Документ скасований: Наказ Мінтрансу № 630 від 15.07.2004

МIНIСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

НАКАЗ

вiд 25 жовтня 1999 року N 509


Про затвердження Iнструкцiї про повiтрянi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв

Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
3 липня 2000 р. за N 385/4606


     З метою забезпечення безпеки польотiв при повiтряних перевезеннях спецiальних та небезпечних вантажiв, вiдповiдно до ст. 63 Повiтряного кодексу України та Положення про спецiальнi перевезення авiацiйним, автомобiльним, залiзничним, морським, рiчковим транспортом, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.06.97 N 612-40, наказую:

     1. Затвердити Iнструкцiю про повiтрянi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв (далi - Iнструкцiя), що додається.

     2. Державнiй авiацiйнiй адмiнiстрацiї України (Семенов М. Ю.):

     2.1. Забезпечити подання на державну реєстрацiю до Мiнiстерства юстицiї України в установленому порядку цей наказ.

     2.2. Довести зазначену Iнструкцiю до вiдома керiвникiв структурних пiдроздiлiв Укравiацiї, експлуатантiв України, мiнiстерств i iнших центральних органiв виконавчої влади України, якi беруть участь у повiтряних перевезеннях спецiальних та небезпечних вантажiв.

     3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Мiнiстра Демиденка А. Ф.

Мiнiстр Л. М. Костюченко

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
наказом Мiнiстерства транспорту України
вiд 25 жовтня 1999 р. N 509
Зареєстровано
в Мiнiстерствi юстицiї України
3 липня 2000 р. за N 385/4606


IНСТРУКЦIЯ
про повiтрянi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв

1. Загальнi положення

     1.1.Iнструкцiя про повiтрянi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв (далi - Iнструкцiя), розроблена на виконання постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28.06.97 N 612-40 "Про затвердження Положення про спецiальнi перевезення авiацiйним, автомобiльним, залiзничним, морським, рiчковим транспортом" з урахуванням вимог Повiтряного кодексу України, поширюється i є обов'язковою для пiдприємств, органiзацiй та установ незалежно вiд форм власностi та вiдомчої належностi, якi беруть участь у повiтряних перевезеннях спецiальних та небезпечних вантажiв.

     1.2. Ця Iнструкцiя встановлює вимоги та регулює взаємодiю структурних пiдроздiлiв Укравiатрансу з вiдповiдними пiдроздiлами Державного комiтету промислової полiтики України, Державної служби експортного контролю, Мiнiстерства оборони України, Мiнiстерства закордонних справ України, Державної митної служби України, Служби безпеки України, Мiнiстерства внутрiшнiх справ України, Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України, а також з експлуатантами, що беруть участь у перевезеннях спецiальних та небезпечних вантажiв.

     1.3. Нормативнi посилання

     При розробцi цiєї Iнструкцiї використовувалися такi нормативно-правовi акти:

     Повiтряний кодекс України;

     Митний кодекс України;

     Кримiнальний кодекс України;

     Закон України "Про зовнiшньоекономiчну дiяльнiсть";

     Закон України "Про використання ядерної енергiї та радiацiйну безпеку";

     Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища";

     Закон України "Про державну таємницю";

     Закон України "Про iнформацiю";

     Указ Президента України вiд 13 лютого 1998 року N 117/98 "Про Положення про державний експортний контроль в Українi";

     постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12 березня 1996 року N 302 "Про затвердження Положення про порядок контролю за експортом, iмпортом i транзитом товарiв, що стосуються ядерної дiяльностi та можуть бути використанi у створеннi ядерної зброї";

     постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 22 квiтня 1997 року N 384 "Про затвердження Положення про порядок контролю за експортом, iмпортом та транзитом товарiв, якi можуть бути використанi у створеннi хiмiчної, бактерiологiчної (бiологiчної) та токсичної зброї" (у частинi, що стосується токсичних матерiалiв);

     постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 28 червня 1997 року N 612-40 (гриф таємно) "Про затвердження Положення про спецiальнi перевезення авiацiйним, автомобiльним, залiзничним, морським, рiчковим транспортом";

     постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 29 листопада 1997 року N 1332 "Про затвердження Положення про основнi засади органiзацiї перевезення радiоактивних матерiалiв територiєю України";

     постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 8 грудня 1997 року N 1358 "Про затвердження Положення про порядок державного контролю за мiжнародними передачами товарiв вiйськового призначення";

     постанова Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 8 червня 1998 року N 838 "Про затвердження Положення про порядок надання суб'єктам зовнiшньоекономiчної дiяльностi повноважень на право здiйснення експорту, iмпорту товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю";

     Положення про використання повiтряного простору України, затверджене наказом Комiтету по використанню повiтряного простору України вiд 05.02.96 N 16/ДСК, зареєстроване 09.04.96 за N 168/1193;

     Правила сертифiкацiї експлуатантiв, затвердженi наказом Мiнтрансу вiд 29.05.98 N 204, зареєстрованi 09.09.98 за N 552/2992;

     ДСТУ 3430-96. Перевезення повiтряним транспортом. Термiни та визначення;

     Правила супроводження в контрольованих зонах авiапiдприємств матерiальних цiнностей i пасажирiв, затвердженi спiльним наказом Укравiатрансу та МВС України вiд 11.06.96 N 168/397 i зареєстрованi в Мiнiстерствi юстицiї України 28.06.96 за N 334/1359.

     1.3.1. Розробка цiєї Iнструкцiї здiйснювалася вiдповiдно до вимог таких документiв:

     УказанияМГА СССР от 06.05.91 N 195 "Об утверждении и введении в действие основных процедур, связанных с перевозкой опасных грузов воздушными судами гражданской авиации СССР";

     Безопасная перевозка опасных грузов по воздуху (Приложение 18 к Конвенции о международной гражданской авиации, Чикаго, 1944);

     Программа подготовки персонала для перевозки опасных грузов (ICAO, Doc 9275- AN/913, книги 1, 2, 3, 4, издание третье, 1993);

     Технические инструкции по безопасной перевозке опасных грузов по воздуху (ICAO, Doc 9284-AN/905);

     Инструкция о порядке действий в аварийной обстановке в случае инцидентов, связанных с опасными грузами, на воздушных судах (ICAO, Doc 9481-AN/928);

     Dangerous goods regulations (IATA Resolution 618, Attachment "A");

     International air services transit agreement (ICAO, Doc 7500);

     Руководство по регулированию международного воздушного транспорта (ICAO, Doc 9626, издание первое, 1996);

     Положения о воинских воздушных перевозках на воздушных судах гражданской авиации (гриф "секретно", М., 1978);

     Правила безопасной перевозки радиоактивных веществ (Международное агентство по атомной энергетике, МАГАТЭ, Вена, 1990).

     1.4. Термiни та визначення

     У цiй Iнструкцiї наведенi нижче термiни вживаються в такому значеннi:

     Авiавантажна накладна - документ установленого зразка, що засвiдчує укладання договору про повiтряне перевезення вантажу, його умови, а також прийняття вантажу до перевезення.

     Авiаквиток - перевiзний документ установленого зразка, який засвiдчує укладання договору та умови повiтряного перевезення пасажира та його багажу.

     Аеропорт - пiдприємство, що здiйснює послуги в обслуговуваннi пасажирiв, багажу, вантажу та пошти, забезпечує виконання польотiв i обслуговування повiтряних суден, має в своєму складi i використовує для даних цiлей аеродром, аеровокзал та iншi наземнi споруди, вiдповiдне обладнання та пiдготовлений персонал.

     Аеропорт вiдправлення - аеропорт, вiд якого згiдно з договором про повiтряне перевезення починається перевезення пасажира, багажу, вантажу або пошти.

     Аеропорт призначення - аеропорт, у якому згiдно з договором про повiтряне перевезення має бути закiнчено перевезення пасажира, багажу, вантажу або пошти.

     Вантажне мiсце - кiнцевий продукт операцiй з упаковування вантажу, що складається з пакувального комплекту та його вмiсту, пiдготовленого до перевезення.

     Вантажовiдправник - юридична або фiзична особа, яка уклала з повiтряним перевiзником договiр про повiтряне перевезення вантажу i зазначена в авiавантажнiй накладнiй як вiдправник вантажу.

     Вантажоодержувач - юридична або фiзична особа, яка вказана в авiавантажнiй накладнiй як сторона, на чию адресу повiтряний перевiзник повинен доставити вантаж.

     Вантаж з небезпечними властивостями (небезпечний вантаж) - вироби або речовини, якi при перевезеннi повiтряними суднами, завантаженнi чи вивантаженнi та збереженнi можуть загрожувати життю чи здоров'ю людей, довкiллю та безпецi польотiв, спричиняти втрату майна, а також можуть бути причиною загибелi чи захворювання тварин.

     Експлуатант - особа, органiзацiя або пiдприємство, що експлуатує повiтрянi судна чи пропонує свої послуги в цiй галузi.

     Картка дiй - план дiй екiпажу та супровiдного персоналу в разi аварiї з повiтряним судном iз спецiальним або небезпечним вантажем.

     Командир повiтряного судна - особа, яка має спецiальнiсть пiлота (льотчика), а також пiдготовку i досвiд, необхiднi для самостiйного керування повiтряним судном цього типу i керiвництва екiпажем.

     Компетентний орган - орган, визначений рiшенням Уряду України або законом України та надiлений повноваженнями в галузi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв.

     Мiжнародне повiтряне перевезення - перевезення, коли аеропорт вiдправлення та аеропорт призначення розташованi на територiї рiзних держав або на територiї однiєї держави, якщо передбачена зупинка на територiї iншої держави.

     Належне вiдвантажувальне найменування - найменування, що слiд використовувати для опису конкретного виробу або речовини в усiх перевiзних документах i повiдомленнях i, в разi потреби, на пакувальних комплектах.

     Номер за списком ООН - чотиризначний номер, присвоєний комiтетом експертiв Органiзацiї Об'єднаних Нацiй з перевезення небезпечних вантажiв для визначення речовин чи конкретної групи речовин.

     Пакування - засiб чи комплекс засобiв, якi забезпечують захист продукцiї та довкiлля вiд пошкоджень та забруднень.

     Перевiзнi документи - документи встановленого зразка, якi засвiдчують укладання договору повiтряного перевезення пасажирiв, багажу, вантажу, пошти та умови їх перевезень.

     Повiтряне перевезення - перевезення пасажирiв, багажу, вантажу та пошти, що здiйснюється повiтряним судном.

     Повiтряний перевiзник - будь-яка юридична або фiзична особа, яка виконує повiтрянi перевезення, має права експлуатанта авiацiйної технiки.

     Повiтряне судно - лiтальний апарат, що тримається в атмосферi за рахунок його взаємодiї з повiтрям, вiдмiнної вiд взаємодiї з повiтрям, вiдбитим вiд земної поверхнi, i здатний маневрувати в тривимiрному просторi.

     Радiоактивнiматерiали - ядернi матерiали, радiоактивнi джерела iонiзуючого випромiнювання, iзотопна продукцiя та радiоактивнi вiдходи.

     Спецiальнiперевезення - перевезення спецiальних вантажiв, iнформацiя про якi вiднесена до державної таємницi з включенням до зводу вiдомостей, що становлять державну таємницю України.

     Спецiальнi вантажi:

     вантажi, у тому числi вiйськовi, iнформацiя про якi становить державну таємницю;

     народногосподарськi вантажi, що мають особливу цiннiсть для держави;

     iншi народногосподарськi вантажi та вiйськовi вантажi з небезпечними властивостями.

     Вiднесення конкретних вантажiв до категорiї спецiальних здiйснюється вiдповiдно до нормативно-правових актiв з урахуванням "Перечня специальных грузов и продукции военного назначения, перевозимых по территориям государств - участников СНГ, к Соглашению о перевозках специальных грузов и продукции военного назначения от 26 мая 1995 года", передбаченого в Рiшеннi Ради голiв держав Спiвдружностi Незалежних Держав.

     Технiчна посадка (зупинка) - посадка (зупинка) повiтряного судна з некомерцiйною метою (без висадки/посадки пасажирiв, завантаження/вивантаження пошти та вантажу) для заправлення повiтряного судна паливом та/або змiни членiв екiпажу даного повiтряного судна.

     Транзитний полiт - полiт повiтряного судна, який перетинає повiтряний державний кордон України без посадки в аеропортах України або з технiчною посадкою.

     1.5. Позначення та скорочення

     У цiй Iнструкцiї вживаються такi позначення та скорочення:

     Держкомстандарт - Державний комiтет стандартизацiї, метрологiї та сертифiкацiї України;

     Держмитслужба - Державна митна служба України;

     Держекспортконтроль - Державна служба експортного контролю;

     Держкомкордон - Державний комiтет у справах охорони державного кордону України;

     IКАО - Мiжнародна органiзацiя цивiльної авiацiї;

     МВС - Мiнiстерство внутрiшнiх справ України;

     МЗС - Мiнiстерство закордонних справ України;

     МОЗ - Мiнiстерство охорони здоров'я України;

     Мiнтранс - Мiнiстерство транспорту України;

     МНС - Мiнiстерство України з питань надзвичайних ситуацiй та у справах захисту населення вiд наслiдкiв Чорнобильської катастрофи;

     Держкомпромполiтики - Державний комiтет промислової полiтики України;

     Мiноборони - Мiнiстерство оборони України;

     СБУ - Служба безпеки України;

     ПС - повiтряне судно;

     ЦУ ВIСП ЗС України - Центральне управлiння вiйськових сполучень Збройних Сил України;

     Укравiатранс - Державний департамент авiацiйного транспорту України;

     Украероцентр - Український центр планування використання повiтряного простору України та регулювання повiтряного руху.

2. Державне регулювання повiтряних перевезень спецiальних та небезпечних вантажiв

     2.1. Мiжнароднi та внутрiшнi повiтрянi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв здiйснюються згiдно з чинним законодавством України, чинними мiжнародними договорами, нормативно-правовими актами мiжнародних органiзацiй, членом яких є Україна, та цiєю Iнструкцiєю.

     2.2. Мiжнароднi та внутрiшнi повiтрянi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв виконуються експлуатантами України, якi отримали дозвiл (право) на виконання перевезень спецiальних та небезпечних вантажiв.

     2.3. Мiжнароднi та внутрiшнi повiтрянi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв виконуються в першочерговому порядку з обов'язковим проведенням для спецiальних перевезень додаткових заходiв щодо охорони державної таємницi, пов'язаної з цими повiтряними перевезеннями, починаючи з часу подання заявки на виконання таких перевезень i до їх завершення.

     2.3.1. Повiтрянi судна, що завантаженi спецiальними або небезпечними вантажами, повиннi братися пiд особливий диспетчерський контроль вiд моменту вильоту з аеропорту (аеродрому) вiдправлення до моменту прибуття до аеропорту (аеродрому) призначення.

     2.3.2. До вильоту ПС повиннi бути призначенi такi маршрути та ешелони, при яких полiт буде проходити в найбiльш сприятливих метеорологiчних умовах i доставка вантажiв забезпечиться в найкоротший строк.

     2.3.3. Усi вiдповiдальнi особи, якi беруть участь у перевезеннi спецiальних та небезпечних вантажiв, повиннi мати спецiальну пiдготовку згiдно з вимогами документа IКАО "Программы подготовки персонала для перевозки опасных грузов" (далi - Програми пiдготовки персоналу) i допуск (сертифiкат) для виконання таких перевезень.

     2.4. Мiнiстерства, iншi центральнi органи виконавчої влади - замовники спецiальних перевезень у процесi пiдготовки до перевезення, навантаження, повiтряного перевезення i вивантаження, а також для забезпечення режиму секретностi пiд час здiйснення спецiальних перевезень керуються чинним законодавством України.

     2.5. Повiтрянi перевезення небезпечних вантажiв виконуються з дотриманням вимог, якi передбаченi чинними "Техническими инструкциями по безопасной перевозке опасных грузов по воздуху" (ICAO, Doc 9284-AN/905) (далi - Технiчнi iнструкцiї) або Dangerous goods regulations (IATA, Resolution 618, Attachment "A").

     Якщо використання iнших видiв транспорту є практично неможливим або повне дотримання вимог, якi передбаченi чинними Технiчними iнструкцiями, суперечить державним iнтересам, то спецiально уповноваженi центральнi органи виконавчої влади мають право звiльняти експлуатанта вiд дотримання таких вимог з умовою, що буде виконано все можливе для досягнення загального рiвня безпеки пiд час перевезення небезпечних вантажiв на рiвнi, що забезпечується дотриманням вимог, викладених у зазначених вище документах.

     2.6. Контроль за виконанням вимог цiєї Iнструкцiї здiйснює Укравiатранс разом з мiнiстерствами та iншими центральними органами виконавчої влади (замовниками спецiальних перевезень) у межах їх компетенцiї.

3. Загальнi умови пiдготовки виконання спецiальних повiтряних перевезень

     3.1. Можливiсть виконання спецiальних повiтряних перевезень вантажiв зазначається в технiчнiй документацiї на цi вантажi.

     3.2. Спецiальнi повiтрянi перевезення виконуються експлуатантом тiльки в разi наявностi у вантажовiдправника дозволiв спецiально уповноважених центральних органiв виконавчої влади на право перевезення таких вантажiв.

     3.3. До спецiально уповноважених центральних органiв виконавчої влади в галузi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв належать Мiнтранс, Держкомпромполiтики, Держекспортконтроль, Мiнiстерство екологiї та природних ресурсiв України, МОЗ, Держкомстандарт, МВС України.

     3.4. Вантажовiдправники спецiальних вантажiв зобов'язанi забезпечити повiтрянi перевезення спецiальних небезпечних вантажiв у транспортних пакувальних комплектах, якi вiдповiдають правилам, нормам i стандартам з безпеки повiтряних перевезень вiдповiдних небезпечних вантажiв згiдно з iснуючими нормами, викладеними в Технiчних iнструкцiях IКАО.

     Транспортно-пакувальнi комплекти повиннi мати сертифiкати-дозволи, що видаються в установленому порядку. При цьому можна використовувати транспортно-пакувальнi комплекти, якi мають сертифiкат iншої країни.

     За вiдсутностi таких сертифiкатiв-дозволiв виконувати повiтрянi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв забороняється.

     3.5. Спецiальнi небезпечнi вантажi перевозяться за умови повного забезпечення безпеки їх повiтряних перевезень з урахуванням спецiальних вимог до повiтряних перевезень зазначених вантажiв, якi наведенi в роздiлi 6 цiєї Iнструкцiї.

     3.6. Вантажовiдправники зобов'язанi забезпечити контроль за:

     3.6.1. пiдготовкою спецiальних вантажiв до перевезення, розмiщенням їх на складах, навантаженням та крiпленням на транспортному засобi, станом вантажiв пiд час перевезення та промiжного складування, оформленням перевiзних документiв;

     3.6.2. пiдготовкою картки дiй у разi лiквiдацiї наслiдкiв аварiї з ПС iз спецiальним та небезпечним вантажем.

     Картка дiй оформлюється у довiльнiй формi. Картка дiй повинна бути затверджена вищим органом, якому пiдпорядкований розробник (виробник) спецiального та небезпечного вантажу, пiсля погодження з Мiнiстерством екологiї та природних ресурсiв, МОЗ, МВС, Мiнтрансом. При розробцi картки дiй необхiдно використовувати рекомендацiї ICAO, Doc 9481-AN/928.

     3.7. Спецiальнi та небезпечнi вантажi пiд час перевезення наземним транспортом повиннi супроводжуватися працiвниками вантажовiдправника (вантажоодержувача) або особовим складом варти протягом усього маршруту перевезення до аеропорту. У межах контрольованої зони аеропорту супроводження вантажiв здiйснюється сумiсно зi службою авiацiйної безпеки аеропорту згiдно з Правилами супроводження в контрольованих зонах авiапiдприємств матерiальних цiнностей i пасажирiв.

     3.8. Зазначенi працiвники та особовий склад варти повиннi знати особливi властивостi спецiальних вантажiв i вмiти поводитися з ними, мати необхiднi засоби захисту та локалiзацiї наслiдкiв надзвичайних ситуацiй, знати особливостi дотримання режиму секретностi пiд час здiйснення спецiальних перевезень.

     3.9. Охорона спецiальних вантажiв на борту ПС здiйснюється особовим складом варти, МВС, а також силами вантажовiдправникiв (вантажоодержувачiв). Особовий склад варти, а також особи, якi супроводжують, повиннi мати проїзнi квитки (у разi наявностi посвiдчень про вiдрядження). Особовий склад варти, особи вантажовiдправника, якi супроводжують, проходять в аеропорту контроль на безпеку в порядку, передбаченому для пасажирiв. Озброєний склад варти допускається до ПС згiдно з чинними нормативно-правовими актами України.

     3.10. Усi посадовi особи, видiленi для супроводу (охорони) вантажiв, пiд час польоту зобов'язанi виконувати всi вимоги командира ПС щодо забезпечення безпеки польоту.

     3.11. Протягом польоту зброя осiб, якi видiленi для супроводження (охорони) вантажiв, повинна здаватися командиру ПС (або визначеному ним члену екiпажу) у розрядженому станi i зберiгатись до закiнчення польоту в спецiально обладнаному ящику, закрiпленому в кабiнi екiпажу ПС.

     3.12. Технiчнi умови перевезення, навантаження та крiплення спецiальних вантажiв на борту ПС розробляються мiнiстерствами, iншими центральними органами виконавчої влади - замовниками спецiальних перевезень з обов'язковим урахуванням технiчних умов та стандартiв i при потребi погоджуються з розробником типу ПС.

     3.13. У залежностi вiд виду небезпеки упакування i маси спецiального (небезпечного) вантажу вантажовiдправник зобов'язаний надати з вантажем матерiали, майно i пристосування, у тому числi iндивiдуальнi засобi захисту, необхiднi для забезпечення безпечного навантаження, крiплення, повiтряного перевезення i вивантаження вантажу, якщо вони не входять у штатний комплект устаткування ПС i аеропорту (аеродрому).

4. Порядок органiзацiї спецiальних повiтряних перевезень

     4.1. Централiзоване планування та управлiння спецiальними повiтряними перевезеннями здiйснює Мiнтранс України.

     4.2. У мiнiстерствах, iнших центральних органах виконавчої влади за розв'язання питань спецiальних повiтряних перевезень вiдповiдає перший заступник (заступник мiнiстра або керiвника) центрального органу виконавчої влади.

     4.3. Визначення порядку органiзацiї спецiальних повiтряних перевезень та контроль за їх здiйсненням провадяться:

     у системi Мiнтрансу - Укравiатрансом;

     у Мiноборони - Центральним управлiнням вiйськових сполучень Збройних Сил України;

     у МВС - вiддiлом вiйськових та спецiальних перевезень, який водночас здiйснює вiдповiднi представницькi функцiї в iнтересах СБУ, Держкомкордону;

     у мiнiстерствах, iнших центральних органах виконавчої влади (замовниках спецiальних перевезень) - транспортними управлiннями (вiддiлами, групами, iнспекцiями), управлiннями режиму.

     4.4. На пiдприємствах, в органiзацiях та установах управлiння спецiальними повiтряними перевезеннями покладається на керiвника або першого заступника керiвника.

     4.5. На структурнi пiдроздiли мiнiстерств, iнших органiв виконавчої влади, пiдприємств, органiзацiй та установ, якi вiдповiдають за здiйснення спецiальних повiтряних перевезень, вiдповiдно до їх компетенцiї покладається:

     планування та органiзацiя виконання спецiальних повiтряних перевезень;

     отримання дозволiв вiдповiдних органiв країн за маршрутом перевезення вантажiв на ввезення, зберiгання, носiння, вивезення зброї;

     укладення повiтряним перевiзником угод про забезпечення авiацiйної безпеки;

     планування заходiв, пов'язаних з дотриманням режиму секретностi пiд час здiйснення спецiальних повiтряних перевезень, а також заходiв, пов'язаних з фiзичним захистом спецiальних вантажiв;

     взаємодiя з iншими структурними пiдроздiлами, якi вiдповiдають за здiйснення спецiальних повiтряних перевезень вiдповiдних мiнiстерств, iнших центральних органiв виконавчої влади, пiдприємствами, органiзацiями та установами, що належать до сфери управлiння цих мiнiстерств, iнших центральних органiв виконавчої влади, якi беруть участь в органiзацiї спецiальних повiтряних перевезень;

     ведення окремих справ спецiальних повiтряних перевезень у секретному дiловодствi;

     дiєвий контроль за рухом транспортних засобiв iз спецiальними вантажами, станом їх охорони;

     пiдготовка пропозицiй щодо включення виробiв, речовин i матерiалiв до перелiку спецiальних вантажiв та вiднесення їх перевезень до вiдповiдної категорiї спецiальних повiтряних перевезень;

     участь у розробленнi вимог щодо пiдготовки спецiальних вантажiв для повiтряних перевезень, погодження вiдповiдних технiчних умов та стандартiв;

     узагальнення досвiду роботи, пов'язаної iз спецiальними повiтряними перевезеннями, та пiдготовлення пропозицiй щодо їх удосконалення;

     участь у розробленнi вантажовiдправниками (вантажоодержувачами) технiчних вимог до спецiальних транспортних засобiв наземного перевезення до (з) ПС;

     участь в опрацюваннi пропозицiй щодо недопущення та подолання наслiдкiв аварiй з транспортними засобами iз спецiальними (небезпечними) вантажами;

     контроль за виконанням вимог цiєї Iнструкцiї.

     4.6. Структурнi пiдроздiли мiнiстерств, iнших центральних органiв виконавчої влади, пiдприємств, органiзацiй та установ, якi вiдповiдають за здiйснення спецiальних повiтряних перевезень, взаємодiють мiж собою, а також iз вiдповiдними пiдроздiлами СБУ, МВС, МНС, Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв.

     4.7. Для забезпечення управлiння i контролю за спецiальними повiтряними перевезеннями та взаємодiї мiж собою структурнi пiдроздiли мiнiстерств, iнших центральних органiв виконавчої влади, пiдприємств, органiзацiй та установ, якi вiдповiдають за здiйснення спецiальних повiтряних перевезень, використовують фельд'єгерський зв'язок, а за наявностi - захищенi канали зв'язку.

     4.8. Замовники спецiальних повiтряних перевезень:

     подають до Укравiатрансу заявки на виконання спецiальних повiтряних перевезень, у тому числi по запланованих, з урахуванням вимог пункту 6.14 цiєї Iнструкцiї;

     беруть участь у виборi маршрутiв спецiальних повiтряних перевезень;

     користуються на договiрних умовах засобами зв'язку, обчислювальною технiкою i службовими примiщеннями експлуатантiв України для здiйснення оперативного управлiння та контролю за спецiальними повiтряними перевезеннями.

     4.9. Укравiатранс у межах своєї компетенцiї:

     визначає разом iз структурними пiдроздiлами, що вiдповiдають за здiйснення спецiальних повiтряних перевезень, мiнiстерств, iнших центральних органiв виконавчої влади - замовникiв спецiальних повiтряних перевезень - маршрути спецiальних повiтряних перевезень;

     скасовує або призупиняє дiю рiшень про виконання спецiальних повiтряних перевезень у разi надзвичайних ситуацiй або обставин, якi погiршують безпеку перевезень (стихiйне лихо, несприятливi погоднi умови), i повiдомляє про це вантажовiдправника (вантажоодержувача), органи СБУ та iншi уповноваженi правоохороннi органи;

     органiзовує контроль безпеки вантажу в присутностi представникiв вантажовiдправника, а також осiб, якi супроводжують вантаж;

     органiзовує охорону ПС, на якому буде перевозитися вантаж, та контроль доступу до нього (в аеропортах України).

5. Планування спецiальних повiтряних перевезень

     5.1. Спецiальнi повiтрянi перевезення здiйснюються згiдно з мiсячними планами (заявками), що розробляються централiзовано Укравiатрансом на пiдставi планiв (заявок) мiнiстерств, iнших центральних органiв виконавчої влади, пiдприємств, органiзацiй та установ, якi замовляють спецiальнi повiтрянi перевезення, а щодо вiйськових спецiальних повiтряних перевезень - згiдно з "Положением о воинских воздушных перевозках на воздушных судах гражданской авиации".

     5.2. Мiсячнi плани (заявки) повиннi вмiщувати данi про час вiдправлення (прибуття), найменування пунктiв вiдправлення, переадресування та призначення, кiлькiсть ПС, а також вiдомостi про особливi умови перевезень, наявнiсть озброєних осiб, якi супроводжують вантаж, та номер картки дiй у разi подолання наслiдкiв аварiї з транспортним засобом iз спецiальними вантажами.

     5.3. Конкретний час виконання спецiальних повiтряних перевезень установлюється замовником спецiальних повiтряних перевезень разом iз Укравiатрансом з урахуванням:

     заявленого строку поставки спецiального вантажу;

     готовностi вантажовiдправника (вантажоодержувача) та експлуатанта до виконання спецiальних повiтряних перевезень;

     вибору найбiльш безпечного маршруту;

     можливостi забезпечення безпеки руху та виконання запланованих заходiв, пов'язаних з дотриманням режиму секретностi пiд час здiйснення спецiальних повiтряних перевезень, а також заходiв, пов'язаних з фiзичним захистом спецiальних вантажiв.

     5.4. При потребi виконання позапланового спецiального повiтряного перевезення замовники перевезень узгоджують з Укравiатрансом строк виконання перевезення з урахуванням часу, необхiдного для вiдповiдної пiдготовки експлуатантом повiтряного судна, проведення заходiв, пов'язаних з безпекою руху та авiацiйною безпекою, дотриманням режиму секретностi пiд час пiдготовки i здiйснення спецiального повiтряного перевезення.

     У разi мiжнародного перевезення строк виконання встановлюють з урахуванням часу на отримання дозволiв на виконання польоту в повiтряному просторi iноземних держав за маршрутом польоту.

     5.5. Укравiатранс iнформує замовникiв спецiальних повiтряних перевезень про особливостi здiйснення запланованих перевезень.

     5.6. Порядок доведення планiв спецiальних повiтряних перевезень до експлуатантiв визначається Мiнтрансом (Укравiатрансом), а до вантажовiдправникiв та вантажоодержувачiв - замовниками спецiальних повiтряних перевезень.

6. Порядок органiзацiї повiтряних перевезень небезпечних вантажiв

     6.1. Для повiтряних перевезень приймаються небезпечнi вантажi, що визначенi в Перелiку небезпечних вантажiв (табл. 2.14 Технiчних iнструкцiй) за умовами, що цi вантажi, упакування i маркiрування, а також перевiзнi документи вiдповiдають вимогам Технiчних iнструкцiй.

     6.2. Спецiальнi вантажi, якi не визначенi в Перелiку небезпечних вантажiв, але за своїми фiзико-хiмiчними властивостями належать до числа небезпечних, допускаються до повiтряних перевезень тiльки пiсля вiднесення їх до вiдповiдних класiв (категорiй) мiнiстерством, iншими центральними органами виконавчої влади, яким пiдпорядковано пiдприємство - виготовлювач наданого небезпечного вантажу.

     6.3. Пiдготовка небезпечних вантажiв до повiтряних перевезень проводиться вантажовiдправником з дотриманням особливих умов перевезень небезпечних вантажiв та iз застосуванням заходiв вiдповiдно до чинного законодавства України для зниження ступеня ризику негативних явищ пiд час повiтряних перевезень.

     6.4. До повiтряного перевезення допускаються небезпечнi вантажi, маса (нетто) яких на одне упакування не перевищує маси, зазначеної в Перелiку небезпечних вантажiв (табл. 2.14 Технiчних iнструкцiй). Маса вантажу (нетто i брутто) вказується в заявi вiдправника. Усi небезпечнi вантажi, якi будуть перевозитися ПС, зважуються вантажовiдправником. Аеропорт (аеродром) вiдправлення (екiпаж ПС) має право зажадати зробити контрольне зважування зазначених вантажiв. У разi розбiжностi даних щодо маси, яка зазначена вантажовiдправником на упакуваннi кожного мiсця, iз фактичними даними маси (брутто), що були виявленi пiд час контрольного зважування, вантажi до перевезення не допускаються i негайно вивозяться вантажовiдправником з аеропорту (з аеродрому), про що складається акт у довiльнiй формi.

     6.5. Дозволяються повiтрянi перевезення небезпечних вантажiв, що допущенi до спiльного перевезення на одному ПС. При цьому вантажi групуються з урахуванням можливостi використання єдиних засобiв пожежогасiння.

     6.6. Для повiтряних перевезень небезпечних вантажiв видiляються ПС, що обладнанi i пiдготовленi вiдповiдно до вимог нормативно-правових актiв з перевезення небезпечних вантажiв та експлуатацiї ПС. Передполiтна пiдготовка ПС проводиться до навантаження небезпечних вантажiв.

     6.7. Пiд час мiжнародних передач (експорт, реекспорт, iмпорт, транзит, тимчасове ввезення, тимчасове вивезення) спецiальних вантажiв та небезпечних вантажiв, якi включенi до Перелiкiв товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю, зазначених у додатках до: Положення про порядок контролю за експортом, iмпортом i транзитом товарiв, що стосуються ядерної дiяльностi та можуть бути використанi у створеннi ядерної зброї, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 12.03.96 N 302; Положення про порядок контролю за експортом, iмпортом та транзитом товарiв, що можуть бути використанi у створеннi хiмiчної, бактерiологiчної (бiологiчної) та токсичної зброї, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 22.04.97 N 384; Положення про порядок державного контролю за мiжнародними передачами товарiв вiйськового призначення, затвердженого постановою Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 08.12.97 N 1358, вантажовiдправник (експортер) повинен отримати дозвiл (висновок) Держекспортконтролю на право здiйснення мiжнародної передачi зазначеного вантажу. Порядок отримання дозволу (висновку) встановлено чинним законодавством України з питань експортного контролю.

     Дозвiл (висновок) Держекспортконтролю є обов'язковою передумовою для подальшого оформлення документiв та взаємовiдносин мiж вантажовiдправником, експлуатантом, Укравiатрансом та iншими центральними органами виконавчої влади.

     6.8. Держекспортконтроль пiсля аналiзу отриманої заявки вiд вантажовiдправника дає йому за встановленою формою дозвiл та рекомендує експлуатанта для перевезень вантажу, остаточний вибiр експлуатанта здiйснює замовник.

     6.9. У разi потреби виконання повiтряних перевезень радiоактивних матерiалiв вантажовiдправник звертається iз заявкою до Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України для отримання дозволу на їх повiтрянi перевезення.

     6.10. У разi потреби виконання транзитних польотiв у повiтряному просторi України з вантажем радiоактивних матерiалiв на борту ПС:

     6.10.1. утвердження або повiдомлення повноважному органу України не потрiбне, якщо посадка в аеропорту України не планується ("Правила безопасной перевозки радиоактивных веществ", ст. 113).

     6.10.2. експлуатант повинен повiдомити Мiнекобезпеку в строк не менше нiж три робочих днi, якщо транзит радiоактивних матерiалiв через повiтряний простiр України вiдбувається з технiчною посадкою в аеропорту України.

     6.11. На пiдставi отриманого вiд уповноважених центральних органiв виконавчої влади України дозволу вантажовiдправник укладає з експлуатантом договiр про повiтрянi перевезення заявленого вантажу. Серед суттєвих умов договору повинна бути передбачена вiдповiдальнiсть вантажовiдправника за об'єктивнiсть поданих вiдомостей щодо характеру вантажу.

     На кожне вiдправлення небезпечних вантажiв або окреме мiсце вантажовiдправником оформлюються та надаються накладна вантажовiдправника (Air Waybill) i декларацiя (сертифiкат) "Про небезпечний вантаж" (додаток 1) (Shipper's Declaration for dangerous goods) у друкованому або електронному виглядi (IATA, Dangerous Goods Regulations. Section 8 - Documentation). У Shipper's Declaration for dangerous goods усi графи заповнює тiльки вантажовiдправник, за винятком граф "аеропорт вiдправлення", "аеропорт призначення" та "номер вантажної накладної" (Airport of departure, Airport of Destination i номер Air Waybill), якi заповнює експлуатант чи його агент. У разi внесення змiн чи поправок у Shipper's Declaration вантажовiдправник (i тiльки вiн) повинен пiдписатися пiсля зроблених змiн.

     Як правило, Shipper's Declaration for dangerous goods заповнюється англiйською мовою в двох примiрниках. Якщо потрiбно, англiйський варiант дублюється аутентичним перекладом на iншу мову.

     Один пiдписаний примiрник Shipper's Declaration for dangerous goods передається експлуатанту, другий, з потрiбною кiлькiстю копiй, - вантажоодержувачу. Shipper's Declaration for dangerous goods та накладна вантажовiдправника (Air Waybill) вiдправляються разом з вантажем до аеропорту призначення. Вантажовiдправнику видається квитанцiя в прийомi вантажу, а корiнець залишається в аеропорту вiдправлення.

     6.12. Експлуатант подає запит до iноземних держав вiдповiдно до вимог законодавства цих держав для одержання дозволу на пролiт (прилiт) повiтряного простору та до Укравiатрансу заявку встановленого зразка на виконання повiтряних перевезень за обраним та узгодженим iз замовником маршрутом. Конкретний термiн виконання повiтряних перевезень обирається з урахуванням умов обраного маршруту i вимог авiацiйних властей країн, через якi пролягає маршрут повiтряного перевезення.

     6.13. Укравiатранс пiсля аналiзу отриманої вiд експлуатанта заявки з урахуванням вiдповiдних вимог та наявностi отриманих дозволiв вiд iноземних держав за маршрутом польоту дає дозвiл на виконання мiжнародного нерегулярного рейсу, про що повiдомляє експлуатанта, аеропорт вiдправлення за планом, Украероцентр та iнформує про це Держмитслужбу України (зазначаються назва експлуатанта, дата польоту, аеропорт вильоту (прибуття), аеропорт призначення, номер рейсу та реєстрацiйний номер ПС).

     Дозвiл на виконання польоту дається тiльки експлуатанту, якому Укравiатранс надала право на повiтрянi перевезення небезпечного вантажу згiдно пункту 2.2 цiєї Iнструкцiї за наявностi угоди з питань авiацiйної безпеки мiж експлуатантом та вантажовiдправником.

     6.14. Вантажовiдправник за наявностi дозволу вiд компетентного органу на повiтрянi перевезення вантажу, виданого в установленому порядку, не пiзнiше нiж за три доби (72 години) до дати вiдправлення небезпечного вантажу подає експлуатанту або уповноваженому органу (агенту) для оформлення перевезень заяву у трьох примiрниках згiдно з формою, яка наведена у додатку 2, у якiй зазначено: вантаж; кiлькiсть мiсць, маса (нетто, брутто); аеропорт призначення; умови повiтряних перевезень; заходи забезпечення безпеки; обмеження, включаючи рекомендованi засоби пожежогасiння, а також iнформацiя про ознайомлення осiб, якi супроводжують вантаж, з правилами перевезень вантажiв.

     6.15. Вiдомостi про небезпечнi вантажi повиннi бути точно вiдображенi в документах на повiтрянi перевезення небезпечних вантажiв, де визначенi належнi вiдвантажувальнi найменування, клас або категорiя небезпечностi у разi розподiлення на категорiї (включаючи групу сполучених речовин класу N 1), номер за списком ООН (якщо такий є у наявностi), якому передує символ "ООН", та, якщо присвоєна, вiдповiдна група упакування. Цi чотири елементи основного опису небезпечних вантажiв завжди вказуються в порядку, наведеному вище.

     6.16. Вантажовiдправник узгоджує з аеропортом вiдправлення вантажу всi умови щодо строкiв доставляння вантажу до аеропорту, потреби передавання його на склад, перелiк потрiбного транспорту та механiзмiв, засобiв безпеки тощо.

     6.17. Експлуатант або агент експлуатанта з отриманими вiд вантажовiдправника документами оформляє необхiднi перевiзнi документи з урахуванням вимог пункту 6.7 цiєї Iнструкцiї.

     У документах для повiтряного перевезення радiоактивних речовин слiд додатково зазначити:

     групи радiоактивних речовин згiдно з "Правилами безопасной перевозки радиоактивных веществ" (Международное агентство по атомной энергетике, МАГАТЭ, Вена, 1990);

     назву або символ кожного радiонуклiду;

     опис фiзичної та хiмiчної форми речовини;

     активнiсть радiоактивного вмiсту вантажу;

     категорiю упаковки (тобто I - бiла, II - жовта або III - жовта);

     транспортний iндекс, номер дозволу компетентного органу з питань безпеки перевезень радiоактивних речовин;

     iнформацiю про додатковi експлуатацiйнi вимоги до навантаження, укладання, транспортування, поводження та розвантаження, якщо такi вимоги є;

     заходи на випадок аварiї з вантажем, специфiчнi для цього вантажу (картка дiй).

     6.18. Аеропорт перед вiдправленням приймає вантаж через склад для завантаження на ПС експлуатанта з урахуванням узгоджених вимог, передбачених у пунктi 6.16.

     6.19. Пiсля навантаження небезпечних вантажiв на борт ПС експлуатант повинен забезпечити захист небезпечних вантажiв вiд пошкоджень. Вантажi в ПС повиннi бути закрiпленi таким чином, щоб унеможливити будь-якi їх перемiщення в польотi, якi можуть змiнити розмiщення вантажних мiсць.

     6.20. Вантажнi мiсця або зовнiшнi упаковки з радiоактивними речовинами прикрiплюються таким чином, щоб протягом усього часу повiтряного перевезення було гарантовано забезпечення безпечної вiдстанi мiж ними.

     6.21. У разi виявлення в ПС ушкодженого або такого, що має витiк, мiсця iз небезпечним вантажем експлуатант повинен зняти таке мiсце з ПС або вжити заходiв, щоб це мiсце було знято вiдповiдним повноважним органом або вантажовiдправником, пiсля чого забезпечити його безпечне передавання.

     6.22. Вантажовiдправник передає на борт ПС один примiрник перевiзних i супровiдних документiв на повiтрянi перевезення вантажу.

     6.23. Пiсля завантаження вантажу на ПС i виконання службами аеропорту всiх формальностей експлуатант здiйснює повiтрянi перевезення заявленого вантажу до аеропорту призначення.

     6.24. У разi виявлення в польотi будь-яких пошкоджень упакування (тари) небезпечних вантажiв, що загрожують безпецi польоту, супровiднi особи зобов'язанi негайно доповiсти про це командиру ПС. Командир ПС дає вказiвку супровiдним особам i вiльним членам екiпажу про тi або iншi заходи для лiквiдацiї пошкоджень. Розпорядження командира ПС у польотi для супровiдних осiб є беззастережними i повиннi виконуватися ними негайно.

     6.25. Пiсля вiдправлення вантажу вантажовiдправник повiдомляє вантажоодержувача про час прибуття вантажу для органiзацiї його отримання (приймання).

     6.26. Вимоги роздiлу 9 цiєї Iнструкцiї не поширюються на повiтрянi перевезення небезпечних вантажiв, що не пiдпадають пiд "спецiальнi".

     6.27. Повiтрянi перевезення небезпечних вантажiв у днi державних свят та проведення суспiльно-полiтичних заходiв не рекомендуються (як правило, не виконуються).

7. Обов'язки та вiдповiдальнiсть мiнiстерств, iнших центральних органiв виконавчої влади за виконання покладених на них завдань щодо забезпечення спецiальних перевезень та перевезень небезпечних вантажiв

     7.1. Мiнiстерства та iншi органи центральної виконавчої влади України, якi беруть участь у забезпеченнi повiтряних перевезень спецiальних та небезпечних вантажiв, несуть вiдповiдальнiсть за прийняття рiшень з цих питань, своєчаснiсть та достовiрнiсть iнформацiї, що надається взаємодiйним виконавцям, а також за виконання вимог цiєї Iнструкцiї.

     7.2. Вантажовiдправник

     7.2.1. Вантажовiдправник органiзовує та несе вiдповiдальнiсть за:

     отримання до початку перевезення вiд компетентних органiв оформлених у встановленому порядку документiв для здiйснення спецiальних перевезень;

     пiдготовку спецiальних вантажiв до перевезення згiдно з нормативно-правовими актами з безпеки повiтряних перевезень вiдповiдних вантажiв, подання до повiтряних перевезень спецiальних вантажiв згiдно з вимогами цiєї Iнструкцiї;

     вибiр транспортного засобу, придатного для спецiальних перевезень;

     визначення необхiдних заходiв щодо фiзичного захисту спецiальних вантажiв та забезпечення їх виконання;

     видачу в установленому порядку допуску, допуск до спецiальних перевезень осiб, якi беруть участь у спецiальних перевезеннях, та за вiдповiдний рiвень їх квалiфiкацiї;

     вiдправлення спецiальних вантажiв тiльки пiсля отримання вiдповiдi вiд вантажоодержувача про готовнiсть прийняти вантажi та про наявнiсть дозвiльних документiв на їх повiтрянi перевезення;

     розроблення плану та карток дiй на випадок аварiї з транспортним засобом iз спецiальними вантажами з перелiком заходiв щодо забезпечення дотримання режиму секретностi спецiальних перевезень;

     укладення з перевiзником угод про забезпечення авiацiйної безпеки.

     7.2.2. Пiд час перевезення небезпечних вантажiв вантажовiдправник додатково органiзовує та несе вiдповiдальнiсть за:

     правильнiсть пакування небезпечних вантажiв у тару, яка повинна вiдповiдати державним стандартам, технiчним умовам, що гарантують тривалiсть i цiлiсть вантажiв пiд час повiтряних перевезень, або використання транспортно-пакувальних комплектiв згiдно з нормативно-правовими актами з безпеки повiтряних перевезень вiдповiдних небезпечних вантажiв повiтряними суднами;

     правильнiсть зважування кожного окремого мiсця небезпечного вантажу та правильне його маркування;

     правильнiсть найменування, вiднесення небезпечних вантажiв до того або iншого класу, пiдкласу, їх якiсть та технiчний стан, пiдготування до повiтряних перевезень на ПС. Здiйснення всiх транспортно-технологiчних операцiй згiдно з технiчними умовами повiтряних перевезень, навантаження та крiплення вантажiв на борту ПС та вимогами Технiчних iнструкцiй;

     правильнiсть оформлення перевiзних та супровiдних документiв, здавання (отримання) вантажiв згiдно iз зазначеними документами;

     здiйснення необхiдних видiв контролю персоналу, транспортних засобiв i вантажiв, а також здiйснення дозиметричного контролю в разi перевезення радiоактивних матерiалiв;

     виконання iнших вимог Технiчних iнструкцiй, що гарантують безпеку перевезення небезпечних вантажiв на ПС.

      7.2.3. Пiд час перевезення радiоактивних матерiалiв вантажовiдправник:

     отримує спецiальний дозвiл Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України щодо можливостi транспортування заявлених вантажiв повiтряними суднами;

     здiйснює заходи щодо виконання встановлених норм фiзичного захисту спецiальних вантажiв, допуску посадових осiб до участi у виконаннi спецiальних перевезень та щодо забезпечення дотримання режиму секретностi пiд час здiйснення спецiальних перевезень;

     проводить нормування фiзичного захисту та контролює дотримання норм i правил щодо його виконання;

     забезпечує виконання нормативно-правових актiв стосовно заходiв безпеки та авiацiйної безпеки експлуатантом, щодо порядку виконання спецiальних перевезень;

     погоджує iз СБУ, МВС, МНС всi маршрути, якi можуть бути використанi для перевезень радiоактивних матерiалiв;

     iнформує iз використанням захищених засобiв зв'язку або кодiв державнi органи, що встановлюють вимоги до норм фiзичного захисту спецiальних вантажiв i здiйснюють охорону, а також Держкомкордон, Держмитслужбу, МНС про конкретний маршрут, пункти технiчної посадки та графiк повiтряних перевезень;

     до початку кожного спецiального повiтряного перевезення письмово iнформує державнi органiзацiї, що контролюють безпеку таких перевезень, про виконання вимог з фiзичного захисту спецiальних вантажiв i заходiв з безпеки руху, наявнiсть охорони;

     несе вiдповiдальнiсть за виконання встановлених для експлуатанта вимог фiзичного захисту спецiальних вантажiв i забезпечення безпеки повiтряних перевезень радiоактивних матерiалiв.

     7.2.4. Обов'язки вантажовiдправника можуть виконувати частково або повнiстю суб'єкти пiдприємницької дiяльностi за письмовою угодою з вантажовiдправником.

     7.2.5. Вантажовiдправник повинен мати мобiльнi пiдроздiли, спорядженi засобами, необхiдними для лiквiдацiї аварiйних ситуацiй та наслiдкiв аварiй пiд час повiтряних перевезень спецiальних та небезпечних вантажiв.

     7.2.6. Вантажовiдправник несе безпосередню вiдповiдальнiсть перед експлуатантом за збитки, завданi внаслiдок неправильного визначення ним умов повiтряних перевезень вантажiв, за несвоєчаснiсть подання та недостовiрнiсть або неповноту документацiї на небезпечнi вантажi, що передається ним експлуатанту (якщо це передбачено у договорi).

     7.3. Державна служба експортного контролю

     Держекспортконтроль несе вiдповiдальнiсть за:

     надання вiдповiдного дозволу (висновку) вантажовiдправнику (експортеру) на мiжнароднi передачi (експорт, реекспорт, iмпорт, транзит, тимчасове ввезення, тимчасове вивезення) товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю, до країни призначення;

     реєстрацiю юридичних та фiзичних осiб, дiяльнiсть яких пов'язана з мiжнародними передачами товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю;

     iнформування на запит вантажовiдправника (експортера) щодо перелiку експлуатантiв, якi мають повноваження на повiтрянi перевезення товарiв вiйськового призначення та товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю;

     iнформування на запит Укравiатрансу про наявнiсть у вантажовiдправника (експортера) дозволу (висновку) на здiйснення мiжнародної передачi товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю.

     7.4. Мiнiстерство екологiї та природних ресурсiв України

     Мiнiстерство екологiї та природних ресурсiв України несе вiдповiдальнiсть за:

     надання вантажовiдправнику дозволу* щодо можливостi транспортування заявленого вантажу повiтряними суднами;

     iнформування вантажовiдправника та експлуатанта (вiдповiдно до постанови Кабiнету Мiнiстрiв України вiд 29.11.97 N 1332 "Про затвердження Положення про основнi засади органiзацiї перевезення радiоактивних матерiалiв територiєю України") про виданий дозвiл на повiтрянi перевезення спецiальних розщеплювальних матерiалiв;

     забезпечення контролю за здiйсненням заходiв щодо забезпечення заходiв з радiацiйної та ядерної безпеки пiд час повiтряних перевезень радiоактивних матерiалiв.

____________
* Примiтка Мiнтрансу (згiдно з п. 6.9 цiєї Iнструкцiї та постанови КМУ вiд 20 червня 1995 р. N 440).

     7.5. Експлуатант

     7.5.1. Експлуатант несе вiдповiдальнiсть за:

     отримання дозволу Укравiатрансу або начальника Генерального штабу Збройних Сил України* на зазначений вид перевезень у встановленому порядку;

     пiдготовку та наявнiсть спецiалiстiв, якi спроможнi брати участь у забезпеченнi повiтряних перевезень спецiальних вантажiв;

     наявнiсть пiдготовленого екiпажу для повiтряних перевезень спецiальних та небезпечних вантажiв та вiдповiднiсть ПС дiючим вимогам;

     наявнiсть дозволу Укравiатрансу на виконання чартерних перевезень вантажу за зазначеним основним та резервним маршрутом;

     прийняття рiшення щодо приймання небезпечних вантажiв до перевезень при наявностi у вантажовiдправника вiдповiдних дозволiв, отриманих вiд Держекспортконтролю або Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України;

     оформлення контракту на перевезення небезпечних вантажiв з вантажовiдправником у встановленому порядку з додатком до нього, у якому iдеться про забезпечення авiацiйної безпеки;

     планування та забезпечення польоту за основним та резервним маршрутом згiдно з вимогами держав, у повiтряному просторi яких буде виконуватися полiт ПС (наявнiсть дозволу iноземних держав на пролiт їх повiтряного простору);

     отримання (при потребi) за допомогою МЗС України дозволiв на пролiт територiй iноземних держав ПС з небезпечними вантажами згiдно з вимогами їх законодавства;

     правильнiсть оформлення документiв на повiтрянi перевезення вантажiв;

     перевiрку наявностi дозволу ЦУ ВIСП ЗС України при виконаннi зазначених перевезень вiйськовими частинами або в супроводженнi їх вiйськовими вартами;

     отримання дозволу Укравiатрансу та начальника Генерального штабу Збройних Сил України* на вилiт/прилiт з (в) аеропортiв України;

____________
* При умовi використання державних ПС.

     отримання дозволу Укравiатрансу на пролiт повiтряного простору України;

     приймання вiд аеропорту вiдправлення вантажiв, пiдготовлених до повiтряних перевезень згiдно з вимогами Технiчних iнструкцiй та видачу вантажу в аеропорту призначення (якщо в експлуатанта немає своїх вантажних термiналiв). На борту ПС повинно бути по одному примiрнику (копiї) заяви, дозволу та перевiзних документiв;

     проведення iнструктажiв з охорони працi (залежно вiд характеру та властивостей небезпечних вантажiв) з працiвниками аеропорту, якi забезпечують навантажувально-розважувальнi роботи та порядок їх розмiщення в ПС;

     здiйснення контролю за польотом ПС;

     iнформування Укравiатрансу у разi змiни маршруту польоту з рiзних обставин, вимушеної посадки на незапланованому аеродромi;

     виконання повiтряних перевезень спецiальних вантажiв у зазначений строк.

     7.5.2. При виконаннi мiжнародних перевезень спецiальних та небезпечних вантажiв експлуатант несе вiдповiдальнiсть за виконання вимог чинного законодавства держав за маршрутом польоту.

     7.5.3. У разi порушень з боку експлуатанта чинних нормативно-правових актiв та вимог цiєї Iнструкцiї до експлуатанта можуть бути застосованi такi санкцiї:

     позбавлення права виконання перевезень спецiальних вантажiв, у тому числi небезпечних вантажiв;

     припинення дiї сертифiката експлуатанта або його анулювання у порядку, передбаченому Правилами сертифiкацiї експлуатантiв.

     7.6. Мiнiстерство транспорту України (Державний департамент авiацiйного транспорту України)

     7.6.1. Мiнтранс (Укравiатранс) несе вiдповiдальнiсть за:

     визначення порядку органiзацiї виконання спецiальних перевезень у строки, погодженi з мiнiстерствами, iншими центральними органами виконавчої влади - замовниками спецiальних перевезень;

     визначення перелiку експлуатантiв, яким надається право виконувати зазначенi повiтрянi перевезення, та аеропортiв, з яких плануються повiтрянi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв у вiдповiдностi з перелiком аеропортiв, вiдкритих для мiжнародного сполучення;

     контроль органiзацiї пiдготовки авiацiйного персоналу експлуатанта до виконання спецiальних перевезень;

     надання експлуатанту дозволу на виконання польоту в повiтряному просторi України згiдно з перелiком та установленими вимогами, а також при наявностi отриманих дозволiв вiд iноземних держав за маршрутом польоту;

     iнформування аеропорту вiдправлення вантажу, Украероцентру про наданий дозвiл на виконання польоту;

     iнформування (факсом) Держмитслужби України про запланованi повiтрянi перевезення небезпечних вантажiв (дата, аеропорт вiдправлення, бортовий номер ПС, назва експлуатанта);

     забезпечення виконання перевезень спецiальних та вiйськових вантажiв згiдно з прiоритетами, установленими Положенням про використання повiтряного простору України;

     забезпечення контролю за польотом ПС iз спецiальними вантажами, своєчасне iнформування вантажовiдправникiв про хiд виконання спецiальних перевезень, а також про аварiйнi ситуацiї та випадки порушення плану перевезень за взаємопогодженою схемою повiдомлення. У разi змiни маршруту польоту з рiзних обставин, вимушеної посадки на незапланованому аеродромi - iнформування Держекспортконтролю та Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України;

     ужиття додаткових заходiв для забезпечення безпеки руху та дотримання режиму секретностi пiд час виконання спецiальних перевезень;

     iнформування Держекспортконтролю та Мiнiстерства екологiї та природних ресурсiв України про транзитний полiт ПС з радiоактивними матерiалами з технiчною посадкою в аеропорту України.

     7.7. Аеропорт

     Аеропорт повинен мати дозвiл Укравiатрансу на обслуговування ПС, якi перевозять спецiальнi та небезпечнi вантажi. Аеропорт несе вiдповiдальнiсть за:

     наявнiсть аеродрому, допущеного Укравiатрансом для заявлених експлуатантом типiв ПС та видiв перевезень;

     придатнiсть аварiйно-рятувальної служби та засобiв технiчного забезпечення;

     прийняття небезпечних вантажiв вiд вантажовiдправника для органiзацiї зберiгання та/або завантаження в ПС при наявностi: правильно оформленої заяви вантажовiдправника iз зазначенням на нiй письмового дозволу керiвника експлуатанта на прийняття та повiтрянi перевезення вантажiв, дозволу на право вивезення вантажiв; правильно оформленої накладної вантажовiдправника та декларацiї про небезпечний вантаж, наявнiсть вiдтиску пломб та печатки, а також даних про супровiдних осiб, транспортне маркування кожного мiсця вантажу;

     збереження зазначених вантажiв;

     проведення вiдповiдних заходiв контролю безпеки та супроводження в межах контрольованої зони;

     визначення стоянки ПС та маршруту транспортування вантажiв до ПС;

     передавання вантажiв на борт ПС експлуатанта;

     забезпечення першочергового обслуговування ПС, дозаправляння паливом при перевезеннi з (в) аеропорту спецiальних та небезпечних вантажiв або виконаннi технiчної посадки.

     7.8. Мiнiстерство закордонних справ України

     7.8.1. МЗС вiдповiдає за забезпечення отримання (у разi потреби) вiд iноземних держав, згiдно з вимогами їх законодавства, дозволу на пролiт їх повiтряного простору за маршрутом польоту та передачу дозволу замовнику.

     7.9. Державна митна служба України

     7.9.1. Держмитслужба вiдповiдає за проведення митного оформлення ПС, що перевозять спецiальнi вантажi згiдно з чинним законодавством України, при наявностi офiцiйного повiдомлення Укравiатрансу, у якому зазначено: дата, аеропорт вiдправлення (прибуття) та призначення, бортовий номер ПС, повна назва експлуатанта, а також номер та дата дозволу (висновку) Держекспортконтролю на право здiйснення мiжнародної передачi спецiальних вантажiв та небезпечних вантажiв, якi включенi до перелiку товарiв, що пiдлягають державному експортному контролю.

     7.10. Порушення правил перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв тягне за собою вiдповiдальнiсть згiдно з чинним законодавством України.

8. Пропуск спецiальних або небезпечних вантажiв через державний кордон

     8.1. Пiсля доставляння в аеропорт призначення спецiальних або небезпечних вантажiв особовий склад варти та працiвники вантажовiдправника (вантажоодержувача), якi супроводжують вантаж, пiдлягають контролю вiдповiдно до чинного законодавства України.

     8.2. Пiдставою для митного оформлення спецiальних та небезпечних вантажiв, що пiдлягають експортному контролю, є дозвiл на експорт (iмпорт, транзит), виданий Держекспортконтролем в установленому порядку.

     8.3. Пропуск через державний кордон України ПС iз спецiальними та небезпечними вантажами, працiвникiв вантажовiдправника (вантажоодержувача), якi їх супроводжують, та особового складу варти здiйснюється Прикордонними вiйськами на пiдставi вiдмiток контрольних служб у вiдповiдних документах, що дають право на перетинання державного кордону.

9. Загальнi вимоги щодо забезпечення дотримання режиму секретностi пiд час здiйснення спецiальних повiтряних перевезень

     9.1. Спецiальнi повiтрянi перевезення спецiальних вантажiв виконуються з проведенням комплексу заходiв щодо забезпечення дотримання режиму секретностi пiд час здiйснення спецiальних повiтряних перевезень i залежать вiд ступеня секретностi вантажiв.

     9.2. Режим секретностi спецiальних повiтряних перевезень забезпечується:

     максимальним обмеженням кiлькостi працiвникiв, якi залучаються до пiдготовки та виконання спецiальних повiтряних перевезень, уключаючи оброблення, зберiгання облiкових та звiтних документiв, а також прикордонний, митний та екологiчний контроль, охорону i супроводження спецiальних вантажiв (перелiк працiвникiв, якi допускаються до спецiальних повiтряних перевезень, визначається за погодженням з органами СБУ в установленому порядку);

     здiйсненням управлiння спецiальними повiтряними перевезеннями з використанням фельд'єгерського зв'язку, а при наявностi - захищених каналiв зв'язку;

     дотриманням установленого порядку використання засобiв зв'язку та оброблення облiкових даних щодо спецiальних повiтряних перевезень на захищених електронно-обчислювальних машинах;

     веденням окремих справ за спецiальними повiтряними перевезеннями в секретному дiловодствi;

     варiюванням маршрутiв та часу пропуску спецiальних транспортних засобiв протягом доби;

     охороною спецiальних вантажiв;

     використанням тiльки експлуатантiв, якi мають повноваження на повiтрянi перевезення товарiв, якi мiстять вiдомостi, що становлять державну таємницю.

     9.3. Розклад руху ПС iз спецiальними вантажами на встановлених маршрутах та самi маршрути, при змозi, перiодично змiнюються.

     9.4. Навантаження та вивантаження спецiальних вантажiв провадиться силами вантажовiдправника або вантажоодержувача, як правило, на охороннiй територiї за умовами, що унеможливлюють присутнiсть стороннiх осiб, iз застосуванням додаткових засобiв, якi ускладнюють або унеможливлюють присутнiсть стороннiх осiб, та ведення спостереження за цим процесом.

     9.5. Вантажовiдправники спецiальних вантажiв готують iнформацiю про пiдготовку спецiального повiтряного перевезення, у якiй повиннi бути вiдомостi про спецiальнi вантажi (номер картки дiй у разi подолання наслiдкiв аварiї з ПС iз спецiальними вантажами), демаскувальнi ознаки, iншi особливостi повiтряних перевезень з метою вжиття запобiжних заходiв, пов'язаних iз забезпеченням безпеки руху та дотриманням режиму секретностi пiд час виконання спецiального повiтряного перевезення. Ця iнформацiя передається у формалiзованому виглядi до мiсцевих органiв СБУ за три доби до початку повiтряного перевезення.

10. Проведення розрахункiв за спецiальнi повiтрянi перевезення та послуги

     10.1. Оплата перевезень та послуг, що пов'язанi з мiжнародними повiтряними перевезеннями спецiальних вантажiв, можуть проводиться за опублiкованими мiжнародними тарифами (THE AIR CARGO TARIFF, Publish by International Air Transport Association).

     10.2. Вантажовiдправник, вантажоодержувач спецiальних вантажiв зобов'язаний, якщо це передбачено у договорi, вiдшкодувати експлуатантам витрати в разi:

     скасування вантажовiдправником рiшення щодо спецiального повiтряного перевезення пiсля подачi ПС пiд навантаження;

     перенесення вантажовiдправником запланованого та погодженого часу вiдльоту ПС iз спецiальними вантажами;

     затримання ПС вантажовiдправником, вантажоодержувачем або затримання на маршрутi особами, що супроводжують спецiальний вантаж.

Заступник начальника управлiння координацiї польотiв Укравiатрансу Г. А. Гришанов

 

Додаток 1
до п. 6.11 Iнструкцiї про повiтрянi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв

ДЕКЛАРАЦIЯ ПРО НЕБЕЗПЕЧНИЙ ВАНТАЖ

Вантажовiдправник

Вантажна накладна N

Сторiнка               Сторiнки

N, наданий вантажовiдправнику
(якщо вiдомий)  

Вантажоодержувач

 

 

Повiтряний перевiзник 

Два заповнених i пiдписаних примiрники декларацiї вручаються повiтряному перевiзнику

УВАГА
Недотримання правил перевезення небезпечних вантажiв може спричинити вiдповiдальнiсть згiдно з чинним законодавством. Ця декларацiя повинна заповнюватися та пiдписуватися тiльки вантажовiдправником 

ВIДОМIСТЬ ПРО ПЕРЕВЕЗЕННЯ 

Це вантажне вiдправлення вiдповiдає обмеженням, якi встановленi для перевезення 

Аеропорт вiдправлення 

На пасажирських та вантажних повiтряних суднах 

Тiльки на вантажних повiтряних суднах 

Аеропорт призначення 

Тип вантажної вiдправки (непотрiбне закреслити) 

нерадiоактивна речовина 

радiоактивна речовина 

ВЛАСТИВIСТЬ ТА КIЛЬКIСТЬ НЕБЕЗПЕЧНОГО ВАНТАЖУ 

Опис небезпечних вантажiв 

Кiлькiсть мiсць та тип (засiб) пакування 

Iнструкцiя щодо упаковки 

Дозвiл 

Вiдвантажувальне найменування 

Клас або пiдклас 

Номер за списком ООН 

Група упаковки 

           

 

 

 

Iнформацiя щодо оброблення вантажу 

Цим засвiдчується, що вмiст цього вантажного вiдправлення повно мiрою i точно визначено вище, вiдповiдно до вiдвантажувального найменування i що воно класифiковано, упаковано, марковано, забезпечено знаками та перебуває в належному станi для повiтряного перевезення згiдно з технiчними iнструкцiями щодо безпечного перевезення небезпечних вантажiв у повiтрi 

Прiзвище, посада особи, що пiдписала

  

Мiсце, дата

  

Пiдпис  

 

Додаток 2
до п. 6.14 Iнструкцiї про повiтрянi перевезення спецiальних та небезпечних вантажiв

 

Вантажовiдправник ______________________
                                                        П. I. Б або найменування 
_______________________________________
              (для пiдприємств, установ, органiзацiй)
_______________________________________
_______________________________________ _______________________________________ 

Адреса ________________________________
Телефон _______________________________
Паспорт N _____________________________
                               (для громадян-вантажовiдправникiв)
_______________________________________
виданий _______________________________
(ким, коли) _____________________________

Прийняття небезпечного вантажу до вiдправлення дозволяю
на __________________________

Керiвник авiапiдприємства
____________________________

(пiдпис)

 

Керiвниковi авiапiдприємства _______
_________________________________
_________________________________

ЗАЯВА

Прошу прийняти до повiтряного перевезення, призначеного до аеропорту

_________________________________________________________________

на адресу ________________________________________________________
                         (найменування вантажоодержувача, поштова та телеграфна адреса

_________________________________________________________________
                                                          i номер телефону або телексу) 

1. Небезпечний вантаж ____________________________________________,

вiднесений у вiдповiдностi з класифiкацiєю до класу (категорiї)

_________________________________________________________________
                                                                          (словами) 

_________________________________________________________________

2. Фiзичний стан та властивостi небезпечного вантажу __________________

_________________________________________________________________
                              (газ, рiдина, тверда, порошкоподiбна речовина, легкозаймиста, 

_________________________________________________________________
                                            що окислює, їдка корозiйна речовина тощо) 

3. Спосiб пакування ________________________________________________

4. Номери стандартiв або технiчних умов на виготовлення речовини i тари
_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

5. Загальна кiлькiсть мiсць ________. Маса (нетто i брутто ____________ кг (для газiв - мiсткiсть iндивiдуальної тари в лiтрах).

6. При навантаженнi, розвантаженнi та перевезеннi необхiдно дотримуватись таких заходiв обережностi: ________________________________________________

7. Спосiб лiквiдування розсипу та витоку мiсткостi (у разi пошкодження тари при аварiї або пожежi). Рекомендованi та забороненi речовини для вогнегасiння:
_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

_________________________________________________________________

8. Небезпечний вантаж перевозиться пiд вiдповiдальнiсть супровiдної особи вiд вантажовiдправника (якщо вiн передбачений) ____________________________

_________________________________________________________________
                                          (прiзвище та посвiдчення про вiдрядження) 

i охорони в складi _____ чоловiк. Начальник охорони ____________________

З правилами повiтряного перевезення небезпечних вантажiв супровiднi особи ознайомленi i проiнструктованi про порядок поводження з небезпечними вантажами i вжиттям заходiв у разi виникнення будь-яких пошкоджень.

Перелiченi в цiй заявi небезпечнi вантажi за своєю якiстю упакування вiдповiдають вимогам "Технических инструкций по безопасной перевозке опасных грузов по воздуху" та гарантують безпеку перевезення на ПС.

Пiдпис вантажовiдправника ________________

Дата

Copyright © 2024 НТФ «Интес»
Все права сохранены.