ДЕРЖАВНА ФIСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

IНДИВIДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦIЯ

03.12.2018 N 5081/6/99-99-14-06-02-15/IПК


     Державна фiскальна служба України розглянула звернення Товариства про надання iндивiдуальної податкової консультацiї з наступних питань:

     - Чи свiдчить факт перетину товаром митного кордону про здiйснення поставки товару в розумiннi статтi 2 Закону України "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi"?

     - Що є датою iмпорту у випадку ввезення продукцiї на територiю України, якщо така продукцiя згiдно з законодавством України пiдлягає митному оформленню?

     - Чи застосовуються штрафнi санкцiї, передбаченi ст. 4 Закону України "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi", у випадку перетину товаром митного кордону, який засвiдчується вiдбитком штампу "пiд митним контролем", але не оформленою ВМД?

     ДФС України розглянуло лист щодо зазначених у зверненнi питань, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України, повiдомляє.

     Правовi засади щодо порядку, строкiв розрахункiв, вiдповiдальностi за їх порушення та здiйснення уповноваженими банками контролю за експортно-iмпортними операцiями на предмет дотримання резидентами встановлених строкiв (у тому числi, в частинi постановки на контроль та зняття з контролю експортно-iмпортних операцiй) регулюються Законом України "Про порядок здiйснення розрахункiв в iноземнiй валютi" (далi - Закон), Iнструкцiєю про порядок здiйснення контролю за експортними, iмпортними операцiями, затвердженою постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 24.03.99 N 136 (далi - Iнструкцiя).

     Вiдповiдно до частини першої статтi 2 Закону та пункту 3.1 Iнструкцiї iмпортнi операцiї резидентiв, якi здiйснюються на умовах вiдстрочення поставки, в разi, коли таке вiдстрочення перевищує встановлений законодавством України строк з моменту здiйснення авансового платежу, виставлення векселя на користь постачальника товару, що iмпортується, або при застосуваннi розрахункiв у формi документарного акредитива з моменту здiйснення банком платежу на користь нерезидента, потребують висновку центрального органу виконавчої влади, що реалiзує державну полiтику у сферi економiчного розвитку.

     Вiдлiк законодавчо встановленого строку розрахункiв банк починає з наступного календарного дня пiсля дня здiйснення операцiй, вказаних у пунктi 3.1 цiєї Iнструкцiї (пункт 3.2 Iнструкцiї).

     Порушення резидентами законодавчо встановлених строкiв згiдно зi статтею 4 Закону тягне за собою стягнення пенi за кожний день прострочення у розмiрi 0,3 вiдсотка вiд суми неодержаної виручки (вартостi недопоставленого товару) в iноземнiй валютi, перерахованої у грошову одиницю України за курсом Нацiонального банку України на день виникнення заборгованостi. При цьому загальний розмiр нарахованої пенi не може перевищувати суми неодержаної виручки (вартостi недопоставленого товару).

     Статтею 1 Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть" визначено, що iмпорт (iмпорт товарiв) - це купiвля (у тому числi з оплатою в негрошовiй формi) українськими суб'єктами зовнiшньоекономiчної дiяльностi в iноземних суб'єктiв господарської дiяльностi товарiв з ввезенням або без ввезення цих товарiв на територiю України, включаючи купiвлю товарiв, призначених для власного споживання установами та органiзацiями України, розташованими за її межами. Моментом здiйснення експорту (iмпорту) є момент перетину товаром митного кордону України або переходу права власностi на зазначений товар, що експортується чи iмпортується, вiд продавця до покупця.

     При цьому згiдно iз частиною 1 статтi 74 Митного кодексу України (далi - Кодекс) iмпорт (випуск для вiльного обiгу) - це митний режим, вiдповiдно до якого iноземнi товари пiсля сплати всiх митних платежiв, встановлених законами України на iмпорт цих товарiв, та виконання усiх необхiдних митних формальностей випускаються для вiльного обiгу на митнiй територiї України.

     Пiдпунктом "б" пункту 61 статтi 4 Кодексу визначено, що українськi товари - це товари, ввезенi на митну територiю України та випущенi для вiльного обiгу на цiй територiї.

     У вiдповiдностi до пункту 15 статтi 4 Кодексу товари, що не є українськими вiдповiдно до пункту 61 цiєї статтi, а також товари, що втратили митний статус українських товарiв вiдповiдно до цього Кодексу, є iноземними товарами.

     Згiдно зi статтею 76 Кодексу товари, помiщенi у митний режим iмпорту, набувають статусу українських товарiв. Пiдтвердженням українського статусу товарiв, зазначених у частинi першiй цiєї статтi, є митна декларацiя, за якою цi товари випущено у вiльний обiг.

     Вiдповiдно до пунктiв 5 та 6 частини 1 статтi 4 Кодексу випуск товарiв - це надання митним органом права на користування та/або розпорядження товарами, щодо яких здiйснюється митне оформлення, вiдповiдно до заявленої мети; вiльний обiг - обiг товарiв, який здiйснюється без обмежень з боку митних органiв України.

     Пунктом 4 частини 4 статтi 54 Митного кодексу України передбачено, що митний орган пiд час здiйснення контролю правильностi визначення митної вартостi товарiв зобов'язаний випускати у вiльний обiг товари, що декларуються: у разi визнання митним органом заявленої митної вартостi товарiв - за умови сплати митних платежiв згiдно iз заявленою митною вартiстю; у разi згоди декларанта або уповноваженої ним особи з рiшенням митного органу про коригування митної вартостi товарiв - за умови сплати митних платежiв згiдно з митною вартiстю, визначеною митним органом; у разi незгоди декларанта або уповноваженої ним особи з рiшенням митного органу про коригування заявленої митної вартостi товарiв - за умови сплати митних платежiв згiдно iз заявленою митною вартiстю товарiв та надання гарантiй вiдповiдно до роздiлу X цього Кодексу в розмiрi, визначеному митним органом вiдповiдно до частини сьомої статтi 55 цього Кодексу.

     Вiдповiдно до статтi 255 Митного кодексу України митне оформлення завершується протягом чотирьох робочих годин з моменту пред'явлення митному органу товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення, що пiдлягають митному оформленню (якщо згiдно з цим Кодексом товари, транспортнi засоби комерцiйного призначення пiдлягають пред'явленню), подання митної декларацiї або документа, який вiдповiдно до законодавства її замiнює, та всiх необхiдних документiв i вiдомостей, передбачених статтями 257 i 335 цього Кодексу. Митне оформлення вважається завершеним пiсля виконання всiх митних формальностей, визначених цим Кодексом вiдповiдно до заявленого митного режиму, що засвiдчується митним органом шляхом проставлення вiдповiдних митних забезпечень (у тому числi за допомогою iнформацiйних технологiй), iнших вiдмiток на митнiй декларацiї або документi, який вiдповiдно до законодавства її замiнює, а також на товаросупровiдних та товарно-транспортних документах у разi їх подання на паперовому носiї.

     Вiдповiдно до пункту 16 Положення про митнi декларацiї, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 21.05.2012 N 450, митна декларацiя на паперовому носiї вважається оформленою за наявностi на всiх її аркушах вiдбитка особистої номерної печатки посадової особи митного органу, яка завершила митне оформлення.

     Згiдно з пунктом 3.3 Iнструкцiї банк знiмає з контролю операцiю резидента в разi iмпорту продукцiї з увезенням її на територiю України, якщо така продукцiя згiдно iз законодавством України пiдлягає митному оформленню, на пiдставi iнформацiї про цю операцiю в реєстрi митних декларацiй (далi - МД) (типу IМ-40 "Iмпорт", IМ-41 "Реiмпорт", IМ-72 "Магазин безмитної торгiвлi", IМ-75 "Вiдмова на користь держави", IМ-76 "Знищення або руйнування"), а в iнших випадках - пiсля пред'явлення резидентом документа, який згiдно з умовами договору засвiдчує здiйснення нерезидентом поставки продукцiї, виконання робiт, надання послуг.

     Враховуючи викладене, датою iмпорту у випадку ввезення продукцiї на територiю України є дата надходження товару, фактичного перетину ним митного кордону, що пiдтверджується проставленням вiдповiдних митних забезпечень на товаросупровiдних та товарно-транспортних документах.

     При цьому для цiлей валютного контролю, свiдченням завершення операцiї у разi iмпорту продукцiї, якщо така продукцiя згiдно iз законодавством України пiдлягає митному оформленню, i як наслiдок зняття такої iмпортної операцiї з валютного контролю, є наявнiсть одного iз типiв МД, зазначеної у пунктi 3.3 Iнструкцiї.

     У разi вiдсутностi iнформацiї про iмпортну операцiю в реєстрi митних декларацiй банк, вiдповiдно до роздiлу 5 Iнструкцiї, надає податковим органам iнформацiю про виявленi у звiтному мiсяцi факти порушень щодо ненадходження в законодавчо встановленi строки (або строки, визначенi в висновках) виручки, товарiв.

     Зазначена iнформацiя є пiдставою для органiзацiї заходiв, передбачених пiдпунктом 78.1.1 пункту 78.1 статтi 78 Податкового кодексу України (далi - Кодекс), зокрема щодо направлення запиту про надання пояснення та документального пiдтвердження такої iнформацiї.

     При цьому наявнiсть на момент проведення документальної перевiрки лише товаросупровiдних та товарно-транспортних документiв з вiдбитком штампу "пiд митним контролем", без оформленої митної декларацiї (одного iз типiв МД, зазначеної у пунктi 3.3 Iнструкцiї), яка є пiдтвердженням завершення iмпортної операцiї та зняття банком такої операцiї з валютного контролю, може бути пiдставою для застосування санкцiй, передбачених статтею 4 Закону.

     Водночас наголошуємо, що кожен конкретний випадок розрахункiв мiж резидентами та нерезидентами за зовнiшньоекономiчними договорами слiд розглядати з урахуванням усiх документiв, якi стосуються цiєї справи.

     Податкова консультацiя має iндивiдуальний характер i може використовуватися виключно платником податкiв, якому надано таку консультацiю (пункт 52.2 статтi 52 Кодексу).

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.