МIНIСТЕРСТВО ФIНАНСIВ УКРАЇНИ

НАКАЗ
м. Київ

21.10.2015 N 916


Про затвердження Порядку оформлення i подання скарг платниками податкiв та їх розгляду контролюючими органами

Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
23 грудня 2015 р. за N 1617/28062

Iз змiнами i доповненнями, внесеними
наказами Мiнiстерства фiнансiв України
вiд 28 вересня 2016 року N 849,
вiд 28 липня 2017 року N 670,
вiд 14 сiчня 2021 року N 9,
вiд 7 грудня 2021 року N 635

     Вiдповiдно до статтi 191 роздiлу I, статей 55 та 56 глави 4 роздiлу II Податкового кодексу України та пiдпункту 5 пункту 4 Положення про Мiнiстерство фiнансiв України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 20 серпня 2014 року N 375, наказую:

     1. Затвердити Порядок оформлення i подання скарг платниками податкiв та їх розгляду контролюючими органами, що додається.

     2. Визнати таким, що втратив чиннiсть, наказ Мiнiстерства доходiв i зборiв України вiд 25 грудня 2013 року N 848 "Про затвердження Порядку оформлення i подання скарг платниками податкiв та їх розгляду органами доходiв i зборiв", зареєстрований у Мiнiстерствi юстицiї України 17 сiчня 2014 року за N 99/24876.

     3. Департаменту податкової, митної полiтики та методологiї бухгалтерського облiку Мiнiстерства фiнансiв України (Чмерук М. О.) в установленому порядку забезпечити:

     подання цього наказу на державну реєстрацiю до Мiнiстерства юстицiї України;

     оприлюднення цього наказу.

     4. Цей наказ набирає чинностi з дня його офiцiйного опублiкування.

     5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Мiнiстра фiнансiв України Макеєву О. Л. та Голову Державної фiскальної служби України Насiрова Р. М.

В. о. Мiнiстра I. Уманський
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державної регуляторної служби України К. М. Ляпiна
Голова Державної фiскальної служби України Р. М. Насiров

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Мiнiстерства фiнансiв України
21 жовтня 2015 року N 916
Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
23 грудня 2015 р. за N 1617/28062

Порядок
оформлення i подання скарг платниками податкiв та їх розгляду контролюючими органами

I. Загальнi положення

     1. Цей Порядок розроблено на пiдставi статтi 191 роздiлу I та статей 55, 56 глави 4 роздiлу II Податкового кодексу України, статтi 24 глави 4 роздiлу I Митного кодексу України, з урахуванням вимог статтi 8 Закону України "Про звернення громадян".

     2. Цим Порядком визначено процедуру оскарження платниками податкiв податкових повiдомлень-рiшень або iнших рiшень контролюючих органiв (далi - рiшення), а також особами-нерезидентами, визначеними пiдпунктом "д" пiдпункту 14.1.139 пункту 14.1 статтi 14 Податкового кодексу України, зареєстрованими та не зареєстрованими як платники податку на додану вартiсть, податкових повiдомлень пiд час адмiнiстративного оскарження.

(абзац перший пункту 2 роздiлу I у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     Процедура адмiнiстративного оскарження вважається досудовим порядком вирiшення спору.

     3. Цей Порядок не застосовується щодо оскарження рiшень контролюючих органiв, дiй або бездiяльностi їх посадових осiб та iнших працiвникiв, якщо спецiальним законом встановлено iнший порядок оскарження таких рiшень, дiй або бездiяльностi, а також при оскарженнi постанов, прийнятих у справах про адмiнiстративнi правопорушення.

     У разi якщо скарга стосується оскарження декiлькох рiшень контролюючого органу, щодо частини яких iснує iнший порядок оскарження, вимоги цього Порядку застосовуються вiдносно тих рiшень, стосовно яких не передбаченi iншi процедури оскарження.

     4. Не пiдлягають адмiнiстративному оскарженню:

     грошовi зобов'язання, самостiйно визначенi платником податкiв;

     рiшення контролюючих органiв, якi оскарженi платником податкiв у судовому порядку.

     5. Термiни, що використовуються у цьому Порядку, мають такi значення:

     розгляд матерiалiв скарги у вiдкритому засiданнi - розгляд матерiалiв скарги контролюючим органом, який вiдбувається на пiдставi клопотання платника податкiв - скаржника, податкового агента або його уповноважених представникiв (у тому числi адвокатiв), а також:

     уповноважених представникiв центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику;

     уповноважених представникiв центрального органу виконавчої влади, який реалiзує державну регуляторну полiтику;

     уповноваженого представника Ради бiзнес-омбудсмена;

     представникiв засобiв масової iнформацiї;

     розгляд матерiалiв скарги у закритому засiданнi - розгляд матерiалiв скарги контролюючим органом, який вiдбувається виключно за участю платника податкiв - скаржника або його уповноважених представникiв (у тому числi адвокатiв), уповноваженого представника Ради бiзнес-омбудсмена (за умови прийняття Радою бiзнес-омбудсмена до розгляду скарги, поданої платником податкiв) та представникiв центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику.

     Iншi термiни в цьому Порядку вживаються у значеннях, встановлених Податковим кодексом України та iншими нормативно-правовими актами України.

(пункт 5 роздiлу I у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     6. Розгляд матерiалiв скарг платникiв податкiв вiдбувається у закритому засiданнi.

     Розгляд матерiалiв скарг у вiдкритому засiданнi вiдбувається виключно на пiдставi письмового або надiсланого в електроннiй формi засобами електронного зв'язку клопотання платника податкiв про вiдкритий розгляд матерiалiв скарги за формою згiдно з додатком 1 до цього Порядку, яке повинно мiстити:

(абзац другий пункту 6 роздiлу I у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     перелiк осiб з числа передбачених у пунктi 5 цього роздiлу, залучення яких необхiдне для розгляду матерiалiв скарги у вiдкритому засiданнi;

     надання згоди на розголошення контролюючим органом (посадовими особами) вiдомостей про такого платника, що становлять конфiденцiйну iнформацiю, комерцiйну чи банкiвську таємницю та стали вiдомi пiд час виконання посадовими особами службових обов'язкiв;

     надання згоди контролюючому органу на присутнiсть залучених осiб пiд час вiдкритого засiдання.

     Не допускається вiдкритий розгляд скарги, якщо в матерiалах справи наявнi вiдомостi, що становлять державну таємницю.

(роздiл I доповнено пунктом 6 згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

II. Пiдвiдомчiсть розгляду скарг

     1. Скарги на рiшення територiальних органiв центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику, подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику.

(пункт 1 роздiлу II у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 14.01.2021р. N 9)

     2. Скарги на рiшення територiальних органiв центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику, в частинi виконання функцiй контролюючого органу вiдповiдно до пiдпункту 41.1.2 пункту 41.1 статтi 41 Податкового кодексу України подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику.

(пункт 2 роздiлу II у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 14.01.2021р. N 9)

     3. Рiшення центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику, та рiшення центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику, прийнятi за розглядом скарги платника податкiв, є остаточними i не пiдлягають подальшому адмiнiстративному оскарженню, але можуть бути оскарженi в судовому порядку.

(пункт 3 роздiлу II у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 14.01.2021р. N 9)

     4. Пункт 4 роздiлу II виключено

(роздiл II доповнено пунктом 4 згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 14.01.2021р. N 9, виключено згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

III. Строки подання скарг

     1. Скарга подається у письмовiй або електроннiй формi засобами електронного зв'язку до контролюючого органу вищого рiвня протягом десяти робочих днiв, що настають за днем отримання платником податкiв рiшення контролюючого органу, що оскаржується.

(пункт 1 роздiлу III iз змiнами, внесеними згiдно з наказами Мiнiстерства фiнансiв України вiд 14.01.2021р. N 9, вiд 07.12.2021р. N 635)

     Подання скарги в електроннiй формi засобами електронного зв'язку здiйснюється платниками податкiв, якi подають звiтнiсть в електроннiй формi та/або пройшли електронну iдентифiкацiю онлайн в електронному кабiнетi, з дотриманням вимог Законiв України "Про електроннi документи та електронний документообiг" та "Про електроннi довiрчi послуги".

(пункт 1 роздiлу III доповнено абзацом другим згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     Скарги на рiшення територiальних органiв центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику, прийнятi контролюючим органом щодо нерезидентiв, якi здiйснюють в Українi дiяльнiсть через вiдокремленi пiдроздiли, у тому числi постiйнi представництва, подаються до контролюючого органу вищого рiвня протягом строкiв, визначених пунктом 56.3 статтi 56 Податкового кодексу України.

(пункт 1 роздiлу III доповнено абзацом третiм згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     Скарги нерезидентiв, якi здiйснюють в Українi дiяльнiсть через вiдокремленi пiдроздiли, у тому числi постiйнi представництва, розглядаються у загальному порядку, визначеному для контролюючого органу вищого рiвня.

(пункт 1 роздiлу III доповнено абзацом четвертим згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     2. Пункт 2 виключено

(згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 14.01.2021р. N 9, у зв'язку з цим пункти 3 - 5 вважати вiдповiдно пунктами 2 - 4)

     2. Якщо вiдповiдно до Податкового кодексу України контролюючий орган самостiйно визначає грошове зобов'язання платника податкiв за причинами, не пов'язаними iз порушенням податкового законодавства, такий платник податкiв має право на адмiнiстративне оскарження такого рiшення протягом тридцяти календарних днiв, що настають за днем надходження такого рiшення.

     Зазначений тридцятиденний строк для оскарження рiшень поширюється, у тому числi, на:

     1) суми податкових зобов'язань з податку на майно, нарахованi контролюючими органами фiзичним особам;

     2) рiшення про:

     розподiл суми грошових зобов'язань або податкового боргу мiж платниками податкiв, що виникають у результатi реорганiзацiї;

     погашення грошових зобов'язань або податкового боргу, забезпечених податковою заставою, до проведення такої реорганiзацiї;

     встановлення солiдарної вiдповiдальностi за сплату грошових зобов'язань платника податкiв, який реорганiзується, щодо всiх осiб, утворених у процесi реорганiзацiї, що тягне за собою застосування режиму податкової застави стосовно всього майна таких осiб;

     поширення права податкової застави на майно платника податкiв, який створюється шляхом об'єднання iнших платникiв податкiв, якщо один або бiльше з них мали грошовi зобов'язання або податковий борг, забезпечений податковою заставою.

     3. У разi якщо останнiй день строкiв, зазначених у пунктах 1 - 3 цього роздiлу, припадає на вихiдний або святковий день, останнiм днем таких строкiв вважається перший робочий день, що настає за вихiдним або святковим днем.

     4. Строки подання скарги на рiшення контролюючих органiв можуть бути продовженi за правилами i на пiдставах, визначених пунктом 102.6 статтi 102 глави 9 роздiлу II Податкового кодексу України.

     5. Протягом шести мiсяцiв з дати закiнчення строку, встановленого пунктом 1 цього роздiлу, платник податкiв має право подати скаргу разом з клопотанням про поновлення пропущеного строку на подання скарги в адмiнiстративному порядку та копiями пiдтверджуючих документiв поважностi причин його пропуску (за наявностi). Контролюючий орган вищого рiвня, розглядаючи клопотання платника податкiв, поновлює пропущений строк на подання скарги в адмiнiстративному порядку, якщо визнає причини його пропуску поважними.

(роздiл III доповнено пунктом 5 згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 14.01.2021р. N 9)

IV. Оформлення скарги

     1. Скарга платника податкiв подається в письмовiй або електроннiй формi засобами електронного зв'язку та має включати таку iнформацiю:

(абзац перший пункту 1 роздiлу IV iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     прiзвище, iм'я, по батьковi, найменування (для юридичних осiб), податкову адресу платника податкiв, який подає скаргу;

     найменування контролюючого органу;

     реквiзити оскаржуваного рiшення;

     пiдстави, за якими оскаржується рiшення, обставини справи, якi, на думку заявника, встановленi контролюючим органом неправильно чи не встановленi взагалi;

     обґрунтування незгоди платника податкiв iз рiшенням контролюючого органу з посиланням на норми законодавства;

     вимоги та клопотання платника податкiв, який подає скаргу;

     вiдомостi щодо повiдомлення контролюючого органу, рiшення якого оскаржується, про подання скарги до контролюючого органу вищого рiвня;

     вiдомостi про оскарження рiшення контролюючого органу до суду;

     адресу, на яку слiд надiслати рiшення, прийняте за результатами розгляду скарги;

     перелiк документiв, якi додаються до скарги.

     Скарги на рiшення та на дiї контролюючих органiв викладаються та подаються окремо.

     2. Платник податкiв може додавати до скарги розрахунки та докази, якi вiн вважає за необхiдне надати. Копiї документiв, якi додаються до скарги, повиннi бути належним чином засвiдченi.

     У скарзi може мiститися клопотання про поновлення пропущеного строку на подання скарги в адмiнiстративному порядку.

(роздiл III доповнено пунктом 5 згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 14.01.2021р. N 9)

     3. Скарга пiдписується особисто платником податкiв, який її подає, або його представником, уповноваженим на пiдписання скарги. Якщо скарга пiдписується представником платника податкiв, до неї долучається оригiнал або належним чином завiрена копiя документа, який засвiдчує повноваження такого представника вiдповiдно до законодавства.

V. Порядок подання скарги

     1. Скарга подається платником податкiв особисто або через свого представника безпосередньо до уповноваженого контролюючого органу або поштовим вiдправленням з повiдомленням про вручення та описом вкладення або в електроннiй формi засобами електронного зв'язку.

(абзац перший пункту 1 роздiлу V iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     Платник податкiв одночасно з поданням скарги до контролюючого органу вищого рiвня зобов'язаний письмово або в електроннiй формi засобами електронного зв'язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статтi 42 Податкового кодексу України) повiдомити про це контролюючий орган, який прийняв оскаржуване рiшення.

(абзац другий пункту 1 роздiлу V iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     2. Днем подання платником податкiв скарги є:

     при поданнi скарги безпосередньо до контролюючого органу - день фактичного отримання скарги контролюючим органом;

     при надсиланнi скарги поштою - дата отримання вiддiленням поштового зв'язку вiд платника податкiв поштового вiдправлення зi скаргою, яка зазначена вiддiленням поштового зв'язку в повiдомленнi про вручення поштового вiдправлення або на конвертi;

     при надсиланнi скарги засобами електронного зв'язку - фактична дата отримання скарги контролюючим органом.

(пункт 2 роздiлу V доповнено абзацом четвертим згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     3. У разi вiдсутностi повiдомлення про вручення або вiдбитка календарного штемпеля вiддiлення поштового зв'язку на поштовому вiдправленнi (конвертi, бандеролi), що унеможливлює з'ясування дати отримання вiддiленням поштового зв'язку скарги, днем подання скарги вважається день надходження скарги до контролюючого органу.

VI. Права особи, яка подала скаргу

     1. Особа, яка подала скаргу на рiшення контролюючого органу, має право:

     брати участь у розглядi матерiалiв скарги особисто або через його уповноважених представникiв (у тому числi адвокатiв);

(абзац другий пункту 1 роздiлу VI у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     пiд час розгляду матерiалiв скарги висловлювати свою думку з питань, якi виникають пiд час такого розгляду;

     надавати документи, пояснення, доводи, якi стосуються предмета скарги;

     до прийняття рiшення по скарзi вiдкликати її повнiстю або частково шляхом направлення заяви в письмовiй або в електроннiй формах засобами електронного зв'язку до контролюючого органу, який її розглядає;

(абзац п'ятий пункту 1 роздiлу VI iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     отримувати iнформацiю про розгляд скарги та одержувати рiшення за результатами розгляду скарги;

     ознайомлюватись iз матерiалами перевiрки та адмiнiстративного оскарження в електроннiй та письмовiй формi, робити з них копiї, виписки за допомогою технiчних засобiв;

(пункт 1 роздiлу VI доповнено абзацом сьомим згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     здiйснювати технiчну фiксацiю засiдання з розгляду матерiалiв скарги за допомогою фото-, кiнозйомки, вiдео-, звукозапису;

(пункт 1 роздiлу VI доповнено абзацом восьмим згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     заявляти клопотання, що стосуються предмета розгляду скарги, в тому числi про:

(пункт 1 роздiлу VI доповнено абзацом дев'ятим згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     участь та надання пояснень пiд час розгляду матерiалiв скарги осiб, що проводили перевiрку, приймали рiшення (вчиняли дiї) або брали участь у прийняттi оскаржуваного рiшення;

(пункт 1 роздiлу VI доповнено абзацом десятим згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     присутнiсть пiд час розгляду матерiалiв скарги за участю платника податкiв представникiв засобiв масової iнформацiї (якщо здiйснюється вiдкритий розгляд матерiалiв скарги).

(пункт 1 роздiлу VI доповнено абзацом одинадцятим згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     2. Платник податкiв має право заявити про намiр брати участь у розглядi матерiалiв скарги одночасно iз поданням вiдповiдної скарги.

     3. Клопотання про розгляд матерiалiв скарги у вiдкритому засiданнi має вiдповiдати вимогам, передбаченим цим Порядком, та бути заявлене одночасно iз поданням скарги.

     Клопотання розглядається контролюючим протягом 10 робочих днiв з моменту його отримання.

     Про результати розгляду клопотання контролюючий орган повiдомляє особу, яка його заявила, не пiзнiше п'яти робочих днiв до дати розгляду матерiалiв скарги.

     Контролюючий орган не має права вiдмовити в задоволеннi клопотання платника податкiв про розгляд матерiалiв скарги у вiдкритому засiданнi, за виключенням випадкiв, коли в клопотаннi платника податкiв вiдсутнi вiдомостi, передбаченi цим Порядком та/або в матерiалах справи наявнi вiдомостi, що становлять державну таємницю.

(роздiл VI доповнено пунктом 3 гiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     4. Контролюючий орган, який розглядає скаргу, за клопотанням платника податкiв або з власної iнiцiативи, може залучити до розгляду матерiалiв справи осiб, що проводили перевiрку, приймали рiшення (вчиняли дiї) або брали участь в прийняттi оскаржуваного рiшення.

(роздiл VI доповнено пунктом 4 гiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     5. Неявка запрошених та належним чином повiдомлених згiдно iз пунктом 5 роздiлу I цього Порядку осiб не перешкоджає розгляду матерiалiв скарги.

(роздiл VI доповнено пунктом 5 гiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

VII. Строк розгляду скарг

     1. Реєстрацiя скарги вiдбувається в день її надходження до контролюючого органу. Вiдмова у прийняттi скарги платника податкiв забороняється.

     2. Контролюючий орган зобов'язаний прийняти вмотивоване рiшення та надiслати його протягом двадцяти календарних днiв, що настають за днем отримання скарги платника податкiв, на адресу платника податкiв засобами поштового зв'язку (з повiдомленням про вручення) чи електронного зв'язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статтi 42 Податкового кодексу України), або надати йому пiд розписку.

(абзац перший пункту 2 роздiлу VII у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     Вмотивованим є рiшення, яке вiдповiдає таким ознакам:

(пункт 2 роздiлу VII доповнено новим абзацом другим згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     зазначенi конкретнi посилання на норми Податкового кодексу України та iншi нормативно-правовi акти, на яких воно ґрунтується, з урахуванням матерiалiв скарги;

(пункт 2 роздiлу VII доповнено новим абзацом третiм згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     по сутi вимог чи заперечень платника податкiв контролюючий орган висловив свою позицiю.

(пункт 2 роздiлу VII доповнено новим абзацом четвертим згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849, у зв'язку з цим абзац другий вважати вiдповiдно абзацом п'ятим)

     Рiшення надсилається на адресу, зазначену платником податкiв у скарзi, а у разi незазначення такої адреси - на податкову адресу платника податкiв.

     3. Керiвник контролюючого органу (заступник керiвника або iнша уповноважена посадова особа) може прийняти рiшення про продовження строку розгляду скарги платника податкiв понад двадцятиденний строк, визначений в пунктi 2 цього роздiлу, але не бiльше шiстдесяти календарних днiв, та письмово або в електроннiй формi засобами електронного зв'язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статтi 42 цього Кодексу) повiдомити про це платника податкiв до закiнчення строку, визначеного в пунктi 2 цього роздiлу.

(пункт 3 роздiлу VII iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     4. Якщо вмотивоване рiшення за скаргою платника податкiв не надсилається платнику податкiв протягом двадцятиденного строку або протягом строку, продовженого за рiшенням керiвника контролюючого органу (заступника керiвника або iншої уповноваженої посадової особи), така скарга вважається повнiстю задоволеною на користь платника податкiв з дня, що настає за останнiм днем зазначених строкiв.

     Скарга вважається також повнiстю задоволеною на користь платника податкiв, якщо рiшення керiвника контролюючого органу (заступника керiвника або iншої уповноваженої посадової особи) про продовження строкiв її розгляду не було надiслано платнику податкiв до закiнчення двадцятиденного строку.

     5. У разi якщо останнiй день строкiв, зазначених у пунктi 2 цього роздiлу, припадає на вихiдний або святковий день, останнiм днем таких строкiв вважається перший робочий день, що настає за вихiдним або святковим днем.

VIII. Порядок розгляду скарг

     1. За результатами проведення процедури адмiнiстративного оскарження контролюючим органом приймається рiшення. Рiшення оформляються на бланку контролюючого органу, який розглянув скаргу.

     2. Пiд час процедури адмiнiстративного оскарження обов'язок доведення того, що будь-яке нарахування, здiйснене контролюючим органом, або iнше рiшення контролюючого органу є правомiрним, покладається на контролюючий орган.

     Контролюючий орган, який прийняв оскаржуване рiшення, зобов'язаний надiслати до контролюючого органу вищого рiвня, який розглядає скаргу, в електроннiй та/або письмовiй формi всi документи, передбаченi статтями 83 та 86 глави 8 роздiлу II Податкового кодексу України, якi пiдтверджують правомiрнiсть прийнятого рiшення, протягом 5 робочих днiв з дня отримання повiдомлення вiд платника податкiв про оскарження такого рiшення та/або вiд контролюючого органу, який розглядає скаргу.

(пункт 2 роздiлу VIII доповнено абзацом другим згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     3. Пiд час розгляду матерiалiв скарги платника податкiв в ходi адмiнiстративного оскарження враховуються податковi консультацiї, а також узагальнюючi податковi консультацiї, наданi такому платнику податкiв контролюючим органом, з урахуванням положень статтi 53 глави 3 роздiлу II Податкового кодексу України.

(пункт 3 роздiлу VIII iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     4. Контролюючий орган залишає скаргу без розгляду повнiстю або частково у разi, якщо:

     скаргу не пiдписано особою, яка подала скаргу, чи її представником або до скарги не додано належним чином оформлених та завiрених документiв, якi пiдтверджують повноваження представника на її пiдписання;

     контролюючим органом вищого рiвня прийнято рiшення про вiдмову платнику податкiв у поновленнi пропущеного строку на подання скарги в адмiнiстративному порядку;

(пункт 4 роздiлу VIII доповнено новим абзацом третiм згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 14.01.2021р. N 9, у зв'язку з цим абзаци третiй - восьмий вважати вiдповiдно абзацами четвертим - дев'ятим)

     скаргу подано з пропуском строку, крiм випадкiв, передбачених пунктами 4, 5 роздiлу III цього Порядку;

(абзац четвертий пункту 4 роздiлу VIII iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 14.01.2021р. N 9)

     скарга надiйшла до контролюючого органу, який не уповноважений її розглядати;

     до прийняття рiшення по скарзi вiд платника податкiв, який її подав, надiйшла заява про її вiдкликання (вiдмову вiд скарги) повнiстю чи частково;

     платник податкiв оскаржив до суду рiшення контролюючого органу;

     платником податкiв до контролюючого органу ранiше було подано скаргу з цього самого питання.

     Про залишення скарги без розгляду контролюючий орган повiдомляє платника податкiв у письмовiй або електроннiй формi засобами електронного зв'язку iз зазначенням причин повернення.

(абзац дев'ятий пункту 4 роздiлу VIII iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     5. Розгляд матерiалiв скарги платника податкiв вiдбувається пiд час засiдання.

     У разi якщо платником податкiв заявлено клопотання про участь у розглядi матерiалiв скарги представника центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, представника центрального органу виконавчої влади, який реалiзує державну регуляторну полiтику, представника Ради бiзнес-омбудсмена, то контролюючий орган, який розглядає скаргу, зобов'язаний не пiзнiше нiж за 3 робочих днi до дати проведення засiдання iз розгляду скарги повiдомити електронною поштою таких осiб. У повiдомленнi зазначаються:

     дата, час i мiсце розгляду матерiалiв скарги;

     найменування платника податкiв - юридичної особи або прiзвище, iм'я, по батьковi фiзичної особи - платника податкiв;

     дата отримання скарги;

     сума грошового зобов'язання або податкового боргу, сума бюджетного вiдшкодування та/або вiд'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або вiд'ємного значення суми податку на додану вартiсть платника податкiв або сума зменшення суми бюджетного вiдшкодування, що оскаржується;

     iнформацiя про можливiсть ознайомлення iз матерiалами перевiрки на вимогу таких осiб.

     За рiшенням Ради бiзнес-омбудсмена та/або центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, в розглядi скарги платника податкiв в контролюючому органi вищого рiвня беруть участь їх представники, незалежно вiд наявностi клопотання платника податкiв про вiдкритий розгляд матерiалiв скарги.

(роздiл VIII доповнено пунктом 5 згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

IX. Змiст рiшення про результати розгляду скарги та його вручення

     1. Контролюючий орган у разi розгляду скарги перевiряє правомiрнiсть та обґрунтованiсть рiшення, що оскаржується, та приймає рiшення про результати розгляду скарги.

     2. За результатами розгляду скарги контролюючий орган приймає одне з таких рiшень:

     1) повнiстю задовольняє скаргу платника податкiв та скасовує рiшення контролюючого органу, яке оскаржується;

     2) частково задовольняє скаргу платника податкiв та в окремiй частинi скасовує рiшення контролюючого органу, яке оскаржується;

     3) залишає скаргу без задоволення, а рiшення контролюючого органу, яке оскаржується, без змiн;

     4) зменшує (збiльшує) суму грошового зобов'язання.

     Пiд час прийняття цих рiшень контролюючий орган має право зменшити (збiльшити) суму грошового зобов'язання або податкового боргу, суми бюджетного вiдшкодування та/або вiд'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або вiд'ємного значення суми податку на додану вартiсть платника податкiв та у вiдповiднiй частинi суми штрафних (фiнансових) санкцiй.

     3. Рiшення про результати розгляду скарги складається iз вступної, описової, мотивувальної i резолютивної частин:

     1) у вступнiй частинi рiшення зазначаються:

     найменування платника податкiв - юридичної особи або прiзвище, iм'я, по батьковi фiзичної особи - платника податкiв;

     дата отримання скарги (дата i номер визначаються за даними реєстрацiйної картки або журналу реєстрацiї вхiдної кореспонденцiї);

     2) описова частина рiшення має мiстити:

     дату i номер рiшення контролюючого органу, яке було оскаржено платником податкiв;

     вимоги, зазначенi у скарзi платника податкiв, та стислий змiст його позицiї;

     стислий виклад обставин, встановлених перевiркою, та докази, на яких ґрунтуються висновки контролюючого органу;

     3) у мотивувальнiй частинi рiшення вказуються:

     результати дослiдження матерiалiв скарги та обставини, з урахуванням яких приймається рiшення;

     пропозицiї (у разi наявностi) представника центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, представника центрального органу виконавчої влади, який реалiзує державну регуляторну полiтику, представника Ради бiзнес-омбудсмена;

     мотиви, з яких вiдхиляються вимоги чи заперечення платника податкiв, пропозицiї центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, представника центрального органу виконавчої влади, який реалiзує державну регуляторну полiтику, представника Ради бiзнес-омбудсмена, за умови, що такi пропозицiї були наданi контролюючому органу за 5 робочих днiв до граничної дати прийняття рiшення за скаргою платника податкiв; або мотиви, з яких висновки контролюючого органу, викладенi в оскаржуваному рiшеннi, скасовуються повнiстю чи частково;

     посилання на норми Податкового кодексу України та iншi нормативно-правовi акти, якими обґрунтовано рiшення про результати розгляду скарги;

(пiдпункт 3 пункту 3 роздiлу IX у редакцiї наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849)

     4) у резолютивнiй частинi рiшення зазначається висновок про повне чи часткове задоволення скарги або про залишення скарги без задоволення.

     У рiшеннi про результати розгляду скарги також зазначається про право особи, яка подала скаргу, у разi її незгоди з прийнятим рiшенням оскаржити таке рiшення до контролюючого органу вищого рiвня у строки, визначенi законодавством, або в судовому порядку.

     4. Контролюючий орган має право виправити допущенi при оформленнi рiшення про результати розгляду скарги описки чи арифметичнi помилки, не змiнюючи при цьому суть такого рiшення. Виправлення проводиться шляхом направлення листа платнику податкiв, в якому зазначається змiст виправлених помилок.

     5. Рiшення за результатами розгляду скарги платника податкiв приймає керiвник контролюючого органу (його заступник або уповноважена особа). Оригiнал рiшення пiсля зазначення реєстрацiйного номера вихiдної кореспонденцiї надсилається (надається) платнику податкiв.

(абзац перший пункту 5 роздiлу IX iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.07.2017р. N 670)

     Рiшення вважається надiсланим (наданим) юридичнiй особi - платнику податкiв, якщо його вручено посадовiй особi або уповноваженiй особi такої юридичної особи - платника податкiв пiд розписку або надiслано засобами поштового зв'язку (з повiдомленням про вручення) чи електронного зв'язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статтi 42 Податкового кодексу України) на адресу, зазначену у скарзi як адреса, на яку необхiдно надiслати рiшення за результатами розгляду скарги, а у разi незазначення такої адреси в скарзi - на податкову адресу платника податкiв.

(абзац другий пункту 5 роздiлу IX iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     Рiшення вважається надiсланим (наданим) фiзичнiй особi - платнику податкiв, якщо його вручено особисто фiзичнiй особi або її законному представнику пiд розписку чи надiслано засобами поштового зв'язку (з повiдомленням про вручення) чи електронного зв'язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4 статтi 42 Податкового кодексу України) на адресу, зазначену у скарзi як адреса, на яку необхiдно надiслати рiшення за результатами розгляду скарги, а у разi незазначення такої адреси в скарзi - на податкову адресу платника податкiв.

(абзац третiй пункту 5 роздiлу IX iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

     6. У разi якщо пошта не може вручити платнику податкiв рiшення за результатами розгляду скарги через вiдсутнiсть за мiсцезнаходженням посадових осiб, їх вiдмову прийняти рiшення за результатами розгляду скарги, незнаходження фактичного мiсця розташування (мiсцезнаходження, мiсця проживання) платника податкiв або з iнших причин, рiшення за результатами розгляду скарги вважається врученим платнику податкiв у день, вказаний поштовою службою в повiдомленнi про вручення, iз зазначенням причин невручення.

     7. Копiя рiшення, прийнятого контролюючим органом вищого рiвня за результатами розгляду скарги платника податкiв, надсилається для виконання до контролюючих органiв, рiшення яких оскаржувалось.

X. Особливостi розгляду скарг осiб-нерезидентiв

     1. Розгляд скарг осiб-нерезидентiв здiйснюється у порядку, визначеному статтею 56 Податкового кодексу України.

     2. Особа-нерезидент може подати до центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику, скаргу протягом 90 календарних днiв, що настають за днем отримання особою-нерезидентом податкового повiдомлення нерезиденту, складеного вiдповiдно до статтi 581 Податкового кодексу України.

     3. Скарга на податкове повiдомлення особi-нерезиденту, зареєстрованiй як платник податку на додану вартiсть, подається в електроннiй формi через спецiальне портальне рiшення для користувачiв нерезидентiв, якi надають електроннi послуги, шляхом електронної iдентифiкацiї, державною або англiйською мовою.

     Скарга на податкове повiдомлення особi-нерезиденту, не зареєстрованiй як платник податку на додану вартiсть, подається в порядку, встановленому мiжнародними договорами України, а в разi вiдсутностi мiжнародного договору України з країною особи-нерезидента - у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     4. Скарга на податкове повiдомлення особi-нерезиденту розглядається протягом 90 календарних днiв, що настають за днем отримання такої скарги, центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику.

     Термiн розгляду скарги не може бути продовжений.

     Якщо протягом 90 календарних днiв вмотивоване рiшення за скаргою не надсилається:

     особi-нерезиденту, зареєстрованiй як платник податку на додану вартiсть, через спецiальне портальне рiшення для користувачiв нерезидентiв, якi надають електроннi послуги,

     особi-нерезиденту, не зареєстрованiй як платник податку на додану вартiсть, у порядку, встановленому мiжнародними договорами України, а в разi вiдсутностi мiжнародного договору України з країною особи-нерезидента - у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України,

     така скарга вважається повнiстю задоволеною на користь особи-нерезидента з дня, наступного за останнiм днем зазначеного строку.

     5. Рiшення за скаргою на податкове повiдомлення особi-нерезиденту, зареєстрованiй як платник податку на додану вартiсть, надсилається в електроннiй формi через спецiальне портальне рiшення для користувачiв нерезидентiв, якi надають електроннi послуги, з одночасним повiдомленням про надсилання такого рiшення на електронну адресу особи-нерезидента, зазначену нею при реєстрацiї, вiдповiдно до статтi 2081 Податкового кодексу України.

     Рiшення за скаргою на податкове повiдомлення особi-нерезиденту, не зареєстрованiй як платник податку на додану вартiсть, надсилається в порядку, визначеному мiжнародними договорами України, а в разi вiдсутностi мiжнародного договору України з країною особи-нерезидента - у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     6. Центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну податкову полiтику, у разi розгляду скарги особи-нерезидента перевiряє правомiрнiсть та обґрунтованiсть податкового повiдомлення, що оскаржується, та приймає рiшення про результати розгляду скарги за формою згiдно з додатком 2 до цього Порядку.

(Порядок доповнено роздiлом X згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)
 
Директор Департаменту податкової, митної полiтики та методологiї бухгалтерського облiку
М. О. Чмерук

 

Додаток 1
до Порядку оформлення i подання скарг платниками податкiв та їх розгляду контролюючими органами
(пункт 6 роздiлу I)
Керiвнику  
(найменування контролюючого органу, який розглядає скаргу)
Платник податку (уповноважений редставник та/або адвокат)
 
(повне або скорочене найменування для юридичних осiб, або П. I. Б. для фiзичних осiб, код за ЄДРПОУ для юридичних осiб, реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв - фiзичної особи, або серiя та номер паспорта громадянина України, в разi якщо платник через свої релiгiйнi переконання вiдмовився вiд прийняття реєстрацiйного номера облiкової картки платника податкiв та повiдомив про це вiдповiдний контролюючий орган та має вiдмiтку в паспортi)
Податкова адреса платника податкiв та/або адреса, на яку слiд надiслати вiдповiдь на клопотання про вiдкритий розгляд матерiалiв скарги:
 

КЛОПОТАННЯ ПЛАТНИКА ПОДАТКIВ ПРО ВIДКРИТИЙ РОЗГЛЯД МАТЕРIАЛIВ СКАРГИ

Я,   , прошу
(П. I. Б., посада посадової особи платника податкiв або уповноваженого представника та/або адвоката)
розглядати матерiали скарги про  
(вимоги платника податкiв, реквiзити оскаржуваного рiшення)
у вiдкритому засiданнi та залучити до розгляду
  .
(перелiк осiб з числа передбачених у пунктi 5 роздiлу I Порядку оформлення i подання скарг платниками податкiв та їх розгляду контролюючими органами, затвердженого наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 21 жовтня 2015 року N 916, зареєстрованого в Мiнiстерствi юстицiї України 23 грудня 2015 року за N 1617/28062, залучення яких необхiдне для розгляду матерiалiв скарги у вiдкритому засiданнi).
Надаю згоду посадовим (службовим) особам   на:
(найменування контролюючого органу)

розголошення вiдомостей про платника податкiв, що становлять конфiденцiйну iнформацiю, комерцiйну чи банкiвську таємницю та стали вiдомi пiд час виконання посадовими особами службових обов'язкiв;
присутнiсть залучених осiб пiд час вiдкритого засiдання.

____________ ____________
(дата) (пiдпис)
(Порядок доповнено додатком згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 28.09.2016р. N 849, додаток 1 iз змiнами, внесеними згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)

 

Додаток 2
до Порядку оформлення i подання скарг платниками податкiв та їх розгляду контролюючими органами
(пункт 6 роздiлу X)

 

На спецiалiзованому бланку
контролюючого органу для
листування iноземними мовами
"___" ____________ 20__ року N ___
 
(повне найменування особи-нерезидента)
 
(iдентифiкацiйний (реєстрацiйний, облiковий) номер (код) нерезидента в країнi реєстрацiї)
 
(електронна адреса особи-нерезидента)

РIШЕННЯ
про результати розгляду скарги на податкове повiдомлення особi-нерезиденту

Я,   ,
(прiзвище, iм'я, по батьковi (за наявностi), посада особи, що розглянула скаргу)
розглянув скаргу  
(повне найменування особи-нерезидента, мiсцезнаходження)
 
(вiдомостi про предмет оскарження, дата прийняття скарги до розгляду)
i встановив таке   .
(перелiк документiв, якi були взятi до уваги при розглядi скарги, дата i номер податкового повiдомлення, стисле викладення вимог особи, яка подала скаргу)
Вiдповiдно до   .
(викладаються результати дослiдження матерiалiв скарги та докази, на яких ґрунтуються висновки посадової особи контролюючого органу, яка розглядала скаргу, а також посилання на конкретнi пункти та статтi законiв України та iнших нормативно-правових актiв, якими обґрунтовано вiдповiдь на скаргу)
За таких обставин   .
(висновок про задоволення чи часткове задоволення скарги або про вiдмову в задоволеннi вимог особи, викладених у скарзi, зазначаються вказiвки контролюючого органу)
У разi незгоди  
(повне найменування особи-нерезидента, мiсцезнаходження)
з прийнятим рiшенням воно може бути оскаржене в судовому порядку.
   
(посада) (власне iм'я та прiзвище керiвника податкового органу (його заступника або уповноваженої особи))
 
Переклад англiйською мовою
(Порядок доповнено додатком 2 згiдно з наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 07.12.2021р. N 635)
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.