МIНIСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

НАКАЗ
м.Київ

вiд 21.11.2000 N 644

 

Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
24 листопада 2000 р. за N 863/5084


Про затвердження окремих роздiлiв Правил перевезення вантажiв

     Вiдповiдно до пункту 4 Положення про Мiнiстерство транспорту України, затвердженого Указом Президента України вiд 11.05.2000 N 678/2000, та статтi 5 Статуту залiзниць України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 06.04.98 N 457, наказую:

     1. Затвердити такi роздiли Правил перевезення вантажiв (додаються):

     Правила приймання вантажiв до перевезення;

     Правила видачi вантажiв;

     Правила оформлення перевiзних документiв;

     Правила розрахункiв за перевезення вантажiв;

     Правила обчислення термiнiв доставки вантажiв;

     Правила зберiгання вантажiв;

     Правила перевезення вантажiв з оголошеною вартiстю;

     Правила перевезення вантажiв у супроводi провiдникiв вiдправникiв (одержувачiв);

     Правила реалiзацiї вантажiв;

     Правила перевезення вантажiв, якi змерзаються;

     Правила перевезення вантажiв залiзничними лiнiями вузької колiї;

     Правила перевезення вантажiв у спецiальних та спецiалiзованих контейнерах вiдправникiв i одержувачiв;

     Правила перевезення вантажiв, якi пiдлягають фiтосанiтарному контролю;

     Правила перевезення вантажiв у транспортних пакетах;

     Правила обслуговування залiзничних пiд'їзних колiй.

     2. Державнiй адмiнiстрацiї залiзничного транспорту (Г.М.Кiрпа):

     2.1. Подати цей наказ в установленому порядку до Мiнiстерства юстицiї України для державної реєстрацiї.

     2.2. Довести затвердженi роздiли Правил до вiдома працiвникiв залiзниць, пiдприємств, органiзацiй, установ, експедиторiв та громадян, якi користуються залiзничним транспортом.

     2.3. Органiзувати вивчення причетними працiвниками залiзниць цих роздiлiв Правил, прийняти їх до керiвництва та забезпечити виконання.

     3. З моменту введення в дiю вищезазначених роздiлiв Правил перевезення вантажiв вважати такими, що на територiї України не застосовуються, роздiли 3, 4, 6-8, 10-16, 21, 26-30, 34-36 "Правил перевозок грузов", затверджених Мiнiстерством шляхiв сполучення СРСР 06.11.81, 20.09.65, 22.06.73, 20.06.65, 21.06.65, 20.08.65, 03.06.68, 09.08.65, 15.09.65, 06.06.66, 25.09.65, 16.05.75, 14.09.65, 31.10.72, 27.04.66, 09.08.65, 18.05.66, 17.08.82.

     4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Мiнiстра транспорту А.Ф.Демиденка.

Мiнiстр Л.М.Костюченко

 

Затверджено
Наказ Мiнiстерства транспорту України
21.11.2000 N 644

Правила приймання вантажiв до перевезення
(ст. 7, 9, 13, 22, 24, 37, 39 Статуту)

     1. Вiдправники можуть пред'являти вантажi до перевезення на мiсцях загального й незагального користування.

     2. Перевезення вантажiв здiйснюються вагонними, дрiбними, контейнерними, груповими або маршрутними вiдправками.

     У цих Правилах наведенi нижче термiни вживаються в таких значеннях:

     вагонна вiдправка - партiя вантажу за однiєю накладною в такiй кiлькостi, для перевезення якої потрiбно надання окремого вагона;

     дрiбна вiдправка - партiя вантажу за однiєю накладною, для перевезення якої не потрiбно надавати окремий вагон;

     контейнерна вiдправка - партiя вантажу за однiєю накладною для перевезення в унiверсальному контейнерi;

     групова вiдправка - партiя вантажу за однiєю накладною, для перевезення якої надається не менше двох вагонiв, але менше маршруту;

     маршрутна вiдправка - партiя вантажу за однiєю накладною в кiлькостi, яка вiдповiдає ваговiй нормi, встановленiй для маршруту ("ядра" маршруту).

     3. Вантажi, що потребують тари для збереження їх вiд утрати, псування або пошкодження при перевезеннi, повиннi пред'являтися до перевезення у справнiй тарi, яка вiдповiдає стандартам або технiчним умовам, а вантажi, на тару i упакування яких стандарти та технiчнi умови не встановлено, - у справнiй тарi, що забезпечує їх збереження. Упаковка, в якiй вантаж пред'являється до перевезення, не повинна завдавати шкоди рухомому складу, залiзничнiй колiї й навколишньому середовищу.

     Сiльськогосподарська продукцiя, яка вiдправляється заготiвельними органiзацiями споживчої кооперацiї, сiльськогосподарськими державними, колективними пiдприємствами, фермерськими господарствами або громадянами, може прийматися до перевезення в нестандартнiй тарi, яка забезпечує схороннiсть вантажу при перевезеннi.

     Вiдправник несе вiдповiдальнiсть за пред'явлений до перевезення вантаж у нестандартнiй i неякiснiй упаковцi.

     Якщо при зовнiшньому оглядi тари або упаковки пред'явленого до перевезення вантажу будуть помiченi недолiки, якi можуть призвести до втрати, псування або пошкодження вантажу, то вiдправник зобов'язаний на вимогу станцiї привести тару або упаковку у вiдповiднiсть до вимог стандартiв або iнших нормативно-технiчних документiв на продукцiю.

     Вiдправник зобов'язаний на вимогу станцiї пред'явити стандарт або технiчнi умови, сертифiкат на вiдвантажувану продукцiю (якщо вона пiдлягає сертифiкацiї), а також на її тару.

     4. Вiдправник зобов'язаний пiдготувати вантаж до навантаження вiдповiдно до вимог, якi забезпечували б збереження його на всьому шляху перевезення. Дрiбнi мiсця штучних вантажiв вiдправник повинен об'єднати в бiльшi.

     5. Загальна маса вантажу визначається зважуванням (на вагонних, вантажних, елеваторних та iнших вагах) або iншим способом. Тип ваг указується в перевiзних документах.

     Маса вантажу визначається вiдправником.

     Про спосiб визначення маси вантажу вiдправник зобов'язаний зазначити в накладнiй.

     6. Маса тарних i штучних вантажiв визначається до пред'явлення їх до перевезення iз зазначенням на кожному вантажному мiсцi його маси брутто i нетто.

     Якщо пред'являються вантажнi мiсця стандартної маси, то зазначати масу на кожному мiсцi не обов'язково, за винятком випадкiв, коли це передбачено стандартами чи технiчними умовами.

     Маса тарних i штучних вантажiв визначається шляхом пiдрахунку суми стандартної маси брутто вантажних мiсць або маси, зазначеної в трафаретi. У накладнiй зазначається маса й кiлькiсть мiсць, а в графi "Спосiб визначення маси" для стандартних мiсць додатково проставляється стандартна маса брутто i нетто одного вантажного мiсця.

     7. Маса зернових вантажiв, насiння, висiвок i комбiкормiв, якi перевозяться насипом, картоплi, овочiв i баштанних культур, якi перевозяться навалом, визначається вiдправником на вагонних, елеваторних, iнших вагах або за допомогою дозувальних пристроїв чи iнших спецiальних приладiв.

     8. Маса вантажiв, якi перевозяться наливом у цистернах, визначається зважуванням або замiром висоти наливу з подальшим визначенням об'єму налитого вантажу i його маси за допомогою спецiальних таблиць. При визначеннi маси замiром вiдправник зобов'язаний окремо зазначити в накладнiй висоту наливу, температуру вантажу в цистернi й густину продукту.

     Маса харчових наливних вантажiв визначається на вагонних вагах, а в разi їх вiдсутностi - на товарних вагах.

     Маса етилового (винного) спирту в цистернах визначається вiдправником за допомогою спецiальних таблиць.

     9. Лiсоматерiали й дрова повиннi пред'являтися до перевезення iз зазначенням у накладнiй таких даних:

     у разi перевезення в спецiальних контейнерах або в пакетах - кiлькостi контейнерiв або пакетiв;

     у разi перевезення з використанням верхньої звуженої частини обрису навантаження ("шапки") - кiлькостi основних штабелiв, їх висоти i кiлькостi штабелiв, укладених у "шапцi";

     у разi перевезення лiсоматерiалiв i дров у критих вагонах - кiлькостi штабелiв;

     в iнших випадках - кiлькостi штабелiв i їх висоти.

     Маса лiсоматерiалiв i дров визначається вiдправником умовно.

     10. Зважування вантажiв на вагонних вагах провадиться iз зупинкою i розчiпленням вагонiв або iз зупинкою без розщiплення.

     Зважування пiд час руху дозволяється тiльки на вагонних вагах, призначених для цього способу зважування.

     Iз зупинкою i розчiпленням вагонiв зважуються вантажi:

     зерновi, насiння, комбiкорм i висiвки, що перевозяться насипом;

     харчовi в цистернах (олiя, меляса тощо);

     картопля, овочi, баштаннi культури, макуха, сiль харчова, метали всiх найменувань i лом кольорових металiв, якi перевозяться навалом.

     При зважуваннi зернових вантажiв, насiння, комбiкормiв i висiвок, олiї, меляси та iнших харчових вантажiв маса тари вагонiв може перевiрятися вiдправником перед навантаженням i одержувачем пiсля вивантаження.

     При зважуваннi решти зазначених у цьому параграфi вантажiв маса тари вагонiв може перевiрятися один раз: вiдправником - перед навантаженням або одержувачем - пiсля вивантаження.

     Зважування на вагонних вагах iнших вантажiв провадиться iз зупинкою вагонiв без розчiплення або пiд час руху на вагонних вагах, призначених для цього способу зважування. Маса тари вагонiв у цих випадках може прийматися за трафаретом на вагонi.

     11. У разi зважування вантажiв на вагонних вагах вiдправник у разi потреби провадить дозування вантажу (довантаження або часткове вивантаження). Для цього вiн повинен безпосередньо бiля вагонних ваг органiзувати дозувальний майданчик, забезпечити його необхiдним iнвентарем, а при вiдправленнi масових вантажiв (вугiлля, руди, цементу тощо) - додатковими механiзмами для виконання дозувальних операцiй в процесi зважування.

     12. У разi перевезення вантажiв з устаткуванням, яке знiмається (в тому числi з щитами для овочiв), i утепленням, у накладнiй пiд найменуванням вантажу зазначаються маса обладнання й утеплювальних матерiалiв i спосiб її визначення.

     Маса обладнання, яке знiмається, матерiалiв для утеплення i знiмних щитiв у масу тари вагона не включається.

     13. Кiлькiсть мiсць вантажiв, якi пред'являються до перевезення, у всiх випадках визначає вiдправник.

     У разi приймання вантажiв дрiбними вiдправками на мiсцях загального користування через склади станцiй залiзниця приймає їх за кiлькiстю мiсць i загальною масою, визначеною вiдправником як сума мас, зазначених на кожному вантажному мiсцi.

     14. Приймання до перевезення експортних вантажiв у прямому мiжнародному вантажному залiзничному сполученнi, а також через морськi порти й прикордоннi станцiї не в прямому мiжнародному сполученнi здiйснюється на пiдставi цих Правил i угод про залiзничнi мiжнароднi сполучення. Вивезення таких вантажiв за межi митної територiї України провадиться тiльки пiсля завершення їх митного оформлення. Порядок митного оформлення встановлюється Митним кодексом України ( 1970-12 ).

     Iмпортнi вантажi, завантаженi в портах, приймаються за справними пломбами портiв, експедиторiв або вантажовласникiв без перевiрки маси й стану вантажу; тарнi й штучнi вантажi у вiдкритих вагонах за наявностi ознак недостачi, псування або пошкодження приймаються з перевiркою їх кiлькостi й стану лише в пошкоджених мiсцях; навалочнi та насипнi вантажi приймаються згiдно з Правилами перевезення вантажiв навалом i насипом.

     15. На тарно-пакувальнi i штучнi вантажi вiдправник зобов'язаний нанести манiпуляцiйнi знаки i транспортнi написи (основнi, додатковi та iнформацiйнi).

     Манiпуляцiйнi знаки - це знаки, якi вказують на спосiб поводження з вантажем. Потреба нанесення манiпуляцiйних знакiв визначається стандартами або iншими нормативно-технiчними документами на продукцiю. Манiпуляцiйнi знаки наносяться вiдповiдно до ГОСТ-14192-96.

     Основнi написи:

     повне найменування вантажоодержувача;

     повне найменування станцiї призначення i скорочене найменування залiзницi призначення;

     кiлькiсть вантажних мiсць у вiдправцi i порядковий номер мiсця (дрiб, де в чисельнику - порядковий номер мiсця у вiдправцi, у знаменнику - число мiсць у вiдправцi).

     Кiлькiсть вантажних мiсць i порядковий номер мiсця повиннi зазначатися в тих випадках, коли перевозяться рiзнорiднi або рiзносортнi вантажi в однотипнiй тарi, або однорiднi вантажi в рiзнотипнiй тарi, або коли не допускається змiшування сортiв у вiдправцi однорiдних вантажiв, при перевезеннях комплектiв обладнання, у разi транспортування з перевантаженням у дорозi, при перевезеннi дрiбних вiдправок.

     У разi перевезення вантажiв транспортними пакетами замiсть порядкового номера мiсця i кiлькостi вантажних мiсць у вiдправцi наносяться: у чисельнику - загальна кiлькiсть пакетiв у вiдправцi; в знаменнику - кiлькiсть вантажних мiсць у пакетi, в дужках - порядковий номер пакета. Наприклад: 3/50 (2).

     Додатковi написи:

     повне найменування вантажовiдправника;

     найменування пункту вiдправлення iз зазначенням залiзничної станцiї вiдправлення i скороченого найменування залiзницi вiдправлення;

     залiзничнi написи (залiзнична марка).

     Залiзничнi написи наносяться на кожне мiсце вантажiв, якi перевозяться дрiбними вiдправками, у виглядi дробу: чисельник - порядковий номер за книгою приймання вантажiв до вiдправлення i через тире - кiлькiсть мiсць; знаменник - код станцiї вiдправлення згiдно з Тарифним керiвництвом N 4. Якщо дрiбнi вiдправки пред'являються до перевезення сформованими в пакет, що складається з окремих одиниць, скрiплених мiж собою за допомогою унiверсальних, спецiальних пакетувальних засобiв або в полiетиленовiй плiвцi, то залiзничне маркування наноситься на пакет у виглядi дробу, де чисельник - порядковий номер за книгою приймання вантажiв до вiдправлення, через тире - кiлькiсть пакетiв, у дужках - кiлькiсть мiсць у пакетi, в знаменнику - код станцiї вiдправлення згiдно з Тарифним керiвництвом N 4.

     Залiзничне маркування провадиться:

     станцiєю вiдправлення - при прийманнi до перевезення вантажiв дрiбними вiдправками на мiсцях загального користування;

     вiдправником - при навантаженнi вантажiв дрiбними вiдправками на мiсцях незагального користування.

     За узгодженням з вiдправниками залiзниця може встановити порядок нанесення вiдправниками додаткових написiв до пред'явлення вантажу до перевезення. Вiдомостi про залiзничнi написи зазначаються в графi накладної "Марка залiзницi".

     Iнформацiйнi написи:

     маса брутто i нетто вантажного мiсця в кiлограмах;

     габаритнi розмiри вантажного мiсця в сантиметрах (довжина, ширина i висота або дiаметр i висота);

     об'єм вантажного мiсця в кубiчних метрах.

     Габаритнi розмiри вантажного мiсця не зазначаються, якщо вони не перевищують 1 м.

     16. Основнi, додатковi, iнформацiйнi написи та манiпуляцiйнi знаки повиннi бути нанесенi на кожне вантажне мiсце.

     При перевезеннi однорiдних вантажiв у прямому залiзничному сполученнi вагонними вiдправками допускається наносити основнi, додатковi й iнформацiйнi написи (крiм маси брутто i нетто) не на всiх вантажних мiсцях, але не менше нiж на чотирьох. У цьому разi замаркованi мiсця розташовують:

     у критих вагонах по два мiсця бiля кожних дверей написами назовнi;

     на вiдкритому рухомому складi - у верхньому ярусi по два мiсця бiля кожного повздовжнього борту платформи або напiввагона написами назовнi. Якщо навантаження проведене врiвень з бортами або нижче бортiв, то замаркованi мiсця укладаються написами догори.

     При перевезеннi вантажiв насипом i наливом транспортнi написи не наносяться.

     Мiсця i способи нанесення транспортних написiв i манiпуляцiйних знакiв, розмiри бирок, манiпуляцiйних знакiв i написiв визначаються вiдповiдно до ГОСТ-14192-96.

     17. Лiсоматерiали i дрова, якi перевозяться на вiдкритому рухомому складi, вiдправник повинен замаркувати таким чином:

     у разi навантаження на платформи, а також у напiввагони вище бортiв - на торцевий бiк штабелiв нанести букву Т, горизонтальна лiнiя якої шириною не менше 5 см проводиться по верхньому ряду штабеля по всiй його ширинi, а вертикальна такої ж ширини - посерединi штабеля згори донизу довжиною не менше 0,5 м;

     у разi навантаження лiсоматерiалiв i дров у напiввагони до верхнього рiвня бортiв або вище бортiв при навантаженнi сторчма: зверху на всю довжину кожного штабеля нанести двi дiагональнi лiнiї (у виглядi букви Х) шириною не менше 5 см.

     Лiсоматерiали i дрова, завантаженi в критi вагони, на вiдкритий рухомий склад у пакетах, контейнерах, а також iз "шапкою", не маркуються.

     18. Усi написи i знаки наносяться чiтко й розбiрливо. Фарба для нанесення надписiв i знакiв повинна бути водостiйкою, свiтлостiйкою, стiйкою до впливу змiни температур, швидко висихати, не стиратися i не розмазуватись. Не допускається застосовувати матерiали, якi можуть пошкодити вантаж.

     19. При маркуваннi вантажiв у випадках, не передбачених цим роздiлом, застосовуються вимоги держстандартiв або iншої нормативно-технiчної документацiї щодо маркування вантажiв.

     20. Навантаження вагонiв здiйснюється з дотриманням Технiчних умов навантаження i крiплення вантажiв, Правил перевезення вантажiв i забезпеченням безпеки руху, схоронностi вантажiв, безпечного виконання вантажних робiт.

     21. Легкозаймистi вантажi, зазначенi в додатку, а також нелегкозаймистi вантажi, якi упакованi з використанням легкозаймистих матерiалiв, потребують пiдбору й пiдготовки критих вагонiв у протипожежному вiдношеннi згiдно з "Правилами перевозок опасных грузов по железным дорогам", затвердженими 05.04.96 Радою залiзничного транспорту держав-учасниць СНД.

     Вiдбiр i пiдготовка вагонiв (контейнерiв) пiд перевезення: бавовни-волокна, вати бавовняної, килимових та текстильних виробiв, льону, трикотажу, хутра та хутряних виробiв провадиться у порядку, передбаченому пунктами 8-24 додатка 7 вищезазначених Правил.

     22. Забороняється навантаження в один вагон вантажiв, якi за своїми властивостями можуть пошкодити або зiпсувати iншi вантажi.

     23. Навантаження довгомiрних вантажiв (довжиною бiльше 3 м) у критi вагони призначенням на мiсця загального користування i перевезення їх у прямому змiшаному сполученнi не допускається. Завантаження зазначених вантажiв у критi вагони, якi направляються на мiсця незагального користування, допускається при наявностi згоди одержувача на таке перевезення, про що вiдправник робить у графi 4 накладної вiдмiтку: "Перевезення в критому вагонi узгоджено з одержувачем".

     24. Навантаження вантажiв, що легко розбиваються (скляних, керамiчних, чавунних виробiв тощо), алюмiнiєвого й емальованого посуду тощо повинно провадитись обережно. При виконаннi вантажних операцiй необхiдно виконувати вимоги написiв на вантажних мiсцях: "Обережно", "Не кидати", "Скло", "Верх", "Не кантувати" тощо. Вантаж розмiщується у вагонi так, щоб цi написи було видно в процесi вивантаження; важкi вантажi розмiщуються внизу, а легкi - зверху.

     25. Тарно-пакувальнi i штучнi вантажi в мiждверному просторi вагона повиннi бути укладенi без зазорiв, загородженi щитами, брусками або дошками товщиною не менше 40 мм та мiститися на вiдстанi не менше 25 см вiд дверей.

     26. Забороняється приймати до перевезення вантажi у вагонах, завантажених з перевищенням їх вантажопiдйомностi, та в iнших випадках, передбачених Правилами перевезення окремих видiв вантажiв.

     27. Вантажi, зазначенi в Перелiку, який затверджено наказом Мiнiстерства транспорту України вiд 20.01.97 N 18, зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 20.02.97 за N 36/1840, приймаються до перевезення пiд воєнiзованою охороною залiзницi, за що вiдправник сплачує залiзницi окрему плату.

     За окремою угодою мiж вiдправником i залiзницею пiд воєнiзованою охороною залiзницi можуть прийматися до перевезення вантажi, найменування яких вiдсутнi в цьому Перелiку.

     У разi супроводження вантажу пiд час перевезення провiдником вiдправника (одержувача) плата за охорону не справляється.

     Змiни до перелiку вантажiв, що охороняються пiд час перевезення воєнiзованою охороною залiзницi, можуть вноситися з дозволу Мiнтрансу за погодженням з Мiнiстерством внутрiшнiх справ України у встановленому порядку.

     28. Договiр про перевезення вважається укладеним з моменту прийняття вантажу до перевезення, що засвiдчується накладенням календарного штемпеля станцiї вiдправлення в перевiзних документах.

     29. У частинi, не передбаченiй цими Правилами, приймання вантажiв до перевезення провадиться згiдно з правилами перевезень окремих їх видiв.

     30. Вiдправник може здiйснювати добровiльне страхування вантажiв в установленому законодавством порядку.

Начальник Департаменту транспортної полiтики Г.М. Легенький

 

Додаток
до пункту 21 Правил приймання
вантажiв до перевезення

Перелiк легкозаймистих вантажiв, якi при навантаженнi потребують пiдбору й пiдготовки вагонiв у протипожежному вiдношеннi

     Бавовна-волокно
     Борошно з деревини
     Вата бавовняна
     Волокно для текстильних виробiв
     Вироби килимовi
     Вироби, сплетенi зi стружки, соломи, трави
     Вироби текстильнi (рiзнi тканини, одяг, i т.iн.)
     Вугiлля деревне
     Вуглець технiчний
     Гранiтоль взуттєвий
     Джут, джутова тканина, вироби з джутової тканини
     Дранка плетена i штукатурна
     Каучук
     Кiнцi i обрiзки бавовнянi й паперовi, ганчiр'я, макулатура
     Кора деревна та вироби з неї (кулi, мочало, рогожа i т. iн.)
     Лiтаки, вертольоти, планери (незапакованi й запакованi) та iншi авiацiйнi засоби транспортування
     Лоза
     Лушпиння бавовни
     Льон
     Меблi
     Пiр'я, пух i вироби з них
     Плити деревинноволоконнi iзоляцiйнi
     Прядиво для текстильних виробiв
     Постачання речове (у випадках вiдвантаження пiд цiєю назвою обмундирування, текстильних виробiв)
     Сажа
     Сiно пресоване
     Солома пресована
     Стружка деревна пресована
     Сульфовугiлля
     Тирса
     Торф i торфоплити
     Трикотаж
     Тютюн листяний
     Хутра i хутрянi вироби в т.ч. каракуль (вироблений або пофарбований)
     Целюлоза
     Щити будiвельнi iз соломи, лози,
     Комишу

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.