АДМIНIСТРАЦIЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ СПЕЦIАЛЬНОГО ЗВ'ЯЗКУ ТА ЗАХИСТУ IНФОРМАЦIЇ УКРАЇНИ

НАКАЗ

вiд 26 червня 2018 року N 412


Про затвердження Методичних рекомендацiй iз застосування Технiчного регламенту радiообладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355

     Вiдповiдно до абзацу третього частини другої статтi 8 та частини першої статтi 13 Закону України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi", постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16.12.2015 N 1057 "Про визначення сфер дiяльностi, в яких центральнi органи виконавчої влади здiйснюють функцiї технiчного регулювання", пiдпункту 40 пункту 4 та пункту 10 Положення про Адмiнiстрацiю Державної служби спецiального зв'язку та захисту iнформацiї України, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 03.09.2014 N 411, наказую:

     1. Затвердити Методичнi рекомендацiї iз застосування Технiчного регламенту радiообладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355, що додаються (сторiнки 1 - 11, сторiнки 12 - 22).

     2. Департаменту розвитку електронних комунiкацiй Адмiнiстрацiї Держспецзв'язку забезпечити протягом десяти робочих днiв з дня пiдписання цього наказу його розмiщення на офiцiйному веб-сайтi Державної служби спецiального зв'язку та захисту iнформацiї України.

Т. в. о. Голови Служби О. М. Чаузов

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Адмiнiстрацiї Державної служби спецiального зв'язку та захисту iнформацiї України
26 червня 2018 року N 412

МЕТОДИЧНI РЕКОМЕНДАЦIЇ
iз застосування Технiчного регламенту радiообладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355

     I. Загальнi положення

     1. Цi Методичнi рекомендацiї iз застосування Технiчного регламенту радiообладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355 (далi - Методичнi рекомендацiї), розробленi вiдповiдно до статтi 8 Закону України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi" з урахуванням Блакитної постанови ("Blue Guide" on the imiplementation of EU products rules 2016) та постанови iз застосування Директиви 2014/53/EU ("RED Guide" Guide to the Radio Equipment Directive 2014/53/EU, Version of 19th May 2017).

     2. Методичнi рекомендацiї є добровiльними для використання i розробленнi з метою визначення загальних пiдходiв щодо розумiння та застосування положень Технiчного регламенту радiообладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355 (далi - ТР РО), зокрема у випадках, коли на радiообладнання одночасно поширюється дiя iнших технiчних регламентiв.

     II. Термiни та визначення понять

     У цих Методичних рекомендацiях термiни вживаються в такому значеннi:

     апаратура - будь-який конструктивно завершений прилад чи поєднання приладiв, наданi на ринку як єдина функцiональна одиниця вiдповiдно до вимог ТР РО;

     радiочастотний ресурс України - частина радiочастотного спектра, придатна для передавання та/або приймання електромагнiтної енергiї радiоелектронними засобами i яку можливо використовувати на територiї України та за її межами вiдповiдно до законiв України та мiжнародного права, а також на видiлених для України частотноорбiтальних позицiях;

     стацiонарна установка - особливе поєднання кiлькох видiв апаратури, а у деяких випадках - також iнших пристроїв, якi складенi, змонтованi та призначенi для постiйного використання у заздалегiдь визначеному мiсцi.

     Iншi термiни вживаються у значеннях, наведених у Законi України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi" та ТР РО.

     III. Скорочення та познаки:

     DVB-C - Digital Video Broadcasting-Cable (кабельне цифрове телевiзiйне мовлення);

     DVB-S - Digital Video Broadcasting-Satellite (супутникове цифрове телевiзiйне мовлення);

     DVB-T - Digital Video Broadcasting-Terresinal (наземне цифрове телевiзiйне мовлення);

     IAF - International Accreditation Forum (Мiжнародний форум з акредитацiї);

     ILAC - International Laboratory Accreditation Cooperation (Мiжнародна асоцiацiя з акредитацiї лабораторiй);

     MLA - Multilateral Recognition Arrangement (Багатостороння угода про визнання);

     MRA - Mutual Recognition Arrangement (Угода про взаємне визнання);

     RFID - Radio Frequency Identifier (радiочастотний iдентифiкатор);

     МК СОЛАС-74/78 - Мiжнародна конвенцiя з охорони людського життя на морi 1974 р.;

     WLAN - Wireless Local Area Network (безпроводова локальна мережа);

     ДВ - декларацiя про вiдповiднiсть;

     Директива 2014/53/ЄС - Директива 2014/53/ЄС Європейського Парламенту та Ради вiд 16.04.2014 про гармонiзацiю законодавства держав-членiв щодо постачання на ринок радiообладнання i скасування Директиви 1999/5/ЄС;

     ЄС - Європейський Союз;

     IЧ-пристрiй - пристрiй iнфрачервоного випромiнювання;

     ПО - призначений орган з оцiнки вiдповiдностi;

     План РЧР - План використання радiочастотного ресурсу України, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 09.06.2006 N 815;

     СДВ - спрощена декларацiя про вiдповiднiсть;

     ТД - технiчна документацiя:

     ТР ЕМС - Технiчний регламент з електромагнiтної сумiсностi обладнання, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16.12.2015 N 1077;

     ТР НВО - Технiчний регламент низьковольтного електричного обладнання, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 16.12.2015 N 1067;

     ТР РО ТКО - Технiчний регламент радiообладнання i телекомунiкацiйного кiнцевого (термiнального) обладнання, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.06.2009 N 679;

     ТР МО - Технiчний регламент морського обладнання, затверджений постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 05.09.2007 N 1103.

     IV. Введення в обiг

     1. Вимоги ТР РО поширюються на радiообладнання, яке введено в обiг в Українi до його отримання споживачем (користувачем).

     2. Введення в обiг стосується кожної окремої моделi радiообладнання, а не типу продукцiї. При цьому важливо, чи вона виготовлена у виглядi одиничного зразка чи виготовляється серiйно. Водночас за умови виконання положень пункту 3 постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355 "Про затвердження Технiчного регламенту радiообладнання" (далi - постанова N 355), виробник та iмпортер можуть постачати в Україну до 01.04.2019 обладнання, що вiдповiдає вимогам ТР РО ТКО, у разi, якщо модель або тип такого обладнання вже постачалися в Україну до 01.04.2018.

     3. Радiообладнання має вiдповiдати вимогам, встановленим нормативно-правовими актами, чинними на момент його введення в обiг.

     4. Коли радiообладнання виготовлено для власного користування або придбано для власного користування за межами України, це не вважається введенням в обiг.

     5. Пунктом 3 постанови N 355 встановлено, що до 01.04.2019 не може бути заборонено або обмежено надання на ринку та введення в експлуатацiю з причини невiдповiдностi вимогам ТР РО радiообладнання, яке введено в обiг до дня набрання чинностi цiєю постановою та вiдповiдає вимогам ТР РО ТКО, ТР ЕМС, ТР НВО.

     6. За умови виконання положень пункту 3 постанови N 355 виробник та iмпортер можуть постачати в Україну до 01.04.2019 обладнання, що вiдповiдає вимогам ТР РО ТКО, у разi, якщо таке обладнання вже постачалося в Україну до 01.04.2018.

     V. Введення в експлуатацiю

     1. Радiообладнання вводиться в експлуатацiю та використовується у разi, коли воно вiдповiдає вимогам ТР РО, та за умови належного встановлення, обслуговування i використання за своїм призначенням.

     2. Додатковi вимоги до введення в експлуатацiю та/або використання радiообладнання з причин, пов'язаних з ефективним використанням радiочастотного ресурсу України, з метою уникнення шкiдливих завад, електромагнiтних перешкод або ризикiв для здоров'я населення визначаються Планом РЧР.

     VI. Спецiальнi заходи щодо вiльного перемiщення радiообладнання

     Вiдповiдно до пункту 18 ТР РО на торговельних ярмарках та iнших подiбних заходах забороняється створювати перешкоди для представлення радiообладнання, яке не вiдповiдає вимогам ТР РО, за наявностi видимого позначення, на якому чiтко зазначено, що таке радiообладнання не може бути надане на ринку та введено в експлуатацiю до його приведення у вiдповiднiсть з вимогами ТР РО. Демонстрацiя радiообладнання можлива за умови, якщо було вжито вiдповiдних заходiв, запропонованих Нацiональною комiсiєю, що здiйснює державне регулювання у сферi зв'язку та iнформацiї (далi - НКРЗI), щоб уникнути шкiдливих завад, електромагнiтних завад, ризику для здоров'я i безпеки людей, домашнiх тварин та майна.

     VII. Радiообладнання

     1. Дiя ТР РО поширюється на радiообладнання, крiм випадкiв, наведених у пунктах 2 i 3 ТР РО. На радiообладнання може одночасно поширюватися дiя iнших технiчних регламентiв та або нормативно-правових актiв, якi регулюють додатковi аспекти (наприклад, екологiчнi ризики), згiдно iз якими радiообладнання може бути обмежено або заборонено для використання.

     2. ТР РО не поширюється на радiообладнання. яке використовується виключно з метою забезпечення громадської безпеки, оборони та безпеки держави. захисту державною кордону. кримiнально-процесуальної дiяльностi, функцiонування об'єднаної цивiльно-вiйськової системи органiзацiї повiтряною руху України.

     На обладнання подвiйною використання (обладнання для цивiльного i вiйськовою призначення або яке використовується згiдно iз абзацом першим цього пункту) поширюється дiя ТР РО.

     Наприклад, на радiообладнання транкiнгової системи TETRA, яке використовують спецiально уповноваженi державнi органи для забезпечення громадської безпеки, поширюється дiя ТР РО, оскiльки воно також може бути використаним i для iншої мети.

     VIII. Радiообладнання, що застосовується радiоаматорами

     Вимоги ТР РО не поширюються на радiообладнання, що використовується радiоаматорами вiдповiдно до пiдпункту 1 пункту 2 ТР РО.

     Вважаються такими, що не надаються на ринку:

     а) радiо комплекти для складання, якi призначенi для використання радiоаматорами:

     б) радiообладнання, модифiковане радiоаматорами для власного використання:

     в) обладнання, з яким працюють окремi радiоаматори для експериментальних i наукових цiлей, пов'язаних з аматорським радiозв'язком.

     Обмiн чи передача мiж радiоаматорами радiообладнання або радiообладнання, призначеного для радiоаматорiв, має розглядатися як надання на ринку або виготовлення на iндивiдуальнiй основi. При цьому треба враховувати характеристики продукту, намiри постачальника тощо.

     IX. Морське обладнання

     Дiя ТР РО не поширюється на радiообладнання. що належить до суднового обладнання згiдно з ТР МО.

     Дiя ТР МО поширюється на морське обладнання, яке призначене для розмiщення на борту судна пiд прапором України. Наказом Мiнiстерства економiчного розвитку i торгiвлi України вiд 09.07.2014 N 797 затверджено Перелiк морського обладнання, на яке поширюється дiя Технiчного регламенту морського обладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiл 05.09.2007 N 1103.

     При цьому дiя ТР РО також поширюється на радiообладнання торговельних суден, якi не здiйснюють мiжнароднi рейси та не пiдпадають пiд вимоги МК СОЛАС-74/78, а також на радiообладнання, що встановлюється на iнших судах, у тому числi риболовних, зокрема згiдно з:

     Перелiком обов'язкового радiообладнання торговельних суден (за винятком риболовних суден та суден, для яких радiообладнання не передбачено вимогами класифiкацiйних товариств). якi не здiйснюють мiжнароднi рейси та не пiдпадають пiл вимоїн Конвенцiї СОЛАС-74/78, затвердженим наказом Мiнiстерства транспорту України вiд 30.08.2002 N 605, зареєстрованим в Мiнiстерствi юстицiї України 19.09.2002 за N 770/7058;

     Перелiком обов'язкового суднового навiгацiйного обладнання та систем для торговельних суден (за винятком риболовних суден) валовою мiсткiстю менше 150 одиниць, якi здiйснюють будь-якi рейси, та iнших суден, що не здiйснюють мiжнароднi рейси, затвердженим наказом Мiнiстерства транспорту та зв'язку України вiд 22.07.2008 N 912, зареєстрованим в Мiнiстерствi юстицiї України 01.08.2008 за N 706/15397.

     X. Авiацiйне бортове обладнання

     Дiя ТР РО не поширюється на вироби авiацiйної технiки, визначенi у пунктi 51 частини першої статтi 1 Повiтряного кодексу України.

     При цьому на апаратуру, яка призначена для органiзацiї надання телекомунiкацiйних послуг на борту повiтряного судна (наприклад, наземнi станцiї супутникового зв'язку, базовi станцiї рухомого (мобiльного) зв'язку, точки безпроводового доступу), поширюється дiя ТР РО.

     На радiообладнання для дистанцiйного радiокерування (пiлотування) безпiлотним повiтряним судном та/або безпiлотними лiтальними апаратами i обмiну даними мiж повiтряними та наземними пристроями (що не входять до складу систем обслуговування повiтряного руху та управлiння повiтряним рухом) поширюється дiя ТР РО.

     XI. Комплекти для оцiнювання, якi виготовленi за спецзамовленням

     Можна вважати, що дiя ТР РО не поширюється на комплекти для оцiнювання, якщо цi комплекти:

     а) виготовленi за спецзамовленням:

     комплект, який був виготовлений за конкретним запитом вiд конкретною клiєнта або вiд групи клiєнтiв, що беруть участь у спiльних науково-дослiдних проектах стосовно усiх або деяких характеристик комплекту оцiнювання;

     або

     комплект, який був виготовлений для специфiчних вимог конкретного клiєнта або групи клiєнтiв, якi беруть участь у спiльних науково-дослiдних i проектних розробках стосовно усiх або деяких характеристик комплекту оцiнювання.

     Унiкальний дизайн i характеристики комплекту роблять його прийнятим тiльки для такого наукового-дослiдного проекту;

     Якщо цей комплект пiзнiше не використовується для такого науково-дослiдного проекту, то надалi такий комплект не вважають виготовленим за спецзамовленням.

     б) виготовленi для оцiнювання:

     друкована плата з мiкросхемою i допомiжними компонентами для створення робочої схеми пiд час оцiнки та розроблення;

     в) комплекти радiообладнання, виготовленi на замовлення i призначенi:

     для органiзацiї дослiджень та розробок фахiвцями в науково-дослiдних цiлях;

     для оцiнювання характеристик/параметрiв, що застосовуються пiд час тестування при перспективних розробках, або вдосконалення функцiй дослiджуваного та розроблюваного обладнання.

     Деякi приклади комплектiв для оцiнювання, на якi поширюється дiя ТР РО (навiть якщо є можливiсть для користувача адаптувати його до своїх конкретних потреб або створити його самому):

     пристрої/обладнання, що використовуються для проведення випробувань (наприклад, лабораторне обладнання) з метою дослiдження i розробок або для iнших цiлей, щоб продемонструвати вiдповiднiсть або якiсть виробу;

     обладнання з метою оцiнки вiдповiдностi для користувачiв у науково-дослiдних установах (в цьому випадку обладнання завжди однакове, а не за iндивiдуальним замовленням).

     Додатком 3 до Порядку ввезення з-за кордону та реалiзацiї в Українi радiоелектронних засобiв та випромiнювальних пристроїв, затвердженого рiшенням НКРЗI вiд 13.02.2018 N 78, зареєстрованим в Мiнiстерствi юстицiї України 12.03.2018 за N 282/31734, яке набирає чинностi з 04.08.2018, визначено перелiк продукцiї, для якої застосовується спецiальний порядок оформлення. До цього перелiку включено обладнання та приладдя, необхiдне для тестування й розробки.

     XII. Конкретнi випадки / приклади обладнання

     1. Пристрої iнфрачервоного випромiнювання.

     Частоти iнфрачервоного спектра (IЧ - спектра) мають значення вiд 300 ГГц до 430 ГГц. У зв'язку з цим на пристрої, що працюють у нижнiй частинi IЧ - спектра, тобто вiд 300 ГГц до 3000 ГГц, який вiдповiдає довжинам хвиль вiд 1 мм до 100 мкм (вiддаленої iнфрачервоної областi), поширюється дiя ТР РО. На IЧ - пристрої, що працюють на бiльш високих частотах, не поширюється дiя ТР РО.

     2. Прилади, якi використовують електромагнiтнi хвилi не для радiозв'язку та/або радiовизначення.

     На прилад, функцiї якого залежать вiд використання електромагнiтних хвиль виключно для iншого призначення нiж радiозв'язок та/або радiовизначення (прилад, який поширює електромагнiтнi хвилi в просторi, але це поширення не призначене та не використовується для радiозв'язку та/або радiовизначення), не поширюється дiя ТР РО, наприклад:

     iндуктивнi зiгрiвальнi та нагрiвальнi прилади;

     високочастотне хiрургiчне обладнання та системи;

     посуд, призначений для iндукцiйних нагрiвальних приладiв.

     3. Антени.

     Антени можна умовно подiлити за типами на "активнi" i "пасивнi". "Активнi" антени - антени, що мають один або бiльше активних електронних компонентiв (наприклад, дiоди, транзистори тощо). Усi iншi антени можна вважати "пасивними".

     Вiдповiдно до визначення радiообладнання, наведеного у пунктi 5 ТР РО, на "пасивну" антену не поширюється дiя ТР РО, якщо її введено в обiг як окремий пристрiй/блок.

     На радiообладнання з антеною поширюються всi вимоги ТР РО. Iнтерфейс мiж радiообладнанням i антеною може бути не оцiненим у випадку, якщо радiообладнання без антени також не буде доступним на ринку. На "активнi" антени завжди поширюється дiя ТР РО.

     Пiдсилювачi та iнше обладнання, яке призначене для пiдключення до антен, має вiдповiдати вимогам ТР РО залежно вiд передбачуваного використання обладнання, заявленого виробником. Тому на пiдсилювачi та iнше електронне обладнання, наприклад: фiльтри, подiльники, перетворювачi, конвертори, антеннi тюнери, перемикачi тощо, що призначенi для пiдключення до антен, як це визначено виробником, поширюється дiя ТР РО.

     4. DVB-приймачi.

     На приймачi радiомовлення поширюється дiя ТР РО. Однак у конкретному випадку DVB-приймачiв, а саме на приймачi DVB-C, якi отримують сигнал через кабельну мережу, не поширюється дiя ТР РО.

     На iншi DVB-приймачi (DVB-T та DVB-S) або на приймачi DVB-C з радiомодулем (наприклад. телевiзор з DVB-S, DVB-T i/або WLAN) поширюється дiя ТР РО.

     5. Глушники радiозв'язку (станцiї завад).

     У цiлому на глушники радiозв'язку не поширюється дiя ТР РО як на такi, що не вiдповiдають визначенню радiообладнання. Оскiльки створення радiозавад є притаманним їм функцiональним принципом, то не можна побудувати глушники, якi вiдповiдатимуть основним вимогам ТР РО.

     Експлуатацiя глушникiв радiозв'язку може бути заборонена або обмежена вiдповiдно до законодавства України.

     6. Конструктори.

     Якщо конструктори у зiбраному станi мають у складi радiообладнання i можуть бути доступними на ринку, то на такi конструктори поширюється дiя ТР РО. Виробник конструкторiв вiдповiдає за вiдповiднiсть конструкцiй вимогам ТР РО, якщо їх зiбрано згiдно з iнструкцiями.

     7. Радiообладнання, встановлене в транспортних засобах.

     Радiообладнання, встановлене в транспортних засобах або у залiзничному транспортi, має вiдповiдати ТР РО.

     8. Стацiонарнi установки.

     Можна розрiзнити два типи стацiонарних установок:

     а) установки, якi вiдповiдно до ТР ЕМС є унiкальними в своїй конструкцiї, i на якi не поширюється ТР РО;

     б) установки, створенi з обладнання для загального вжитку, але є стацiонарними в тому сенсi, що вони завжди залишаються на постiйному мiсцi, i на якi поширюється ТР РО.

     Вiдмiнностi мiж зазначеними типами стацiонарних установок наведено в пунктах 9 та 10 роздiлу XII цих Методичних рекомендацiй.

     9. Стацiонарнi установки вiдповiдно до ТР ЕМС.

     У ТР ЕМС передбачено спецiальнi правила для стацiонарних установок i пристроїв, призначених для - застосування у складi стацiонарних установок.

     Введення в експлуатацiю радiообладнання у цьому випадку означає ввiмкнення радiообладнання у складi стацiонарної установки. Згiдно iз абзацом третiм пункту 6 ТР РО вимагається, щоб вiдповiдний рiвень електромагнiтної сумiсностi радiообладнання стацiонарних установок, встановлений в ТР ЕМС, було забезпечено.

     Отже, при оцiнцi вiдповiдностi радiообладнання оцiнюється можливiсть використання радiообладнання як частини апаратури або стацiонарної установки. Важливо, щоб забезпечення ефективного використання радiочастотного ресурсу України та уникнення шкiдливих завад не порушувалося при будь-якому передбачуваному робочому станi. У технiчнiй супровiднiй документацiї на радiообладнання має бути iдентифiковано стацiонарну установку та визначено вiдповiднi запобiжнi заходи. Юридична або фiзична особа, яка несе вiдповiдальнiсть за введення в експлуатацiю або використання радiообладнання, також має забезпечити, щоб радiообладнання було правильно встановлено, пiдтримувалося i використовувалося за призначенням.

     10. Установки, якi мiстять у собi радiообладнання, що використовується широким загалом користувачiв, є стацiонарними в тому сенсi, що вони завжди залишаються на постiйному мiсцi.

     Що стосується радiообладнання, призначеного для ввiмкнення в установках, то вiдповiдно до пункту 50 ТР РО оцiнка вiдповiдностi повинна враховувати усi передбаченi умови експлуатацiї i повинна пiдтвердити вiдповiднiсть радiообладнання суттєвим вимогам за всiма можливими конфiгурацiями.

     З огляду на типи радiообладнання, якi можуть входити до складу такої установки, в iнструкцiї з установлення радiообладнання має наводитися iнформацiя про те, як встановити радiообладнання, щоб воно могло працювати за призначенням.

     11. Вилки електроживлення, приєднанi до радiообладнання.

     Дiя ТР НВО поширюється на вилки електроживлення, якi приєднанi до побутових пристроїв, до складу яких входить радiообладнання (наприклад, до ноутбуку або телевiзора).

     12. Мiтка RFID.

     Дiя ТР РО поширюється щодо мiтки RFID, яка застосовується для iдентифiкацiї та облiку об'єктiв, використовуючи технологiю безконтактного обмiну даними, що базується на використаннi радiочастотного електромагнiтного випромiнювання.

     Iншi вироби - наприклад, паспорти, банкiвськi картки тощо, не є мiтками RFID i на них не поширюється дiя ТР РО.

     XIII. Виробник, уповноважений представник, iмпортер та розповсюджувач

     1. Згiдно iз ТР РО "виробник", "уповноважений представник", "iмпортер" i "розповсюджувач" є суб'єктами господарювання. Основна вiдповiдальнiсть покладається на виробника.

     2. Обов'язки виробника визначенi пунктами 19 - 30 ТР РО.

     3. Уповноважений представник, який дiє на пiдставi письмового доручення виробника згiдно з пунктами 31 i 32 ТР РО, виконує обов'язки виробника, наведенi в пунктах 20, 22 - 30 ТР РО.

     Вiдмiнностi обов'язкiв уповноваженого представника вiд обов'язкiв виробника полягають в тому, що обов'язки виробника, визначенi в пунктах 19 та 21 ТР РО, не можуть бути предметом доручення для уповноваженого представника.

     4. Обов'язки iмпортера визначенi у пунктах 34 - 41 ТР РО.

     Вiдповiдно до пункту 47 ТР ТО iмпортер повинен вважатися виробником для цiлей ТР РО i вiн повинен виконувати обов'язки виробника вiдповiдно до вимог пунктiв 19 - 30 ТР РО у разi, коли може бути порушена вiдповiднiсть радiообладнання ТР РО, наприклад, коли iмпортер:

     вводить в обiг радiообладнання пiд своїм найменуванням або торговою маркою (знаком для товарiв i послуг);

     вносить змiни до радiообладнання, яке вже введено в обiг.

     5. Обов'язки розповсюджувача визначенi у пунктах 43 - 46 ТР РО.

     Вiдповiдно до пункту 47 ТР ТО розповсюджувач повинен вважатися виробником для цiлей ТР РО i вiн повинен виконувати обов'язки виробника вiдповiдно до вимог пунктiв 19 - 30 ТР РО у разi, коли може буди порушена вiдповiднiсть радiообладнання ТР РО, наприклад коли розповсюджувач:

     вводять в обiг радiообладнання пiд своїм найменуванням або торговою маркою (знаком для товарiв i послуг);

     вносять змiни до радiообладнання, яке вже введено в обiг.

     XIV. Обов'язки виробника щодо проведення оцiнки вiдповiдностi радiообладнання ТР РО

     Виробник забезпечує. щоб радiообладнання було розроблено i виготовлено вiдповiдно до суттєвих вимог, наведених у пунктах 6 - 8 ТР РО.

     У пунктах 50 - 53 ТР РО наведено умови та порядок застосування кожної процедури оцiнки вiдповiдностi (додатки 1, 2 або 3 до ТР РО) з метою перевiрки виконання суттєвих вимог.

     З метою пiдтвердження вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам виробник має право визначитися, чи використовувати при цьому стандарти з Перелiку нацiональних стандартiв, вiдповiднiсть яким надає презумпцiю вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам Технiчного регламенту радiообладнання, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 24.05.2017 N 355, затвердженого наказом Адмiнiстрацiї Державної служби спецiального зв'язку та захисту iнформацiї України вiд 28.03.2018 N 197 (далi - Перелiк нацiональних стандартiв), чи використовувати iншi технiчнi документи.

     Передбачається, що вiдповiднiсть суттєвим вимогам ТР РО має бути продемонстрована за допомогою Модуля A (додаток 1 до ТР РО) або Модулiв B + C (додаток 2 до ТР РО), або Модуля Н (додаток 3 до ТР РО).

     Модулi B + C або Модуль H використовуються для перевiрки вiдповiдностi суттєвим вимогам, викладеним у пунктах 7 та 8 ТР РО, якщо стандарти з Перелiку нацiональних стандартiв застосовуються частково чи не застосовуються, або стандартiв немає.

     Отже, виробник завжди має право на свiй розсуд використовуванi Модуль A (додаток 1 до ТР РО). який не передбачає участi ПО в оцiнцi вiдповiдностi, щоб продемонструвати вiдповiднiсть радiообладнання суттєвим вимогам, викладеним в пунктi 6 ТР РО, за допомогою використання стандартiв з Перелiку нацiональних стандартiв.

     Що стосується вимог, наведених в пунктах 7 та 8 ТР РО, якщо стандарти з Перелiку нацiональних стандартiв застосовуються частково чи не застосовуються, або стандартiв немає, оцiнка вiдповiдностi здiйснюється за участю ПО, оскiльки Модулi B + C та Модуль H вимагають його залучення.

     На рисунку наведено алгоритм вибору процедур оцiнки вiдповiдностi суттєвим вимогам ТР РО.

Рисунок - Алгоритм вибору процедур оцiнки вiдповiдностi

     Вiдповiдно до Модулiв B + C та Модуля H оцiнка вiдповiдностi здiйснюється для пiдтвердження вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам, якi наведено у пунктах 6 - 8 ТР РО i мiстять оцiнку ризикiв.

     Якщо процедура оцiнки вiдповiдностi вимагає вiд виробника виконання випробувань, виробник може звернутися iз заявою до третьої сторони (наприклад, лабораторiї), але вiдповiдальнiсть за вiдповiднiсть радiообладнання в усiх випадках несе виробник.

     При оцiнцi вiдповiдностi виробник має враховувати усi передбаченi умови експлуатацiї. Це належить до умов експлуатацiї, якi можуть, вплинути на вiдповiднiсть радiообладнання суттєвим вимогам ТР РО. Для вимог, що зазначенi в абзацi другому пункту 6 ТР РО, оцiнка вiдповiдностi також має враховувати обґрунтовано прогнозованi умови експлуатацiї.

     Якщо радiообладнання здатне приймати рiзнi конфiгурацiї, оцiнка вiдповiдностi має пiдтверджувати вiдповiднiсть радiообладнання суттєвим вимогам ТР РО за всiма можливими конфiгурацiями.

     Виробник забезпечує вiдповiднiсть радiообладнання, яке вводиться в обiг, вимогам ТР РО. При проведеннi оцiнки вiдповiдностi радiообладнання виробник може використовувати результати оцiнки, виконаної ранiше для частин цього радiообладнання, але при цьому несе вiдповiдальнiсть за вiдповiднiсть радiообладнання в цiлому. Проте проведення повторної оцiнки тiльки частин радiообладнання може бути недостатньо, щоб продемонструвати вiдповiднiсть всього радiообладнання.

     Результати оцiнки, що проводилася ранiше для частин радiообладнання, вносяться до технiчної документацiї на все радiообладнання. На обґрунтований запит органу державною ринковою нагляду виробники повиннi надати йому всю iнформацiю та документацiю (у паперовiй або електроннiй формi), необхiдну для демонстрацiї вiдповiдностi радiообладнання вимогам ТР РО.

     Вiдповiдно до пункту 14 ТР РО радiообладнання вводиться в експлуатацiю та використовується у разi, коли воно вiдповiдаю вимогам ТР РО, та за умови належного встановлення, обслуговування та використання за своїм призначенням.

     Додатковi вимоги до введення в експлуатацiю та/або використання радiообладнання з причин, пов'язаних з ефективним використанням радiочастотного ресурсу України, з метою уникнення шкiдливих завад, небажаних електромагнiтних випромiнювань або ризикiв для здоров'я населення, визначаються Планом РЧР.

     Вiдповiдно до пункту 21 ТР РО перед веденням радiообладнання в обiг виробник складає ТД згiдно з вимогами, визначеними пунктами 64 - 67 ТР РО.

     ТД має були доступною, коли продукцiя вводиться в обiг, незалежно вiд країни походження виробника. Оскiльки поняття "введення в обiг" стосуються кожної окремої моделi продукцiї, зазначений строк обчислюються з моменту введення в обiг кожної окремої моделi продукцiї, яка супроводжуються ТД, Змiст ТД визначено в додатку 4 до ТР РО.

     Пунктом 3 додатка 2 до ТР РО визначено, що ТД має мiстити опис проведення i результати належного аналiзу та оцiнки ризику (ризикiв).

     Деякi елементи ТД оформлюються вiдповiдно до закону про порядок застосування мов. Це стосуються таких елементiв:

     iнформацiя для користувачiв та iнструкцiї з експлуатацiї;

     список стандартiв iз Перелiку нацiональних стандартiв, а у разi коли такi стандарти не застосовувалися, опис рiшень, прийнятих з метою забезпечення вiдповiдностi суттєвим вимогам ТР РО;

     копiя ДВ;

     копiя сертифiката експертизи типу та додатки до нього, якi було видано призначеним органом (у вiдповiдних випадках);

     пояснення згiдно з вимогами пункту 20 ТР РО та пояснення щодо наведення чи ненаведення iнформацiї на упаковцi вiдповiдно до пункту 28 ТР РО.

     Згiдно з пунктом 67 ТР РО у випадку, коли ТД не вiдповiдає пунктам 64 - 66 ТР РО та не мiстить достатнiх вiдповiдних даних або засобiв, якi використовувалися для забезпечення вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам, орган державного ринкового нагляду у разi необхiдностi звертається до виробника або iмпортера з вимогою провести випробування органом з оцiнки вiдповiдностi, прийнятним для органу державного ринкового нагляду, за рахунок виробника або iмпортера.

     Загальнi вимоги до ДВ наведено у пунктах 54 - 57 до ТР РО.

     Вiдповiдно до пункту 21 ТР РО виробник зобов'язаний скласти ДВ, коли доведено повну вiдповiднiсть радiообладнання вимогам ТР РО.

     Виробник зберiгає декларацiю протягом 10 рокiв пiсля введення в обiг останньої одиницi радiообладнання.

     Вiдповiдно до пункту 8 додатка 5 до ТР РО у ДВ виробники наводять описи компонентiв та аксесуарiв, включаючи програмне забезпечення, якщо вони:

     впливають на вiдповiднiсть радiообладнання;

     призначенi для встановлення або замiни користувачем без контролю виробника.

     У цих конкретних випадках виробник вибирає формат i рiвень опису цих частин, аксесуарiв i компонентiв зокрема, програмного забезпечення, таким чином, щоб їх можна було iдентифiкувати.

     Приклад аксесуарiв

     Якщо радiообладнання постачається без антени, то технiчнi характеристики антени, яка може бути використана в поєднаннi з радiообладнанням, повиннi бути наданi користувачам. Це може бути iнформацiя про загальнi характеристики певного типу антен або посилання на конкретну антену(-и), що доступна(-i) на ринку. Цi технiчнi характеристики аксесуарiв наводяться в ДВ для того, щоб дати користувачевi можливiсть працювати iз сумiсним радiообладнанням.

     Приклад програмного забезпечення

     Якщо в радiообладнаннi встановлено програмне забезпечення (наприклад, вбудоване програмне забезпечення, яке записується на iнтегральну мiкросхему i керує роботою радiомодуля, програма управлiння персональним комп'ютером), яке може вплинути на вiдповiднiсть радiообладнання вимогам ТР РО, i виробник має намiр i надає можливiсть користувачевi вiльно змiнювати або замiнити його, то версiя програмною забезпечення наводиться в ДВ, щоб користувач використовував радiообладнання саме з такою версiєю програмного забезпечення. Виробник наводить формат опису версiї програмною забезпечення таким чином, щоб його можна було iдентифiкувати.

     З iншого боку, якщо радiообладнання має програмне забезпечення, яке може вилинути на його вiдповiднiсть вимогам ТР РО, але виробник не має намiру дозволити користувачу змiнювати або замiнити його, то нiякої iнформацiї наводити в ДВ не потрiбно. Прикладом цього може бути оновлення програмного забезпечення через мережу Iнтернет, де встановлюється нова версiя програмного забезпечення пiд повним контролем виробника без доступу користувача. У цих випадках виробник забезпечує встановлення нового програмного забезпечення, для якого дотримання вимог ТР РО вже було оцiнено i вiдображено в ТД, зокрема в сертифiкатi експертизи типу.

     ДВ не потрiбно плутати iз iншими документами, зокрема iз сертифiкатом експертизи типу, виданим ПО. Цi документи можна легко вiдрiзнити: ДВ пiдписується виробником або вiд його iменi уповноваженим представником, в той час, як iншi документи пiдписують представники випробувальних лабораторiй або ПО.

     Позначення радiообладнання в ДВ надає можливiсть встановлювати зв'язок мiж продукцiєю, ДВ i технiчною документацiєю. Кожна одиниця радiообладнання повинна супроводжуватися копiєю ДВ або СДВ. ТР РО не забороняє вiдображення ДВ або СДВ в iнструкцiї з експлуатацiї, окремим аркушем, на радiообладнаннi чи на упаковцi.

     СДВ мiстить данi, наведенi у додатку 6 до ТР РО.

     У СДВ наводиться веб-адреса, за якою може бути знайдена повна ДВ. Ця веб-адреса не обов'язково безпосередньо надає документ, але може привести до певної iнтернет-адреси, де збережено ДВ або де можлива проста iдентифiкацiя чи пошук ДВ.

     Якщо навiть СДВ належить тiльки до ТР РО, повна ДВ, яка розмiщена на веб-сайтi, iнформує про вiдповiднiсть всiм чинним технiчним регламентам, що поширюються на радiообладнання.

     Якщо на радiообладнання поширюється дiя кiлькох технiчних регламентiв, що вимагають складення декларацiї про вiдповiднiсть, складається єдина декларацiя про вiдповiднiсть щодо всiх таких технiчних регламентiв. Єдина декларацiя про вiдповiднiсть може мати форму досьє, яке складається з вiдповiдних окремих декларацiй про вiдповiднiсть.

     Маркування знаком вiдповiдностi здiйснюється вiдповiдно до положень, наведених у пунктах 58 - 63 ТР РО.

     Пункт 21 ТР РО зобов'язує виробника при введеннi продукцiї в обiг наносити маркування на радiообладнання, а якщо це неможливо або невиправдано через характер радiообладнання - на його супроводжувальнi документи. Це маркування має бути висотою не менше нiж 5 мм.

     Якщо конструкцiя корпусу радiообладнання та його розмiри не дозволяють наносити маркування розмiром не менше нiж 5 мм, то висота знака вiдповiдностi технiчним регламентам може бути менше нiж 5 мiлiметрiв за умови, що вiн залишається видимий та розбiрливий. Якщо це неможливо, враховуючи розмiр радiообладнання, то виробник може нанести його помiтно i розбiрливо на iнформацiйну табличку радiообладнання або на упаковку. Якщо на радiообладнання, крiм ТР РО поширюється дiя iнших технiчних регламентiв, якi не передбачають, щоб маркування було менше нiж 5 мм, то маркування знаком вiдповiдностi технiчним регламентам розмiром менше нiж 5 мм не може бути використано виробником.

     Якщо ПО бере участь у процедурi оцiнки вiдповiдностi згiдно з додатком 3 до ТР РО, то вiдповiдно до пункту 62 ТР РО до маркування повинен бути доданий iдентифiкацiйний номер ПО з тiєю самою висотою, що й знак вiдповiдностi.

     Цей iдентифiкацiйний номер проставляється самим ПО або за його дорученням виробником чи уповноваженим представником.

     Маркування знаком вiдповiдностi ТР РО наноситься також i на продукцiю, на яку поширюється дiя iнших технiчних регламентiв, якщо до її складу входить радiообладнання.

     Вiдповiдно до пункту 24 ТР РО виробники повиннi гарантувати, що радiообладнання, яке вони надають на ринку, має позначення типу, моделi, партiї або серiйного номера тощо, що дасть змогу його iдентифiкувати, або у разi неможливостi або невиправданостi через характер радiообладнання (наприклад, невеликий розмiр, поверхня не пiдходить для друку) iнформацiя наводиться на пакуваннi або супровiдних документах.

     Вимога щодо можливостi iдентифiкацiї виробника радiообладнання, назви компанiї, зареєстрованої торгової назви або зареєстрованої тортової марки та поштової адреси, за якою з ним можна зв'язатися, визначена у пунктi 25 ТР РО.

     Якщо iснують обмеження щодо введення в експлуатацiю або вимоги щодо отримання дозволу на використання радiообладнання, то згiдно з пунктом 28 ТР РО виробник наводить у товаросупровiднiй документацiї або на упаковцi вiдповiдну iнформацiю, визначену НКРЗI, або шляхом наведення такої iнформацiї у ДВ.

     Пункт 26 ТР РО зобов'язує виробникiв супроводжувати радiообладнання iнструкцiями та iнформацiєю про безпеку вiдповiдно до закону про порядок застосування мов. Крiм того, вони мають бути чiтко викладеними i зрозумiлими за змiстом. Цi iнструкцiї також мiстять iнформацiю, необхiдну для використання радiообладнання за призначенням. Зокрема, ця iнформацiя мiстить, опис аксесуарiв i компонентiв, включно з програмним забезпеченням.

     Iнструкцiя до радiообладнання, яке призначене для випромiнювання радiохвиль, додатково має мiстити:

     смугу (смуги) радiочастот, в якiй (в яких) працює радiообладнання;

     максимальну потужнiсть випромiнювання у смузi (смугах) радiочастот, в якiй (яких) працює радiообладнання.

     Виробник вiдповiдає, що кожна одиниця виготовленого та введеного в обiг радiообладнання вiдповiдає вимогам ТР РО. Тому для серiйного виробництва важливо, щоб виробник контролював будь-якi змiни у стандартах, якi застосовуються i законодавствi, що стосується вимог до апаратного та/або програмного забезпечення, i щоб стан продукцiї враховував це належним чином. Необхiднiсть урахування цих змiн зазначається в технiчнiй документацiї.

     Згiдно з абзацом другим пункту 23 ТР РО виробник здiйснює випробування зразкiв продукцiї, якщо зазначене радiообладнання становить ризик. Виробники з метою захисту здоров'я i безпеки споживачiв (користувачiв) повиннi проводити випробування зразкiв радiообладнання, що надасться на ринку, дослiджувати їх i за необхiдностi вести реєстри: скарг, невiдповiдного вимогам радiообладнання, вiдкликаного радiообладнання, а також iнформувати розповсюджувачiв про будь-який такий монiторинг.

     Згiдно iз пунктом 29 ТР РО виробники, якi вважають чи мають пiдстави вважати, що радiообладнання, яке вони надали на ринку, не вiдповiдає ТР РО, негайно вживають коригувальних заходiв, необхiдних для приведення такого радiообладнання у вiдповiднiсть до вимог ТР РО, а в разi необхiдностi вiдкликають або вилучають його. Крiм того, якщо радiообладнання становить певний ризик, виробники негайно iнформують про це органи державного ринкового нагляду, надавши легальну iнформацiю, зокрема про невiдповiднiсть такого радiообладнання ТР РО, про вжитi коригувальнi заходи та про їх результати.

     Вiдповiдно до пункту 30 ТР РО на вимогу органу державного ринкового нагляду виробники мають спiвпрацювати з ним щодо будь-яких заходiв, якi вживаються для усунення ризикiв, що становить радiообладнання, введене ними в обiг.

     XV. Суттєвi вимоги

     1. ТР РО встановлює суттєвi вимоги, якi є обов'язковими для забезпечення високого рiвня захисту суспiльних iнтересiв, якi поширюються на все радiообладнання (пункти 6 та 7 ТР РО).

     Радiообладнання має бути сконструйоване таким чином, щоб забезпечити згiдно з ТР РО:

     а) захист здоров'я i безпеки людей, домашнiх тварин та майна, у тому числi з урахуванням вимог безпеки, наведених в ТР НВО, але без обмеження напруги (абзац другий пункту 6 ТР РО). Зазначена вимога також стосується обладнання з живленням вiд елементiв живлення (батареї). Виробник має забезпечувати дотримання рiвнiв опромiнення електромагнiтними полями людини. У зв'язку з цим виробник розмiщує у доступному мiсцi (iнструкцiя з експлуатацiї, упаковка тощо) умови використання радiообладнання. Цi умови використання охоплюють ризики для здоров'я i безпеки людини, що випливають з використання радiообладнання, наприклад, електричнi, механiчнi, хiмiчнi (викид агресивних речовин), а також (але не виключно) питання здоров'я, пов'язанi з шумом, вiбрацiєю та ергономiчними аспектами;

     б) вiдповiдний рiвень електромагнiтної сумiсностi, встановлений у ТР ЕМС (абзац третiй пункту 6 ТР РО);

     в) ефективне використання i пiдтримку ефективного використання радiочастотного ресурсу України у вiдповiднiй радiотехнологiї та уникати шкiдливих завад (пункт 7 ТР РО).

     2. ТР РО встановлює суттєвi вимоги, якi є обов'язковими для забезпечення високого рiвня захисту суспiльних iнтересiв, якi застосовуються тiльки до певних видiв радiообладнання.

     Радiообладнання певних видiв має бути розроблено таким чином, щоб воно вiдповiдало основним вимогам, наведеним у пунктi 8 ТР РО.

     XVI. Положення про iнтерфейси та специфiкацiї

     1. Згiдно з пунктом 15 ТР РО Адмiнiстрацiя Держспецзв'язку вiдповiдно до Плану РЧР за поданням НКРЗI оприлюднює на своєму офiцiйному веб-сайтi радiоiнтерфейси.

     2. НКРЗI згiдно з пунктами 9 i 15 ТР РО та вiдповiдно до статтi 26 Закону України "Про радiочастотний ресурс України" визначає можливiсть застосування радiообладнання, в тому числi у комбiнацiї з програмним забезпеченням, яке впливає на дотримання суттєвих вимог, а також схвалює узагальненi умови застосування радiообладнання для вiдповiдної радiотехнологiї згiдно зi встановленим НКРЗI порядком.

     3. Вiдповiднiсть радiоiнтерфейсiв України з ЄС визначається у Планi РЧР.

     XVII. Нацiональнi стандарти

     Застосування нацiональних стандартiв, якi iдентичнi гармонiзованим європейським стандартам, є добровiльним, але має ту перевагу, що надає презумпцiю вiдповiдностi радiообладнання суттєвим вимогам ТР РО.

     Якщо виробник не застосовує або застосовує частково стандарти з Перелiку нацiональних стандартiв, вiн має довести, що його радiообладнання вiдповiдає суттєвим вимогам ТР РО в iнший спосiб, i забезпечити повне технiчне обґрунтування цього рiшення.

     XVIII. Загальнi нацiональнi стандарти та стандарти на продукцiю

     1. Якщо виробник має намiр застосувати нацiональний стандарт для оцiнки вiдповiдностi своєї продукцiї, то з метою збереження переваг презумпцiї вiдповiдностi суттєвим вимогам ТР РО необхiдно застосовувати нацiональний стандарт iз Перелiку нацiональних стандартiв, а якщо вiн недоступний, то застосувати спорiднений стандарт.

     2. У Перелiку нацiональних стандартiв наводиться iнформацiя щодо оновлення нацiональних стандартiв або змiн до них, а також зазначаються дати початку i припинення надання презумпцiї вiдповiдностi внаслiдок застосування як нових, так i замiнених нацiональних стандартiв.

     З метою продовження надання радiообладнання на ринку виробники, якi застосовували нацiональний стандарт, який виключено iз Перелiку нацiональних стандартiв, i не бажають застосовувати новий нацiональний стандарт iз Перелiку нацiональних стандартiв, залучають до оцiнки вiдповiдностi радiообладнання ПО.

     XIX. Призначенi органи

     Для оцiнки виконання суттєвих вимог виробник вибирає процедуру оцiнки вiдповiдностi без участi ПО згiдно з додатком 1 до ТР РО, або залучає на добровiльних засадах ПО (додатки 2 або 3 до ТР РО).

     Якщо виробник не застосовує або застосовує частково стандарти з Перелiку нацiональних стандартiв, чи коли для певного виду радiообладнання стандартiв немає, то щоб довести вiдповiднiсть суттєвим вимогам, виробник або його уповноважений представник мають застосовувати процедури оцiнки вiдповiдностi, якi передбачають участь в оцiннi ПО (додатки 2 або 3 до ТР РО).

     На рисунку до роздiлу XIV цих Методичних рекомендацiй наведено алгоритм вибору процедур оцiнки вiдповiдностi.

     XX. Загальнi положення оцiнки вiдповiдностi

     Призначення органiв з оцiнки вiдповiдностi для виконання ними як третiми сторонами завдань з оцiнки вiдповiдностi згiдно з ТР РО здiйснюється вiдповiдно до Закону України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi". Вiдповiдними наказами Мiнекономрозвитку затверджено ПО (детальну iнформацiю наведено на сайтi Мiнекономрозвитку за посиланням: Головна "Дiяльнiсть" "Технiчне регулювання" "Перелiки призначених органiк з оцiнки вiдповiдностi" Реєстр призначених органiв з оцiнки вiдповiдностi (ООВ) вимогам технiчних регламентiв).

     XXI. Модулi B + C - експертиза типу в поєднаннi з вiдповiднiстю типовi на основi внутрiшнього контролю виробництва (додаток 2 до ТР РО)

     Заявник визначає, якi аспекти суттєвих вимог має оцiнити ПО (наприклад, виробник може звернутися iз заявою до ПО для оцiнки електромагнiтної сумiсностi та ефективного використання радiочастотного ресурсу України i може не заявляти питання безпеки).

     Якщо ПО проводить експертизу технiчної документацiї обладнання, до складу якого входить радiомодуль, на який iншим ПО вже видано сертифiкат експертизи типу, то можливе визнання результатiв експертизи типу радiомодуля без необхiдностi проводити оцiнку радiомодуля.

     ТР РО передбачає дотримання вимог щодо правильного встановлення радiообладнання, його пiдтримки та використання за призначенням.

     Прикладом цього призначення може бути кiлькiсть одиниць обладнання, що ймовiрно буде введено в експлуатацiю, та їх загальний потенцiал можливих шкiдливих наслiдкiв для ефективного використання радiочастотного ресурсу України.

     Сертифiкат експертизи типу видається на основi фахової оцiнки технiчної документацiї. До уваги беруться чиннi акти законодавства з цих питань, документи зi стандартизацiї, посилання на технiчнi настанови, доступнi примiтки. Додаток 2 до ТР РО не мiстить вимог щодо формату i змiсту сертифiката експертизи типу. ПО вибирає свою власну форму сертифiката експертизи типу, яка може мiстити в собi додаткову iнформацiю (наприклад, детальна iнформацiя про виробника, процедури оцiнки вiдповiдностi, призначення та iншi зауваження або спостереження).

     XXII. Модуль H вiдповiднiсть на основi цiлковитого забезпечення якостi (додаток 3 до ТР РО)

     Оцiнка вiдповiдностi системи управлiння якiстю виконується пiд вiдповiдальнiсть ПО. Якщо система управлiння якiстю виробника вже сертифiкована акредитованим органом iз сертифiкацiї на вiдповiднiсть вимогам якостi. ПО може не дублювати оцiнку вiдповiдностi цим вимогам.

     Виробник має зберiгати декларацiю про вiдповiднiсть ТР РО як пiдтвердження того, що вiн ввiв радiообладнання у обiг, застосовуючи модуль H (додаток 3 до ТР РО).

     XXIII. Протокол випробувань

     Вiдповiдно до пункту 21 ТР РО виробники складають ТД i проводять оцiнку вiдповiдностi радiообладнання за однiєю iз процедур, передбачених пунктами 51 - 53 ТР РО, або мають результати такої оцiнки.

     ТД згiдно iз додатком 4 до ТР РО мiстить протоколи випробувань.

     Вiдповiдно до статтi 45 Закону України "Про технiчнi регламенти та оцiнку вiдповiдностi" документи про вiдповiднiсть вимогам технiчних регламентiв, у тому числi й протоколи випробувань, виданi за результатами оцiнки вiдповiдностi, проведеної в iншiй державi, приймаються якщо мiж Україною та iншою державою укладено мiжнародний договiр про взаємне визнання результатiв робiт з оцiнки вiдповiдностi. ПО мають право визнавати результати оцiнки вiдповiдностi вимогам технiчних регламентiв, проведеної акредитованими органами з оцiнки вiдповiдностi iнших держав, на пiдставi договорiв з такими органами з оцiнки вiдповiдностi.

     Як приклад, в ЄС пiдпунктом 6.7.2 Блакитної настанови ("Blue Guide" on the implementation of EU products rules 2016) зазначено, що там, де оцiнка вiдповiдностi вимагається в регламентах, нацiональнi органи влади держав-членiв ЄС можуть вiдмовити в прийняттi свiдоцтв про вiдповiднiсть, виданих неєвропейськими органами з акредитацiї, що не вiдповiдають вимогам ЄС, навiть якщо вони можуть бути пiдписантами ILAC/IAF MRA/MLA. Така вiдмова не може обґрунтовуватися лише єдиним аргументом щодо невиконання європейських вимог органом з акредитацiї третьої країни. Вiдповiднiсть вимогам ЄС з боку органу з акредитацiї третьої країни не є передумовою для прийнятностi результатiв робiт з оцiнки вiдповiдностi, оскiльки така невiдповiднiсть може посилити сумнiви щодо якостi акредитацiї органiв з оцiнки вiдповiдностi чи свiдоцтв або протоколiв, виданих ними. У разi наявностi мiждержавних Угод про взаємне визнання (MRA) мiж ЄС та третьою країною стосовно оцiнки вiдповiдностi нацiональнi органи влади держав - членiв ЄС визнають протоколи випробувань та сертифiкати, виданi органами, призначеними iноземною стороною вiдповiдно до MRA на проведення робiт з оцiнки вiдповiдностi щодо категорiй продукцiї або секторiв, охоплених MRA.

     XXIV. Обмiн iнформацiєю

     Пунктами 88 i 89 ТР РО, пунктом 8 додатка 2 до ТР РО (модуль B) i пунктом 15 додатка 3 до ТР РО (модуль H) встановлено вимоги до ПО щодо надання певної iнформацiї державним органам та iншим призначеним органам.

     XXV. Координацiя мiж призначеними органами

     Вiдповiдно до пункту 90 ТР РО наказом Мiнекономрозвитку вiд 30.03.2018 N 459 "Про утворення секторальної групи призначених органiв з оцiнки вiдповiдностi згiдно з Технiчним регламентом радiообладнання". з метою координацiї та спiвпрацi мiж органами з оцiнки вiдповiдностi, призначеними згiдно з ТР РО, утворено секторальну групу ПО.

     XXVI. Державний ринковий нагляд i його забезпечення

     У пунктах 91 - 94 ТР РО наведено положення щодо здiйснення державного ринкового нагляду i державного контролю радiообладнання.

     XXVII. Радiообладнання, на яке одночасно поширюється дiя ТР РО та iнших технiчних регламентiв

     1. На радiообладнання може одночасно поширюватися дiя ТР РО та iнших технiчних регламентiв. У такому випадку до радiообладнання мають бути застосованi усi технiчнi регламенти, пiд дiю яких воно пiдпадає.

     Виробник має гарантувати, що радiообладнання вiдповiдає вимогам усiх технiчних регламентiв, що застосовуються до радiообладнання.

     2. Вiдповiдно до додатка 1 Технiчного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнаннi, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 10.03.2017 N 139, на радiообладнання, як правило, поширюється дiя цього регламенту.

     XXVIII. Взаємозв'язок мiж ТР РО та ТР НВО i ТР ЕМС

     Згiдно iз пунктом 4 ТР РО на радiообладнання, на яке поширюється дiя ТР РО, не поширюється дiя:

     ТР НВО, за винятком випадкiв, викладених в абзацi другому пункту 6 ТР РО;

     ТР ЕМС, за винятком випадкiв, викладених в абзацi третьому пункту 6 ТР РО.

     Зазначенi винятки стосуються виключно суттєвих вимог ТР РО до радiообладнання.

     XXIX. Порiвняння ТР РО та ТР РО ТКО

     1. Порiвняно з ТР ТКО у ТР РО включено:

     а) приймачi радiомовлення та телевiзiйного мовлення:

     б) обладнання, яке працює на частотах нижче нiж 9 кГц;

     в) обладнання для радiовизначення.

     2. Порiвняно з ТР ТКО у ТР РО виключено:

     а) проводове телекомунiкацiйне кiнцеве (термiнальне) обладнання;

     б) виготовленi на замовлення комплекти, якi будуть використовуватися тiльки на науково-дослiдних об'єктах;

     в) випромiнювальнi пристрої.

     XXX. Перехiдний перiод

     1. Перехiдний перiод щодо надання на ринку радiообладнання, яке було оцiнено вiдповiдно до суттєвих вимог ТР РО ТКО, визначено у пунктi 3 постанови N 355, а саме передбачено, що до 01.04.2019 не може бути заборонено або обмежено надання на ринку та введення в експлуатацiю з причин невiдповiдностi вимогам ТР РО радiообладнання, яке введено в обiг до дня набрання чинностi цiєю постановою та вiдповiдає вимогам ТР РО ТКО, ТР ЕМС, ТР НВО.

     Радiообладнання, яке вводиться в обiг або надається на ринку з 01.04.2018 i на яке поширюється дiя ТР НВО та ТР ЕМС має також вiдповiдати суттєвим вимогам зазначених технiчних регламентiв (без застосування обмеження за напругою ТР НВО).

     2. Радiообладнання, яке вiдповiдає вимогам ТР РО ТКО:

     до 31.03.2018 включно введення в обiг або надання на ринку дозволяється без обмежень;

     з 01.04.2018 до 31.03.2019 включно не дозволяється введення в обiг;

     дозволяється надання на ринку без обмежень, якщо радiообладнання введено в обiг до 31.03.2018 включно;

     з 01.04.2019 не дозволяється введення в обiг або надання на ринку.

     3. Радiообладнання, яке вiдповiдає вимогам ТР РО:

     до 31.03.2018 включно не дозволяється введення в обiг або надання на ринку;

     з 01.04.2018 дозволяється введення в обiг та надання на ринку.

Заступник директора департаменту - начальник 2 управлiння Департаменту розвитку електронних комунiкацiй Адмiнiстрацiї Держспецзв'язку О. О. Майорнiков
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.