ДЕРЖАВНИЙ КОМIТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛIТИКИ ТА ПIДПРИЄМНИЦТВА
РIШЕННЯ
вiд 11 липня 2000 року | N 17-80/7 |
---|
Про необхiднiсть усунення порушень вимог Указу
Президента України вiд 03.02.98 N 79/98 "Про
усунення обмежень, що стримують розвиток
пiдприємницької дiяльностi" Державною митною
службою України
На виконання Указу Президента України вiд 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток пiдприємницької дiяльностi", здiйснюючи аналiз нормативно-правових актiв центральних органiв виконавчої влади, з метою усунення надмiрного та необґрунтованого державного втручання у пiдприємницьку дiяльнiсть Державний комiтет України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва встановив:
Наказом Державної митної служби України вiд 22.07.97 N 340 затверджено Положення про дiяльнiсть пiдприємств, що здiйснюють декларування на пiдставi договору (далi - Положення).
Положенням визначаються права та обов'язки пiдприємств, що здiйснюють декларування на пiдставi договору, порядок отримання та перереєстрацiї свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом.
У роздiлi 1 Положення вказується, що воно розроблено вiдповiдно до Митного кодексу України. Проте аналiз Положення свiдчить про наявнiсть в ньому норм, якi суперечать Митному кодексу України та спричиняють додатковi витрати суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi.
1. Роздiл 4 Положення встановлює порядок перереєстрацiї свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом.
Вiдповiдно до п. 4.1 Положення перереєстрацiя свiдоцтв про визнання пiдприємства декларантом проводиться щорiчно з 1 листопада по 31 грудня. За перереєстрацiю свiдоцтва справляється збiр у розмiрi, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України.
Вимога щорiчної перереєстрацiї свiдоцтва суперечить законодавству України та створює значнi перешкоди для розвитку пiдприємницької дiяльностi.
Вiдповiдно до ст. 47 Митного кодексу України допущення митницею пiдприємства до декларування на пiдставi договору здiйснюється шляхом видачi такому пiдприємству свiдоцтва про визнання його як декларанта.
За видачу такого свiдоцтва справляється збiр у розмiрi, встановленому Кабiнетом Мiнiстрiв України. Збiр вноситься на рахунок Державної митної служби України.
Митним кодексом України не встановлюється термiн, на який видається свiдоцтво та не передбачається щорiчна перереєстрацiя такого свiдоцтва.
Жодним iншим законодавчим актом України не встановлено вимоги щодо щорiчної перереєстрацiї свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом.
Вказiвка на щорiчну перереєстрацiю свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом мiститься лише в постановi Кабiнету Мiнiстрiв вiд 27.01.97 N 65 "Про ставки митних зборiв", яка встановлює розмiр плати за перереєстрацiю свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом.
Але положення зазначеної постанови не є пiдставою для встановлення щорiчної перереєстрацiї свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом.
Вiдповiдно до назви постанова Кабiнету Мiнiстрiв вiд 27.01.97 N 65 встановлює ставки митних зборiв. Згiдно зi ст. 76 Митного кодексу України до митних зборiв належить плата за митне оформлення транспортних засобiв (у тому числi транспортних засобiв iндивiдуального користування), товарiв, спадщини, речей, якi перемiщуються через митний кордон України (у тому числi у мiжнародних поштових вiдправленнях та вантажем), та iнших предметiв, а також за перебування їх пiд митним контролем.
Вiдповiдно до глави 2 роздiлу 5 Митного кодексу України плата за видачу свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом не може вважатися митним збором. Тим бiльше не може розглядатися як митний збiр плата за перереєстрацiю такого свiдоцтва.
З огляду на той факт, що законами України не надано право Кабiнету Мiнiстрiв України встановлювати розмiр плати за перереєстрацiю свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом, та той факт, що така плата не є митним збором, встановлення її розмiру в постановi Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27.01.97 N 65 "Про ставки митних зборiв" є неправомiрним.
Постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 27.01.97 N 65 не може розглядатися як така, що надає Держмитслужбi України повноважень щодо встановлення щорiчної перереєстрацiї свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом, оскiльки вiдповiдно до ст. 19 Конституцiї України органи державної влади та органи мiсцевого самоврядування, їх посадовi особи зобов'язанi дiяти лише на пiдставi, в межах повноважень та у спосiб, що передбаченi Конституцiєю та законами України.
Оскiльки законом не передбачена щорiчна перереєстрацiя свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом, така вимога порушує ч. 1 ст. 19 Конституцiї України, яка встановлює, що правовий порядок в Українi грунтується на засадах, вiдповiдно до яких нiхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
2. Вимога про щорiчну перереєстрацiю свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом є втручанням у пiдприємницьку дiяльнiсть.
Вiдсутнiсть такої перереєстрацiї може вiдповiдно до п. 3.8 Положення призвести до скасування свiдоцтва. А скасування свiдоцтва призведе до позбавлення пiдприємства права займатися дiяльнiстю з декларування на пiдставi договору.
Оскiльки щорiчна перереєстрацiя свiдоцтва не передбачена законом, таке втручання у пiдприємницьку дiяльнiсть порушує ст. 27 Закону України вiд 27.03.91 N 887-XII "Про пiдприємства в Українi".
Вiдповiдно до цiєї статтi втручання в господарську та iншу дiяльнiсть пiдприємства з боку державних, громадських i кооперативних органiв, полiтичних партiй i рухiв не допускається, крiм випадкiв, передбачених законодавством України.
3. Вiдповiдно до ст. 2 Указу Президента України вiд 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток пiдприємницької дiяльностi" Кабiнет Мiнiстрiв України, мiнiстерства та iншi центральнi органи виконавчої влади повиннi забезпечувати максимальне скорочення витрат суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi, пов'язаних з виконанням нормативно-правових актiв.
Справляння щорiчної плати за перереєстрацiю свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом у розмiрi, еквiвалентному 1000 дол. США, призводить до зростання витрат суб'єктiв пiдприємницької дiяльностi.
Оскiльки такi дiї не передбаченi законодавством України, можна констатувати, що вони суперечать принципам дерегулювання пiдприємницької дiяльностi.
4. Аналiз тексту Положення свiдчить про той факт, що воно мiстить норми, якi не узгоджуються з законодавством України.
Вiдповiдно до п. 3.8 Положення свiдоцтво про визнання пiдприємства декларантом може бути скасоване Держмитслужбою за пiдсумками щорiчної перереєстрацiї.
Ст. 47 Митного кодексу України встановлює вичерпний перелiк пiдстав для скасування митницею свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом.
У зазначеному перелiку не мiститься норми про скасування свiдоцтва за результатами щорiчної перереєстрацiї.
Отже, ця норма Положення суперечить Митному кодексу України.
У п. 3.14, 4.8 та 4.9 з видачею свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом пов'язується справляння митного збору.
Необхiдно зазначити, що вiдповiдно до Митного кодексу України плата за видачу свiдоцтва не вiдноситься до митних зборiв.
Порядок видачi свiдоцтва про визнання пiдприємства декларантом, який наведено в роздiлi 3 Положення, встановлює максимальний термiн розгляду заяви про видачу свiдоцтва 60 днiв (до 30 днiв заява розглядається митницею, у зонi дiяльностi якої знаходиться пiдприємство, i до 30 днiв заява розглядається у Державнiй митнiй службi України).
Вiдповiдно до ст. 47 Митного кодексу України строк розгляду заяви не повинен перевищувати одного мiсяця.
Отже, в Положеннi встановлено такий порядок отримання свiдоцтва, який суперечить законодавству України та створює додатковi перешкоди для розвитку пiдприємницької дiяльностi.
У зв'язку з виявленням положень, якi суперечать законодавству України та стримують розвиток пiдприємницької дiяльностi, Державний комiтет України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва ВИРIШИВ:
Запропонувати Державнi митнiй службi України скасувати наказ вiд 22.07.97 N 340 "Про затвердження Положення про дiяльнiсть пiдприємств, що здiйснюють декларування на пiдставi договору".
Рiшення Державного комiтету України з питань регуляторної полiтики та пiдприємництва щодо усунення обмежень, якi стримують розвиток пiдприємницької дiяльностi, є обов'язковим для виконання.
Голова | О. Кужель |
Copyright © 2024 НТФ «Интес» Все права сохранены. |