Документ скасований: Лист НБУ № 40-0006/64382 від 10.12.2019

НАЦIОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент вiдкритих ринкiв

вiд 07.02.2017 р. N 40-0005/9793

 

Асоцiацiї "Незалежна асоцiацiя банкiв України",
Асоцiацiї "Український кредитно-банкiвський союз",
Асоцiацiї українських банкiв,
банкам України


Про здiйснення контролю за експортними операцiями

     У зв'язку iз введенням в дiю 03 сiчня 2017 року Закону України вiд 03 листопада 2016 року N 1724-VIII "Про внесення змiн до деяких законiв України щодо усунення адмiнiстративних бар'єрiв для експорту послуг" (надалi - Закон N 1724-VIII), набранням чинностi постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 30 грудня 2016 року N 419 "Про затвердження Змiн до Iнструкцiї про порядок здiйснення контролю за експортними, iмпортними операцiями" (надалi - Постанова N 419), а також з огляду на запити банкiв щодо контролю за строками розрахункiв за експорт робiт та послуг, Нацiональний банк України повiдомляє наступне.

     Для виконання вимог статтi 1 Закону України "Про порядок розрахункiв в iноземнiй валютi" (надалi - Закон) термiни "роботи" та "послуги" мають застосовуватись згiдно iз законодавством України, зокрема Цивiльним кодексом України, Господарським кодексом України.

     Вiдповiдно до статтi 377 Господарського кодексу України зовнiшньоекономiчна дiяльнiсть провадиться на принципах свободи її суб'єктiв добровiльно вступати у зовнiшньоекономiчнi вiдносини, здiйснювати їх у будь-яких формах, не заборонених законом, та рiвностi перед законом усiх суб'єктiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi. Аналогiчнi норми щодо принципiв зовнiшньоекономiчної дiяльностi мiстить стаття 2 Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть". Види зовнiшньоекономiчної дiяльностi визначенi статтею 4 Закону України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть".

     Статтями 1, 2 Цивiльного кодексу України (далi - ЦКУ) передбачено, що цивiльним законодавством регулюються, зокрема, майновi вiдносини (цивiльнi вiдносини), заснованi на юридичнiй рiвностi, вiльному волевиявленнi, майновiй самостiйностi їх учасникiв.

     Договiр, що передбачає виконання робiт, визначений ЦКУ як договiр пiдряду та регулюється главою 61 ЦКУ.

     Договiр на виконання науково-дослiдних або дослiдно-конструкторських та технологiчних робiт врегульовано статтею 62 ЦКУ.

     Загальнi положення щодо послуг врегульованi главою 63 ЦКУ. Положення глави 63 щодо послуг ЦКУ можуть застосовуватися до всiх договорiв про надання послуг, якщо це не суперечить сутi зобов'язання.

     Враховуючи зазначене, уповноваженi банки пiд час здiйснення валютного контролю за операцiями з експорту робiт, послуг мають керуватися нормами чинного законодавства України, враховувати предмет економiчних вiдносин мiж резидентом та нерезидентом та суть зобов'язань, що виникають iз умов укладеного зовнiшньоекономiчного договору.

     Також звертаємо увагу на те, що дiючi норми статтi 1 Закону та Iнструкцiї про порядок здiйснення контролю за експортними, iмпортними операцiями N 1361 (далi - Iнструкцiя N 136) не передбачають здiйснення банками контролю за дотриманням резидентами установлених законодавством строкiв розрахункiв за операцiями з експорту послуг (крiм транспортних i страхових), прав iнтелектуальної власностi, авторських та сумiжних прав.

____________
     1 Затверджена постановою Правлiння Нацiонального банку України вiд 24.03.99 N 136 (зi змiнами).

     Вiдповiдно до статтi 58 Конституцiї України закони та iншi нормативно-правовi акти не мають зворотної дiї в часi, крiм випадкiв, коли вони пом'якшують або скасовують вiдповiдальнiсть. Це означає, що до подiї, факту застосовується той закон (нормативно-правовий акт), пiд час дiї якого вони настали або мали мiсце.

     Разом iз тим, Конституцiя України, закрiпивши частиною першою статтi 58 норму щодо неприпустимостi зворотної дiї в часi законiв та iнших нормативно-правових актiв, водночас передбачає їх зворотну дiю в часi у випадках, коли вони пом'якшують або скасовують юридичну вiдповiдальнiсть особи, що є загальновизнаним принципом права.

     Враховуючи вищевикладене, Нацiональний банк України, вважає, що починаючи з дати набрання чинностi Законом N 1724-VIII та Постановою N 419 (тобто, з 03.01.2017) на випадки нездiйснення банками контролю за дотриманням резидентами установлених законодавством строкiв розрахункiв за операцiями з експорту послуг (крiм транспортних i страхових), прав iнтелектуальної власностi, авторських та сумiжних прав (включаючи випадки не завершення розрахункiв за вказаними експортними операцiями) поширюватимуться норми того нормативно-правового акта, який скасовує або пом'якшує вiдповiдальнiсть резидентiв.

     З огляду на зазначене, банки, починаючи iз 03.01.2017 не здiйснюють контроль за дотриманням резидентами установлених законодавством строкiв розрахункiв за вищезазначеними операцiями, а ранiше взятi банком такi операцiї на контроль пiдлягають зняттю з контролю. Пiдставою для такого зняття з контролю є вiдповiднi змiни у законодавствi.

Заступник Голови О. Є. Чурiй
Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.