдсилає до iншої норми.
3.17. Посилання в розроблюваному проектi нормативного акта на цей акт або його окремi положення застосовується з використанням вказiвного займенника "цей".
3.18. Нормативнi акти, виданi спiльно чи за погодженням з iншими органами, змiнюються, доповнюються або визнаються такими, що втратили чиннiсть, спiльно або за погодженням з цими ж органами.
3.19. У разi затвердження проекту нормативного акта наказом на цьому проектi проставляється гриф (розмiр шрифту 14) за такою формою:
ЗАТВЕРДЖЕНО Наказ Державної митної служби України 20.01.03 N 153 |
3.20. Гриф затвердження розмiщується в правому верхньому кутi першого аркуша проекту нормативного акта.
4. Пiдготовка проекту наказу (розпорядчого документа)
4.1. Проект наказу (як виду розпорядчого документа) друкується на бланку, який повинен мати обов'язковi реквiзити й стабiльний порядок їх розмiщення: малий герб України, найменування суб'єкта нормотворення (наприклад, Державна митна служба України) - автора документа, назву виду документа, дату й номер, заголовок, текст, пiдпис, вiзи.
4.2. Датою наказу є дата його пiдписання, яка проставляється в лiвiй верхнiй частинi бланка й оформлюється словесно-цифровим або цифровим способом, наприклад "10 квiтня 2003 року", "10.04.03".
4.3. Номер наказу проставляється праворуч вiд номера наказу.
4.4. Заголовок проекту наказу повинен мiстити короткий виклад змiсту проекту документа, вiдповiдати на питання "про що?" та розмiщуватися лiворуч пiд датою документа.
Якщо в проектi документа йдеться про кiлька питань, то його заголовок може бути узагальнений.
4.5. Паралельно назвi наказу праворуч пiд мiсцем для номера документа слiд залишити вiльне мiсце (6 x 10 см) для штампа про його державну реєстрацiю.
4.6. Текст проекту наказу складається з двох частин. У першiй (вступнiй частинi) зазначаються пiдстава (компетенцiя органу, що видає нормативний акт) та обґрунтування потреби складання документа, у другiй - рiшення, розпорядження.
У другiй частинi, як правило, визначаються затвердження нормативного акта, коло осiб, на яких поширюється його дiя, у разi потреби - час, з якого нормативний акт набирає чинностi, перелiк нормативних актiв, що втрачають чиннiсть, змiни й доповнення до iнших нормативних актiв з цього питання, особа, на яку покладається контроль за виконанням нормативного акта, а також можуть регламентуватись iншi питання.
Друга частина складається з пунктiв i пiдпунктiв, що нумеруються арабськими цифрами.
4.7. Для визначення доцiльностi прийняття документа, його обґрунтованостi й вiдповiдностi законодавству здiйснюються внутрiшнє та зовнiшнє погодження.
4.8. Внутрiшнє погодження здiйснюється на зворотному боцi останнього аркуша проекту наказу шляхом вiзування керiвником структурного пiдроздiлу, що готує цей проект, керiвниками iнших зацiкавлених пiдроздiлiв, лiтредактором (за наявностi) та керiвником юридичної служби. Вiза складається з найменування посади, пiдпису, iнiцiалiв, прiзвища особи, що вiзує цей проект, i дати.
4.9. Зовнiшнє погодження здiйснюється зацiкавленими органами й оформлюється грифом, що ставиться нижче пiдпису на лицьовому боцi останнього аркуша проекту наказу та мiстить слово "ПОГОДЖЕНО", найменування посади особи, якою погоджується цей проект (включаючи найменування органу), її особистий пiдпис, iнiцiали, прiзвище, а також дату погодження й засвiдчення печаткою цього органу.
4.10. Якщо змiст проекту наказу стосується бiльше нiж трьох органiв, то складається Аркуш погодження, про що робиться вiдмiтка в самому проектi наказу на мiсцi грифа погодження, наприклад: "Аркуш погодження додається".
4.11. Проект наказу пiдписується керiвником митного органу. Пiдпис складається з найменування посади особи, що пiдписує цей проект, особистого пiдпису, iнiцiалiв та прiзвища. У разi вiдсутностi керiвника митного органу проект наказу пiдписується особою, що виконує його обов'язки.
4.12. Проект спiльного наказу готується на чистому аркушi, у верхнiй частинi якого розмiщується малий Державний Герб України, нижче - найменування суб'єктiв нормотворення, що видають нормативний акт, назва виду документа, дата й номер, заголовок, текст, пiдпис, вiзи.
4.13. Спiльний наказ видається за однiєю датою. Його номер складається з порядкових номерiв наказiв органiв, що видають акт, якi проставляються через косу лiнiю у вiдповiднiй послiдовностi.
4.14. У разi пiдписання розпорядчого документа кiлькома особами одного рiвня їх пiдписи розмiщуються на одному рiвнi, наприклад:
Мiнiстр юстицiї України | Голова Державної митної служби України |
(пiдпис), (iнiцiали, прiзвище) | (пiдпис), (iнiцiали, прiзвище). |
4.15. Якщо нормативний акт приймається кiлькома суб'єктами нормотворення, якi мають рiзнi види розпорядчих документiв, то кiлькiсть розпорядчих документiв, що затверджують нормативний акт, повинна вiдповiдати кiлькостi суб'єктiв нормотворення.
Наприклад, наказ Державної митної служби України вiд 31.01.03 N 189, рiшення Державної комiсiї з цiнних паперiв та фондового ринку вiд 31.01.02 N 72, розпорядження Антимонопольного комiтету України вiд 31.01.02 N 96-р та наказ Державної податкової адмiнiстрацiї України "Про затвердження...".
При цьому дата цих розпорядчих документiв та назва нормативного акта, що ними затверджується, повиннi бути однаковими для всiх документiв.
5. Оформлення додаткiв до нормативних актiв
Оформлення додаткiв до нормативних актiв здiйснюється вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 17.10.97 N 1153 "Про затвердження Примiрної iнструкцiї з дiловодства у мiнiстерствах, iнших центральних органах виконавчої влади, Радi мiнiстрiв Автономної Республiки Крим, мiсцевих органах виконавчої влади" (зi змiнами й доповненнями) та Iнструкцiї з дiловодства в митнiй службi України, затвердженої наказом Державної митної служби України вiд 28.12.02 N 747.
6. Мовнi та термiнологiчнi стандарти
6.1. Текст нормативного акта повинен вiдповiдати нормативам державної мови.
Положення нормативного акта повиннi бути викладенi однозначно й не допускати рiзного тлумачення.
У текстi нормативного акта, як правило, розмiщуються спочатку загальнi, а потiм спецiальнi норми права.
6.2. У нормативному актi повиннi вживатися загальнозрозумiлi й доступнi позначення й термiни (поняття) i забезпечуватись єднiсть термiнологiї.
6.3. Визначення спецiальних термiнiв (у разi потреби) подаються в главi "Загальнi положення" нормативного акта. Можливе посилання на iншi нормативнi акти, у яких дається тлумачення термiнiв.
Термiни, що вживаються в нормативному актi, не повиннi вiдрiзнятися за змiстом вiд термiнiв, вживаних у Конституцiї України та законах України, що регулюють вiдповiдну сферу.
7. Подання нормативного акта на державну реєстрацiю, скасування рiшення про його державну реєстрацiю
7.1. На державну реєстрацiю подаються акти, що мiстять правовi норми (правила поведiнки), розрахованi на невизначене коло осiб, пiдприємств, установ, органiзацiй i неодноразове застосування, незалежно вiд строку їх дiї (постiйний чи обмежений певним часом) та характеру вiдомостей, що в них мiстяться, у тому числi з грифами "Для службового користування", "Таємно" та iншими, а також прийнятi в порядку експерименту, якщо останнi зачiпають установленi законом права, свободи й законнi iнтереси громадян, пiдприємств, установ та органiзацiй або покладають на них не передбаченi законодавством обов'язки.
7.2. Необхiднiсть державної реєстрацiї нормативного акта визначається юридичною службою митного органу. У разi вiдповiдностi проекту нормативного акта законодавству України юридичною службою проставляється вiдмiтка "Пiдлягає державнiй реєстрацiї" поряд з пiдписом її керiвника.
7.3. Для подання на державну реєстрацiю до оригiналу нормативного акта додаються такi документи:
двi завiренi митним органом копiї акта українською мовою;
одна завiрена митним органом копiя акта в перекладi на росiйську мову;
дискета з текстами акта українською та росiйською мовами;
супровiдний лист митного органу;
пояснювальна записка, що повинна мiстити обґрунтування необхiдностi видання нормативного акта, вiдомостi про чиннi акти з питань, що належать до сфери правового регулювання виданого акта, вiдомостi про акти, що втрачають чиннiсть у зв'язку з виданням цього нормативного акта;
вiдомостi про погодження акта (у разi потреби) iз зацiкавленими органами;
довiдка про вiдповiднiсть нормативного акта основним положенням законодавства ЄС.
7.4. Порядок подання нормативного акта на державну реєстрацiю, проведення його правової експертизи та державної реєстрацiї врегульовано Указом Президента України вiд 03.10.92 N 493 "Про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади" (зi змiнами й доповненнями), постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.12.92 N 731 "Про затвердження Положення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв мiнiстерств та iнших органiв виконавчої влади" (зi змiнами й доповненнями), наказом Мiнiстерства юстицiї України вiд 25.11.02 N 102/5 "Про затвердження Порядку проведення державної реєстрацiї нормативно-правових актiв у Мiнiстерствi юстицiї України та включення їх до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв", зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 25.11.02 за N 915/7203, та цими Методичними рекомендацiями.
7.5. Порядок включення нормативних актiв до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв, а також опублiкування врегульовано Указами Президента України вiд 27.06.96 N 468 "Про Єдиний державний реєстр нормативних актiв", вiд 13.12.96 N 1207 "Про опублiкування актiв законодавства України в iнформацiйному бюлетенi "Офiцiйний вiсник України", постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 11.12.96 N 1504 "Про запровадження Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв та здiйснення правової iнформатизацiї України", Порядком ведення Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв та користування ним, затвердженим постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 23.04.01 N 376, i наказом Мiнiстерства юстицiї України вiд 25.11.02 N 102/5 "Про затвердження Порядку проведення державної реєстрацiї нормативно-правових актiв у Мiнiстерствi юстицiї України та включення їх до Єдиного державного реєстру нормативно-правових актiв", зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї 25.11.02 за N 915/7203.
7.6. Порядок скасування рiшення про державну реєстрацiю нормативного акта врегульовано наказом Мiнiстерства юстицiї України вiд 31.07.00 N 32/5 "Про затвердження Порядку скасування рiшення про державну реєстрацiю нормативно-правових актiв, занесених до державного реєстру" (зi змiнами й доповненнями), зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 31.07.00 за N 458/4679.
8. Приведення нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть до законодавства Європейського Союзу
8.1. Загальнi засади процесу адаптацiї законодавства України до законодавства ЄС визначено такими нормативними актами:
Стратегiєю iнтеграцiї України до Європейського Союзу, затвердженою Указом Президента України вiд 11.06.98 N 615/98;
Указом Президента України вiд 09.02.99 N 145/99 "Про заходи щодо вдосконалення нормотворчої дiяльностi органiв виконавчої влади";
Концепцiєю адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу, схваленою постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16.08.99 N 1496 (далi - Концепцiя);
постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.06.98 N 852 "Про запровадження механiзму адаптацiї законодавства України до законодавства Європейського Союзу";
постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 26.07.99 N 1353 "Про Центр перекладiв актiв європейського права";
цими Методичними рекомендацiями.
8.2. Вiдповiдальнiсть за виконання завдань у галузi адаптацiї законодавства покладається на Голову Державної митної служби України, керiвникiв митних органiв або їх заступникiв, що входять до складу Мiжвiдомчої координацiйної ради з адаптацiї законодавства України до законодавства ЄС (далi - МКР).
8.3. Начальник митного органу визначає структурний пiдроздiл або окремого працiвника, що вiдповiдає за процес адаптацiї законодавства в цьому органi.
8.4 У довiдцi про вiдповiднiсть проекту основним положенням законодавства ЄС зазначаються вiдомостi щодо:
а) належностi акта за предметом правового регулювання до прiоритетних сфер адаптацiї законодавства (торгiвлi, iнвестицiй, технiчних стандартiв тощо). Прiоритетнi сфери визначаються вiдповiдно до положень Угоди про партнерство i спiвробiтництво мiж Україною i Європейськими Спiвтовариствами та їх державами-членами вiд 14.06.94 (далi - УПС);
б) оцiнки ступеня вiдповiдностi положень акта тим основним правовим нормам ЄС, до яких Україна взяла на себе зобов'язання наблизити нацiональне законодавство, i вимогам УПС (повнiстю чи частково вiдповiдає; не вiдповiдає). Якщо нормативний акт не вiдповiдає цим нормам i вимогам, то в супровiдному листi обґрунтовується потреба його прийняття та зазначається можливий строк досягнення вiдповiдностi.
До довiдки додаються тексти нормативних актiв ЄС англiйською мовою, що використовувалися пiд час пiдготовки цього нормативного акта, та переклад їх українською мовою, а також iншi необхiднi матерiали.
9. Пiдтримання в контрольному станi нормативних актiв, органiзацiя їх облiку та зберiгання
9.1. Прогалина в нормативному актi - це повна або часткова вiдсутнiсть вiдповiдних положень, що унеможливлює застосування нормативного акта в певних правовiдносинах.
Прогалина, виявлена в змiстi нормативного акта, може бути вiдповiдно до закону подолана судом, що застосовує цей акт, шляхом аналогiї закону чи аналогiї права, крiм випадкiв, заборонених законом. Iншi органи державної влади й органи мiсцевого самоврядування, їх посадовi та службовi особи застосовують аналогiю закону чи аналогiю права у випадках, прямо передбачених законом.
У разi виявлення прогалини в нормативному актi суб'єкт нормотворення зобов'язаний шляхом прийняття нового акта такого ж виду внести до нього вiдповiднi змiни з чiтким формулюванням норми, що усуває прогалину.
9.2. У разi виявлення суперечностей (колiзiї) мiж положеннями рiзних нормативних актiв, якi мають однакову юридичну силу, повиннi застосовуватися нормативний акт чи його окремi норми, що набрали чинностi пiзнiше.
9.3. Внесення змiн до нормативного акта може здiйснюватися в порядку внесення окремих змiн до нього або прийняття нормативного акта в новiй редакцiї пiд такою ж назвою.
У разi внесення змiн i доповнень до акта законодавства або визнання його таким, що втратив чиннiсть, орган, що видав нормативний акт вiдповiдно до нього, зобов'язаний у мiсячний термiн внести до цього нормативного акта вiдповiднi змiни, доповнення або визнати його таким, що втратив чиннiсть.
Змiни й доповнення, внесенi до нормативного акта, пiдлягають державнiй реєстрацiї в порядку, установленому чинним законодавством.
9.5. Нормативний акт може бути визнаний таким, що втратив чиннiсть, самим суб'єктом нормотворення, що видав цей акт, або вповноваженими на це вiдповiдно до закону України особами чи органами й тiльки нормативним актом однакової або вищої юридичної сили.
Нормативний акт з мотивiв його невiдповiдностi Конституцiї України, законам України чи з iнших пiдстав може бути визнаний судом повнiстю чи в окремiй частинi неконституцiйним або таким, що пiдлягає скасуванню.
Такий нормативний акт або його окремi положення втрачають чиннiсть з дня ухвалення судом вiдповiдного рiшення.
Нормативний акт, що не набрав чинностi, може бути скасований суб'єктом нормотворення, який його видав. Нормативний акт, що набрав чинностi, може бути скасований в установленому законодавством України порядку.
9.6. Облiк та зберiгання нормативних актiв у митних органах здiйснюється вiдповiдно до Iнструкцiї з дiловодства в митнiй службi України, затвердженої наказом Держмитслужби України вiд 28.12.02 N 747.
Начальник Управлiння правової роботи | М.В.Мельник |