ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

29.09.2022 N 08-6/17/7/5544

 

Митницям


Про набрання чинностi окремими нормами законiв України

     01 жовтня 2022 року набирають чинностi положення Закону України вiд 15 серпня 2022 року N 2510-IX "Про внесення змiн до Митного кодексу України та iнших законiв України щодо деяких питань виконання глави 5 роздiлу IV Угоди про асоцiацiю мiж Україною, з однiєї сторони, та Європейським Союзом, Європейським спiвтовариством з атомної енергiї i їхнiми державами-членами, з iншої сторони" (далi - Закон N 2510-IX).

     Крiм цього, 01 жовтня набирають чинностi закони України:

     вiд 30 серпня 2022 року N 2554-IX "Про приєднання України до Конвенцiї про спрощення формальностей у торгiвлi товарами" (далi - Закон N 2554-IX);

     вiд 30 серпня 2022 року N 2555-IX "Про приєднання України до Конвенцiї про процедуру спiльного транзиту" (далi - Закон N 2555-IX).

     З огляду на викладене та з метою забезпечення митницями правильного застосування, неухильного дотримання та запобiгання невиконанню вимог законодавства України з питань митної справи звертаємо увагу па таке.

     Щодо Закону N 2510-IX

     Законом N 2510-IX передбачено набрання ним чинностi 01 жовтня 2022 року (бiльша частина положень) та встановлено перiод до 01 листопада 2022 року для прийняття Кабiнетом Мiнiстрiв України нормативно-правових актiв, необхiдних для реалiзацiї цього Закону.

     Отже, наголошуємо на необхiдностi безумовного виконання особовим складом митниць вимог дiючих станом на сьогоднi нормативно-правових актiв (порядкiв тощо) у частинi, що не суперечить змiнам, внесеним до Митного кодексу України, до моменту набрання чинностi новими нормативно- правовими актами.

     Водночас, у межах компетенцiї Департаменту органiзацiї митного контролю та оформлення iнформуємо про окремi змiни в законодавствi, запровадженi Законом N 2510-IX.

     Щодо припинення митного режиму транзит

     Змiнами до статтi 102 Кодексу передбачено, що митний режим транзиту також припиняється за рiшенням митного органу у разi надання декларантом або уповноваженою ним особою:

     митної декларацiї або документа, що її замiнює, оформлених у країнi, в якiй товари помiщенi пiд митну процедуру; або

     будь-якого iншого документального доказу того, що товари, транспортнi засоби комерцiйного призначення перебувають за межами митної територiї України, засвiдченого митним органом iноземної держави.

     Щодо надання забезпечення сплати митних платежiв

     Згiдно з нормами частини другої статтi 305 Кодексу встановлено, що надання забезпечення сплати митних платежiв є обов'язковим, якщо iнше не передбачено Кодексом, при ввезеннi на митну територiю України та/або перемiщеннi територiєю України транзитом товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення.

     Випадки, коли забезпечення сплати митних платежiв не застосовується, визначенi частиною сьомою статтi 305 Кодексу.

     Водночас пунктом 920 роздiлу XXI "Прикiнцевi та перехiднi положення" встановлено, що тимчасово, у перiод дiї воєнного стану, та протягом одного року з дня його припинення чи скасування забезпечення сплати митних платежiв, крiм випадкiв, визначених частиною сьомою статтi 305 цього Кодексу, не застосовується також до окремих товарiв, якi визначаються Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Звертаємо увагу, що вiдповiдно до частини першої статтi 306 Кодексу розрахунок суми забезпечення сплати митних платежiв здiйснюється виходячи з повних ставок митних платежiв, без урахування будь-яких тарифних пiльг (тарифних преференцiй), податкових пiльг, встановлених законодавством України для операцiй з ввезення таких товарiв на митну територiю України.

     Щодо гарантiв

     Згiдно з абзацом першим пiдпункту 2 пункту 1917 та пiдпунктом 1 пункту 918 роздiлу XXI "Прикiнцевi та перехiднi положення" Кодексу гаранти, якi до набрання чинностi Законом, були внесенi до реєстру гарантiв вiдповiдно до Кодексу, продовжують здiйснювати дiяльнiсть з видачi гарантiй у порядку та на умовах, визначених угодою, укладеною мiж центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну митну полiтику, та гарантом, у частинi, що не суперечить Кодексу. Такi гаранти мають право провадити дiяльнiсть лише з видачi iндивiдуальних гарантiй, крiм забезпечення сплати митних платежiв при застосуваннi процедури кiнцевого використання.

     Вiдповiдно до пiдпункту 2 пункту 918 Кодексу фiнансовi гаранти внесеннi до реєстру фiнансових гарантiв вiдповiдно до Закону України "Про режим спiльного транзиту та запровадження нацiональної електронної системи" вносяться до реєстру гарантiв та отримують право провадити дiяльнiсть з видачi гарантiй для забезпечення сплати митних платежiв вiдповiдно до законодавства з питань митної справи.

     Щодо направлення вимог про сплату митних платежiв

     Вiдповiдно до частини дев'ятої статтi 317 Кодексу митним органом, вiдповiдальним за здiйснення контролю сплати митних платежiв, є митний орган, який здiйснив випуск товарiв.

     Такий митний орган здiйснює заходи вiдповiдно до положень статей 317 - 3172 Кодексу.

     Гарант протягом 30 днiв, наступних за днем отримання вимоги про сплату митних платежiв вiдповiдно до частини першої цiєї статтi, зобов'язаний перерахувати належну суму митних платежiв до державного бюджету. У разi несплати або неповної сплати гарантом суми митних платежiв у встановленi строки, несплачена сума митних платежiв вважається податковим боргом гаранта. За наявностi у гаранта податкового боргу вiдповiдно до частини четвертої статтi 3172 Кодексу, гарантiї виданi таким гарантом не застосовуються.

     Щодо дiяльностi пiдприємств контроль за провадженням яких здiйснюється митними органами

     Новою редакцiєю статтi 407 Кодексу визначено, що порядок надання, перегляду, зупинення, поновлення, внесення змiн, скасування та анулювання дозволiв на провадження видiв дiяльностi, зазначених у статтi 404 Кодексу, встановлюється цим Кодексом.

     Порядок розгляду, перелiк та вимоги до документiв та/або iнформацiї, необхiдних для прийняття рiшення митного органу щодо надання дозволу на провадження видiв дiяльностi, правила провадження зазначених видiв дiяльностi та порядок контролю за їх провадженням, вимоги до територiй, примiщень, резервуарiв, холодильних чи морозильних камер, критих чи вiдкритих майданчикiв, якi можуть використовуватися при провадженнi видiв дiяльностi затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, якщо iнше не передбачено Кодексом.

     Також звертаємо увагу, що з роздiлу XV глави 58 Кодексу виключено ряд статей, а саме статтю 406 та статтi з 409 по 414, якi регламентували строки розгляду заяв про надання та вiдмови у наданнi дозволiв, термiн дiї дозволiв та питання зупинення дiї та анулювання дозволiв, їх переоформлення та питання безоплатностi надання та переоформлення дозволiв. Положення вказаних статей Кодексу та запроваджених новацiй з питань пов'язаних з видами дiяльностi пiдприємств контроль за провадженням яких здiйснюється митними органами визначено у положеннях статей 19 - 1918.

     Статтю 415 Кодексу доповнено частиною другою, яка регламентує, що за зверненням пiдприємства, якому надано дозвiл, митнi органи видають витяг у паперовiй або електроннiй формi протягом п'яти робочих днiв з дня реєстрацiї вiдповiдного звернення.

     Положення статтi 416 Кодексу доповнено частиною другою, якою регламентовано, що разi зупинення, скасування або анулювання дозволу па митну брокерську дiяльнiсть прийняття митних декларацiй, поданих цим митним брокером, забороняється.

     Частину третю статтi 268 Кодексу, якою передбачено застосування до митних брокерiв санкцiй у зв'язку iз допущенням систематичних помилок (бiльше двох разiв протягом мiсяця) у митних декларацiях виключено. У зв'язку з чим Правила провадження митної брокерської дiяльностi та порядку контролю за її провадженням затвердженого наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 27.09.2021 N 517 застосовується в частинi що не суперечить вимогам Кодексу та зокрема вiдмiняє положення в частинi надання митницями на адресу Держмитслужби подань про застосування до митних брокерiв санкцiй у виглядi зупинення дiї дозволiв чи їх анулювання.

     Щодо умов ввезення товарiв громадянами

     Змiнами до частини десятої статтi 374 Кодексу встановлюється, що при ввезеннi в Україну громадянами (резидент, нерезидент) звiльняється вiд оподаткування митними платежами пальне, що мiститься у стандартних баках транспортного засобу особистого користування, та пальне, що мiститься у переноснiй канiстрi обсягом не бiльше 20 лiтрiв, що перемiщується разом iз таким транспортним засобом.

     Щодо Закону N 2554-IX

     Частиною шостою статтi 257 Кодексу з урахуванням внесених змiн передбачено, що форми митних декларацiй для декларування товарiв, що перемiщуються через митний кордон України пiдприємствами шляхом ввезення, вивезення або транзиту, а також для декларування товарiв, що перемiщуються через митний кордон України громадянами та декларуються за митною декларацiєю, передбаченою для пiдприємств, визначаються Конвенцiєю про спрощення формальностей у торгiвлi товарами та Конвенцiєю про процедуру спiльного транзиту.

     До внесення змiн у постанову Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 21.05.2012 N 450 змiн в частинi затвердження форм митних декларацiй, передбачених Конвенцiєю про спрощення формальностей у торгiвлi товарами, у вищезазначених випадках (крiм випадкiв помiщення товарiв у митний режим транзиту на умовах Конвенцiї про процедуру спiльного транзиту) застосовуються форми митних декларацiй, визначенi зазначеною постановою.

     Щодо Закону N 2555-IX

     У зв'язку з набранням чинностi Законом N 2555-IX наголошуємо на неухильному дотриманнi таких вимог:

     у випадку перемiщення товарiв за процедурою, передбаченою Конвенцiєю про спiльний транзит, використовуються конвенцiйнi норми;

     в iнших випадках (обрання суб'єктом зовнiшньоекономiчної дiяльностi умов перемiщення товарiв у вiдповiдностi до вимог Митного кодексу України та пiдзаконних актiв) - застосовуються дiючi на сьогоднi нормативно-правовi акти.

     Керiвникам митниць забезпечити ознайомлення особового складу митницi з цим листом, з особливостями застосування зазначених вище актiв законодавства України.

Заступник Голови Руслан ЧЕРКАССЬКИЙ
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.