ЗАКОН  УКРАЇНИ

Про внесення змiн до деяких законiв України щодо ввезення, облiку, розподiлу гуманiтарної допомоги, особливостей оподаткування вiдповiдних операцiй та подання звiтностi

     Верховна Рада України постановляє:

     I. Внести змiни до таких законiв України:

     1. У Законi України "Про гуманiтарну допомогу" (Вiдомостi Верховної Ради України, 1999 р., N 51, ст. 451 iз наступними змiнами):

     1) статтю 1 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 1. Визначення термiнiв i понять

     У цьому Законi наведенi нижче термiни та поняття вживаються в такому значеннi:

     1) безоплатна допомога (пересилка, виконання робiт, надання послуг) - надання гуманiтарної допомоги без будь-якої грошової, матерiальної або iнших видiв компенсацiй донорам гуманiтарної допомоги;

     2) гуманiтарна допомога - цiльова адресна безоплатна допомога у грошовiй або натуральнiй формi, у виглядi безповоротної фiнансової допомоги або добровiльних пожертвувань, або допомога у виглядi виконання робiт, надання послуг, що надається iноземними та вiтчизняними донорами з мотивiв гуманностi отримувачам гуманiтарної допомоги в Українi або за кордоном, якi потребують допомоги у зв'язку iз соцiальною незахищенiстю, матерiальною незабезпеченiстю, скрутним фiнансовим становищем, введенням воєнного або надзвичайного стану, виникненням надзвичайної ситуацiї або тяжкою хворобою конкретної фiзичної особи, а також для пiдготовки до збройного захисту держави та її захисту у разi збройної агресiї або збройного конфлiкту;

     3) донори гуманiтарної допомоги (далi - донори) - юридичнi особи, створенi та зареєстрованi вiдповiдно до законодавства України або iноземної держави, та фiзичнi особи, що перебувають в Українi або за її межами, якi добровiльно надають гуманiтарну допомогу отримувачам гуманiтарної допомоги в Українi або за її межами;

     4) заходи офiцiйного контролю - фiтосанiтарний контроль, ветеринарно-санiтарний контроль, державний контроль за дотриманням законодавства про харчовi продукти, корми, побiчнi продукти тваринного походження, здоров'я та благополуччя тварин, що здiйснюються згiдно iз законодавством України;

     5) отримувачi гуманiтарної допомоги - юридичнi особи, а також акредитованi представництва iноземних держав, мiжнародних та iноземних гуманiтарних органiзацiй в Українi (без створення юридичної особи), визначенi у встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України порядку отримувачами гуманiтарної допомоги:

     а) громадськi об'єднання, у тому числi громадськi об'єднання ветеранiв вiйни, громадськi об'єднання осiб з iнвалiднiстю, пiдприємства та органiзацiї, заснованi ними та створенi у порядку, визначеному Законом України "Про громадськi об'єднання", - для здiйснення їхньої статутної дiяльностi без мети одержання прибутку;

     б) неприбутковi державнi та комунальнi пiдприємства, установи, органiзацiї та органи мiсцевого самоврядування;

     в) центральний орган виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, та/або iнший уповноважений центральний орган виконавчої влади - для забезпечення сил цивiльного захисту, що пiдпорядкованi таким органам;

     г) Товариство Червоного Хреста України та його обласнi i мiсцевi органiзацiї iз статусом юридичної особи, через якi це товариство здiйснює свою дiяльнiсть вiдповiдно до Статуту Товариства Червоного Хреста України та Закону України "Про Товариство Червоного Хреста України";

     ґ) благодiйнi органiзацiї, утворенi у порядку, визначеному Законом України "Про благодiйну дiяльнiсть та благодiйнi органiзацiї";

     д) релiгiйнi органiзацiї, зареєстрованi у порядку, визначеному Законом України "Про свободу совiстi та релiгiйнi органiзацiї";

     е) установи, пiдприємства, заклади незалежно вiд форми власностi, що здiйснюють реабiлiтацiю осiб з iнвалiднiстю i дiтей з iнвалiднiстю вiдповiдно до державних соцiальних нормативiв у сферi реабiлiтацiї, надавачi соцiальних послуг, внесенi до Реєстру надавачiв та отримувачiв соцiальних послуг;

     є) надавачi медичних та/або реабiлiтацiйних послуг незалежно вiд форми власностi, що уклали договiр про медичне обслуговування населення з центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi державних фiнансових гарантiй медичного обслуговування населення, заклади охорони здоров'я, що належать до сфери управлiння суб'єктiв сектору безпеки i оборони;

     ж) вiдокремленi пiдроздiли iноземних неурядових органiзацiй, акредитованi в Українi;

     з) представництва мiжнародних мiжурядових органiзацiй в Українi (без створення юридичної особи);

     и) дипломатичнi представництва, консульськi установи iноземних держав в Українi;

     6) набувачi гуманiтарної допомоги - фiзичнi та юридичнi особи, якi потребують допомоги i яким вона безпосередньо надається. Набувачi гуманiтарної допомоги iз статусом юридичної особи визначаються вiдповiдно до пiдпунктiв "а", "б", "в", "г", "ґ", "д", "е", "є" пункту 5 цiєї статтi";

     2) у статтi 3:

     а) назву викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 3. Пiдстави для здiйснення гуманiтарної допомоги, її розподiлу, перерозподiлу, передачi iншим набувачам";

     б) частину третю викласти в такiй редакцiї:

     "Змiна отримувача гуманiтарної допомоги можлива лише за письмовим погодженням з донором такої допомоги, крiм випадкiв, якщо таке погодження було надано донором пiд час його пропозицiї про надання гуманiтарної допомоги або передбачено правочином щодо здiйснення гуманiтарної допомоги";

     в) доповнити частинами четвертою i п'ятою такого змiсту:

     "Отримувачi гуманiтарної допомоги мають право здiйснювати розподiл або перерозподiл гуманiтарної допомоги мiж набувачами гуманiтарної допомоги з дотриманням її цiльового призначення без додаткового погодження з донором. Набувачi гуманiтарної допомоги - юридичнi особи, визначенi пiдпунктами "а", "б", "в", "г", "ґ", "д", "е", "є" пункту 5 статтi 1 цього Закону, мають право здiйснювати передачу одержаної вiд отримувача гуманiтарної допомоги iншим набувачам за погодженням з отримувачем такої допомоги, наданим у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України, з дотриманням її цiльового призначення.

     У перiод дiї воєнного або надзвичайного стану та протягом трьох мiсяцiв пiсля його припинення чи скасування Кабiнет Мiнiстрiв України має право:

     встановлювати спрощений порядок визнання допомоги гуманiтарною за декларативним принципом, без прийняття вiдповiдного рiшення спецiально уповноваженим державним органом з питань гуманiтарної допомоги;

     розглядати та приймати рiшення про розширення перелiку отримувачiв гуманiтарної допомоги";

     3) абзац п'ятий частини першої статтi 5 викласти в такiй редакцiї:

     "забезпечення ведення автоматизованої системи реєстрацiї гуманiтарної допомоги в порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України";

     4) у частинi другiй статтi 6:

     а) абзаци третiй i четвертий викласти в такiй редакцiї:

     "транспортних засобiв, що надходять у перiод проведення антитерористичної операцiї, здiйснення заходiв, необхiдних для забезпечення оборони України, безпеки населення та захисту iнтересiв держави у зв'язку з вiйськовою агресiєю Росiйської Федерацiї проти України, для отримання i використання Збройними Силами України, Мiнiстерством внутрiшнiх справ України, Державною спецiальною службою транспорту, Нацiональною полiцiєю України, Нацiональною гвардiєю України, Державною прикордонною службою України, Державною службою України з надзвичайних ситуацiй, Державною мiграцiйною службою України, Державною службою спецiального зв'язку та захисту iнформацiї України, iншими державними органами, якi входять до складу сектору безпеки i оборони України, а також для використання вiйськовослужбовцями з метою забезпечення проведення антитерористичної операцiї, здiйснення заходiв iз забезпечення нацiональної безпеки i оборони, вiдсiчi i стримування збройної агресiї Росiйської Федерацiї. У такому випадку державнi органи, якi входять до складу сектору безпеки i оборони України, мають статус отримувача гуманiтарної допомоги, а з моменту використання таких транспортних засобiв - статус набувача гуманiтарної допомоги;

     транспортних засобiв, призначених для перевезення бiльше восьми осiб, та автомобiлiв, обладнаних для перевезення осiб з iнвалiднiстю з ураженням опорно-рухового апарату та iнших маломобiльних груп населення, що передаються для використання установам соцiального захисту населення, надавачам соцiальних послуг, внесеним до Реєстру надавачiв та отримувачiв соцiальних послуг, прийомним сiм'ям та дитячим будинкам сiмейного типу, закладам охорони здоров'я, реабiлiтацiйним закладам незалежно вiд форми власностi чи фiзичним особам - пiдприємцям, якi у встановленому законом порядку одержали лiцензiю на провадження господарської дiяльностi з медичної практики та/або мають право на надання реабiлiтацiйної допомоги, з якими головний розпорядник бюджетних коштiв уклав договiр про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантiй, закладам охорони здоров'я, що належать до сфери управлiння суб'єктiв сектору безпеки i оборони, закладам освiти, громадським об'єднанням осiб з iнвалiднiстю, пiдприємствам та органiзацiям, заснованим ними, громадським органiзацiям та iншим об'єднанням ветеранiв вiйни, а також транспортних засобiв, призначених для Товариства Червоного Хреста України, його обласних i мiсцевих органiзацiй iз статусом юридичної особи, через якi це товариство здiйснює свою дiяльнiсть вiдповiдно до Статуту Товариства Червоного Хреста України та Закону України "Про Товариство Червоного Хреста України";

     б) в абзацi п'ятому:

     слова "або центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi соцiального захисту населення" виключити;

     доповнити другим реченням такого змiсту: "У такому випадку зазначенi органи виконавчої влади мають статус отримувача гуманiтарної допомоги";

     5) частину першу статтi 8 викласти в такiй редакцiї:

     "Митне оформлення вантажiв (товарiв) без справляння плати за виконання митних формальностей поза мiсцем розташування митних органiв або поза робочим часом, встановленим для митних органiв, здiйснюється митними органами за наявностi рiшення вiдповiдних спецiально уповноважених державних органiв з питань гуманiтарної допомоги про визнання таких вантажiв (товарiв) гуманiтарною допомогою, а в перiод дiї воєнного або надзвичайного стану, пiд час виникнення надзвичайної ситуацiї та протягом трьох мiсяцiв пiсля їх припинення чи скасування - у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України";

     6) статтю 9 пiсля частини третьої доповнити новою частиною такого змiсту:

     "Товари (предмети) гуманiтарної допомоги, якi не можуть бути використанi за цiльовим призначенням, можуть бути повернутi донору у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України, за рахунок коштiв донора".

     У зв'язку з цим частини четверту - восьму вважати вiдповiдно частинами п'ятою - дев'ятою;

     7) статтю 10 викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 10. Порядок надання Україною гуманiтарної допомоги iншим державам

     Керуючись принципами гуманностi, з метою подолання наслiдкiв воєнного або надзвичайного стану, а також наслiдкiв надзвичайних ситуацiй Україна може надавати гуманiтарну допомогу iншим державам.

     Рiшення про надання Україною гуманiтарної допомоги приймає Президент України.

     Гуманiтарна допомога може надаватися в натуральнiй або грошовiй формi, у виглядi надання послуг або виконання робiт, зокрема, у виглядi залучення сил цивiльного захисту для проведення аварiйно-рятувальних та iнших невiдкладних робiт, гасiння пожеж, для життєзабезпечення постраждалих та/або залучення формувань служби медицини катастроф для надання медичної допомоги постраждалим.

     Гуманiтарна допомога iншим державам надається Україною без прийняття вiдповiдного рiшення спецiально уповноваженим державним органом з питань гуманiтарної допомоги.

     Порядок надання Україною гуманiтарної допомоги iншим державам встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     Митне оформлення та пропуск через митний кордон України товарiв як гуманiтарної допомоги України iншим державам здiйснюється шляхом подання митної декларацiї за формою єдиного адмiнiстративного документа, без застосування заходiв нетарифного регулювання зовнiшньоекономiчної дiяльностi.

     Гуманiтарна допомога у виглядi грошових коштiв надається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi зовнiшнiх зносин, шляхом перерахування коштiв в iноземнiй валютi на банкiвський рахунок iноземної держави. Перерахування коштiв здiйснюється у встановленому законодавством порядку.

     Гуманiтарна допомога у виглядi залучення сил цивiльного захисту з метою проведення аварiйно-рятувальних та iнших невiдкладних робiт, гасiння пожеж, для життєзабезпечення постраждалих тощо надається центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту, та/або iншим уповноваженим центральним органом виконавчої влади, якому пiдпорядкованi такi сили.

     Гуманiтарна допомога у виглядi залучення формувань служби медицини катастроф для надання медичної допомоги постраждалим у разi виникнення надзвичайних ситуацiй надається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну полiтику у сферi охорони здоров'я, спiльно з центральним органом виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi цивiльного захисту";

     8) статтю 11 доповнити частиною восьмою такого змiсту:

     "Iнформацiя про надходження та розподiл гуманiтарної допомоги, крiм iнформацiї про гуманiтарну допомогу, що є товарами вiйськового призначення та/або подвiйного використання чи отримувачами та/або набувачами якої є Збройнi Сили України, правоохороннi органи, iншi вiйськовi формування, утворенi вiдповiдно до закону, Державна служба спецiального зв'язку та захисту iнформацiї України, вiйськовi адмiнiстрацiї, утворенi вiдповiдно до законодавства, суб'єкти, якi безпосередньо здiйснюють боротьбу з тероризмом, або суб'єкти, якi залучаються до боротьби з тероризмом, визначенi Законом України "Про боротьбу з тероризмом", не є конфiденцiйною iнформацiєю або комерцiйною таємницею та може надаватися з урахуванням вимог, встановлених Законом України "Про доступ до публiчної iнформацiї";

     9) частину четверту статтi 12 викласти в такiй редакцiї:

     "Отримувачi гуманiтарної допомоги, якi порушили вимоги законодавства про гуманiтарну допомогу, втрачають статус отримувача гуманiтарної допомоги у порядку, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України";

     10) у статтi 15 "Прикiнцевi положення":

     а) назву викласти в такiй редакцiї:

     "Стаття 15. Прикiнцевi та перехiднi положення";

     б) доповнити пунктами 31 - 37 такого змiсту:

     "31. Встановити, що в перiод дiї воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, та протягом трьох мiсяцiв пiсля його припинення чи скасування особи, визначенi пiдпунктами "а", "б", "в", "г", "ґ", "д", "е", "є", "ж", "з", "и" пункту 5 статтi 1 цього Закону, набувають статус отримувача гуманiтарної допомоги незалежно вiд їх включення до Єдиного реєстру отримувачiв гуманiтарної допомоги.

     32. Встановити, що в перiод дiї воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, та протягом 12 мiсяцiв з дня його припинення чи скасування:

     набувачами гуманiтарної допомоги, крiм набувачiв гуманiтарної допомоги, визначених статтею 1 цього Закону, для задоволення потреб енергетики є вiйськовi адмiнiстрацiї, суб'єкти господарювання незалежно вiд форми власностi, що провадять дiяльнiсть в електроенергетичному, ядерно-промисловому, вугiльно-промисловому, торфодобувному, нафтогазовому та нафтогазопереробному комплексi, а також пiдприємства, установи, органiзацiї, якi є операторами об'єктiв критичної iнфраструктури, органи державної та мiсцевої влади, що потребують термiнового вiдновлення та/або забезпечення стабiльного електро- та/або газопостачання;

     отримувачi гуманiтарної допомоги для задоволення потреб енергетики за погодженням iз центральним органом виконавчої влади, визначеним Кабiнетом Мiнiстрiв України, забезпечують передачу гуманiтарної допомоги безпосередньо її набувачам з метою здiйснення ними на безоплатнiй основi заходiв iз забезпечення енергетичної безпеки України;

     порядок отримання гуманiтарної допомоги для задоволення потреб енергетики вiд донорiв, її зберiгання, розподiлу та передачi набувачам встановлюється Кабiнетом Мiнiстрiв України.

     33. Тимчасово, на перiод проведення заходiв, необхiдних для забезпечення оборони України, безпеки населення та захисту iнтересiв держави у зв'язку з вiйськовою агресiєю Росiйської Федерацiї проти України, за спрощеним порядком, встановленим Кабiнетом Мiнiстрiв України, визнаються гуманiтарною допомогою транспортнi засоби, кiнцевими набувачами яких є вiйськовослужбовцi, для використання пiд час здiйснення заходiв, необхiдних для забезпечення оборони України, безпеки населення та захисту iнтересiв держави у зв'язку з вiйськовою агресiєю Росiйської Федерацiї проти України.

     34. Встановити, що в перiод дiї воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, положення частини п'ятої статтi 11 цього Закону не застосовуються до моменту забезпечення можливостi подання звiтностi в електроннiй формi за допомогою автоматизованої системи реєстрацiї гуманiтарної допомоги.

     35. Встановити, що в перiод дiї воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, та протягом трьох мiсяцiв пiсля його припинення чи скасування за рiшенням Кабiнету Мiнiстрiв України може бути встановлено спрощений порядок облiку та контролю за розподiлом i цiльовим використанням гуманiтарної допомоги.

     36. Встановити, що до транспортних засобiв, визнаних гуманiтарною допомогою у перiод дiї воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, екологiчнi норми, встановленi вiдповiдно до Закону України "Про деякi питання ввезення на митну територiю України та проведення першої державної реєстрацiї транспортних засобiв", не застосовуються.

     37. Встановити, що в перiод дiї воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX, та протягом трьох мiсяцiв пiсля його припинення чи скасування до гуманiтарної допомоги також вiдносяться товари (роботи, послуги), придбанi благодiйними органiзацiями, створеними у порядку, визначеному Законом України "Про благодiйну дiяльнiсть та благодiйнi органiзацiї", за кордоном та задекларованi ними при ввезеннi на митну територiю України як гуманiтарна допомога, якщо такi товари (роботи, послуги) були безоплатно переданi набувачам гуманiтарної допомоги, визначеним статтею 1 цього Закону, протягом 90 днiв з моменту перетину кордону. У такому випадку благодiйна органiзацiя пiд час придбання товарiв (робiт, послуг) має статус донора, а з моменту ввезення їх на митну територiю України - статус отримувача гуманiтарної допомоги".

     2. Частину восьму статтi 7 Закону України "Про благодiйну дiяльнiсть та благодiйнi органiзацiї" (Вiдомостi Верховної Ради України, 2013 р., N 25, ст. 252; 2014 р., N 43, ст. 2032) пiсля слiв "Збройних Сил України" доповнити словами "та iнших утворених вiдповiдно до закону вiйськових формувань".

     II. Прикiнцевi положення

     1. Цей Закон набирає чинностi через один мiсяць з дня його опублiкування, крiм пункту 3 цього роздiлу, який набирає чинностi з дня, наступного за днем опублiкування цього Закону.

     2. Дiя абзацу третього частини другої статтi 6, пунктiв 31, 32, 33, 34 та 37 статтi 15 "Прикiнцевi та перехiднi положення" Закону України "Про гуманiтарну допомогу" в редакцiї цього Закону поширюється на правовiдносини, що виникли у перiод дiї воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Українi" вiд 24 лютого 2022 року N 2102-IX.

     3. Кабiнету Мiнiстрiв України у мiсячний строк з дня опублiкування цього Закону:

     забезпечити прийняття нормативно-правових актiв, необхiдних для реалiзацiї цього Закону;

     привести свої нормативно-правовi акти у вiдповiднiсть iз цим Законом;

     забезпечити приведення мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актiв у вiдповiднiсть iз цим Законом.

     4. Кабiнету Мiнiстрiв України вжити заходiв для забезпечення подання звiтностi в електроннiй формi за допомогою автоматизованої системи реєстрацiї гуманiтарної допомоги з 1 сiчня 2024 року.

Президент України В. ЗЕЛЕНСЬКИЙ

м. Київ
8 листопада 2023 року
N 3448-IX

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.